No mutta tomaatti
Outo otsikko kyllä, mutta villakoiran ydin on se, että kuinka niitä ja varsinkin kirsikkatomaatteja säilöä? Olen googlannut kyllä, mutta mulla on vain minimi mitä ohjeissa vaaditaan ja sähköuunia en aio tuntitolkulla päällä pitää. Olisiko helppoa ohjetta? Pakastin on ja kaapista löytyy ainakin rypsiöljyä, suolaa, sokeria, pippurisekoitusta, valkosipulimaustetta, sipuleita ja siinä lähinnä kaikki. En pääse kauppaan lähipäivinä, joten oliiviöljystä tms. on turha haaveillakaan. Pakastaa siis voin, mutta onko se järkevää? Paholaisenhilloa rakastan, mutta tuskin noista aineista sitä saan. Lasipurkkejakaan ei löydy, muovirasioita vain. Tänään olisi tapahduttava jotain ettei tompsut mene pilalle.
Terveisin Aune Avutonko
Kommentit (25)
Minä pakastin puolikkaina, mutta en tiedä miten niitä sitten käytän kun sulettuaanhan ne on ihan mössöä. En keksinyt parempaakaan ideaa kun satoa pukkasi tulemaan yli oman ja naapuruston/kamujen tarpeen.
Oli kyllä sekavaa sepustusta. Siis miten sähköuuni ja rypsiöljyt liittyy tomaattien säilymiseen? Ne on tuoreruokaa, syö ne tai valmista jonkun ruoan osana.
Voit tehdä tomaattimurskaa pakkaseen, tai tomaattikastiketta.
Sekavaa on. Googgelin mukaan sähköuunissa voi tompsut kuivata ja oliiviöljyyn tai etikkaan lasipurkkeihin säilöä, mutta nuo ei nyt onnistu. Villakoiria on vain punkan alla, ja 2 pystäriä ei tompsuja juurikaan suostu syömään. Tuoreruokaa kyllä ja niitä olen kaksin käsin käsin suuhuni vetänyt, mutta en kai olisi aloitusta tehnyt jos saisin kaikki napaani naukaista?
Murska ja tomaattikastike ok. Käytetään miten?
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä sekavaa sepustusta. Siis miten sähköuuni ja rypsiöljyt liittyy tomaattien säilymiseen? Ne on tuoreruokaa, syö ne tai valmista jonkun ruoan osana.
Hän olisi varmaan tehnyt aurinokuivattuja tomaatteja, joita siis ei missään muuallakaan oikeasti tehdä auringossa.
Minä varmaan itse tekisin jotain tomaattihilloketta tai tomaattikastiketta, jonka voi pakastaa tai säilöä lasipurkkeiihin sen mukaan kumpia kaapista löytyy. Ei tarvitse erikoisia öljyjä ja mausteitahan aapeelläolikin - katiketta voi myös maudtaa lisää käytön yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Sekavaa on. Googgelin mukaan sähköuunissa voi tompsut kuivata ja oliiviöljyyn tai etikkaan lasipurkkeihin säilöä, mutta nuo ei nyt onnistu. Villakoiria on vain punkan alla, ja 2 pystäriä ei tompsuja juurikaan suostu syömään. Tuoreruokaa kyllä ja niitä olen kaksin käsin käsin suuhuni vetänyt, mutta en kai olisi aloitusta tehnyt jos saisin kaikki napaani naukaista?
Murska ja tomaattikastike ok. Käytetään miten?
No miten nyt tomaattimurskaa tai tomaattikastikettä käytetöön? Laitetaan keiton liemeen uunijuustoon kasvisuunivuokaan lihauunivuokaan moussakaan pastakastikkeeseen mihin tahansa,
Minä puolittaisin, pistäisin pieniin (max 0.5l) pakastepusseihin, muussaisin vähän kädellä pussin päältä, puristaisin ilmat pois ja siitä sitten litteenä pakkaseen. Huom. kannattaa ehdottomasti pakastaa pusseissa, vie paljon vahemmän tilaa! Tätä tomaattimurskaa voi käyttää mihin vain: pitsakastikkeeseen, lämpimiin leipiin, sekoita majoneesiin tai tuorejuustoon levitteeksi...
Kiitän neuvoista. En ole mikään kotikokki, joten siksi olen kysymysmerkkinä monessakin asiassa. Ensi hätään tomaatit siis pakkaseen. Jatkokäyttö jää pohdittavaksi, mutta on ne niin hyviä, että vedän vaikka lusikalla suoraan suuhun. Vielä utelisin, että onkohan paholaisenhillotyyppinen "mössö" hyvinkin vaikeaa tehdä? Siis tuollainen makeahko ja lievästi tulinen soossi jota voi käyttää vaikka mihin.
Kaunis kiitos. Aune oikeasti aika avuton
Tee pizzaa varten tomaattisosetta. Mausteita sekaan ja keität. Sauvasekoittimella tasaiseksi mössöksi.
Homeisia tomeettaje ei varmaan kannata
Millä leikkaat ilman leikkuulautaa
Eikö tämä aloitus kerro jo riittävästi tästä tilanteesta
Vierailija kirjoitti:
Kiitän neuvoista. En ole mikään kotikokki, joten siksi olen kysymysmerkkinä monessakin asiassa. Ensi hätään tomaatit siis pakkaseen. Jatkokäyttö jää pohdittavaksi, mutta on ne niin hyviä, että vedän vaikka lusikalla suoraan suuhun. Vielä utelisin, että onkohan paholaisenhillotyyppinen "mössö" hyvinkin vaikeaa tehdä? Siis tuollainen makeahko ja lievästi tulinen soossi jota voi käyttää vaikka mihin.
Kaunis kiitos. Aune oikeasti aika avuton
Hyvin helppoa, netissä on ohjeet.
Minä olen nämä Pirkan kirsikkaluumutomaatit vain huuhtonut suoraan vesihanan alla, vesi kulkee hyvin rasian reikien läpi. Sitten olen laittanut ne rasiat semmoisinaan pakastimeen. Ruoanlaittoon ne kelpaavat hyvin, eikä niitä tarvitse halkaista niin kuin kirsikkatomaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä tomaattimurskaa pakkaseen, tai tomaattikastiketta.
Tuo kannattaa pakastaa pussissa tai kierrätysrasiassa tyyppiä levitepaketti.
T Tupperin purkin pilannut tomaattijäämillä, se väri ei lähde ikinä pois.
No mutta sehän on Osku!
T: Oskuttaja
Paholaisen hillo on ihan helppoa tehdä, kunhan noudattaa ohjeita. Siihen tarvitsee chiliä, että ilman sitä ei onnistu.
Alapeukuttaja iski. Jo aamusta ahkerana 😂