Miten te laskette kuukautiskiertonne?Netistä lötyy kahdenlaista laskutapaa.
Mä oon aina laskenut sen niin,että eka vuotopäivä on tietysti se kp1,mutta että kierron viimeinen kp on se päivä kun ne seuraavat menkat alkaa.Jollain sivuilla törmäsin kuitenkin siihen,että viimeinen kp oliskin se viimeinen vuodoton päivä.
Ei kai sillä laskutavalla oikeesti niin paljon merkitystä ole,mutta alkoi vaan kiinnostamaan tämä.
Kommentit (4)
niin, että eka vuotopäivä on kp 1 ja viimenen vuodoton päivä on sen kierron viimenen kp. Sama päivä ei siis voi kuulua kahteen eri kiertoon.
Jossain lapsettomuusklinikoilla katotaan kuulemma niin, että jos vuoto alkaa illalla klo 18 jälkeen, niin se lasketaan seuraavan päivän puolelle. Eli jos se olisi alkanut eilen, siis 13.3., vaikka klo 21, niin kierron eka kp olisi 14.3. Mutta en mä omissa laskuissani tätä huomioi... menee liian mutkikkaaksi :D
laskut menevät sekaisin, jos yrität laskea useamman kierron päähän. Eli jos kiertosi on oikealla laskutavalla 30 päivää, mutta lasket sen olevan 31 päivää ja lasket kuinka pitkä aika on kolme kiertoa, saisit tulokseksi 93 päivää, vaikka todellisuudessa se olisi 90.
En tiedä mitä käytännön merkitystä tälläkään olisi, mutta ainakin helpompi laskea esim. kuukautisten ja varattavan lomamatkan ajankohtaa, kun voi tehdä suoran yhteenlaskun eikä tarvitse vähennellä kahteen kertaan laskettuja päiviä.
Näiden perusteella nyt vois sanoa,että mä oon laskenut päivät väärin.Ja kyllähän toi jotenkin loogisemmalta tuntuukin,et samaa päivää ei voi laskea kahta kertaa.AP
että eka vuotopäivä on kp 1 ja viimeinen vuodoton päivä on myös kierron viimeinen päivä.
Jos laskee kuten sinä, niin silloinhan edellisen kierron viimeinen ja seuraavan kierron ensimmäinen päivä ovat samat ja yksi päivä tulee laskettua kahteen kertaan. Epäloogista minusta. Ei sinänsä, että sillä tosiaan olisi pahemmin merkitystä.