Alle 13-vuotiaat lapset ja FB!
Ovatko teidän alakouluikäiset lapset mukana Facebookissa? Eikö siellä ole 13-vuoden ikäraja?
Olen itse mukana ja toissapäivänä löysin poikani luokkakaverin FB:sta... ja poika on just täyttänyt 9 vuotta ja on tokalla!!! Oli valehdellut ikänsä sinne. Tänään löysin tämän pojan kaverin sieltä myös. Tiedän että poikani luokkakaverin vanhemmat eivät ole itse mukana FB:ssa, mutta pojan isoveli on.
Mitä ajattelette tällaisesta?
Kommentit (28)
Se että ymmärtävätkö aikuiset jotka hyväksyvät kavereikseen lastensa kavereita ym. että kaikki typerät testit näkyvät heille? Minä en ainakaan. Aikuset ymmärtävät, että testit ovat huumoria, vaikka välillä huonoa sellaista.
niin, että pitkällisen vinkumisen jälkeen yhdessä pojan kanssa loimme profiilia. Oikea syntymäaika laitettiin ja kappas, palvelu ilmoitti ettei vielä ikä riitä. Olin aiemmin sanonut pojalle, ettei hänellä ikä riitä, palvelussa on ikäraja, mutta ei uskonut ennen kuin itse näki. Tällä katkesi tämä mankuminen.
Enkä kyllä näe siinä yhtään mitään pahaa, hänen luokkakavereitansakin on siellä ja pelaavat Farmvilleä.
Mitä ihmeen "aikuisten" kommentteja tarkoitatte? Ei lapsellani ole muita aikuisia ystäviä kuin minä - enkä minä muutenkaan kommentoi mitään älyttömyyksiä FB;ssä. Samoin olen lapseni opettanut siihen, ettei netissä tai IRL muuallakaan aleta ihan tuosta vain keskustelemaan seuraan tuppautuvien vieraiden ihmisten kanssa.
jotka on kiinnostuneita nuorista ei liikkuisi siellä ikäänsä nuorentaen? Ja samoissa peliporukoissa.
Kahta peliä pelaa ja molemmissa kavereina on luokakavereita. Oman seinäni olen piilottanut lapselta, lähinnä koska joskus kommentoin siellä jotain lapsiin liittyvää. Mä en tod. tee mitään testejä eikä lapsella ole muita aikusia kavereina. Ja netti on päällä (kone on olohuoneessa) vain silloin kun kotona on joku aikuinen tai niin että minä olen töistä FB:ssä ja lapsi kotoa, ja soitolla varmistan että kone sammui kun lapsi loggasi ulos. Ei se facebook tällä valvonnalla oel sen pahempi kuin netti yleensäkään.
FB:n ikäraja ei muuten ole asiantuntijoiden vaan fb:n itsensä asettama. Syynä on ollut estää kakaroita valtaamasta fb:tä ja tekemästä siitä mitään irc-galleriaa. Meillä esim. noudatetaan elokuvien ja videopelien ikärajoja tarkalleen, mutta pidän facebookia eri tapauksena, koska sieltä voi tosiaan poimia ne lapselle sopivat osat.
..missä ei oo väkivaltaa.Ootte te kans.
poika on aina ollut super-luotettava kaiken tällaisen suhteen. Ei avaa tietokonetta ilman lupaa eikä katso tv:täkään iltapäivisin muuta kuin luvan kanssa ollessaan kipeänä.
Kaikilla meidän pojan kavereilla on myös omat vanhemmat kaverina. Mä katson myös joka kerta kun käyn itse FB:ssä että poika ei ole ottanut uusia kavereita ilman mun lupaa. Farmville on se juttu siellä, ja se on musta pelinä ihan OK.
Et kai luule että lapsesi pelaa feississä? Haha. Mikään pelipaikka se ei tosiaankaan ole, mutta erittäin harvoin siellä kyllä törmää rivouksiin.
Feississä kylläkin keskustellaan ja juorutaan, ei se mikään pelipaikka ole.
..antavat alle 13vuotiaiden rekisteröityä sinne säännöt on tehty rikottavaksi.Näinkö opetatte lapsianne noudattamaan ohjeita ja sääntöjä?