Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pukautumisapua väitöstilaisuuteen ja karonkkaan.

Vierailija
10.03.2010 |

En ole koskaa ollut vastaavissa tilaisuuksissa, joten nyt pukeutuiminen mietityttää.

Kutsussa lukee farkki tai tumma puku. Itse väitöstilaisuus on keskellä päivää ja karonkka illalla ravintolassa.

Miten siis pukeutua? Jos mies tulee mukaan niin hänellä tumma puku päällä. Mitä minä naisena laitan?

Kiitos avusta jo etukäteen.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkä iltapuku. Juhlavaa kuitenkin. Ja kampaus, kengät, meikki ynnä muut niinkuin isoon juhlaan.

Väitöstilaisuuteen pitkähihainen mekko, illaksi voi olla sexympää. Tarkasta tiedekunnasta onko heillä jotain sääntöjä.

Vierailija
2/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen klo 18:a - miehellä frakki

Kun miehellä on päiväjuhlallisuuksissa frakki, naisella on pitkähihainen yksivärinen silkkipuku tai vastaava sekä hattu ja hansikkaat.

Akateemisista päivätilaisuuksista on olemassa omat pukeutumissäännöt.

Klo 18:n jälkeen - miehellä frakki, naisella juhlapuku

Kun mies pukeutuu frakkiin, naisen asu on täyspitkä, juhlavasta kankaasta valmistettu juhlapuku. Se saa olla avonainen tai olkaimeton ja linjaltaan leveä tai kapea. Sen kankaana on silkki, sifonki, satiini, sametti, brokadi tai kirjailtu juhlakangas.

Iltakengät ovat sirokorkoiset, umpikärkiset avokkaat tai sandaalit. Ne voivat olla ohutta nahkaa, puvun väristä satiinia, ripsiä tai muuta juhlavaa materiaalia.

Iltalaukku on siro ja valmistettu nahasta tai juhlavasta kankaasta. Se voi olla kirjailtu tai helmikoristeltu. Siinä ei ole hihnaa. Kengät ja laukku ovat samansävyiset ja mieluiten samaa materiaalia.

Muoti määrää käsineiden käytön. Käsineet voivat olla pitkät, kyynärpään yli ulottuvat ja valmistetut ohuesta valkoisesta nahasta, silkistä tai satiinista.

Juhlapuvun kanssa käytetään juhlavia arvokoruja tai juhlavia fantasiakoruja kuten strassi- ja lasikoruja. Diadeemin käyttö on mahdollista. Rannekelloista vain korukello sopii juhlapuvun seuraan.

Suuren juhlapuvun kanssa käytetään kutsujan niin toivoessa kunniamerkkejä, jotka kiinnitetään rinnan vasemmalle puolelle vaakasuoraan.

Juhlapuvun kanssa käytetään pitkää iltatakkia tai -viittaa, talvella myös turkkia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudu mustaan, päivällä esim. jakkupukuun ja karonkkaan sitten pitkään mekkoon.

Vierailija
4/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos itse väitöstilaisuus on päivällä klo 12, niin mun pitää sonnustautua jonkin mekkoon? Karonkka on illalla klo 20 muistaakseni niin sinne sitten pitkä ilta iltapuku vaikka miehellä vain tumma puku. Kutsussa siis maininta frakki TAI tumma puku.

Eipä taida olla varaa lähteä ollenkaan kun pitäisi ostaa mekko päivätilaisuuteen sekä iltapuku, kengät, laukku ja takki illaksi. Plus vielä kampauksen teko ym. Kamalaa.....

ap

Vierailija
5/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä päälle musta jakku ja hame/housut. Illalla pitkä musta mekko. Sen voi vuokratakin. Jakkupuvun saat halvalla vaikka H&M:stä.

Vierailija
6/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä päälle musta jakku ja hame/housut. Illalla pitkä musta mekko. Sen voi vuokratakin. Jakkupuvun saat halvalla vaikka H&M:stä.

Olen laihtunut noin 12kg ja kaikki vanhat juhlavaattet ovat kaksi numeroa liian isot. En ole tarvinnut mitään juhlavaatteita piiiiitkään aikaan, joten on jäänyt hankkimatta uusia. Tämä kutsu tuli ihan puun takaa ja raha ihan lopussa.

Äh, täytyy katsoa paljonko vuokraaminen maksaa. En sellaisella pitkällä iltapuvulla tee yhtikäs mitään tämän jälkeen.

ap

Vierailija
7/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä illallakaan.

Päivällä väitöstilaisuuteen siistit vaatteet, esim. suorat housut jne. Illalla sitten kylläkin iltapuku, mutta ei senkään musta tarvitse olla. Jokin hillitty väri käy hyvin. Eikä kampaajalle tarvitse mennä, jos ei halua ja osaa hiukset laittaa muutakin kuin ponnarille.

Minkä ikäinen väittelijä?

t. tohtorin rouva

Vierailija
8/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin pohjepituinen menee ihan hyvin, mutta edelleen hillitty ja tyylikäs, ei mitään kesähöiden rimpsuhelmaa.

Karonkat joissa minä olen ollut, on naiset pukeutuneen noin fifty-fifty pitkään ja puolipitkään mekkoon. Vain jos avecilla frakki, pitää naisenkin pukeutua ehdottomasti pitkään iltapukuun.

t. tohtorin rouva

Vierailija
9/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kuitata siistellä vaatteilla ja tuolla Huutonetissä on paljon iltapukuja. Voiko joku kaverisi värkätä hiuksesi?

Kevytväri siisteyttää kummasti hiuksia!

MENE ROHKEASTI!

T. Tohtorin eukko myös!

Vierailija
10/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinut kutsuttu jatkokaronkkaan (päättelisin niin kun kellonaika on tuo)? Väittelen itse keväällä ja suru tulisi puseroon jos omaan tilaisuuteeni joku kutsuttu jäisi tulematta vaatteiden vuoksi.

Päivällä laita siistit vaatteet, jos ei ole pukua niin kauluspaita ja tummat housut (jotkut suorat housut, joku hamekin käy jos ei ole muuta).

Jos on kyse jatkokaronkasta, niin olen omia vieraitani ohjeistanut että varsinaisess akaronkassa väki on frakeissa, mutta illalla voi pukeutua s.e.voi ajatella tulevansa esim. iltahäihin. Että ei nyt kukkamekkoa, mutta jotain siistiä. Housupuvussakin voi tulla jos haluaa, kunhan tulee.

Voit kysyä väittelijältä ohjeita, olet hänelle tärkeä koska on sinut/teidät kutsunut.

Vierailija
11/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitöstilaisuuteen laitoin tumman jakkupuvun, suositellaan siis tummaan pukeutumista. Paikalle tulee opiskelijoita aivan arkivaatteissa, mutta kutsut pukeutuu siistimmin.

Iltaan jos pukukoodina myös tummapuku, niin ei tarvitse olla iltapukua. Itsellä oli polviin saakka oleva trikoomekko ja päällä pitkä sisätakki. Osalla vieraista oli iltapuku, osalla jakkupuku ja kaikkea siltä väliltä. Joten älä ota liikaa paineita.

Väitöstilaisuuteen kukka väittelijälle ja lahja illalla karonkkaan (pullo, koru...)

Vierailija
12/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun mies käyttää smokkia tai tummaa pukua, on naisen asu juhlavasta kankaasta valmistettu yksiosainen tai kaksiosainen iltapuku tai juhlava housupuku. Iltapuku voi olla täyspitkä, nilkkaan ulottuva tai muodin salliessa lyhyempikin.

Iltapuvun kengät ovat sirokorkoiset avokkaat tai sandaalit ohutta nahkaa, lakeria, silkkiä tai brokadia. Laukku on siro, kädessä kannettava tai pieni olkalaukku joko nahkaa tai kangasta.

Käsineitä ei yleensä käytetä, mutta pohjepituisen puvun kanssa voi käyttää lyhyitä valkoisia käsineitä ja pitkän tai nilkkapituisen puvun kanssa puolipitkiä käsineitä.

Sukat ovat ohuet, asun väreihin sopivat, kuvioidut, metallivälkkeiset tai tummasävyiset.

Iltapuvun kanssa voi käyttää arvokoruja tai fantasiakoruja. Smokkijuhlissa käytetään pienoiskunniamerkkejä, jos ne on mainittu kutsussa.

Päällysvaatteena voidaan käyttää iltapuvun tyylin mukaisesti juhlavaa takkia, viittaa tai saalia, talvella turkkia tai turkisjakkua."

http://www.teja.fi/pukeutuminen/52.html

Vierailija
13/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä vaatekoko? Onnea laihdutuksesta :)

Tosiaan mustat suorat housut+jakku (alle esim toppi) käy ekaks ja illalla sit pohjepituinen (/polvipituinen) tyylikäs mekko. Itse suosittelisin myös tutustumaan huutikseen!! Sieltä saa alle 50e ihan iltapukujakin (jopa uusia!!)

Vierailija
14/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 5 kertaa karonkassa ja vain yhdellä kerralla yhdellä naisella oli puolipitkä mekko. Näytti muiden rinnalla siltä, kuin olisi ollut menossa pikkujouluihin.

Musta on helpoin väri, mutta joku viininpunainen tms. on myös ok. Ei kuitenkaan mitään vaaleaa tai kirkasväristä.

Huuto.net on hyvä!

Vierailija
15/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että varsinaisessa karonkassa on varmasti frakkeja, koska jos siellä on miespuolista vastaväittäjää, kustosta jne, eli "viran puolesta" pukeutuvat frakkiin.

Ja sillä "joku hame" tarkoitin että päivällä voi olla siisti hame+pusero tai housut+pusero ihan hyvin. Monia väitöksiä on kuuntelemasssa mm. opiskelijoita, ovat ihan villapaita+farkut linajlla siellä. Mutta toki jos on itse kutsuttuna kuuntelemassa, niin kannattaa laitta vähän siistimmin, kuten kauluspusero tms. Mutta älä panikoi.

Vierailija
16/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni puki ylleen vanhan tummansinisen pukunsa. Ei oltais millään hannittu hankkia mitään uutta ja samaan valintaan näkyivät iltajuhlassa päätyneet muutkin kutsuvieraat. Miehellä oli siis sama puku päivä - ja iltatilaisuudessa.

Mulla oli päivätilaisuudessa mustat suorat housut ja siisti paitapuseto. En erottunut mitenkään muusta porukasta ja tosiaan opiskelijoilla oli ihan arkivaatteet.

Iltatilaisuus stressasi mua kanssa etukäteen hirveästi. Kävi vielä niin, että serkkuni oli laittanut minut istumaan ohjaajansa viereen, joka oli aika "korkea" heppu... frakkitakkeineen...

Mä lähdin sisareni kanssa kierteleen kaupungille ja etsimme käsiimme kaikki pikkukaupunkimme iltapuvut. Lopulta muutaman tunnin vaivannäön jälkeen löysimme molemmat alennusrekistä huokeat ja siistit perusiltapuvut. Hintaa taisi olla alle sata euroa. Lisäksi ostin sellaisen ohuen pitsikaavun yläosaan, kun tuntui asu muuten talvipakkasella kylmältä... Kampaajalla en käynyt ja vanhat avokkaat & käsilaukun otin matkaan mukaan.

Ihan leppoisat juhlat oli. Tosin iltapukuni nököttää edelleen kaapissa. Uusia juhlia ei ole tullut:/ Sisareni pisti myyntiin kerran käytetyn iltapukunsa ja sai siitä huutonetissä lähes saman summan kuin oli alunperin maksanutkin: )

Vierailija
17/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkaverit ja muut yliopistolta tulee väitökseen ihan kesken työpäivän normaaleissa vaatteissa.

Illalla tosiaan ei tarvi välttämättä olla pitkä iltapuku kun "tummapukukin käy", mutta varmaan useimmilla on. Mutta eivät ne mitkään linnan juhlat ole - nyt on juhlapukumuoti muutenkin aika pitkäää, joten toivottavasti löydät helposti jotain - tosin pikkujouluaikaan olis tietty löytänyt helpoiten.

Mutta älä tosiaan vaatteiden takia jätä menemättä.

t: tohtori

Vierailija
18/41 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyjä ei kai ollut itse väittelijä...

Väitöstilaisuuteen laitoin tumman jakkupuvun, suositellaan siis tummaan pukeutumista. Paikalle tulee opiskelijoita aivan arkivaatteissa, mutta kutsut pukeutuu siistimmin.

Iltaan jos pukukoodina myös tummapuku, niin ei tarvitse olla iltapukua. Itsellä oli polviin saakka oleva trikoomekko ja päällä pitkä sisätakki. Osalla vieraista oli iltapuku, osalla jakkupuku ja kaikkea siltä väliltä. Joten älä ota liikaa paineita.

Väitöstilaisuuteen kukka väittelijälle ja lahja illalla karonkkaan (pullo, koru...)

Vierailija
19/41 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka myös on tulossa samaan juhlaan.

Isä ei omista frakkia, joten laittaa tumman puvun mutta äiti ei vielä tiennyt mitä itse laittaa. Laittaako vain mekon ja jakun vai laittaako iltapuvun. Sanoin vielä äidille, että olisi kiva joskus laittaa se iltapuku kun siihen nyt kerran on mahdollisuus.

Täytyy toki katsastaa kaupat läpi jos löytyisi joku käyttökelpoinen halvalla. Jotenkin en osaa/uskalla ostaa sovittamatta kun tuo painokin on tippunut noinkin paljon ja koko normivaatteissa vaihtelee koosta 38-42 tällä hetkellä.

Voihan sen puvun aina myydä jos ei ole sille käyttöä myöhemmin. Taitaa tämä kyllä olla eka ja vika kerta kun tällaisessa tilaisuudessa käyn.

Vierailija
20/41 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse väitöstilaisuuteen voi kävellä paikalle kuka vaan, mutta tilaisuuden kunnioittamisen vuoksi siellä on hyvä olla siistit vaatteet. Ei tarvitse juhlavaatteita, eli suorat housut ja kauluspaita + slipari -tyyppinen siisti "bisneslook" on aivan riittävä.

Juhlaan sitten pidempi mekko. Minulla oli sukulaisen karonkassa polvien alle ulottuva vintage-tyylinen mekko ja aika harvalla oli pitkää, näyttävää iltapukua päällä. Riippuu ehkä vähän väittelijän tuttavapiiristä ja alasta, että miten tiukasti pukukoodia noudatetaan. Jos yhtään arastuttaa, soita väittelijälle ja kysy onko tämä ja tämä ok!

Kyllä kannattaa käydä kaupoilla katsomassa mekkoa, sille löytyy käyttöä myöhemminkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi