Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TUpakoin raskausaikana.. En kestä syyllisyyttä OV

Vierailija
28.05.2008 |

Kuinka heikko sitä ihminen voin olla. Syyttelen itseäni nyt koko ajan, kun en saanut lopetettua tupakointia ennen kuin rv 9+5 . Tuohonkin pystyin vasta, kun pääsin terveyskeskuksen tukiryhmään ja sain nikotiinikorvaushoitoa. Tuota ennen poltin 3-10 tupakkaa, joinakin päivinä olin ilman. Nyt olen ollut pari viikkoa ilman tupakkaa ja olo on helpottunut ja muutenkin hyvä. Ylihuomenna on kuitenkin np-ultra ja olen kauhuissani. Pelkään, että lapsessani on nyt minun takia jokin vika. Jos lapsi on vaikka ihan kitukasvuinen tai kuollut :'( .. tai synnyttyään kehitysvammainen tai adhd-lapsi. Että se on sitten minun vika kokonaan.

Raskaus oli yllätys, enkä osannut aluksi suhtautua koko asiaan. Nyt syyllisyys painaa rankasti, pilasinko lapseni elämän ja terveyden :(. Lisäksi värjäsin hiukset rv 7, mutta ekalla neuvolakerralla täti sanoi, että olisi ollut hyvä olla värjäämättä ekan kolmanneksen aikana. Olen tehnyt kaikki ihan väärin :(.

Onko enää toivoa, että lapseni on normaali? Voi kun saisi aikaa taaksepäin, mutta kun en saa : `(.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkös sä saanukkaan kaksplussalta tarpeeksi sympatiaa kun vilä tänne piti sama avaus tehdä?

Vierailija
2/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tuosta muutaman viikon tupakoinnista joten yritä rauhoittua. Ylireakoit todellakin asian haittoja. Mieti kuinka pieni alkio on ollut noilla viikoilla. Jos jatkat tuota stressaamista on siitä taatusti enemmän haittaa joten hellitä ja nauti raskaudestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen peloissani ja ahdistunut, nytkin itku kurkussa. En tiedä kenelle puhua tästä pelosta ja syyllisyydestä. Neuvola-aika vasta ylihuomenna. KEneltä se on pois, jos laitan kahteen paikkaan saman aloituksen?

Vierailija
4/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYVÄ että vihdoin sait homman raiteilleen. Hyvin pieni aikahan siinä tuli lasta myrkytettyä, eikä sikiö todellakaan mikään kehitysvammainen nyt tuon takia ole! Kuten aiempi vastaaja jo kirjoittikin, jos haluat vauvallesi jotain "hyvittää", niin paras aika olisi nyt: rentoudu ja ala nauttimaan raskaudestasi - se kestää kuitenkin vain niin vähän aikaa, ettei aikaa ole hukattavana. :)

Vierailija
5/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo kirjoittelit samasta asiasta? Jos asia sua todella noin kamalasti kalvaa, niin kannattaisi jutella jonkin ammattiauttajan kanssa. Ettei kärpäsestä kasva härkästä.

Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Hienoa, että olet nyt saanut röökin polton loppumaan. Musta tuo hiustenvärjäysjuttu on ihan huuhaata. En ainakaan koskaan ole mihinkään faktatietoon asian tiimoilta törmännyt.

Eli nyt nauttimaan vaan raskaudesta!

Vierailija
6/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kun tupakoit, sikö saa huonommin happea ja taitaa kulkeutua osa sikiöön? tästä en ole varma..itukkahan "siivilöi" vauvalle hapen ym. eli äidillä ja vauvalla eri verenkierto.

noin alkuraskaudessa istukka vasta kehittymässä, en usko että vauvallesi mitään vaara ollut sinun tupakoinnista, pääasia että lopetit!! Rauhoitu vaan ja nauti odotuksesta.

Vierailija
7/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että taustalla on masennusta ja lopetin mielialalääkkeet heti kun plussasin. Huolehdin ja murehdin muutenkin liikaa. Nyt harmittaa tuo tupakointi, mutta ehkä tärkeintä on se, etten enää polta. Silti kauhistuttaa ajatus siitä, jos lapsi on minun takia jotenkin vammautunut. Ehkä tosiaan ylireagoin...

Vierailija
8/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla niita terveita lapsia on syntynyt ennenkin vaikka ei raskaudesta tiedetty joskus kuukausikaupalla, elettiin vain entiseen tapaan.

Englantilainen ystavatterini otti konjakkia joka ilta estaakseen keskenmenon, ihan terve lapsi tuli. Ottakaa iisisti!

Vierailija
9/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin nyt, etten enää stressaa ja maalaa kauhukuvia tupakoinnistani. Ajattelin nyt keskittyä siihen, että lepään, noudatan terveellistä ruokavaliota ja pidän huolta suhteestani mieheen. Ja jatkan päivittäisiä kävelylenkkejä, kuten tähän asti. Onkohan fiksua toimia mieluummin noin?

Vierailija
10/22 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää polttanut. Mietin joka ikinen päivä aiheuttamiani tuhoja =(.

Vierailija
11/22 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko sikiö kasvaa tästä eteenpäin normaalisti? -ap

Vierailija
12/22 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos istukka on kitukasvuinen niin ei se siitä enä parane vaikka nyt lopetit.

Mutta hyvä kun kuitenkin lopetit :-).

Ja niinhän se on että tupakointi vahingoittaa sikiötä, mutta harvoin kuitenkaan vakavasti.

Vierailija
13/22 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni hienoa, että olet lopettanut tupakanpolton. Itsekin tein niin molempien raskauksien alkuvaiheessa, en kuitenkaan ihan heti plussatessani :( Lapset olleet terveitä ja isokokoisia huolimatta siitä, että poltin vähän alussa. Tiedän myös monta lasta, jotka aivan terveitä vaikka äiti olisikin polttanut jopa läpi koko raskauden jonkin verran.

Hiukset värjäsin joka kuukausi koko raskauden ajan enkä edes ajatellut sen olevan vaarallista, neuvolassa ei asiasta puhuttu mitään. Sinuna en huolehtisi nyt turhaan. Tiesitkö muuten, että jotain masennuslääkkeitä voi syödä läpi raskauden, jos äiti on kovin masentunut ja alavireinen. Siltä tuo sinun murehtimisesi nyt kuulostaa. Toisaalta on ihan normaaliakin olla vähän huolissaan sikiön voinnista, mutta mielestäni nyt kuitenkin ylireagoit jos jatkuvasti koet syyllisyyttä. Onnea raskauteen :)

Vierailija
14/22 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä joka kirjoitit istukan kitukasvuisuudesta: eli koko lapsen loppuaika kohdussa on pilalla? lapsi ei saa istukasta koko raskausaikana tarpeeksi ravinteita?

Kiitos sinulle, joka kerroit masennuslääkkeistä. Olen ollut tosi alavireinen, huolissani ja syytellyt itseäni. nytkin itken hysteerisesti. Masennustaustaa on, lääkkeet lopetin juuri ennen raskautta. Jos tämä jatkuu niin pakko kai se on hakea apua :((...

kadun niin paljon että harrastin seksiä ja tulin raskaaksi. nyt olen pilannut lapsen elämän jo kohdussa. millaisista syistä TEO:n luvalla saa tehdä keskeytyksen? entä millainen prosessi on adoptioon antaminen? kerran lapsi on mitä todennäköisemmin vahingoittunut enkä ole osannut hänestä huolehtia, ei minun ole varmaan järkeä saada lasta. ikinä. en tiennyt että näin helposti voi pilata ihmisen elämän näin varhain :(. kuka haluaa syntyä äidille joka pilaa lapsensa tulevaisuuden jo raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana? ei kukaan.

Vierailija
15/22 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinun kannattaa nyt soittaa huomenna neuvolaan ja kertoa huolesi sinne. He osaavat parhaiten kertoa mitä riskejä tuossa on. Itse uskon että riskit vauvan sairastumiseen tms on MINIMAALISET ainakin tuosta syystä. Lapsi voi toki vammautua/sairastua/olla pieni muista syistä! Itse en tupakoinut, mutta molemmat lapseni olivat pieniä. Kuulemma lantioni ei pysty yli 3kg synnyttämään. Ovat sitten kasvaneet kohdun ulkopuolella reilummin. Molemmat pitkiä poikia. Oikeasti yritä rentoutua, hoida itseäsi,nauti raskaudestasi. Stressi tosiaan ei ole hyväksi teistä kummalekaan. Minulla on 2 kaveria jotka saivat tietää raskaudesta viikoilla 16-18 ja molemmilla kostea kesä ja tupakointia+ masennuslääkettä jne. Synnyttivät täysin terveet ja ihanat lapset. Nyt jo koulussa ja hienosti menee..

Vierailija
16/22 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka kirjoitit istukan kitukasvuisuudesta, mistä asiasta löytyy tietoa? Minä en ainakaan löytänyt tietoa netistä, että tupakointi alkuraskaudessa vaurioittaa istukkaa pysyvästi? -ap

Vierailija
17/22 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt usko tuollaista vastaajaa joka puhui istukan "kitukasvuisuudesta". Täällä palstalla kuka tahansa voi puhua mitä tykkää oli se totta tai ei.

Nyt voit rauhottua ja koittaa rentoutua, mitään pahaa ei ole tapahtunut! Muutenhan tässä maailmassa syntyisi suurin osa vauvoista jo valmiiksi vahingoittuneina, jos näin ajattelisi. Soita huomenna neuvolaan ja kerro tämä tilanteesi tai mene lääkärin vastaanotolle. Onko tämä syyllisyys/pelko pakonomaiseksi muodostunut ajatusketju sinulle? Pystytkö puhumaan asiasta miehen tai ystävien kanssa?

Vierailija
18/22 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on sairasta porukkaa täällä. Sun parin viikon röökaaminen ole mitään lapsellesi aiheuttanut, unohda koko juttu. Kaikki normaalit ihmiset pelkää raskauden aikana onko tuleva vauva terve, se on ihan tavallista että olet siitä huolissasi. Tällä palstalla sen sijaan älä rupea roikkumaan, täällä on sen verran outoa jengiä ettet tule kuin tuosta vielä hysteerisemmäksi.

Niin ja vielä: vaihda neuvolantätiä, tai soita sosiaali- ja terveysministeriöön ja vaadi että kampaamoihin täytyy saada isot varoitustarrat että hiuksia ei saa värjätä raskauden aikana tai syntyy vammaisia lapsia, kun neuvolantäti kerran niin sanoi. Voi elämän kevät...

Vierailija
19/22 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupalkoinnille altistunut vm.69 vastaa että ihan hyvin olen pärjännyt elämässäni vaikka äiti tupakoi koko raskauden ajan minua odottaessaan. Olen siis suht koht normaali kaikesta huolimatta.

Ps. En muuten ole itse koskaan polttanut.

Vierailija
20/22 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritäthän saada vaikka neuvolan kautta jotain keskusteluapua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi