Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oma vauva 9kk + hoitolapseksi 1-vuotias = mahdoton yhtälö?! (OV)

Vierailija
09.03.2010 |

HOitovapaan päättyessä syksyllä olisi mahdollisuus ottaa tuttavan 1v lapsi hoitoon ja jaktaa näin kotona oloa. Muuten taloudellisista syistä pakko mennä töihin, enkä taas omaa lastani haluaisi vieraalle hoitoon laittaa.

MItenhän vaan tuo onnistuisi, onko liian pienet lapset? Onhan tietty ihmisillä kaksosiakin ja niiden kanssa pärjätään... Onko tuo vaan sitten hankala ikäero, kun toinen luultavasti jo kävelee ja toinen enkä konttailee? Ja tosiaan syksyllä tämä tapahtuisi, eli onkohan ulkoilu sitten noiden kanssa ihan mahdotonta?

Muutenkin olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä, jotka ovat ottaneet hoitovapaalle itselleen yhden hoitolapsen oman lisäksi.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voisi kokeilla.

Ja vieläkin ajatuksia ja ideoita otetaan vastaan!

Erityisesti nyt on mietityttänyt miten tuo unien rytmittäminen onnistuu. Puhuttiin ystävän kanssa, että voidaan muutenkin yrittää samanlaistaa lasten rytmit eli aamuherätys ym, jos se auttaisi.

Onko paikalla ketään joka työskentelee päiväkodissa tai perhepäivähoitajana ja ryhmässä useampi näin pieni. Mitenhän esim. päiväkodissa asiat järjestyy?

Ap.

Vierailija
2/26 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta hoitosuhteesta, pitäkää sitä ensimmäisenä vaihtoehtona. Mutta ystäväsi kannattaa kuitenkin ehdottomasti hakea päivähoitopaikkaa. Vaikka sen saisikin, niin sitähän ei ole pakko ottaa vastaan!

Juu, koitetaan nauttia vielä kun voidaan! ;) Tuon toisen lapsen äidin pitää vaan alkaa jo päättää mihin lapsi menee syksyllä hoitoon eli jos en ota, hakevat päivähoitopaikkaa. Hoitoaika ei onneksi tulisi olemaan edes 8 tuntia päivässä vaan vahdellen varmaan 5-7 tuntia. Täytyy miettiä, jos saataisiin muksut samaan rytmiin nukkumaan.

Ja oma tilanne tosiaan se, että asuntolaina painaa päälle (ei mahdollisuutta esim. pelkkien korkojen maksuun), joten lisätienestiä pakko saada jostain.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai 10kk:n ikäinen tyttö pph:lla nukkua aluksi aamu-ulkoilulla aamupäikkärit rattaissa ja toiset päikkärit nukkui jo puolenpäivän jälkeen toisten kanssa sisällä. Pph:n mukaan kaikkien pienten kanssa (siis noiden vauvojen) on aina menty niin, että saavat nukkua, kun nukuttaa. Päiväkodissa näitä pieniä valvotetaan väkisin sen takia, ettei sitten lapset muka nuku enää muiden kanssa. Ihan puppua sanoi meidän pph ainakin yli 20 vuoden kokemuksella näistä pienten hoidosta. Sanoi, että kaikki ovat silti nukkuneet uudelleen ja sitä paitsi vauvojen väkisin hereilläpitäminen on kohtuutonta.

Vierailija
4/26 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväunet saa nukkua kun nukuttaa, ei siitä hommasta mitään tule, jos joutuu kantelemaan väsynyttä vauvaa, ja samalla huolehtimaan muista lapsista.

Ruokaakin on tehtävä, ja talous hoidettava muuten, joten tietysti hiljalleen totutetaan pieniäkin rytmeihin mukaan.

Tuplarattaita pidän itse aivan ehdottomina noin pienten kanssa, pidemmän päälle esim. kantorinkassa kantaminen käy raskaaksi, ja toisaalta ei lapsi välttämättä siinä edes viihdy. Itse en näe vaihtoehtona pienten kanssa muuta kuin tuplat, lisänä minulla on usein pulkka kun pieniä/taaperoita on monesti kolmekin.

Muuten kyllä toki menee kaksi pientäkin helposti, kunhan nukkumapaikat jne katsoo valmiiksi.

Minulla on tällä hetkellä hoidossa 10kk, 1½- vuotias, sekä omat kohta 2v, 4v ja pieni koululainen.

Tietysti on eriasia tuon liikkumisen kanssa minulla, kun on pakko päästä kulkemaan, jos on vain oma vauva ja yksi hoitolapsi, niin tokikaan ei ole pakko kulkea samoissa määrin kuin minulla pph:na.

Pitkäksi ei pääse kyllä aika käymään useamman pienen kanssa :)

Vierailija
5/26 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monesti tuon ikäisiä lapsia samaan aikaan hoidossa, esim. viime syksynä viimeksi, lisäksi kaksi lasta, jotka hekin juuri kaksi vuotta täyttäneitä. Itse en kyllä missään nimessä alkaisi yhtään lasta kantamaan, vaan tuplarattaat on ihan ehdottomat.

Mun hoitolapsista ja omistakin kaikki ovat nukkuneet yhdet päiväunet viimeistään vuoden ikäisinä, ja 9 - 10-kuisina hoitoon tulleistakin osa on nukkunut vain yhdet. Yleensä alle vuoden ikäiset nukkuu kahdet päiväunet, mutta olen totuttanut heidät yksiin uniin vuoden ikään mennessä. Se on todellakin rasittava vaihe, kun lapsilla on eri rytmit. Olen nukuttanut pieniä joko vaunuissa tai matkasängyssä, ihan sen mukaan, mihin ovat tottuneet.

Ruokailut sujuu pientenkin kanssa hyvin. Monet opettelee jo reippaasti syömään itse n. 10 kk:n iästä alkaen, ja vähän päälle vuoden ikäisinä poikkeuksetta on kaikilla sujunut ruokailu jo hienosti, pientä avustusta on tietenkin tarvittu.

Vierailija
6/26 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin sukulaistyttöä 10 kuisesta melkein puolitoistavuotiaaksi asti meillä kotona. Itselläni samanikäinen poika. Alusta asti molemmat nukkuivat yhdet päiväunet ulkona rattaissa (molemmat omissaan). Ulkoilua varten (tai siis esim. jos oli pakko päästä kauppaan) minulla oli tuplarattaat, mutta niiden käyttö jäi todella vähäiseksi kun poikani tykkäsi kovasti kävellä jo 10 kuisena. Yleensä ulkona ollessa molemmat olivat vuorollaan tavallisissa rattaissa istumassa tai sitten molemmat omin jaloin.

Syöttöhommia helpottamaan kannattaa hankkia toinen syöttötuoli (joku halpis, esim ikea käy tosi hyvin), lapsista on kuitenkin kivaa tulla syötetyksi samaan aikaan :)

Palkitsevinta koko hommassa oli kyllä se kun näkee vielä tänäkin päivänä kuinka erilaiset syvät siteet lastemme välille tuosta ajasta syntyi

Vierailija
7/26 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt ihan samaa, kuinka tulisin toimeen kahden lähes samanikäisen kanssa.

Vierailija
8/26 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, kiitos edellisille vastaajille. Nyt tilanne on se, että tuttavan juuri 1v lapsi on tulossa minulle hoitoon parin viikon kuluttua. Oma vauva on kohta 9kk.

Tuplarattaat on hankittu ja toinen syöttötuoli tulossa. :)

Tämä 1v on pari kertaa ollut minulla lyhyen aikaa hoidossa ja hoitoajasta tulee varmasti haastavaa kahden näin pienen kanssa. Muutamia "ongelmakohtia" on tiedossa, joten jos jollain vinkkejä kommentteja seuraaviin asioihin:

Lasten nukkumisrytmit ovat aika erilaiset. 1v nukkuu 2 päiväunet (noin klo 8-9 ja 13-14) ja 9kk kolmet (noin klo 9-10, 12-13 ja 15-16). Kumpaakaan ei ole kokeiltu muuhun vielä "opettaakaan", mutta kannattaisiko yrittää? Kumpikaan ei myöskään näytä juuri nyt siltä, että itse rytmiään olisi muuttamassa.

Ongelmana voi olla myös se, että tuo 1v vaatii jonkin verran nukuttamista (nukkuu vielä vaunuissa, joita työnneltevä kunnes nukahtaa). 9kk sen sijaan nukahtaa yleensä helposti, kun vain laittaa vaunuihin.

Hoitoaika ei tule olemaan säännöllinen, vaan 1v:n äidin töiden mukaan yleensä muutaman tunnin päivässä eri aikoina.

1v on juuri alkanut kävellä ja onkin vauhdikas tapaus. Oma 9kk ikäinen ei vielä oikein edes ryömi, mutta on luonteeltaan rauhallisempi. Koti on järjestetty turvalliseksi molemmille, mutta varmaan voi olla aika haastavaa saada molemmat pysymään aina jotakuinkin tyytyväisenä. Onko tähän jotain kommentteja?

Ulkoilemaan yritetään mahdollisuuksien mukaan, sillä 1v nauttii siitä kovasti. Pienempää en kumminkaan ole vielä esim. hiekkalaatikkoon laskenut, kun ei istu itsekseen. Mitenhän tuo sitten vaunuissa viihtyy jos ei satu nukkumaan?

Kiva, jos joku jaksoi lukea! Ja kaikki kommentit aiheesta ovat tervetulleita! :)

Ap.

Vierailija
9/26 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta nukkumisrytmiä siten, että kummatkin nukahtaa aamu-ulkoilulla 9 aikaan. Sitten 12-13 aikaan ruuan jälkeen päiväunille molemmat yhtäaikaa. Olisi kyllä hyvä että molemmat alkaisivat piakkoin nukkua unensa ihan sängyssä vaunujen sijaan.

Vierailija
10/26 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen taas sitä mieltä että antaa vaan lasten nukkua ulkona niin kauan kuin vaan itse kokee sen hyväksi,saahan lapsi siinä samalla raitista ilmaa. Mutta samaan unirytmiin olisi toki hyvä saada, jos omasi on et ei óle kuin laittaa vaunuun niin siinähän sen toisen samalla nukuttaa vaunuihin ja saa sit itse huokaista kun molemmat nukkuu:)) Mun oma poika nukkui ulkona 2v asti sitten oli pakko totuttaa sisälle kun ei mahtunut enää rattaisiin:)

Vierailija
11/26 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et mun mielestä voit noi päiväunille laittaa kummatkin vaikka 12.30,kyllä 1v nukahtaa jo tohon aikaan jos ekat unet ottaa 9maissa, toki ei ehkä 1v enää välttämättä tarttee 2unija vaan nukkuis sit päiväunet pidempään. Kokeilemalla sen parhaiten tietää:)Itse kokeilisin että 1v ei nuku aamu unija ollenkaan ja laittaisin sit kummatkin vaikka 12 päikyille,jos siis vanhemmat suostuisi moiseen..

Vierailija
12/26 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suosittelen siirtymmistä samaan unirytmiin. Muuten olette tosi varpaillaan ja jotain nukuttamassa koko ajan. Tuossa tilanteessa kahdet voisi olla hyvä ratkaisu, niihin pienempi siirtyy ihan kohta. Yksiin kello 11 alkaviin voi olla matkaa vielä jokin aika.

Vierailija
13/26 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli samalla, kun yrität nukuttaa yksivuotiasta saattaa omasi haluta syliin, itkeä tms. jolloin nukutus ei onnistu. Suosittelisin, että joko molemmat nukkuvat kahdet unet samaan aikaan tai yksivuotias yksille unille. Päivärytmi voisi olla esim. seuraavanlainen: ulkoilua aamupäivällä (yksivuotias pääsee ulos leikkimään, oma vauvasi nukkuu), lounas molemmille, yksivuotias päiväunille, välipala molemmille ja sen jälkeen oma vauvasi toisille unille. Tosin näin sinulle itsellesi ei jää hetkeäkään lepoa mutta toisaalta kirjoitit, että hoitolapsen päivät ovat pääsääntöisesti lyhyitä. Noin pieni hoitolapsi tarkoittaa lisää työtä; seuraa niistä ei vielä toisilleen ole - päinvastoin saat koko ajan vahtia etteivät satuta toisiaan tms. Mitä olette sopineet ruokailuista? Sinulla tuskin on aikaa laittaa ruokaa, kun vahtimiseen, vaipanvaihtoihin, pukemisiin ja nukuttamiseen menee aika paljon aikaa.

Nämä jutut ihan vaan omasta kokemuksesta, kun minulla oli muutaman kuukauden ajan hoidossa tuttavaperheen vauva (8kk) oman ollessa 10kk ikäinen. Me oltiin etukäteen sovittu, että järjestely on väliaikainen - eli siihen asti kun saavat kunnallisen hoitopaikan. Koin, että oma kärsi järjestelystä jonkin verran, kun toinen oli kovasti itkuinen (viihtyi sylissä parhaiten, nukuttaminen oli todella työlästä).

Vierailija
14/26 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun aloitin pph:na

hoitolapset olivat 10 kk, 1 v sekä kaksi melkein 2,5v

selvittiin kaikki hengissä ja kivaa oli

Vierailija
15/26 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitolapsen unirytmi voi muuttua hoitoon tullessa selvästi. Monet lapset nukkuvat hoidossa paremmin ja kauemmin kuin kotona, sillä hoitopäivä on aina rasittavampi kuin kotipäivä - virikkeitä usein enemmän ja vieras paikka.

Vierailija
16/26 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkonaliikkuminen kahden noin pienen kanssa vaatii melkein tuplarattaita, kun ei yhden kädet riitä kaksia rattaita työntämään. myös päiväunille nukuttaminen, jos toinen pitäis laittaa esim ulos ja toinen sisälle?

toki jos on omaa pihaa sen verran, ettei tarvi pidemmälle lähteä. ja jos lapset saa samaan sänkyyn nukkumaan. meillä oli hoitolapsi, ulkona oli vaikeuksia yksin kahden pienen kanssa, juurikin kulkemisen vuoksi. päiväunille sain ne samaan sänkyyn. ruokailut meni ihan ok, joko syötin vuoronperään tai samaan aikaan.

Vierailija
17/26 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asenne on oikea. Hoitolapsesta ei kannata ottaa erityisstressiä, hoidat yhtä hyvin kuin omaasi, se riittää. Ajattelet vain kaikki toimet x kaksi. Ja tuplarattaat tarvinnet. Ikäero olisi loppuviimeksi tosiaan aika pieni, mikä tarkoittaa myös sitä, että lapsista olisi hyvin seuraa toisilleen.

Vierailija
18/26 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplarattaat toki tarvinnet, ainakin jos tarkoituksesi on omaa pihaa pidemmällekin mennä. Nukutuksetkin onnistuvat, toinen voi vaikka nukkua rattaissa kun toinen leikkii. Toinen voi syödä syöttötuolissa kun syötät toista vaikkapa sitterissä.

Vierailija
19/26 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

C´varmasti ihan toimiva yhtälö jos asennoidut siihen.

Vierailija
20/26 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi pärjääminen riippuu myös aika paljon niistä lapsista. Millainen oma lapsesi on? Onko kovin vaativa vai leppoisa kaikkeen tyytyväinen? Entä hoitolapsi?

Toki oma asennekin ratkaisee. Pitänee varautua siihen, että odotettavissa on vauhtia ja vaarallisia tilanteita.