Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintakumilla imettäneitä? Onko onnistumiskokemuksia kellään pidemmästä imetyksestä?

Vierailija
08.03.2010 |

Vai onko niin, kuten imetystukilistalla kerrotaan, että useimmiten imetys loppuu ennen aikojaan,koska vauvan imuote vääristyy, rinta ei saa tarpeeksi stimulaatiota, maidontulo vähenee jne?

Minä imetän nyt kumilla toista viikkoa, koska rinnanpäät matalat ja vauva hyvin temperamenttinen ja väsymätön yrittämään paljaalla rinnalla imua (yleensä). Saan päivällä imetettyä ehkä n. 3-4 kertaa ilman rintakumia,öisin se on makuultaan ihan mahdotonta.

Maitoa tulee hyvin kummallakin tavalla.

Onko mulla siis kauhea kiire päästä kumista nyt eroon? Onko se kohta enää mahdollista?

Kokemuksia, kiitos!!

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme viikkoa kokonaan ja sitten pikku hiljaa eroon siitä. Ei vaikutusta maidon tuloon.

Vierailija
2/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kannattaa tehdä töitä rintakumista eroon pääsemisen kanssa. Oma esikoiseni ei alkuun saanut oikein minkäänlaista otetta rinnasta ja rintakuminkin kanssa kehnosti ja koska bilirubiinit koholla alkuun mentiin pääosin pumppaamalla ja pullolla. Rintakumilla ja ilman yritettiin kyllä joka päivä. Pikku hiljaa alkoi sujua rintakumin kanssa ja opeteltiin sitkeästi ilman rintakumiakin. Huonosta imuotteesta johtuen rintani olivat ihan ruvella, joten välillä oli kyllä pakko hoitaa imetykset pelkästään rintakumin kanssa. N. 6 viikon iässä vauva oli kasvanut sen verran, että sai rinnan paremmin suuhunsa ja äiti sekä vauva oppineet imetystekniikan niin, että pystyimme luopumaan pullosta ja rintakumista. Ja imetin lähes 2v ikään, joten hyvin sujui imetys lopulta alun taisteluista huolimatta. Seuraavien lasten kanssa ongelmat olleet lievempiä, mutta rintojeni muodo takia kaikilla alkuun ollut ongelmia imuotteen kanssa ja olen rintakumeja (ja pullosta annettua pumpattua maitoa) käyttänyt. Harjoittelulla ja lapsen kasvaessa on ongelmat sitten muutamassa viikossa helpottaneet.

Suosittelen kuitenkin rintakumista pois opettelua heti kun sille on edellytykset. Olen vierestä seurannut yhden imetystaipaleen "ennenaikaista" loppua kun vauva oli tottunut imemään vain rintakumin kanssa ja äiti siten pian luopui "reissussa" (asioilla, puistossa ym.) ollessa imettämisestä kun rintakumin käyttö ja peseminen oli hankalaa. Pian jäi sitten imetys kokonaan. Paljon helpompi vauvaa on ilman kumia imettää, ei tarvita mitään ylimääräisiä "välineitä". Todennäköisesti vauvasi kasvaessa ongelma poistuu parissa viikossa kun jo nyt pystyt imettämään osin ilman rintakumia.

Hyvänä puolena voi sanoa, että rintakumiinkin tottunut vauva ei todennäköisesti hylji tuttipullon tuttia kovin voimakkaasti. Jos tuttipulloa tullaan jatkossa käyttämään niin sen käyttöä kannattaa kokeilla ennen kuin vauva on kokonaan unohtanut rintakumin tunnun suussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis ja pöpsis sanon minä. Täysimetin esikoistani 4kk (siihen aikaan siis täyden suosituksen) ja imetin vuoden ikään asti ja koko ajan rintakumeilla. Ihan hirmuisen ison pojan sain aikaiseksi ja maitoa riitti jne.

Imetä ihan rauhassa rintakumeilla ja viis veisaa muiden mielipiteistä, jos se teillä toimii!

Vierailija
4/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin puolivuotiaiksi rintakumilla. Todella matalien rinnanpäiden vuoksi ilman rintakumia olisi imetys jäänyt kokonaan kokematta.

Vierailija
5/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä stressasin kanssa kamalasti tuosta rintakumin käytöstä ja siitä, että maito loppuu kohta ja imuote on väärä jne jne. Loppujen lopuksi täysimetin puolisen vuotta ja vuoden osittain. Pakon sanelemana rintakumin kanssa. Ei ollut imuotteessa vikaa, oli vaan niin herkkä atooppinen iho, ettei rinnanpäät kestänyt YHTÄÄN mitään. Hyvin meni.

Vierailija
6/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei onnistunut alkuunkaan.

Vierailija
7/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin 3 kk ja osin puolivuotiaaksi.

Vierailija
8/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin 4,5 kk rintakumilla esikoistani, kunnes poika itse repi kumin pois rinnastani ja kävi kiinni! :) Aiemmin oli saanut raivarin, jos en ollut laittanut rintakumia... Maitoa tuli älyttömästi kaikesta huolimatta mutta kun rintakumit jäivät pois, alkoi kysyntä vastaa tarjontaa ja ylimääräistä maitoa ei enää juurikaan tullut. En pystynyt lainkaan imettämään rintakumeilla makuuasennossa, koska tipahteli pois ja vauva sai raivareita. En myöskään julkisesti imettänyt rintakumien kanssa, koska sähläilin paljon asentamisessa ja helpoiten sain rintakumin paikalleen, jos rinta oli kokonaan esillä. Silti täysimetys onnistui 5,5 kk soseiden alkuun saakka ja 8 kk osittaisena.

Vierailija
9/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni esikoisen kanssa imetys pieleen, ja uskon sen johtuvan siitä, että hoppuilin eroon rintakumilla imetyksestä. Neuvolassa ja sairaalassa vauhkottiin siitä, miten imetys loppuu ennen aikojaan jos kovin pitkään imettää rintakumin kanssa, ja hölmönä menin uskomaan. Mulla myös rinnanpäät oli tosi matalat, eikä vauva vaan saanut niistä otetta ilman kumia, ja imetys loppui, kun minä stressasin ja yritin imettää ilman kumia, ja vauva huusi ja raivosi nälkäänsä, kun ei saanut rinnasta minkäänlaista otetta eikä maitoa. Tyssäsi heti alkuunsa koko imetys, ja oli hilkulla, etten jättänyt tätä toista vauvaani imettämättä kokonaan. Ajattelin, ettei se onnistu kuitenkaan, joten turhaan edes kokeilen, mutta onneksi kokeilin, rintakumin kanssa. Koko sairaalassa olo ajan imetin rintakumin kanssa, ja vielä kolmisen viikkoa kotona ollessa. Jätin rintakumin pois, kun eräänä yönä havahduin siihen, että vauva syö rintaa aivan tyytyväisenä, tunsin maidon heruvan (mulla valuu molemmat rinnat, joten helppo tietää) ja tajusin, ettei tosiaan ollut rintakumia siinä välissä. Nyt tämä vauva on 11-kuinen, ja syö edelleen rintaa. Eikä muuten ole enää matalat rinnanpäät :)

Vierailija
10/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli imetys onnistui hyvin rintakumin avulla. Molempia täysimetin reilu 5kk. Toinen oppi imemään ilman kumia 3kk:n ikäisenä ja toinen ei ollenkaan vaan imi kumin kanssa koko ajan.

Vierailija
11/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(joka siihen aikaan oli suositus)

Vierailija
12/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaikki imetetty rintakumin avulla. Kaksi ekaa vuoden ikäiseksi asti ja kolmas puolivuotiaaksi. Eivät huolineet missään vaiheessa ilman, enkä niin niistä eroonkaan yrittänyt, eikä kukaan patistanutkaan. Hyvin meni.

Vierailija
13/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt toista jo 7 kk, ja siitä ajasta 6 kk täysimetin. Eli onnistuu kyllä ihan hyvin pidempäänkin!!

Vierailija
14/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihana saada vertaistukea ja kannustusta ja kokemuksia siitä, ettei tämä nyt välttämättä tähän kaadukaan...:) kiitos kaikille vastanneille,

ap

Vierailija
15/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä toisen vuoden ilman!! Suosittelen kokeilemaan, oli kyllä ihanaa että imetys onnistui vaikka nännit oli vauvan mielestä vääränlaiset. Vain yksi rintakumimerkki kelpasi. Ja vuodenikäisenä hän tarttui "vahingossa" rintaan ilman kumia, kun olimme tullut juuri kylvystä, olin itsekin nakuna ja vauva makasi sängyllä selällään ja kumarruin hänen ylleen pukemaan bodya. vauva nappasi rinnan suuhun ja alkoi imeä :D Molemmat olivat hämmästyneitä. Sen jälkeen en käyttänyt enää kumeja. Imetin lasta yli 2 v. yhteensä.

Vierailija
16/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli niin kauhia syömään ja tosi kova imu. Meni jo sairaalassa nännit rikki. Ilman kumia ihan kaamea kipu. Mutta sitten pikku hiljaa jätin pois ja imetin 7 kk.

Vierailija
17/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintakumin kanssa, maitoa tuli koko ajan enemmän kun olisi ollut tarvetta. Sitten koitin huvikseni kerran söisikö vauva ilmankin kumia ja hyvin sujui, joten loppuimetysaika sitten ilman kumia. Ei vaikuttanut maidon määrään muutos millään tavalla.

Vierailija
18/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sairaalassa sellaiset annettiin kipeisiin rinnanpäihin.

Sain rinnat lopulta kuntoon Lansinoh-voiteella, jolla paikkailin jopa haavoja ja päätin hankkiutua eroon rintakumeista juuri noiden juttujen vuoksi, joissa kerrottiin kuinka huono asia kumit ovat. Ja pääsinkin eroon, mutta aikamoisia rintaraivareita ja hermokohtauksia vauva sai jonkun aikaa ja kärsivällisyyttä todella tarvittiin. Mutta lopulta homma alkoi toimia ilman kumeja ja imetin kunnes aloin odottaa toista, eli yli vuoden.

Eli kumeista irtipääseminen voi olla rankka kokemus, mutta ei loputon. Niistä pääsee kyllä irti, ja kärsivällisyydellä imetyksen saa kyllä pelittämään ilmankin. Toisaalta, myös kumien kanssa voi imettää niin kauan kuin haluaa, mutta ne voivat alkaa tympiä jossain vaiheessa (puhdistus, niiden etsiminen aina jne).

Vierailija
19/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintakumilla pari ensimmäistä viikkoa. Ei ollut vaikutusta maidon tuloon. Imetin lastani 2v3kk.

Vierailija
20/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis itse imetin lastani 10kk rintakumilla ja varmaan loppuajasta ihan ilman (en muista=) ja imetyskin loppui vain siksi, kun lapsi oli niin allerginen. Maitoa tuli hyvin, lapsi osasi imea hyvin kumien avulla, ainut miinus oli niiden inhottava käyttö. Mutta älä murehdi, ainakin mulla onnistui loistavasti:) Ja minulla on siis sisäänpäinkääntyneet nännit ja rinnat ovat nänneistä huomimatta edelleen kauniit:)

Tsemppiä:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi