Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintakumilla imettäneitä? Onko onnistumiskokemuksia kellään pidemmästä imetyksestä?

Vierailija
08.03.2010 |

Vai onko niin, kuten imetystukilistalla kerrotaan, että useimmiten imetys loppuu ennen aikojaan,koska vauvan imuote vääristyy, rinta ei saa tarpeeksi stimulaatiota, maidontulo vähenee jne?

Minä imetän nyt kumilla toista viikkoa, koska rinnanpäät matalat ja vauva hyvin temperamenttinen ja väsymätön yrittämään paljaalla rinnalla imua (yleensä). Saan päivällä imetettyä ehkä n. 3-4 kertaa ilman rintakumia,öisin se on makuultaan ihan mahdotonta.

Maitoa tulee hyvin kummallakin tavalla.

Onko mulla siis kauhea kiire päästä kumista nyt eroon? Onko se kohta enää mahdollista?

Kokemuksia, kiitos!!

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten vauva oppi imemään ilmankin mun matalista rinnanpäistä. En huomannut maidon määrässä mitään muutosta, mutta kyllä rintakumista eroon pääseminen helpotti muuten imetystä. Imetän edelleen, lapsi on 1 v 2 kk, tarkoituksena on imettää n. kaksivuotiaaksi asti, jos lapsi ei itse lopeta ennen sitä.

Tunnen pari ihmistä, jotka ovat imettäneet pitempäänkin rintakumin avulla. Toiselle on edelleen viisikuisen täysimetys menossa ja toinen imetti 10 kk rintakumilla. Imetys onnistuu pitempäänkin melko varmasti rintakumin kanssa, joten kumin käytöstä ei kannata stressata. Mutta kannattaa siitä mahdollisuuksien mukaan pyrkiä eroon.

Vierailija
22/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

He nyt vastustavat periaatteesta kaikkea muuta kuin 100% luomua täysimetystä.

Minä käytin esikoisen kanssa rintakumia muutaman viikon, koska nännit olivat tolkuttoman arat. Sen jälkeen jätin kumin pois ja aivan hyvin sujui imetys. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse imetin esikoista 7-8 kuukautta rintakumilla, aina. eli ei kertaakaan imenyt ilman. matala rinnanpää oli alkuun syynä. nyt toisen imetys käynnissä, enkä ole rintakumia käyttänyt ollenkaan. =) en tiedä onko nänni jotenkin venynyt vai mikä syynä, mutta kumia en ole tarvinnut.

kumilla tai ilman, itse en huomannut mitään eroa maidon riittävyydessä tms. pikemminkin kumilla oli helpompi imettää, kun olen tällainen suihkutissi, niin vauva ei meinannut "tukehtua" niin usein. tottakai muuten kumi oli hankala juuri kaikilla reissuilla ym.

tsemppiä imetykseen!

Vierailija
24/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat kuukaudet rintakummin avulla - ja joo, sain osakseni todella paljon ihmetystä ja kauhistelua, mutta onneksi neuvolantäti kannusti! Rintakumin sain avuksi Haikaranpesän ihanalta kätilöltä, kun muuten ei imetys onnistunut.

Sitten jossain vaiheessa vain alkoi sujua ilman rintakumia. Täysimetin 6kk, maitoa tuli koko ajan runsaasti. Imetys loppui vauvan ollessa n. 10 kk.

Käytä rintakumia ihan rauhassa, varsinkaan kun se ei sinulla mitään ongelmia aiheuta! Luota itseesi ja anna muiden päivitellä, jos kokevat tarpeelliseksi ;)

Vierailija
25/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olin aluksi todella ahdistunut tuosta vouhituksesta mitä rintakumin käytöstä sanottiin.

No, sitkeästi jatkoin kumin kanssa ja kaikki meni hyvin. Joten ap, turhat murheet pois, maitoa tulee ihan yhtä hyvin kuminkin kanssa.

Ainoa miinus on se niiden jatkuva peseminen, mutta siihenkin tottuu ja kun hommaa tarpeeksi monta kumia (minulla oli n.6kpl) niin hyvin pärjää. =)

Vierailija
26/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetin ekaa 7kk kumin kans, olise aika rasittavaa esim kylässä, kaupungissa, yöllä ym.

toisen synnyttyä hoitaja haki taas kumia, totesin et jos ei onnistu iliman niin annetaan pullosta :)

mutta onnistuki ilman ja imetinki 1,5v

Vierailija
27/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan oli niin vaivalloista niiden kumien kanssa, todella rasittavaa.. Imetin kyllä vielä senkin jälkeen kun en enää niitä kumia käyttänyt, että en usko että se oli syy imetyksen lopettamiseen. Imetin 6kk.

Seuraavalle en aio antaa, en mistään hinnasta. Aion yrittää kaikki muut keinot! Koko imettäminen oli alkuun mulle todella epämiellyttävää just näiden kumien takia. Mulla ei siis todellakaan ollut missään vaiheessa pulaa maidosta, olisi riittänyt varmaan viidelle lapselle koko imetyksen ajan.

Vierailija
28/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kk imetin pelkästään rintakumeilla, kun oli matalat rinnanpäät ja temperamenttinen ja malttamaton poitsu. Tämän jälkeen imetin ihan luomuna ilman kumeja, vauva itse alkoi yhtäkkiä imeä rintaa. :D Lopetin imetyksen, kun lapsi oli 1 v 2 kk. Eli älä stressaa. :)

Vierailija
29/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin matalat rinnanpäät. Eikä todellakaan vaikuttanut maidon tuloon negatiivisesti! Mulla tuli runsaasti maitoa, pakkasen yks lokero oli täynnä ylimääräisiä maitoja :-) No stress...

Vierailija
30/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täysimetin 4 kk:n ikään ja osittain tuonne 1 vuotiaaksi rintakumilla juuri matalan rinnanpään takia. Hyvin meni, mut se rintakumin kanssa värkkääminen varsinkin julkisilla paikoilla on tosi ärsyttävää. Eli kannattaa yrittää päästä pois, koska se nyt vaan on helpompaa olla huomaamaton ihan naturel. Jos ei onnistu niin sit jatka vaan kumin kanssa.

Tokan kanssa jouduttiin käyttään kumia 6 kk ja sitten yhtenä yönä olin nukahtanut vauva rinnalle ja tyttö itse hamunnut tissin suuhun ilman kumia (kun oli tippunut jossakin välissä pois). Hieman säikähdin kun heräsin siihen hillittömään imuun, kun tyttö oli hieman hermostunut "tissin katoamisesta". Tuon jälkeen päästiin sitten kokonaan eroon kumista. Rinnanpäät oli tosin hieman venyneet siihen mennessä.

Vierailija
31/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska rinnanpäät olivat niin kipeät. Sitten pystyin jättämään kumit pois, ja täysimetin 6kk, jonka jälkeen vielä 1v.

Vierailija
32/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöhemmin jätin sen pois. Ei mitään vaikutusta imetykseen tai maidontuloon: täysimetin 6kk, ensimmäisen vuoden aikana imetys oli lapsen ainoa maidon lähde, yhteensä imetin hiukan yli 2 vuotta. Ilman rimtakumia imetys olisi loppunut lyhyeen, koska rinnanpäät olivat verillä.

Vierailija
33/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kokeilin ilman. Esikoinen taisi olla 6kk kun en enää tarvinnut rintakumia. Sitten kun oli 9 kk alkoi puremaan ja kokeilin uudestaan kumia - ei onnannut enää sillä ja imetys jäi. Sattui pureminen niin kovin...

Vierailija
34/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetin nyt yli 6 kk ikäistä vauvaani koko vajaat 5 kk rintakumin avulla. Matalat rinnanpäät ja antoivat jo sairaalassa kumin käyttöön. Olin sairaalassa niin onnellinen, että imetys onnistui edes siten, etten myöhemmin aktiivisesti pyrkinyt kumista eroon. Ärsytti tietysti julkisilla paikoilla aina räpeltää sen kanssa. Ja tyttäreni saanut koko imetyksen ajan myös lisämaitoa. En siis täysimettänyt missään vaiheessa. Olen tosin ajatellut, että jos saan joskus toisen lapsen, että yrittäisin ilman. Nännit venyivät hieman ja pieni saikin välillä otettua maitoa ilman kumia.

Vierailija
35/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnärillä minulle sanottiin ettei imetys tule minulla sujumaan koskaan ilman rintakumia, sisäänpäin kääntyneiden nännien takia. imetin 2kk asti rintakumin kanssa, ja aloin varovasti yrittää ilman rintakumia. luopuminen rintakumista onnistui pikkuhiljaa. ensin kokeiltiin päiväsyötöt ilman ja lopulta onnistuivat yösyötötkin ilman. 6kk asti täysimetin ja imetys jatkuu vielä 8kk iässä. ilman rintakumia ja hyvin on mennyt. kannattaa tehdä niin kuin itselle ja pikkuiselle sopii, omassa tahdissa, ilman paineita ja muiden ohjeita.

Vierailija
36/39 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höpön löpöä että ei onnistuisi. Minulla on niin minimaalisen pienet nännit, että ilman kumia en olisi imettänyt varmaan päivääkään.

Vierailija
37/39 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli siin niin tempperamenttinen,että yritykset ilman kumia oli ihan mahdottomia!

Sitä en sanoisi että imetystykilistan yms. jutut ihan höpöä, sillä koin kyllä imetyksen TODELLA raskaaksi,eli vauva söi varsinkin pienenä(ekat 6kk) koko ajan. Mysteeriksi jäi johtuiko se rintakumeista ja niiden vaikutuksesta maidontuotantoon jne.... Mutta en antanut periksi ja imetin PITKÄÄN!

Tsemppiä, ja sanoisin oman kokemuksen nojalla,että kokeile välillä onnistuuko ilman,jos ei onnistu niin imetä kumeilla vaan,se on ihan OK!

Vierailija
38/39 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi en pystynyt imettämään ilman rintakumia ja myöhemmin vauva ei enää hyväksynyt imetystä ilman rintakumia. Ei ollut mikään ongelma. Osittaisimetin 6kk ikään asti, pidempäänkin olisi maitoa riittänyt, jos olisin vain halunnut.

Rintakummin kanssakin voi saada kunnon imetyksen aikaiseksi, älä sitä murehdi!

Vierailija
39/39 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on nyt 7kk ja ensimmäiset 5kk eli pelkällä rintamaidolla ja rintakumit lähes jatkuvasti käytössä. Ei ole vääristynyt imuote, maidontulo vähentynyt tai muutakaan ongelmaa, edelleen maitoa riittää vaikka kiinteiden myötä imetyksiä on harvemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi