Pistääkö muita vihaksi yltiölaiskat yhteiskunnasta tukia imevät äidit?
Tässä meidän lähellä asuu pari.
Tapaus 1: Sai esikoisen noin 40v. Hirveän tarkka kasvatus- ja lastenhoitoasioissa, suorastaan hysteerinen. Imuroi ja moppasi lattioita joka päivä kun vauva oli ryömimisiässä, ettei vaan saisi suuhunsa pöpöjä. Ruoka-ajat minuutilleen jne. Aina valitti väsymystä ja rankkuutta ja korosti että itsestään täytyy pitää hyvää huolta. Toinen lapsi syntyi sitten 1,5v ikäerolla esikoisesta, kun täytyyhän sitä kaveria olla. Äiti pisti tuon isomman virikehoitoon, jotta itse jaksaisi paremmin. On ylpeä valinnastaan ja varma, että äidit jotka hoitaa enemmän kuin 1 lapsen kotona itse, ovat epäonnistujia ja että heidän arki ei ole hyväksi lapsille.
Nuorempikin meni päivähoitoon 2-vuotiaana ja äiti vaan jatkaa kotona oloaan. Paasaa kovasti siitä miten pitkät hoitopäivät on huonoksi lapsille ja miten työäidit ei varmastikaan jaksa olla kunnon äitejä lapsilleen.
No tällä äidillä ilmeisesti rikas mies, mutta käytti kyllä kunnan kotiapuja härskisty hyväkseen toisen lapsen syntymän jälkeen ja vielä valitti avun laadusta. Lapset käy ihan kunnallisessa hoidossa sillä välin kun äiti itse vetää lonkkaa, käy kampaamossa ja shoppailee, lueskelee kirjoja jne. Hän on kuulemma jo osansa työelämässä tehnyt, äitiyden ja työn yhdistäminen on kuulemma sellaista ettei sitä kellekään soisi.
Tapaus 2: Noin 3-kymppinen, eronnut työtön. Myös kaksi lasta. Lapset oli yökylässä milloin missäkin kun äiti oli mammalomalla. 9 kk menivät päivähoitoon. Ei ole aikeissa mennä töihin. Valittaa koko ajan kun Kela maksaa tukia miten sattuu ja liian vähän. Valittaa myös päivähoidon laadusta. Itse bailaa, istuu kahviloissa, notkuu Facebookissa päivät pitkät jne. Muut hoitaa lapsensa.
Tapaus 3: Lapset vuoroviikon äidillä ja vuoroviikoin isällä. Äiti työtön eikä aio töihin hakeutua selvästikään (työttömänä jo ainakin 5v ja on kertonut miten on kieltäytynyt työkkärin tarjoamista "ruputöistä"). Ei ammattia, eikä aio kouluttautuakaan. Valittaa hirveästi kun joutuu kävellen hakea lapset hoidosta omilla hoitoviikoillaan. Itsellään hienommat uudet vaatteet aina kuin minulla, varmaan korotetut lapsilisät yms menee niihin. Pitsa-auto tuntuu usein myös hänen luona käyvän.
Raivostuttavaa, oikeasti. Kyllä minustakin olisi kiva makoilla vaan kotona ja antaa yhteiskunnan elättää. Olen kuitenkin vastuuntuntoinen nainen ja olen kouluttautunut ja pyrin elättämään ihan itse lapseni ja itseni vaikkei se aina niin hauskaa olekaan.
Kommentit (9)
mitä muuta nämä luuserit saavat? työttömyystukea jonkun 500 e/kk ja asuntotukea? alennusta päivähoitomaksuista?
ei tossa kauheesti jää rällättävää kuitenkaan.
paitsi jos on se rikas mies.
en millään tajua, mitä kadehdittavaa tämmösissä ihmisissä on? se, että lapsistansa tulee luusereita myöskin? ootteko spurguillekin kateellisia - niillähän on niin huoleton ja stressivapaa elämä.
Ei se, jos joku joskus joutuu työttömäksi ja yrittää kuitenkin hakea töitä. Tai jos joku oikeasti uupuu.
Mut se kieltämättä, jos ihan vaan laiskuuttaan.
Ihmisten vihaaminen ei kuulu niihin.
Sitä paitsi, mitä valtavia tukia esim. tuo eka esimerkkisi saa? Tuskin kotihoidontukeakaan jos lapset on kerran hoidossa?
Yh-korotus lapsilisiin on jotain 40€. Ihan hervoton summahan se on...
Itse olen lähihoitaja ja varmasti ihan samaa elintasoa on meillä kuin työttömilläkin.
Mun mielestä työttömille pitäisi kehitellä yhteishyödyllistä tekemistä. Vaikka nyt talvisin lumitöitä yhteiskunnan hyödyksi. Keväisin roskien keruuta yms. Ei niillä tarvitsisi päiviään kokonaan täyttää, mutta tekisivät edes jotain ylläpitonsa eteen.
Olen ajatellut hoitaa lapseni kolmivuotiaaksi kotona kun se kotihoidon tuella mahdollista on. Ja joo-o kyllä varmasti välillä tulee lähivuosina valitettua kh-tuen pienuutta. En silti koe olevani mikään hyväksikäyttäjä.
vaimo ei saa työttömyyskorvausta ja päivähoito maksutkin on isot.
vaimo ei saa työttömyyskorvausta ja päivähoito maksutkin on isot.
Pistäisi edes yksityiselle hoitoon, kun varaa on. Valtiohan maksaa päivähoidosta suurimman osan, myös rikkaiden kohdalla, jos kunnallista käyttävät.
Luehan alkuperäinen toi sun kirjoitus nyt ohan objektiivisesti. Siinä on todella ikävä sävy. Sä et oikeasti tiedä noitten ihmisten ajatuksia ja elämäntilannetta, ettehän te ole edes ystäviä. Mut tietenkin moralisointi ja halveksunta on harrastuksia nekin. Ne vaan ei tee sulle hyvää ap!
t. toinen työssäkäyvä äiti