AMK-lehtorin palkka?
Olen miettinyt alan vaihtoa opetuspuolelle. Kuinka paljon ansaitsee AMK-lehtori (laskentatoimen opettaja) kuukaudessa, peruspalkka? Siihen päälle taitaa olla mahdollista ottaa lisätunteja, mikä niiden vaikutus on palkkaan?
Itselläni työkokemusta alan työstä yksityiseltä puolelta 10v ja akateeminen lopputukinto (Laskentatoimen KTM). Olenko myös oikeutettu ikälisiin? Nämä kuntapuolen palkkausasiat ovat vähän hakusessa, kun olen aina ollut yksityisellä puolella....
Kommentit (30)
se jonkun mainitsema vapaus on parasta työssä. Voin sopia opinnäytetyönohjauksen vaikka kahvilaan tai sähköpostiin. Ja kaikkein kivointa on nuoret ihmiset, joista saa virtaa niin opetus- kuin vapaamuotoisessa keskusteluissa.
Itse ainakin kyllästyn omaan materiaaliini ja pyrin suunnittelemaan luentoja uusiksi, jotta ei vain "menisi nauha päälle".
Terv. lehtori amk:sta
Aika harvalla lehtorilla on täydet ikälisät. Työvuodet lasketaan aikaisemmasta ALAN työkokemuksesta ( ei väikkärin tekemisestä, opettamisesta tai yrittäjänä olemisesta). Pitää olla myös maisterin paperit jos haluaa amk lehtoriksi. Yhdyn myös aikaisempaan, että nykyään pitää pystyä opettamaan myös englannin kielellä. Amk:n lehtorin tulee osata yhdistää käytännön työ ja akateeminen tieto... Työelämä ja teoria...haastavaa, mutta kivaa!
No onpas kova palkka niinkin huuhaa-hommasta. Nöin amk. opiskelijan näkökulmasta, tuntuu että me teemme itse kaiken ja suunnittelemme omat opinnot..Opettajat mainostavat suoraan että tehkää näin ja noin nii he pääsevät helpommalla.. Taidan lähteä yliopiston puolelle opiskelemaan huuhaata, jotta voin nautiskilla hyvistå rahoista ja lomista huoletta..
Aika kovat palkat! Onkohan samat myös terveysalalla?
Oppilaat näkevät opettajien kiireen ihan eri tavalla :)
Opettajat ovat jatkuvasti etäpäivillä. Lukukauden alussa on yksi lähiopetuspäivä jolloin esitellään "hienossa seminaarissa" tuleva hanke tai projekti, joka on tietenkin saanut isot rahoitukset, mutta opiskelijat tekevät ilmaiseksi kaiken käytännön työn. Opettajilla kestää vastata yksinkertaisiinkin viesteihin parhaimmillaan viikkoja. Arvosteluja ei voi odottakaan alle parissa kuukaudessa. Sitten huikeassa loppuseminaarissa opettaja parhaimmillaan hoitelee samalla läppärillään henkilökohtaisia asioitaan kun opiskeljat esittävät mitä tuli keksittyä mihinkin hankkeeseen, ja kun hanke on ohi ei kukaan enää muista tai tiedä siitä mitään. Huonoja, turhia hankkeita suurin osa!
Oppilaiden pitää olla itseohjautuvia, neuvoja ei jaella koska oppilaiden pitää oppia ryhmäytymään ja selvittämään asiat itse. Netistä löytyy. PowerPointit ovat vuodelta 2007 ja niitä pyöritellään silloin kun lähitunti sattuu olemaan.
Ihan rehellisesti sanottuna, en usko että opettajat aina edes lukevat raportteja ja aineita joita on isolla vaivalla väsätty. Ihan hatusta on helppo heitellä sitä samaa mitä oppilas on aiemminkin saanut. Palautetta mistään esseistä ei saa! Numero vain ilmestyy sitten kun ilmestyy, usein joutuu sitäkin pyytelemään erikseen. Perusteluja ei anneta. Yliopistolla annetaan.
Yliopettajan palkka on ilmeisesti media alalla korkeampi kuin matkailun yliopettajalla? Matkailun yliopettajan palkka täydellä ikälisällä on n. 4600€. Paljonko on yliopettajan palkka tekniikan(insinööri), kaupallisten(tradenomi) ja tietotekniikan alalla?
Niinpä itsekin tähtään amk:iin tekniikan puolelle matematiikan opettajaksi. Esim. liiketoiminnan puolella on paljon pienempi palkka.
runsaasti lähivuosina ja määräaikaisia opeja laitetaan ulos. Jos YT:t päällä, uusia työntekijöitä ei palkata. Onnea kuitenkin tavoitteille.
Muistahan nyt, että vaikka pedagogiset voi suorittaa työn ohessa SINUA EI VOIDA VALITA virkaan epäpätevänä. Ne on siis käytännössä tehtävä ensin.
Ikälisiä et saa työstä, joka ei ole opetusalan tehtävistä kertynyt/kunnallisella alalla toimimisesta kertynyttä.
Kyllä amk:n open virkaan voi valita ilman pedgogiikan opintoja. Vaatimus työn saantiin on vähintään kolme vuotta alan työkokemusta(ope opinnot voi suorittaa 3 vuoden sisällä kun on saanut viran). Amk:n open työstä mielestäni noin 20prosenttia työajasta kuluu opettamiseen. Muu aika menee projekteissa, erilaisissa työelämä yhteistyössä, hallinnollisissa asioissa, opiskelijoiden opinnäytetöiden ohjaamisessa, sähköpostin purkamisessa, kokouksissa, tuntien valmistelussa. Nykisin amk open tulee pystyä opettamaan englannilla ja suomella. Opetusministeriö leikkaa hyvin paljon amk:n rahoista joka vaikuttaa työpaikkojen vähenemiseen ja entistä tiukempaan työtahtiin. Tälläkin hetkellä amk:n open työ on vaativaa ja vaatii moniosaamista ei vain opettamista. Itse en muista milloin olisin tehnyt 8 tunnin työpäivän vaan tyypillisesti aloitan klo 8 ja päätän päivän klo 18. Monesti viikonloppuna korjaan tehtäviä / valmistelen tunteja.