Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

syy miksi suomessa ei olla niin hirveän sosiaalisia

Vierailija
05.03.2010 |

voisi olla vaikka se että esim. amerikassa jo kouluissa lapset osallistuvat moniin eri kerhoihin ja harrastusjuttuihin koulupäivän puittessa. sitä kautta sosiaalinen kanssakäyminen vahvistuu jo iässä missä sosiaalisia taitoja harjoitellaan.

suomessa koulun jälkeen kotona läksyt ja ehkä jollekin kaverille

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vien lapseni päiväkotiin enkä daagikseen, niin siellä huudetaan vaan iloisesti "moi Maija" eikä "gumoron Linda-Elin och hennes kusin Hjördis"!

Vierailija
2/63 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isot perheet olivat sosiaalisempia kuin nykyään individualistiset, itsekkäät pienet omistamiseen keskittyneet perheet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen täälläkin. Brittiläiset putkimiehetkin haukutaan, lontoossa asuneet, amerikkalaiset jne ja toivotetaan painumaan pois Suomesta.

Vierailija
4/63 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulttuureista oppinsa ammentaneet haukkuvat suomalaisia. Että se siitä suomalaisesta negatiivisuudesta. :D

Vierailija
5/63 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa en usko tuota kliseetä siitä, että suomalaiset olisivat jotenkin epäsosiaalinen kansa.

Emme lepertele kohteliaisuuksia tai käytä puhuttelussa toisen etunimeä. Ne ovat kuitenkin enemmän kulttuurinen TAPA olla sosiaalisessa vuorovaikutuksessa kuin merkki jostain erosta sosiaalisissa taidoissa sinänsä.

Sitä paitsi kyse on monasti myös yleistyksistä, joissa heijastuu vain tietyn kansanosan tavat. Yhdysvalloissa asuneena voin sanoa, että kyllä sieltäkin löytyy hyvin erilaisia ihmisiä ja seutuja. New Yorkissa on hyvin vaikea solmia ystävyyksiä, eikä outojen ihmisten kanssa oteta edes katsekontaktia kunnolla. Syrjäseudulla voidaan olla hyvin sisäänpäinlämpiäviä. Jne. Eli aika vastaavia eroja kuin Suomessa stadin ja Perä-Miukkulan välillä.

Vierailija
6/63 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kanada ja usa) sosiaalisuuteen voisi olla myos se, etta joka vuosi koululuokat hajotetaan ja syksyisin on luotava uudet suhteet uusiin koulukavereihin pienesta pitaen. On tietysti joitain tuttujakin aiemmilta vuosilta etenkin pienemmissa kouluissa. Tama toimii tietenkin myos siten ettei koulukiusaamista esiinny niin paljoa. Suomesta muistan tyton jota kiusattiin 1. luokasta 9. asti, sitten han vaihtoi koulua mutta oli liian myohaista... sekosi. Taalla kiusaamiseen puututaan, jos siita tiedetaan, eihan haluta koulun maineen menevan.

Vierailija
7/63 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lapsena ja nuorena hyvinkin sosiaalinen. Menin sosiaaliselle alalle töihin ja pim! En ole enää sosiaalinen. Töiden ansioista en enää vapaa-ajalla halua puhua tuntemattomille.

Vierailija
8/63 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaalinen ihminen ole epäsosiaalista parempi tai päinvastoin.

Vierailija
9/63 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

me olemme sosiaalisia omalla tavallamme, ei amerikkalainen sosiaalisuus välttämättä tarkoita mitään myönteistä.

Se jos hymyilee iloisesti puhuessaan, ei ole muuta kuin esittämistä. Sitäkö kaipaat?

Vierailija
10/63 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lasten kanssa toimivat aktiivisesti ryhmänvalvoja, opinto-ohjaajat, terkkari ja koulupsykologi eli lapset ei ole ollenkaan niin yksin kuin Suomessa.

(kanada ja usa) sosiaalisuuteen voisi olla myos se, etta joka vuosi koululuokat hajotetaan ja syksyisin on luotava uudet suhteet uusiin koulukavereihin pienesta pitaen. On tietysti joitain tuttujakin aiemmilta vuosilta etenkin pienemmissa kouluissa. Tama toimii tietenkin myos siten ettei koulukiusaamista esiinny niin paljoa. Suomesta muistan tyton jota kiusattiin 1. luokasta 9. asti, sitten han vaihtoi koulua mutta oli liian myohaista... sekosi. Taalla kiusaamiseen puututaan, jos siita tiedetaan, eihan haluta koulun maineen menevan.

Vierailija
11/63 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää Suomi meille erakko juroille. Minä olen ainakin ihan onnellinen, vaikka en jokaiselle sitä kajauttele.

Vierailija
12/63 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et Kyrvätperää tytöstä :D

No ala sitten noin vahalla kokemuksella

ala maalata kauhukuvia Kansasin kivaarimiehista, joku voi sen ottaa totena.

t. monta vuosikymmenta USA:sa asunut maan kansalainen joka on kolunnut melkein joka kolkan.

Vierailija
13/63 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään se on niin että voit ottaa tytön Kyrvätperältä, mutta et Kyrvätperää tytöstä :D

No ala sitten noin vahalla kokemuksella

ala maalata kauhukuvia Kansasin kivaarimiehista, joku voi sen ottaa totena.

t. monta vuosikymmenta USA:sa asunut maan kansalainen joka on kolunnut melkein joka kolkan.

Vierailija
14/63 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihminen on sosiaalinen eläin"- sanoi jo filosofi Aristoteles

Vierailija
15/63 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne oli sitä mieltä että on ihanaa kun suomalaiset ei höpöttele turhia. Jos suomalainen sanoo että "oli ihana tavata, tulkaa uudestaan kylään" se myös tarkoittaa sitä. Amerikkalaiset sanovat samaa mutta koskaan ei tiedä onko ne oikeesti sitä mieltä?

Vierailija
16/63 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt. Jos vertaa vaikkapa ranskankieleen tai italiaan niin huomaa ettei kaikille asioille ole suomessa vielä sanoja.

Vierailija
17/63 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kohteliaisuuseron huomaa englannin kieleenkin. Jos vaikka amerikkalainen sanoo "you might want to do..." niin suomalainen täräyttää "tee", vrt. "I'm not too happy about it" -> "Ihan perseestä" tai "thank you for picking up after your dog" -> "Koiranpaskat siivottava sakon uhalla"

Tärkein syy on suomenkieli Kieli ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt. Jos vertaa vaikkapa ranskankieleen tai italiaan niin huomaa ettei kaikille asioille ole suomessa vielä sanoja.

Vierailija
18/63 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo ekaa työpaikkaa hakiessa. Pitkä lista vapaaehtoistöistä ja harrastuksista. On todella tärkeää mitä kontakteja on olemassa ja kuinka sua voidaan käyttää hyväksi.

Aika moni kuitenkin kyllästyy tuohon sosiaallisuuteen. Muutetaan ja jätetään, kirkot ja koulut taakse. Uudella paikkakunnalla osallistutaan juuri sen verran, kun on pakko.

Arvaa vaan kuinka paljon täälläkin on masentuneita nuoria, aikuisia ja vanhuksia.

Vierailija
19/63 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mukava asua yhteisössä, missä positiivisuus on kantava voima.

Muuttakaa sinne AMERIKKAAN...... Jättäkää Suomi meille erakko juroille. Minä olen ainakin ihan onnellinen, vaikka en jokaiselle sitä kajauttele.

Vierailija
20/63 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tönivät, etuilivat ja olivat käsittämättömän töykeitä ja tylyjä! Suomalaiset ovat juntteja erakkoja.

sinakin olet jutti erakko! Hei lopetetaan taa suomalaisten haukkuminen, haukumme itseamme! Vai oletko sina jotenkin kaikkien meidan ulkopuolella?

Ja mua huvittaa joka ikinen kerta, kun taalla joku mamma sanoo, etta minapa olen asunut LONTOOSSA, eli olet kaikkitietva sivistynyt muita parempi ihminen sen takia, etta olet asunut LONTOOSSA ;-) Taa on tosi kummallinen piirre, ei kylla toistu, jos joku on asunut vaikkapa jossain Ranskan pikkukylassa... ;-)

Mina olen asunut 10v Aasiassa (hahhhaaa, olenko sitten hirvean paljon parempi kuin muut?), tavannut jarkyttavan maaran ulkomaalaisia, kohteliaita ja epakohteliaita. Mun mielesta esim. ranskalaiset ovat paasaantoisesti oykkareita, mutta se on mun mielipide ja varmasti toisenlaisiakin ranskalaisia loytyy.

Ja, se etta tervehtiessa sanotaan toisen nimi ei tee ihmisesta sosiaalisempaa, se on tapa/puhekulttuuri, ei kuulu tapoihin Suomessa ja eika meidan puhekulttuuriin.

Eli, jos mina sanon huomenet ilman nimia kaikille, olen epasosiaalinen?, mutta kun alan lisata nimet peraan, olenkin yhtakkia sosiaalinen. Anna mun kaikki kestaa.....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan