Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hitossa taapero pidetään päiväkodissa, vaikka äiti on kotona vauvan kanssa?

Vierailija
04.03.2010 |

Meillä on kaveripiirissä näitä tapauksia pari. Toisen perheen esikoinen aloitti hoitouransa vähän yli 1 vuotiaana. Pikkusisko syntyi vuotta myöhemmin ja silti lapsi oli hoidossa. Syy tähän oli se, että lapsi oli reipastunut niiiiiin paljon tarhassa ja tarha teki lapselle hyvää (normaali lapsi eli ei siis erityislapsi) ja hän tapaa kavereit ja plaa, plaa, plaa.

Toinen mukelo aloitti hoidon alle vuoden ikäisenä ja sai pikkusiskon, kun lapsi oli alle 2v. Ja kappas, taapero tungetaan hoitoon "reipastumaan". Ja kummassakaan tapauksessa kyse ei ole masentuneesta äidistä, koliikista kärsivästä siskosta tms. ainostaan tuosta, että taapero laitetaan reipastumaan ja leikkimään kavereiden kanssa tarhaan 5-6 päivässä, melkein joka päivä.

Ja kyse ei ole siitäkään, että halutaan pitää tarhapaikka -> kyseinen päiväkoti suljetaan kesäkuussa.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää keskieurooppaan katsomaan miten siellä kaikki lapset ovat päiväkodissa vaikka äidit ovat kotona.

kaipaisin tueksi niin sanottua kylmää faktaa!

Vierailija
22/71 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tästä syystä lapset hoidossa. Siellä ei tunneta yhtä pitkiä äitiyslomia kuin Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ikäeroa 1v4kk..silloin en jotenkin muka jaksanut hoitaa esikoista,vaan hän oli päiväkodissä 3päivää viikossa n.9-16.Nyt lapset ovat jo 5,5 ja4v ikäiset,ja kolmas vauva tulossa..nyt tekisi mieli ottaa tuo 4v kotihoitoon,mutta miehen mielestä ei kannata.Nytkin,kun olen äitiyslomalla,tuntuu tyhmältä viedä nuo päiväkotiin,vaikka itse löhnöän kotona.Päiväkoti ja mies ovat sitä mieltä että tekee hyvää kaikille.Luulen että nyt lähempänä 30v olen vasta oikeasti kypsä vanhemmaksi...

Ja molemmat olivat kotona kun olin äitiyslomalla. Myöhemmin sain lisää lapsia :) ja aina olivat isommat kotona (+ kerho 2-3 kertaa viikossa) sen ajan kuin olin itsekin kotona.

Omille lapsille on riittänyt kerho pari kolme kertaa viikossa siihen, että ovat saaneet toimia ryhmässä + nähdä tiettyjä kavereita. Muuten toimimme sitten yhdessä.

Minä nautin suuresti lasteni seurasta =), enkä siksi haluaisi heidän olevan 6-8 tuntia poissa päivällä silloin kuin siihen ei ole pakkotilannetta.

Vierailija
24/71 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tästä syystä lapset hoidossa. Siellä ei tunneta yhtä pitkiä äitiyslomia kuin Suomessa.

että kaikki lapset ovat päivähoidossa vaikka äidit ovat KOTONA, eivät siis töissä.

Sitä faktaa siis, kiitos.

Vierailija
25/71 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki lapset ovat päivähoidossa vaikka äidit ovat KOTONA, eivät siis töissä. Sitä faktaa siis, kiitos.

Vierailija
26/71 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- uusavuttomuus

- itsekkyys

- laiskuus

- henkinen sairaus

- fyysinen sairaus

Vierailija
27/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa tämä kaikki aika surullista. Äidit eivät pieniä enää jaksa hoitaa, syystä tai toisesta.Päiväkotien isoissa ryhmissä taaperoiden on vaikea jaksaa eivätkä mitenkään pysty ymmärtämään miksi äiti ei heidän kanssaan halua olla. Päiväkotien hoitajat kokevat taaperoiden tilanteen erittäin huolestuttavana,mutta eivät tilanteelle mitään voi.

Kyllä nyt jokin on pahasti pielessä kun kasvava määrä taaperoita jää ilman tarvitsemaansa aikuisen tukea.

Vierailija
28/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ikäeroa 1v4kk..silloin en jotenkin muka jaksanut hoitaa esikoista,vaan hän oli päiväkodissä 3päivää viikossa n.9-16.Nyt lapset ovat jo 5,5 ja4v ikäiset,ja kolmas vauva tulossa..nyt tekisi mieli ottaa tuo 4v kotihoitoon,mutta miehen mielestä ei kannata.Nytkin,kun olen äitiyslomalla,tuntuu tyhmältä viedä nuo päiväkotiin,vaikka itse löhnöän kotona.Päiväkoti ja mies ovat sitä mieltä että tekee hyvää kaikille.Luulen että nyt lähempänä 30v olen vasta oikeasti kypsä vanhemmaksi...

Jos päiväkoti on sitä mieltä, että lasten on parempi olla päiväkodissa kuin omassa kodissaan, niin kyseessä on lastensuojelullinen toimi. He näkevät sinusta, että et kykene hoitamaan lapsiasi. Miehesi näkee sen myös.

Vierailija
29/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiasta en kyllä ikinä veisi päiväkotiin ellei olisi pakko! Olen itse töissä 1-5v-ryhmässä ja tiedän millaista kamppailua ne päivät voivat pienille olla. Ja he ymmärtävät että äiti on kotona, mutta vie heidät mielummin hoitoon, sitten kiukutellaan tuodessa ja hakiessa. Miettikää nyt, tunteeko hän itsensä tärkeäksi vai EI???Haloo!! Ja kuulisittepa miten meidän päiväkodissa puhutaan paskaa tuollaisista äideistä! Oma 2v lapseni on pph:lla ja todellakin jää kesällä kanssani kotiin kun toinen syntyy, mä en ikinä maailmassa voisi viedä sitä hoitoon jos olisin itse kotona, hävettäisi niin helvetisti! Huh huh, uskomatonta on kyllä että tehdään lapset mutta oletetaan että yhteiskunnan rahoilla hoidetaan,saa itse lorvia! Älkää tehkö lisää enää jos ette jaksa hoitaaaaaa!

Vierailija
30/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa EU-maissa esiopetus alkaa viimeistään silloin, kun lapsi täyttää 3 vuotta, ja lapset osallistuvat esiopetukseen lähes sataprosenttisesti.

Näissä maissa lastentarhat, esikoulut eivät ole kodin korvikkeita ajalla, jolloin vanhemmat ovat työssä, vaan ne ovat alle oppivelvollisuusikäisille lapsille tarkoitettuja ainutlaatuisia oppimisen ja kasvun paikkoja, joihin kotona olevienkin lasten vanhemmat lähettävät lapsensa.

Lainaus täältä:

http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_KK_105_1997_fi.html

Vierailija
31/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita rakastaa eniten. Tää on fakta jonka jokainen lapsi ja aikuinen sisimmässään tietää. Aikuiset voi sumuttaa toisiaan selittelemällä, lapsia ei voi huijata. Kyllä se tarhaan viety lapsi tietää, kuka oikeasti on äidille se rakkain - se jonka kanssa äiti päivänsä haluaa viettää.

Vierailija
32/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoinen on äidin ja vauvan kanssa kotona, kaikilla on normaalit suhteet toisiinsa. Esikoisen ollessa päiväkodissa jää vanhemman kanssa vietetty aika pieneksi ja jää mahdollisuudet suurempaan sisaruskateuteen. .

Onhan se esikoinen viettänyt aikaa äidin kanssa ollessaan ainoa lapsi! Miksi nuoremmilla sisaruksilla ei ole oikeutta samaan - saada äidin jakamaton huomio?

Vierailija
33/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoinen on äidin ja vauvan kanssa kotona, kaikilla on normaalit suhteet toisiinsa. Esikoisen ollessa päiväkodissa jää vanhemman kanssa vietetty aika pieneksi ja jää mahdollisuudet suurempaan sisaruskateuteen. .

Onhan se esikoinen viettänyt aikaa äidin kanssa ollessaan ainoa lapsi! Miksi nuoremmilla sisaruksilla ei ole oikeutta samaan - saada äidin jakamaton huomio?

Se nyt vaan on nuorempien sisarusten rooli. Ja jos ei osaa antaa lapsilleen huomiota, niin parempi kai, että lastensuojelullisena toimena esikoinen on päivähoidossa. Saa edes siellä huomiota, raukkaparka.

Vierailija
34/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi nykyään subjektiivinen päivähoito-oikeus on vanhempien mielestä tärkeämpää kuin lapsen oikeus omiin vanhempiinsa.

Vierailija
35/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on nuorempien sisarusten rooli. Ja jos ei osaa antaa lapsilleen huomiota, niin parempi kai, että lastensuojelullisena toimena esikoinen on päivähoidossa. Saa edes siellä huomiota, raukkaparka.

Vierailija
36/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se virikehoito on ennaltaehkäisyä. Jos virikemamma yrittäisi itse hoitaa lapsensa, niin sitten pitäisi tehdä selvitys.

Vierailija
37/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella lapsella on oikeus saada äidin jakamaton huomio. Onhan se esikoinen viettänyt aikaa äidin kanssa ollessaan ainoa lapsi! Miksi nuoremmilla sisaruksilla ei ole oikeutta samaan - saada äidin jakamaton huomio?

Toisaalta esikoisella ei ole ollut isompia sisaruksia, eli hän on jäänyt kokonaan paitsi isompiensa rakkaudesta. Voisihan sitä niinkin nääs ajatella.

Kuopuksen (5. lapsi) syntyessä mietiskelin juuri sitä, että kun esikoista ihaili vain äiti ja isä, ihaili kuopusta 6 henkeä =). Kuusi henkeä palvoi vauvaa, joka oli meistä kaikista vallan ihana. Toki isoimmat lapset olivat jo siinä kohtaa päivähoitoiän ohittaneita, mutta päivähoitoikäinenkin oli aivan innoissaan pikkusisaruksesta.

Mihin äidin jakamatonta huomiota tarvitaan siinä kohtaa kuin vaihtoehtona on isompien sisarustenkin huomio? Meillä parivuotiaatkin ovat "palvoneet vauvaa" lähietäisyydeltä :), viisivuotiaista nyt puhumattakaan. (Yksi isoveli aikoinaan isoveljeksi tultuaan vietti pitkiä pätkiä maaten vauvan lähellä mahallaan, vauvaa tuijotellen. Samainen isoveli sai sittemmin vielä kaksi pikkusisarusta lisää, ja jaksoi heitäkin ihailla pikkuvauvana, tosin sitten isompana vauva sylissä istuen.)

Vierailija
38/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivähoidossa (vaikkakin ennakoiden) tehdään aina sosiaalityöntekijöiden, päivähoidon ja vanhempien kanssa suunnitelma ja sopimus siitä, mitä päivähoidolla tässä tilanteessa pyritään tavoittelemaan. On turha alkaa puhua lastensuojelullisista toimista, mikäli lapsi viedään virikehoitoon perheen omasta aloitteesta. Näitä oikeasti lastensuojelullisilla perusteilla olevia lapsia kyllä löytyy päivähoidosta.

Vierailija
39/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse jonkilaisen virikehoidon/kerhon kannattaja äidin jaksamien kannalta, mutta vastusta alle 3 v lasten kokopäivähoitoa, ellei taustalla ole masennusta, ym.

Näistä asioista kuitenkin päättäköön kukin perhe ihan itse. Ei kuule meille.

Ennenkuin verorahakortti vedetään esiin, voin omasta puolestni ilmoitta, että minun verorahani saa käyttää subj. päivähoidon ylläpitoon. se on kokonaisuuden huomioonottaen parempi ratkaisu yhteiskunnan kannalta kuin sen purkaminen.

Enkä jaksa jälleen toistaa niitä iänikuisia argumentteja (oman oksan sahaaminen, kateus, "kun MINÄ en tarvi", itsepärjäämiskultturi, tasa-arvo, jnejne), muistelkaa vaikka viime viikon keskustelua. Tai viime vuoden.

Jokaisella lapsella on oikeus saada äidin jakamaton huomio. Onhan se esikoinen viettänyt aikaa äidin kanssa ollessaan ainoa lapsi! Miksi nuoremmilla sisaruksilla ei ole oikeutta samaan - saada äidin jakamaton huomio?

Toisaalta esikoisella ei ole ollut isompia sisaruksia, eli hän on jäänyt kokonaan paitsi isompiensa rakkaudesta. Voisihan sitä niinkin nääs ajatella. Kuopuksen (5. lapsi) syntyessä mietiskelin juuri sitä, että kun esikoista ihaili vain äiti ja isä, ihaili kuopusta 6 henkeä =). Kuusi henkeä palvoi vauvaa, joka oli meistä kaikista vallan ihana. Toki isoimmat lapset olivat jo siinä kohtaa päivähoitoiän ohittaneita, mutta päivähoitoikäinenkin oli aivan innoissaan pikkusisaruksesta. Mihin äidin jakamatonta huomiota tarvitaan siinä kohtaa kuin vaihtoehtona on isompien sisarustenkin huomio? Meillä parivuotiaatkin ovat "palvoneet vauvaa" lähietäisyydeltä :), viisivuotiaista nyt puhumattakaan. (Yksi isoveli aikoinaan isoveljeksi tultuaan vietti pitkiä pätkiä maaten vauvan lähellä mahallaan, vauvaa tuijotellen. Samainen isoveli sai sittemmin vielä kaksi pikkusisarusta lisää, ja jaksoi heitäkin ihailla pikkuvauvana, tosin sitten isompana vauva sylissä istuen.)

Vierailija
40/71 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suunnitellut vieväni syksyllä 5 v täyttävän pojan puolipäivähoitoon, vaikka olen itse 1,5 vuotiaan kanssa kotona! En osaa leikkiä pojan kanssa samalla tavalla, kuin muut lapset leikkivät. Minun mielestäni hänellä on OIKEUS ikäiseensä leikkiseuraan. Poika on vielä erittäin pikkuvanha ja näyttää myös ikäistään vanhemmalta.

Olen pojan kanssa keskustellut asiasta ja kysellyt mitä mieltä hän on asiasta. Välillä hän haluaa ja välillä ei missään nimessä halua. Käy tällä hetkellä 2:na pv:nä vko:ssa kerhossa 3 tuntia kerrallaan ja tykkää todella paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi