Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä avuksi kun 2-vuotias ei halua ulkoilla?

Vierailija
04.03.2010 |

Meillä on muodostunut päivittäiset ulkoilut ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi. Tyttö pistää kaikin tavoin hanttiin kun puen häntä (sen oletan kyllä olevan normaalia 2-vuotiaan käytöstä), mutta ongelmat jatkuvat vielä ulospääsynkin jälkeen. Lähipuistoon on todella lyhyt matka, sitä tyttö ei ikinä suostu kävelemään. Vaunuilla saa tytön kuskattua puistoon, mutta siellä tyttö vaan istuu apaattisena paikallaan hangessa, ei kävele, ei leiki, ainoastaa nököttää paikoillaan.

Olen aina ajatellut että ulkoilu edes kerran päivässä on lapsille tärkeää ja välttämätöntä, mutta nyt olen jättänyt ulkoilun kokonaan väliin. Tuntuu niin turhalta taistella ulkovaatteet tytölle päälle vain sen takia että istuu paikallaan hangessa.

Sisällä tyttö on ihan tyytyväinen ja leikkii innoissaan. Selvästikään ei siis vaan halua ulos. Onkohan tämä nyt ihan normaalia?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tytön mielikin muutu, kun kevätaurinko alkaa paistaa ja piha täytyy lätäköistä.

Vierailija
2/13 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei.. Älä vaan luovuta, ettei lapselle tule ikuinen inho ulkoilua vastaan.. Ulos vaan! Ala vaikka aluksi tekeen lenkkejä hänen kans, lapsi rattaisiin, äiti kävelee, ja kommentoit kaikkea "kivaa" mitä ulkona näkyy... Voit myös itse tehdä kaikkea kivaa, niin, että lapsi näkee, vaikka istuukin vaan. Tyyliin..

"Onpa mukava, kun naapurin Maijakin on puistossa!"

"Onpa mukava kun on paljon lunta!"

"Katso, kun ihana koira"

"Ooo.. äiti haluaa tehdä nyt lumikakun! Tulipa hieno"

"Äiti haluaa kiikkua!" jnejne..

Lapsi saa tässäkin ulkoilua ja voi olla, että pikkuhiljaa reviiri alkaa laajenemaan, ja haluaa itse pois rattaista..

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lumiukon teko, lumimajan teko tms puuha kivempaa kuin puistossa olo talvella. Ei meidänkään 4v viihdy leikkipuistossa nyt talvella kun kaikki on lumen vallassa, mutta rakastaa kiipeillä lumikasassa, luistella ja tehdä noita ym juttuja. Kesällä puistot on jees.

Vierailija
4/13 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän aikaa ja yrittää yrittää jonkin ajan päästä uudestaan. Pakottamalla pihalle homma voi vaan paheta. Onko teillä lähellä joku kauppaa jonka varjolla voisi ulos mennä? Vaikka meillä mielellään lapset ulkoilee niin poitsu(2,5v.)on ihan intona jos pyydän mukaan kauppaan ja saa ilman rattaita sinne mennä. Siinä samalla saatetaan olla hetki pihalla.

Vierailija
5/13 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten voisi kyllä toimia. Puistossa olen yrittänyt innostaa tyttöä leikkimään, ja puistossa on koko ajan muita lapsia. Melkein hävettää kun muut lapset kiipeilevät innoissaan lumessa ja leikkivät ja tyttö vaan nököttää paikoillaan.

Ollaan nyt jätetty ulkoilut kokonaan väliin, kokeillaan uudelleen sitten joskus myöhemmin. Luulen että yksi syy voi olla se että tyttö ei viihdy talvivaatteissa, niissä nyt ei ole kovin kiva liikkua. Täällä pk-seudulla valitettavasti menee varmaan ikuisuus ennen kuin on vähänkään keväisemmän kelit. :(

ap

Vierailija
6/13 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on tosin 1v 7kk.

Hän ei tykkää juurikaan olla pihalla ja jos on siellä niin hermostuu nopeasti ihan kaikesta. Olen itse tullut siihen tulokseen, että koska liikkuminen on kuitenkin noin pienellä vielä suhteellisen uutta (oppi kävelemään noin 1v mutta silti) ja nyt on päällä monta kerrosta vaatetta ja pihalla on paljon lunta niin hän turhautuu kun ei pysty tehdä kaikkea mitä haluaisi. Hanskoilla on esim vaikeampi saada kiinni lapiosta kuin paljaalla kädellä.

Olen päättänyt että ollaan pihalla se mitä ollaan, vaikka 20min päivässä jos ollenkaan ja kunhan lumet alkaa sulaa ja päivät lämpenee niin opetellaan uudelleen ulkoilemista. Ei ehkä hermostuta niin paljoa kun on helpommat vaatteet ja pikkuisen taitavampi pikkuinen myös.

Vierailija
7/13 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottakaa evät mukaan ja tehkää retki. takuusuosikki meillä.

muuten voisi kyllä toimia. Puistossa olen yrittänyt innostaa tyttöä leikkimään, ja puistossa on koko ajan muita lapsia. Melkein hävettää kun muut lapset kiipeilevät innoissaan lumessa ja leikkivät ja tyttö vaan nököttää paikoillaan.

Ollaan nyt jätetty ulkoilut kokonaan väliin, kokeillaan uudelleen sitten joskus myöhemmin. Luulen että yksi syy voi olla se että tyttö ei viihdy talvivaatteissa, niissä nyt ei ole kovin kiva liikkua. Täällä pk-seudulla valitettavasti menee varmaan ikuisuus ennen kuin on vähänkään keväisemmän kelit. :(

ap

Vierailija
8/13 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole liian pienet kengät, kylmä, kuuma, kutittava pipo, hankalat hanskat... Kaksvuotiaalla voi olla hassut syyt...

Vierailija
9/13 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä avuksi, kun tyttö haluaa vain ryypiskellä ja naida? Hei, ap, SINÄ olet äiti ja lapsi tekee, mitä sinä HALUAT. Vanhemmuus hukassa, selvästi.

Vierailija
10/13 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole liian pienet kengät, kylmä, kuuma, kutittava pipo, hankalat hanskat... Kaksvuotiaalla voi olla hassut syyt...

ja vaihda liian tönköt, paksut haalarit kerrospukeutumiseen: joustava ja lämmin villahaalari alle ja ohuempi haalari päälle.

Suomalaiset liikkuvat nykyään ihan liian vähän. Kannattaa nähdä pienestä pitäen vaivaa, että lapsi alkaisi kokea liikkumisen mielekkäänä! Ei kasvateta sohvaperunoita.

Vierailija
11/13 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä avuksi, kun tyttö haluaa vain ryypiskellä ja naida? Hei, ap, SINÄ olet äiti ja lapsi tekee, mitä sinä HALUAT. Vanhemmuus hukassa, selvästi.

hohhoijakkaa!! ja syyllistäminenhän auttaa aina vanhemmuuden tukemisessa...

Vierailija
12/13 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa tarkistaisin, että on oikeasti järkevät vaatteet päällä. Monethan vetää liikkuvalle lapselle päälle sukkahousut, housut, villahousut ja toppavaatteet ja parhaimmilla vielä lisää välikerroksia ja/tai jäykät housut. Nyt on kuitenkin aika leuto sää, joten kannattaa pukea siis sen mukaan, tuollaisella paketilla ei pääsisi itsekään mihinkään.

2-vuotias on vielä niin pieni, että ei välttämättä osaa itse keksiä leikkejä. Toiset lapset matkivat herkemmin vanhempia lapsia, mutta mitä jos keksisit itse leikkejä sinne ulos.

Me ollaan menty lumisotaa niin, että heitetään lunta toisten peppuun tai polveen tms. Pulkkamäestä monet 2-vuotiaat tykkäävät, kannattaa itse laskea niin lapsi saa ideasta kiinni. Mäen ei nyt kovin kummoinen nyppy tarvitse olla.

Jos teidän puistossa ei ole lumilinnaa, niin lapio mukaan äidille ja rakennatte sinne linnan ja muutaman tunnelin. Niissä möyriessä monet viihtyvät.

Sulan maan aikaan leikit ovat ilmeisempiä, talvella vanhemmat joutuvat näkemään vähän vaivaa että keksitte niitä leikkejä.

Vierailija
13/13 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaan ihan suomalaisten omajuttu että tuntikausia vesilammikossa lapsia istutetaan ja kovilla pakkasilla. Kun tulee kevät niin ulkoilette sitten senkin edestä.