Onko ketään jonka lapsen keliakia olisi oireillut aftojen kautta?
Kommentit (13)
Aftoista en osaa sanoa, mutta meillä todettiin kesällä tytöllä 9v ihokeliakia, diagnoosi saatiin lopullisesti joulukuussa. Ei koskaan vatsaoireita, mutta ihottuma tuli pariin kertaan, se ilmestyy kyynärpäihin ja polviin, myös muille nivel(varpaat,sormet)alueille.Ainakin meillä. Ja oli toisella kertaa jo tosi raju ihottuma. Jälkeenpäin pystyn yhdistämään hampaiden kiilteen häviämisen sekä lapsen "väsyneen" eli aneemisen olemuksen.
Kyselee äiti, jonka lapsella oireeton keliakia
silti? Meidän 5 vee lapsella on todella usein aftoja suussa ja hän on pienikokoinen. Hemoglobiinia ei ole taidettu tarkistaa pitkään aikaan, mutta kyllä se silloin oli ihan normaali. Joskus harvoin valittaa vatsakipua, yleensä silloin kun on hänen mielestään pahaa ruokaa :).
mutta 6-v. tytöllä on kyllä noita suuoireita ollut. Eli aftoja ja kiilteen häviämistä, joka on aiheuttanut reikiäkin. Muuten hän on kuitenkin hyvävointinen, joten en ole kiirehtinyt verikoetta. Tällä hetkellä suukin on kunnossa eli ei aftoja ja ehjät hampaat.
t. keliaakikkoäiti
KAnnattaa testata lapsi, jos äidillä on keliakia ja lapsella paljon aftoja!
Myös ripulia, anemiaa, ei kasvanut jne.
Sai diagnoosin 2 v.
kotitesti, jonka pitäisi olla todella luotettava.
mun tytöllä pari kertaa vuodessa, mutta usein vatsakipuja?
Juuri valitti pari viikkoa sitten ja nyt on taas...
keliaakikkoa en miehen enkä omassa suvussa.
Noin kerran kuukaudessa oli afta. Kerran oli koko alaikenen mittainen. Hammaslääkäri ei ollut nähnyt koskaan niin suurta. Ja oli niin kipeä, että poika oli syömättä viikon. Viheliäinen vaiva :( Onneksi ovat lähes kokonaan hävinneet gluteiinittoan ruokavalion alettua.
kuin pojalla. Minulla ja veljellä on altisava geeni, muttei toistaiseksi keliakiaa.
aftat ovat aika tyypillinen keliakiaoire. Mulla itselläni on keliakia ja lapsena mulla oli selittämättömiä mahakipuja, alhainen hemoglobiini ja anemia.