Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelusta - miten vastata, kun kysytään lapsista?

Vierailija
03.03.2010 |

Keissi siis tämä - työhaastattelu meni todella hyvin, mutta jossain vaiheessa haastattelija otti puheeksi nimeni (kaksiosainen) ja totesi, että olen ilmeisesti naimisissa. Sanoin siihen vaan, että kyllä. Haastattelija jatkoi, että onko lapsia... Menin hämilleen ja vastasin vain, että on.

Miten tuossa tilanteessa olisit ohittanut kysymyksen? En halunnut alkaa hankalaksi, sillä todella haluan tuon työpaikan - totesin sitten samaan hengenvetoon, että hoitoasiat on kunnossa.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä asioitahan ei lain mukaan saa haastattelussa kysyä. Ja sain paikan.

Vierailija
2/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko nämä unohtunut sinulla mainita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapset tule yleensä esiin jo hakemuksessa / CV:ssä? Oliko nämä unohtunut sinulla mainita?

Ei niitä tarvitse mainita jos ei halua.

Vierailija
4/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvä jos laki sen kieltää. Monella voi olla lapsen menetyksiä, kuten minullakin. Niitä olisi ikävä alkaa siinä setviä.

Vierailija
5/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haastateltava alkaisi itkeä ja avautuisi lapsettomuusongelmistaan..

ja hyvä jos laki sen kieltää. Monella voi olla lapsen menetyksiä, kuten minullakin. Niitä olisi ikävä alkaa siinä setviä.

Vierailija
6/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on tuosta nyt jo pari vuotta kun viimeksi olen työpaikkaa vaihtanut, ehkä maailma on sitten sen suhteen muuttunut.

Ja sen tiesin, että mahdollisia lapsenhankintakuvioita ei saa udella, mutta eikö tosiaan sitäkään, että onko lapsia.

Eikö lapset tule yleensä esiin jo hakemuksessa / CV:ssä? Oliko nämä unohtunut sinulla mainita?

Vierailija
7/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on tuosta nyt jo pari vuotta kun viimeksi olen työpaikkaa vaihtanut, ehkä maailma on sitten sen suhteen muuttunut. Ja sen tiesin, että mahdollisia lapsenhankintakuvioita ei saa udella, mutta eikö tosiaan sitäkään, että onko lapsia.

lapseni kuulu millään tavalla ANSIOluettelooni, jolla haen töitä, jotka eivät liity lapsiin millään tavalla. Ehkä lastenhoitoallalla omatkin lapset voidaan katsoa jonkinlaiseksi ansioksi ja ne ehkä kannataakin mainita.

Vierailija
8/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastuksista, kielitaidosta, luottamustoimista ym. jos ne ei tiukasti liity haettavaan työhön?

No ompa maailma muuttunut. Vai johtuuko siitä, että pätkätöistä johtuen cv on täynnä lyhyitä työsuhteita eikä siihen enää muuta mahdu?

Mutta on tuosta nyt jo pari vuotta kun viimeksi olen työpaikkaa vaihtanut, ehkä maailma on sitten sen suhteen muuttunut. Ja sen tiesin, että mahdollisia lapsenhankintakuvioita ei saa udella, mutta eikö tosiaan sitäkään, että onko lapsia.

lapseni kuulu millään tavalla ANSIOluettelooni, jolla haen töitä, jotka eivät liity lapsiin millään tavalla. Ehkä lastenhoitoallalla omatkin lapset voidaan katsoa jonkinlaiseksi ansioksi ja ne ehkä kannataakin mainita.

Vierailija
9/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullutkaan moista.

Ap

Vierailija
10/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä oleellisempaa tämä on, mitä "parempi" ansioluettelo ja mitä vaativampaa työtä haetaan.

t. rekrytoija

Eli hakemuksessa/CV:ssä ei nykyään kerrota harrastuksista, kielitaidosta, luottamustoimista ym. jos ne ei tiukasti liity haettavaan työhön? No ompa maailma muuttunut. Vai johtuuko siitä, että pätkätöistä johtuen cv on täynnä lyhyitä työsuhteita eikä siihen enää muuta mahdu?

Vierailija
11/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullutkaan moista. Ap

CV:ssä on koulutus, työkokemus ja luottamustoimet (jos niillä haluaa osoittaa aktiivisuuttaan tms). Mitään ätinöitä harrastuksista jne en siihen laittaisi (elle kyseessä vaikka metsästys ja nyt haetaan riistanhoitajan paikkaa eli ilmiselvästi asiasta hyötyä työnhaussa).

Vierailija
12/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun itse olen ollut 3,5v. hoitovapaalla niin jätänkö sen mainitsematta? Saako cv:stä sitten väärän kuvan jos laitan, että olen aloittanut nykyisessä työssäni vuonna x ja työsuhde jatkuu edelleen. Ts. ehdin olla 2v. nykyisessä työssäni kun jäin pois ja nythän rekrytoija saa tavallaan väärän kuvan työkokemuksestani, jos en mainitse, että olen ollut poissa 3,5v. Tiettyhän se kuulostaisi paremmalle, että olen ollut työssä 5,5v. mutta minusta se on tavallaan todellisuuden väärentämistä ja jos sen perusteella pääsisin haastatteluun ja siellä selviäisikin, että kokemusta ei olekaan tarvittavaa määrää niin he voisivat miettiä, että mitä muuta jätän mainitsematta...

Vierailija
13/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy useampikin malli, joissa mm. näin

HENKILÖTIEDOT

Nimi, syntymäaika ja –paikka ja perhesuhteet.

Vierailija
14/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko sitten hyvässä asemassa muihin naisiin nähden kun sanon etten halua lapsia, jos sitä kysytään? (Vaikka olisikin laitonta).

Vierailija
15/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin et ainakaan joudu selittelemään mitään haastattelussa, jos tulee puhetta työvuosistasi ja kokemuksesta

sitten kun itse olen ollut 3,5v. hoitovapaalla niin jätänkö sen mainitsematta? Saako cv:stä sitten väärän kuvan jos laitan, että olen aloittanut nykyisessä työssäni vuonna x ja työsuhde jatkuu edelleen. Ts. ehdin olla 2v. nykyisessä työssäni kun jäin pois ja nythän rekrytoija saa tavallaan väärän kuvan työkokemuksestani, jos en mainitse, että olen ollut poissa 3,5v. Tiettyhän se kuulostaisi paremmalle, että olen ollut työssä 5,5v. mutta minusta se on tavallaan todellisuuden väärentämistä ja jos sen perusteella pääsisin haastatteluun ja siellä selviäisikin, että kokemusta ei olekaan tarvittavaa määrää niin he voisivat miettiä, että mitä muuta jätän mainitsematta...

Vierailija
16/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajapaikoissa on kyseessä vähän sekin, että niissä oletetaan ilman muuta, että hakijalla on kyky järjestää perhe-elämänsä niin, että se ei näy työpaikalla.

Vierailija
17/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta, ja on kutakin hoitanut kotona vaikka pari vuotta, niin onhan siinä CV:ssä pakosti sitten työhistoriassa joko kahden vuoden "aukkoja" tai sitten tosiasioiden väärentämisen makua tyyliin "kuusi vuotta työkokemusta edellisessä työpaikasta", josta oikeasti on ollut varsinaisessa työelämässa vaikka vuoden tai kaksi ja muun ajan hoitovapaalla kotona.

Minä ainakin olen laittanut CV:hen työsuhteiden väliin esikoisen kanssa kotona viettämistäni 2,5 vuodesta "1.2.2002-30.7. 2004 äitiys- ja vanhempainvapaa"-merkinnän.

Ymmärrän, etteivät tulevat lapsentekohaaveet kuulu työnantajalle (rekrytointipäätöstä ei saa tehdä sen perusteella, jääkö hakija mahdollisesti pian vanhempainvapaalle), mutta kai nyt työnantajalla on oikeus saada tietää tarkkaan, kuinka paljon TYÖkokemusta hakijalla on taustallaan? - Ja paremmaltahan se CV:ssä näyttää, että parin vuoden "loma" on ollut vanhempainvapaa, ei esim. työttömyys tai sairausloma.

Voihan hakijalta kysyä sitäkin, missä hän asuu ja omistaako hän auton. Mitenkäs tämä sitten vaikuttaa? - Ei kai työnantajalle pitäisi kuulua, miten hakija työpaikalle tulee ja kauanko siihen kestää. Harrastuksia ja vapaa-ajanviettotapojakin usein kysytään. Miksi? Itse olen luullut, että siksi, että saataisiin yleinen kuva hakijan persoonasta.

Vierailija
18/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen laittanut ne silti siihen, erittäin lyhyesti, syntymävuosien kanssa. Eikä muuta mainintaa.

En jaksa raahautua haastatteluun jossa sitten haluavatkin ehdottomasti lapsettoman ihmisen (mistä syystä nyt ikinä). Niin näin rekrytoija näkee saman tien että minulla on lapsia. Tietääpi ainakin rehellisesti missä mennään.

Enpä silti ole jäänyt työttömäksi, aina on löytynyt töitä.

Harrastuksia en laittanut yhteen aikaan, koska olisi sitten pitänyt jatkaa CV:tä toiselle sivulle :-) Ja sitä kyllä sitten kysyttiin ihan haastattelussa.

Harrastuksiin ei sitten kannata laittaa mitään liian erikoista mutta ei myöskään mitään liian ympäripyöreitä. Siitä vähän saa osviitta minkälainen ihminen on, ja sopiiko hän tiimiin.

Vierailija
19/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettamalla löytyy useampikin malli, joissa mm. näin

HENKILÖTIEDOT

Nimi, syntymäaika ja –paikka ja perhesuhteet.

mutta omaakin järkeä saa käyttää, Googlella nyt löytyy, mitä tahansa. Itse en lapsia mainitse cv:ssä, koska minusta ansioluettelooni eivät perhesuhteeni liity millään tavalla. Ja kyllä, minulla on kokemusta siitä, miten lupaavasti alkaneet rekrytointiprosessit (näitä on useita) kummasti ovat katkenneet kuin seinään, kun on puhe tullut lapsista. "Ai sulla on pieniä lapsia". Mitä pienempi firma, sen isommin vaikuttaa, onko lapsia vai ei. Isoissa ei niin tuota kytätä (jollei ko. yksikössä ole huonoja kokemuksia pienten lasten äitien jatkuvista poissaoloista). Näin se valitettavasti vaan on.

Siksi en korosta lapsiani cv:ssä ja laitontahan niistä olisi kysyäkin. Miksi siis antaisin itsestäni sellaisia tietoja haastattelijalle vapaaehtoisesti, joita on hänen on LAITONTA minulta kysyä?

Tyhmyydestä sakotetaan.

Vierailija
20/38 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta, ja on kutakin hoitanut kotona vaikka pari vuotta, niin onhan siinä CV:ssä pakosti sitten työhistoriassa joko kahden vuoden "aukkoja" tai sitten tosiasioiden väärentämisen makua tyyliin "kuusi vuotta työkokemusta edellisessä työpaikasta", josta oikeasti on ollut varsinaisessa työelämässa vaikka vuoden tai kaksi ja muun ajan hoitovapaalla kotona. Minä ainakin olen laittanut CV:hen työsuhteiden väliin esikoisen kanssa kotona viettämistäni 2,5 vuodesta "1.2.2002-30.7. 2004 äitiys- ja vanhempainvapaa"-merkinnän. Ymmärrän, etteivät tulevat lapsentekohaaveet kuulu työnantajalle (rekrytointipäätöstä ei saa tehdä sen perusteella, jääkö hakija mahdollisesti pian vanhempainvapaalle), mutta kai nyt työnantajalla on oikeus saada tietää tarkkaan, kuinka paljon TYÖkokemusta hakijalla on taustallaan? - Ja paremmaltahan se CV:ssä näyttää, että parin vuoden "loma" on ollut vanhempainvapaa, ei esim. työttömyys tai sairausloma. Voihan hakijalta kysyä sitäkin, missä hän asuu ja omistaako hän auton. Mitenkäs tämä sitten vaikuttaa? - Ei kai työnantajalle pitäisi kuulua, miten hakija työpaikalle tulee ja kauanko siihen kestää. Harrastuksia ja vapaa-ajanviettotapojakin usein kysytään. Miksi? Itse olen luullut, että siksi, että saataisiin yleinen kuva hakijan persoonasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi