miten voi olla raskaana
tietämättään, hyvinkin pitkälle? Olen monesti asiaa miettinyt... Sen ymmärtää jonkin aikaa jos menkat tulee normaalisti, mutta onhan sitä rinnatkin TOSI arat, ja paino nousee nopeasti uusiin lukemiin. Ja entäs sitten kun vauva liikkuu?? Alieniksiko sitä luullaan?!
Kommentit (7)
odotan neljättä, viikkoja tosin vasta 14, mutta mistään muusta en tietäs olevani raskaana kuin siitä ettei menkat alkanukaan. Ei pahoinvointia, ei väsymystä, ei rintojen aristusta, ei mitään muuta kuin menkkojen puuttuminen, että siinä mielessä kyllä ymmärrän. Ja ku vauvan liikkeet alkaa tuntua, niitäkään ei välttämättä rekisteröi, jos ei tiedä odottaa niitä. Että ymmärrän hyvin, jos on samanlainen "oireeton" raskaus ku mulla on ollu kaikki. :) Tosin siinä vaiheessa kun maha alkaa kasvaa, pitäs herätä todellisuuteen kun ei vauvamaha oikein normaalilihomiselta näytä... Tosin saattaahan paino nousta kokonaisvaltaisestikin aika paljon, itelle on tullu suunnilleen vaan maha.
Olen itsekin ollut todistamassa paria tapausta, kun mahakivut ovatkin olleet synnytyksen käynnistyminen. Aina ollu ehdoton kieltäminen, ettei raskaus ois mahdollinen. Kaippa sitä sitten vaan niin psyykkaa itteään, ettei halua huomata raskauttaan. Olen kuitenkin ihmetellyt itsekin, että miten loppuvaiheessa ei muka huomaa ja tunne vauvan liikkeitä, kun maha pomppii puolelta toiselle...
No joo, hyviä perusteluja, mutta entäs nämä jotka tajuaa vasta synnyttäessä...? Ei vaan jotenkin voi tajuta.(Itselläni muuten 3. raskaus, vkoja 32+2)
Näin psykiatriassa työskentelevänä epäilisin että noissa tilanteissa kun synnyttämään päätyessään ei vielä tiedä olevansa raskaana on kyse jonkinlaisesta enemmän tai vähemmän kapeasta psykoottisesta tilasta.
Se taas ettei alkuraskauden oireista tajua olevansa raskaana, esimerkiksi itselläni ei tullut mitään muita oireita alkuun kuin tosi lievä pahoinvointi ja kuukautisten poisjääminen. Ja kaikillahan ei tule niitäkään. Joten noissa tapauksissa tajuan hyvin ettei raskautta välttämättä tule ajatelleeksi, ennenkuin muita oireita jossain vaiheessa ilmaantuu.
aikana rinnat ole aristaneet yhtään, ja samoin paino ei kyllä ole noussut ollenkaan ennen raskauden puoliväliä. Myös vauvan liikkeitä ei kyllä välttämättä pitkään aikaan erota normaaleista suolen toimintaan liittyvistä liikkeistä jos ei varta vasten osaa kuulostella.
tietämättään, hyvinkin pitkälle? Olen monesti asiaa miettinyt... Sen ymmärtää jonkin aikaa jos menkat tulee normaalisti, mutta onhan sitä rinnatkin TOSI arat, ja paino nousee nopeasti uusiin lukemiin. Ja entäs sitten kun vauva liikkuu?? Alieniksiko sitä luullaan?!
tiedän jopa muutaman.
Huomaamista haittaavia tekiöitä mielestäni:
-ehkäisy (esim. kierukka, kapseli, minipillerit voivat jättää menkat pois muutenkin kokonaan) -> menkattomuus normaalia, rauskauden vaihtoehto periaatteessa estetty
-suuri ylipaino -> raskaus ei näy päälle
-ensimmäinen raskaus -> oireet eivät ole tuttuja
-usein muutenkin kipeä maha, ilmavaivat jne...