Kerrostalossa asujat, onko miehelläsi tilaa olla mies asunnossanne
muuallakin kuin tietokoneen tai teeveen ääressä? Saako hän toteuttaa itseään teillä?
Kommentit (51)
Jos siis ne autot, remontointi, nikkarointi yms. ei kiinnosta?
Kyllä meillä ainakin sisustuksesta keskustellaan, ja siitä mitä kotiin tarvitaan ja mitä ei tarvita. Jotkut jutut on miehen ideoimia, jotkut minun. Kaikki on hankittu niin että kumpikin on saanut sanoa sanottavansa sekä mallista että sijoittelusta.
on huolestuttavaa. He eivät kenties edes ole tulleet koskaan ajatelleeksi, mitä mies kaipaisi asunnossa vain siksi että on mies. nainen ei koskaan aidosti kysy häneltä sitä tai anna hänen toteuttaa mitä hän haluaa.
meillä molemmat toteuttaa itseään täysillä, tosin asutaan ok-talossa ja hehtaarin piha...
Mun mies ei myöskään ole mikään 60-lukuinen vasaran, moottorisahan tai kirveen kanssa heiluva punaniska (anteeksi vaan niille, joiden miehet noista hommista nauttii, ei pahalla :D). Mieheni on muusikko sekä kulttuurintuottaja (koulutukseltaan). Itsensä toteuttamiseen tarvitsee kitaran, stereot, ison kasan cd-levyjä (sekä tyhjiä että täysiä), kunnon kaiuttimet ja tietokoneen. Nämä kaikki meiltä löytyy.
Sen sijaan minä koen, ettei mulla ole tilaa toteuttaa itseäni ja naisellista puoltani täällä kotona. Minä tykkäisin sisustaa, tehdä käsitöitä, askarrella ja värkätä kaikenlaista, mutta kun mitään sellaista ei voi tehdä. Mulla ei ole mitään sananvaltaa verhojen väriin, sohvakalustoon tai ylipäänsä mihinkään sellaiseen. Käsitöille ei ole tilaa - "et sä voi siinä ommella, lapset levittää nuppineulat pitkin poikin. No missäs mun piuhat ja cd-levyt säilytetään, jos kaikki kaapit on täynnä sun käsitöitäs? Pakkoko sun on kaikkee tollast tilpehööriä tänne raahata, mitä me tollasillakin muka tehään?" No, ollaan sitten verkkareissa sohvan nurkassa löhöävä hapannaama, kun mitään ei edes saa tehdä.
Naimisissa ollaan, mutta asutaan erillään kun olen omilla rahoillani ostanut ihanan asuntoni enkä halua että rakkaani ja hänen teini-korstonsa tulisivat sotkemaan sisustukseni. Käydään siis "vieraissa" toistemme kodeissa viettämässä laatuaikaa.
ja moitti aina, kun ei ole edes paikkaa suksia voidella. Ei se tietenkään siitä ollut kiinni, vaan jotenkin oman tilan puute näytti nyppivän. Minua ei olisi haitannut. Ihan hyvin sovittiin sielläkin olemaan.
No, nyt meillä on omakotitalo ja iso lämmin varasto jossa voi vaikka voidella niitä suksia... ja soittaa rokkia silloin kun huvittaa. Ja piha jossa ottaa aurinkoa. Halonhakkuuta ei ole, koska tilataan klapiäijältä valmiit klapit takkaa varten pari kertaa vuodessa. Mutta pääasia että mies hymyilee taas.
täällä oli aiemmin sellainen ketju, jossa pääviesti oli suurin piirtein se, että ei kunnioita miestänsä, jos perheessä ei ole perinteinen työnjako miesten ja naisten töistä. Siihen sitten joku älähti, että mitä nyt miesten töitä tavallisessa kodissa on. SIinä sitten todettiin, että miesten töitä on omakotitalon rakentaminen ja jatkuva remontointi. Jos sitten on kaikki paikat jo puleerattu viimeisen päälle, niin miehellä ei ole tilaa olla mies.
minun mieheni nimenomaan toteuttaa itseään läppärin ääressä, tai yhden niistä (niitä löytyy pienestä kerrostalokaksiostamme neljä). Mikään nikkarointi, remontointi, autot tai muu elektoriikka ei häntä kiinnosta.
Minulla on myös tapanani konsultoida miestäni ennen sisustustavaroiden ostoa. Valitsemme niitä yhdessä. Jos asuisin yksin tässä asunnossa, näyttäisi tämä varmasti erilaiselta, naisellisemmalta.
Mies myös toteuttaa itseään paljon keittiössä ja sellainen löytyy myös kerrostaloasunnostamme.
Mitä vanhanaikaista tai junttia on siinä, että puuseppämieheni haluaisi nikkaroida kaikenlaista, hyllyjä ym. Tv-tasomme rakensi olohuoneessa, onnistui kun taaperoa ei vielä ollut. Käsillä tekeminen on hänelle tärkeää. Hän rakastaa myös isojen palapelien kokoamista, mutta pienessä asunnossa sellaisen levittäminen taaperoa kieltäen on melko hankalaa. Itse kaipaisin suurempaa keittiötä ja keittiöpuutarhaa. Nyt vain tilanne on tämä.
tässähän siis puhutaan, jos oikein käsitän, että miehelle annetaan "tilaa olla mies" kun hän saa kodissaan ryhtyä vanhakantaisiin miehisiin töihin ja harrastuksiin? Me puolestamme vaimoni kanssa annamme toisillemme "tilaa olla ihminen" sen mukaan mitä haluamme kulloinkin kodissamme harrastaa. En halua olla sidottu perinteisiin sukupuolirooleihin harrastusteni suhteen. Melkoisia genderblendereitä olemmekin vaimon kanssa ja TAATUSTI järkyttäisimme ap:n konservatiivista maailmankuvaa, jos tietäisi ;).
"KAIKKI suomalaiset naiset ovat..." "KAIKKI suomalaiset miehet ovat..."
Masentavan mustavalkoista ja jotenkin niin PerSua.
Mutta sanotaan nyt näin että on onnellisempi omakotitalossa missä on puuhattavaa ja se oma vapaus.
olen minä :D Ikävä kyllä mulla ei ole omaa verstasta, eikä varmaan tule olemaankaan...
Terkuin nainen, joka sai äitienpäivälahjaksi (mieheltään) akkuporakoneen ja synttärilahjaksi ison poranteräsarjan ja oli noista lahjoista ihan hemmetin onnellinen :P
Sivistyneessä keskustelussa ikään kuin oletetaan, että kaikki keskustelijat TIETÄVÄT poikkeusten olevan siellä, mutta sitä feminististä näkökulmaa tai naapurin koiran näkökulmaa ei tavitse ottaa aivan jokaisessa keskustelussa esiin.
"KAIKKI suomalaiset naiset ovat..." "KAIKKI suomalaiset miehet ovat..."
Masentavan mustavalkoista ja jotenkin niin PerSua.
muuten kuin tietokoneen ääressä ja sängyssä. Ja tv:n jos tulee jalkapalloa tai kone on varattu.
että saako mies päättää kodissa asioista, onko hänellä myös omaa tilaa fyysisesti ja henkisesti, kokeeko että naisen sisustama ja määräämä Meidän Talo on hänen sielunmaisemaa. Löytyykö oma tila ja hetki lukea korkkareita muualtakin kuin vain vessasta.
Mun miestäni ei ikinä saisi nikkaroimaan yhtään mitään, minä täällä olen maalannut seinät, tapettien laitossa pakotin auttamaan.
Malliesimerkkinä edellinen vastaaja, joka nimenomaan todisti, että miehelle ei löydy MITÄÄN omaa kodista.
Minua naurattaa kun täällä haukutte naisia kuin mitkäkin paskanpuhujat mutta silti jatkatte palstailuanne. Todella törkeitä juttuja päästelette suustanne, typerää. Ai niin mutta teiltähän on viety kaikki tila "olla mies" ja--
Oikeasti MIKÄ VITTU VAIVAA SUOMALAISTA LUUSERIMIESTÄ KUN PITÄÄ TULLA TÄNNE ASTI ITKEMÄÄN TILAN PUUTETTA?? :D Eikö naisilla saisi olla tilaa- vai itkettekö te surkimukset nyt sitä kun ette saa ääntänne kuuluviin kun ette viitsi opetella keskustelemaan??
on huolestuttavaa. He eivät kenties edes ole tulleet koskaan ajatelleeksi, mitä mies kaipaisi asunnossa vain siksi että on mies. nainen ei koskaan aidosti kysy häneltä sitä tai anna hänen toteuttaa mitä hän haluaa.
Joo ja tän perusteella nainen kaipaa vaan sen keittiön niin on tyytyväinen, jjjeppp............
Olemme puhuneetkin miehen kanssa tästä. Nyt kun hän on työttömänä, hän meinaa tulla hulluksi kerrostalossa. Autoja ei rassaa eikä ole puutyöihminen, mutta pihatöitä ja halonhakkuuta kaipaa. Tässä yhtenä päivänä huvikseen teki taloyhtiön pihalla 5,5 h lumitöitä. Johan helpotti! Vähäksi aikaa... Mökistä haaveillaan.