Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis täh?? Eikö rintamaitoa saa lämmittää mikrossa???

Vierailija
02.03.2010 |

Mikä ihmeen logiikka tässä nyt sit on?? Jos mä pidän 10-20 sekuntia maitoa mikrossa niin miten siinä ajassa ehtii tuhoutua mitään ravinto-aineita? En nyt ymmärrä...?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätasaisesti niin eikö ainakin niissä kylmissä kohdissa jää hyvät aineet talteen?

Vierailija
22/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aineet siitä äidinmaidosta. Korvikkeethan ei edes sisällä niitä mitä rintamaidossa on.

Kyllä minä osasin arvioida suunnilleen vauvojemme ruokailu välit ja sen maidon lämmityksen, ei se pilalle mene vaikka puoli tuntia tai reilunkin siinä hauteessa olisi ennen vauvan ruokailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua noita ap:n ''liian hidasta toimintaa meidän vauvalle'' kommentteja? Eikö sitä voi yhtään ennakoida vai odotatko aina että vauva huutaa pää punaisena ennenkuin annat ruokaa?

Vierailija
24/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni joi jääkaappikylmää maitoa ja hyvin meni alas. Neuvolan, ravitsemusterapeutin tai kenenkään ammatti-ihmisen mukaan maitoa ei tarvitse lämmittää, jos vauva juo sen kylmänäkin.

Helpottaa totuttelua tavallisen maidon juomiseen, jos aina ei maitoa tarjota lämpimänä.

Vierailija
25/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ruokahan köyhtyisi mikrossa, jos ne säteet itsessään ravintoaineita tuhoaisivat.

Mikrossa on ne säteet jotka tuhoaa hyvätaineet siitä äidinmaidosta. Korvikkeethan ei edes sisällä niitä mitä rintamaidossa on.

Kyllä minä osasin arvioida suunnilleen vauvojemme ruokailu välit ja sen maidon lämmityksen, ei se pilalle mene vaikka puoli tuntia tai reilunkin siinä hauteessa olisi ennen vauvan ruokailua.

Vierailija
26/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se maito lämpiää kattilassakin epätasasesti!

Reunoilta sisään; niinkuin mikrossakin! :D

Mikrolämmitys on vaan siinä mielessä "vaikeaa" että 30 sekkaa saattaa lämmittäessä tehdä satsista jo osittain niin kuuman että vauva saa palovammoja. Meneekö jakeluun? Kyllä saman saa aikaseksi kattilallakin -jos keittää maitoa.

Sitä varten maito RAVISTETAAN (niinkuin kattilalämmityksessäkin) että tuote on tasalämpöinen.

Vaikka mikrossa kypsentäisi perunan, niin ei siitä mitään ravinteita mihinkään KATOA.

Mikroaallot ei tuhoa mitään. Ei tarkoita edes iskulämmittämistä, niinkuin teollisuudessa voidaan maidolle tehdä! Silloinkin maito on ravinnollisesti hyvää!

Herra isä teijän kanssa. Ei kaikkea lukemaansa tartte ottaa vastaan ilman että koittaa edes hiukan pistää kritiikkiä ja maalaisjärkeä sekaan!!

Vierailija
27/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se maito lämpiää kattilassakin epätasasesti! Reunoilta sisään; niinkuin mikrossakin! :D Mikrolämmitys on vaan siinä mielessä "vaikeaa" että 30 sekkaa saattaa lämmittäessä tehdä satsista jo osittain niin kuuman että vauva saa palovammoja. Meneekö jakeluun? Kyllä saman saa aikaseksi kattilallakin -jos keittää maitoa. Sitä varten maito RAVISTETAAN (niinkuin kattilalämmityksessäkin) että tuote on tasalämpöinen. Vaikka mikrossa kypsentäisi perunan, niin ei siitä mitään ravinteita mihinkään KATOA. Mikroaallot ei tuhoa mitään. Ei tarkoita edes iskulämmittämistä, niinkuin teollisuudessa voidaan maidolle tehdä! Silloinkin maito on ravinnollisesti hyvää! Herra isä teijän kanssa. Ei kaikkea lukemaansa tartte ottaa vastaan ilman että koittaa edes hiukan pistää kritiikkiä ja maalaisjärkeä sekaan!!

ennenkuin alkaa mölisemään typeriä. Nimenomaan äidinmaidossa olevat vasta-aineet ovat herkkiä ylikuumentumiselle, jota tapahtuu mikrossa herkemmin kuin muilla lämmitysmuodoilla. Äidinmaidon lämmittämistä mikrossa EI suositella, se on sitten jokaisen omassa harkinnassa miten tekee.

Vierailija
28/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ruokahan köyhtyisi mikrossa, jos ne säteet itsessään ravintoaineita tuhoaisivat.

Mikroaaltouuni tuhoaa lähes kaikki ruoan vitamiinit, entsyymit ja antioksidantit.

Vierailija
29/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikroaaltouuni tuhoaa lähes kaikki ruoan vitamiinit, entsyymit ja antioksidantit.

Vierailija
30/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokki ja maitoakin luovuttanut.

Joten on kuule ihan riittävän tuttua kumpikin juttu: kypsentäminenkin mikrolla plus mitä on synnytyssairaalassa maidosta sanottu lämmittämiseen.

Mikroaallot ei mitään tuhoa. Energiasäästävä tapa tehdä ruokaa.

28

Vierailija
31/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säilyy muuten huoneen lämmössä lypsyn jälkeen vähintään 6h. Eli jos on itse lähdössä jonnekin ja jättää siksi aikaa pulloon maitoa ei sitä tartte jääkaappiin laittaa ja siten ei lämmitelläkkään huoneenlämpöisestä enää

Vierailija
32/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

v 2008 Jorvissa annettujen ohjeiden mukaan ei saanut lämmittää äidinmaitoa mikrossa, Naistenklinikallla vastaavat ohjeet sallivat sen.

Että ota tästä nyt selvää. Itse en lämmittänyt. Juoksevan kuuman veden alla lämpiää muuten nopeammin kuin vesihauteessa.

Vierailija
33/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oikeanlaiset astiat mikroon(nykyään saa mikroastioita ostaa,mitkä suunniteltu mikrouuniin)niin ruoka lämpenee siinä tasaisesti ym. mutta niinkuin täällä todettu ei satunnainen,muutaman kymmenen sekunnin vauvanmaidon lämmitys tuskin ni vaarallista ole.suosittelisin kyllä säännöllisesti pullosta juovan vauvan maidon lämmitystä joko vesihauteessa tai tuttipullonlämmittäjässä..mutta muistakaa katsoo ne tuttipullot että on ehjiä,naarmusest pullot roskiin koska niihin jää kaikki bakteerit pesimään ja paljon enemmän haittaa kun mikrouunista!!

Vierailija
34/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten on kuule ihan riittävän tuttua kumpikin juttu: kypsentäminenkin mikrolla plus mitä on synnytyssairaalassa maidosta sanottu lämmittämiseen.

28

Jokaisella tietty oma mielipide :)

Mä olen ehkä lukenut liikaa aiheeseen liittyviä tutkimustuloksia...

Mutta en aio edelleenkään hankkia mikroa.

Vierailija
35/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ne kauheesti mitään mikron vastais ole löytänyt kun ole 70-v saksalaisen mikrovastaisen anopin kanssa asiasta kinannut. Enepi pannulla kuunennus ravintoaineita tuhoaa ja PAH-yhditeitä tuottaa.

Mutta äidinmaidon ole kyllä lämmittänyt vesihauteessa, sillä sekun on sellaista homogenisoimatonta, niin musta se kerma kerros meni vähän oudoksi mikrossa.

28

Jokaisella tietty oma mielipide :)

Mä olen ehkä lukenut liikaa aiheeseen liittyviä tutkimustuloksia...

Mutta en aio edelleenkään hankkia mikroa.

Vierailija
36/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt varsinaisesti ollut aiheena, mutta pakko kai sitä on vähän puolustautua...:)

Meidän vauva kun ei aina anna itsestään niitä "heräämisen merkkejä", vaan saattaa ruveta huutamaan nälkäänsä pää punaisena ihan yhtäkkiä. Mutta kiva kun huomasit.. ;P

Jos tietäisinkin ajankohdan milloin vauva herää ja on nälissään, olisi tosi helppo lämmittää pullo etukäteen. Miekkosella kun on tuo päivärytmi vielä vähän hakusessa niin siksi täältä vinkkiä kyselin..

En tajua noita ap:n ''liian hidasta toimintaa meidän vauvalle'' kommentteja? Eikö sitä voi yhtään ennakoida vai odotatko aina että vauva huutaa pää punaisena ennenkuin annat ruokaa?

ap

Vierailija
37/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt varsinaisesti ollut aiheena, mutta pakko kai sitä on vähän puolustautua...:) Meidän vauva kun ei aina anna itsestään niitä "heräämisen merkkejä", vaan saattaa ruveta huutamaan nälkäänsä pää punaisena ihan yhtäkkiä. Mutta kiva kun huomasit.. ;P Jos tietäisinkin ajankohdan milloin vauva herää ja on nälissään, olisi tosi helppo lämmittää pullo etukäteen. Miekkosella kun on tuo päivärytmi vielä vähän hakusessa niin siksi täältä vinkkiä kyselin..

ap

siis ymmärsinkö oikein, että annat säännöllisesti rinatmaidon pullosta? Sitten älä ihan oikeasti lämmitä mikrossa...

Vierailija
38/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma helpottaa ku miettii järjestyksen ja hyvät välineet valmiiksi. Eli, vedenkeitin on hyvä olla. Ja ei tartte olla kun se pari desiä vettä pohjalla ni lämpiää nopeesti. Samantien ku lapsi alkaa osoittaa nälän merkkejä, ni napsauta päälle ja sillä aikaa ku säädät maitopullon kanssa ni vesi lämpiää.

Ja toinen juttu, avonaisessa ja etenkin ohutreunaisessa astiassa maidon lämmitys kestää kauan. Sijoita muutama euro termosmukiin. Perusmalleihin menee Aventinkin leveät pullot sisään ja lämpenee meinaan maito nopeaan :) Loistava homma myös reissun päällä. Pikku termariin kuumaa vettä mukaan, tai ostat kahvilasta ja termosmukissa taasen lämmitellään. Ei tarvi ettiä mikroja. :)

Vierailija
39/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

39:lle tiedoksi että aina ei onnistu. Itse pumppasin pelkästään 7kk. Ja hyvin onnistui kunhan hieman harjoitteli ja suunnitteli rutiineja.

Vierailija
40/65 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli juuri niitä äidinmaidon aineita, joiden takia imetystä suositellaan.

Ravintoarvoltaan rintamaito säilyy mikrokäsittelyssäkin aivan hyvänä. Sen takia itse ainakin lämmitin huoletta rintamaitoa mikrossa silloin, kun vauvan nälkä oli "näyttävyydeltään" sitä luokkaa, että muonituksella oli kiire.

Muulloin kiehautin veden vedenkeittimellä (niitä on erilaisia, itselläni on sellainen suht pieni OBH:n keitin, joka keittää nopeasti) ja lämmitin vesihauteessa.

Syy, miksi mikro hajottaa vasta-aineita, on kemistituttavani mukaan se, että vasta-aineet sijaitsevat maidon proteiineissa, ja ne liikkuvat mikroaaltojen vaikutuksesta siten, että vasta-aineet kärsivät.

Tuon selityksen paikkansapitävyydestä en mene takuuseen, mutta fakta todella on, että vasta-aineet kärsivät mikrossa, ravintoaineet eivät.

-ravitsemusterapeutti-