Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä tästä, "ylihuolehtivat vanhemmat kasvattavat turvaistuinsukupolvea"

Vierailija
02.03.2010 |

http://www.iltalehti.fi/perhe/2010030211226242_pr.shtml

Olen huomannut tätä 10 v poikani kaveripiirissä, että parilla 9-10v pojalla on tiukat rajat, omasta pihasta ei saa lähteä mihinkään, ilman vanhempia.

He jäävät ulkopuolelle toisten saman ikäisten leikeistä, jotka leikkivät rosvoa ja poliisia ym läheisessä puistossa.

Toisaalta on myös liian välinpitämättömiä vanhempia naapurustossa, joiden lapset saavat mennä kauas kotipihoilta ja olla pitkään ulkona, ilman että kukaan kyselee perään.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kyllähän onnettomuusluvut ja liikennekuolematilastot ovat valtavasti takavuosikymmenistä siistiytyneet juuri järkevien turvavälineiden käytön kautta.

Mutta jos puhutaan curling- tai helikopterivanhemmuudesta, ollaan oikeammilla raiteilla.

Toimiva systeemi on, jos kaikilla seudun lapsilla on suunnilleen samat säännöt.

Vierailija
42/50 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimuksen kanssa. Itse saimme lapsena paljon omaa tilaa ja luottoa vanhemmilta. Mutta myös huolenpitoa kylliksi. Minusta oli ihana kun saimme vapaasti mennä tutkia ympäristöä. Sitä oppii todella vaistoamaan ympäristöään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelottelee vanhemmat järjiltään raflaavalla otsikoinnilla ja sitten syyllistää kun vanhemmat alkavat suojella lapsiaan entistä enemmän. Kätevää. :)

Vierailija
44/50 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kohtasin kaikenlaista.

Vierailija
45/50 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailma nyt vain on muuttunut aika dramaattisesti.

Vierailija
46/50 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se mitä sinä pidät ylisuojelevana on ok, jos kaikki ylisuojelevat?

Vierailija
47/50 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu toki asuinpaikastakin ja lapsista ihan yksilöinä, että miten vapaasti voivat kulkea.

Minä seurailen vielä 6 vuotiaani ulkoleikkejä ainakin ikkunasta, kun taas naapuri on jättänyt 7 vuotiaan lapsensa kulkemaan yksin koulumatkat. Koulumatkoilla sattuu kaikenlaista, olen huomannut, että ihan turvallisesti ne eivät suju. Lapset ovat niin arvaamattomia.

Vierailija
48/50 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"turvaistuinsukupolvi" on oikein hyvä termi. Näillä palstoilla ja yllättävän paljon IRL näkee sitä, kuinka turvallisuudella voi myydä vanhemmille mitä tahansa. Ja samalla argumentilla tietenkin pitää muita vanhempia huonoina (tyyliin MINÄ en koskaan jättäisi lastani yksin ulos nukkumaan, enkä ainakaan talvella räystään alle).

Ei varmaan ole pitkää aikaa siitä, kun tälläkin palstalla on ollut tulikivenkatkuinen keskustelu turvaistuimista ja siitä, mikä niistä on paras. Ja mihin kukaan järkevä vanhempi ei koskaan laittaisi lastaan istumaan. Ei sillä siis, että turvaistuimien käyttöä pitäisin huonona sinänsä :)

Vierailija
49/50 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se mitä sinä pidät ylisuojelevana on ok, jos kaikki ylisuojelevat?

mutta osin samaa mielta. Asumme myos ulkomailla, ja taalla pienet (alle teini-ikaiset) lapset eivat juurikaan ilman aikuisia kadulla liiku. Ja JOS joku joskus liikkuu, kiinnittaa se jopa minun huomioni ihan toisella tavalla kuin esim. Suomessa, jossa lapsia nakee usein yksinkin. Eli jos lapsi poikkeaa kovasti ymparistostaan tassa mielessa voi se olla hanelle ongelmallista (=kiinnittaa myos sellaisten ihmisten huomion, jotka haluavat tavalla tai toisella pahaa lapsille). Sen takia minustakin todella paljon riippuu ympariston tavoista. Ja takalaisetkin nuoret osaavat kylla ihan mainiosti liikkua teineina yksinkin, koska eihan heita kotona ole koko aikaa pidetty, vaikka aikuisten seurassa lapsina liikkuvatkin.

Vierailija
50/50 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..on melkoisen epätodennäköistä. Ok, sellaista saatuu silloin tällöin, mutta todennäköisyys siihen on suurin ihan omassa kodissa eikä todellakaan missään leikkipuistossa saati omalla pihalla!

Ihan samaa hysterisointia, kun koululaiset kuvittelevat, että nuorten todennäköisin kuolinsyy suomessa on kouluampuminen (luin sonkun kyselyn tästä).

Lapsista pitää toki huolehtia, mutta ei saa välittää sellaista kuvaa, että kaikkialla on vain vaaroja!

Jos muuten aina pelkää pahinta, niin muistutanpas vaan, että koti on ihmiselle vaarallisin paikka. Kotona tapahtuu eniten onnettomuuksia ja kotiin moni myös kuolee...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi