Paljon lapsenne saa viikkorahaa?
Ja lapsen iät?
Onko 5e 7v ja 9v liian suuri summa?
Kommentit (50)
Me vanhemmat huolehdimme hänen kaikista tarpeistaan ja ostamme myös karkkipäiväkarkit jne tarpeen mukaan. Lapsi saa isovanhemmiltaan rahaa syntymäpäivinään ja säästää niitä rahoja. joskus saa ostaa jotain pientä niillä rahoilla, vanhempien luvalla.
eikä tule saamaankaan, jos se on musta kiinni. Vanhin nyt 7v. Mä en halua, että mun muksut on tuolla muun porukan mukana ostamassa hillittömiä karkkimättösäkkejä ja energiajuomia välipalaksi. Ihan tarpeeksi näitä nähty. Mun lapset saa rahaa tarpeen mukaan nimeämäänsä kohteeseen.
Lapset ovat 8v ja 6v ja ovat 2v saaneet viikkorahaa 20snt/ikävuosi.
Viikkorahoilla ei saa tehdä mitä haluaa, lasten täytyy sopia meidän vanhempien kanssa, mihin ne käytetään (tähän asti ei ole käytetty juuri mihinkään, muutamaan asusteeseen ja pikkuleluun).
Karkinsyönnistä päättävät meillä aikuiset (ja ostamme myös karkit), joten mitään "hillitöntä" moskaa meillä ei ostella.
Näemme viikkorahan lähinnä tavan opettaa lapsia yleensäkin rahan käsittelyyn (ovat hyvin kiinnostuneita siitä, mitä mikäkin maksaa verrattuna siihen, mitä heillä on; ostaa heidän ei tarvitse huomatakseen tuon).
Toisekseen vkorahanmaksu on hyvää matikkaharjoitusta:-)
meillä 9vuotias saa 5e/viikko.sisältäen joka päivä pienen kotihomman.hän itse hyvin innostunut tästä ja kysyy aina mitä voin tänään tehdä.6v.saa 1euron..hän ei rahasta niin välitä vielä,mutta säästöön laittaa kaikki.9vuotias säästää osan.annamme myös joka kuukausi limsa ja vissypulloista tulleet rahat lasten säästöpossuihin.6v.tuo myös pihalta löytyneen limupullon kotiin,koska tietää,että saa 20centtiä taas lisää possuun.
15-vuotias.
Maksaa mopon bensat tuosta rahasta.
Tyypillisesti säästää siitä johonkin pieneen leluun. Jos lelu maksaa vähän enemmän, sovitaan että hän säästää puolet ja me tulemme sitten vastaan. Karkkipäivän karkit tarjoaa talo.
ovat ansainneet rahansa ihan oikealla työllä tai sit hyvillä koenumeroilla/todistuksilla tai lahjaksi sukulaisilta.
Lapset ei saa viikkorahaa, ovat 11,12,17v Mutta, pappa antaa joka kk niille 20€. Me vanhemmat maksetaan harrastukset ym. Näitä papan antamia rahoja nuorin pihtailee, ei osta koskaan mitään. Osasi 3v laskea 20-40-60-80-100-120, kun hoitotäti oli kysynyt kaikilta kuka osaa laskea viiteen. Tajusimme et se oli oppinut rahoja laskemalla. Keskimmäinen tuhlaa kaiken ja ei riitä, lisää rahaa saa kotitöillä. Vanhin maksaa itse kaiken, on töissä. Minulta on aina kysytty kaupassa jos lasten mukana olevat rahat ei riitä, lainaatko äiti rahaa, maksan kotona. Ihan pienenä, kaksi nuorinta, kun menimme viikon ruokia ostamaan suoraan hoidosta päin ja lapset väsyneitä, annoin mennessä 0.50-1€ molemmille, ei ollut riitaa kaupassa ja ei ollut kärry täynnä herkkuja, oppivat siihen miten lasketaan kaupassa se mitä rahalla saa. Mutta meidän lapsista huomaa sen, miten erilaisia rahan käyttäjiä samassa perheessäkin voi olla. Sen olemme myös huomanneet, kuinka mukava sitä rahaa on antaa, kun tulee väsyneenä töistä kotiin, kun on kotona siivottu, nurmikot leikattu ym. Mielellään antaa siitä muutaman euron. On tästä ollut haittaakin, itse jos haluan jotain, saan kuulla, äiti mitä sä tuolla teet, maksaakin noin paljon. Salaa täytyy shoppailla:)
10v ja 8v saa kumpikin 12 euroa
5v ja 6v saa kumpikin 6 euroa
meillä lapset käyttää rahansa omiin juttuihinsa. me ei osteta lapsille mitään leluja yms. muuta kuin synttärinä ja jouluna. työtä tekemällä rahaa on mahdollista saada lisää. esim haravoinnista 5 euroo. perus kuukausirahaan sisältyy se, et pidetään omat rojut järjestyksessä, laitetaan roskat roskiin, vaatteet naulakkoon yms
saa elatusmaksunsa tililleen, noin 140e kuukausi. Maksaa sillä vaatteensa, leffassa käynnit yms....ruokaa ei tarvitse maksaa itse.