Mistä johtuu merkkituotteiden palvonta?
Ihmettelen, kun eräs tuttuni jaksaa jatkuvasti painottaa MERKKItuotteitaan. Niin lastenvaatteet kuin omatkin kamat pitää aina erikseen mainita, että ovat sen ja sen merkkisiä. Mitä tuosta saa? Ei mua kiinnosta, minkämerkkistä on päällä kelläkin, enkä itsekään jankuta, mistä meidän perheen vaatteet ovat kotoisin. En oleta, että kiinnostaa. Mistä tällainen merkkitietoisuus johtuu?
Kommentit (24)
Itseäni on jo pitkän aikaa naurattanut äitini mies, ikää noin 60, jolle tuntuu olevan merkit tosi tärkeitä. Kyselee jopa meidän lasten vaatteiden merkeistä. Kyllä näyttää olevan tietoinen esim. näistä tec-vaatteista. Lähinnä naurettavaa siis mielestäni.....
En tykkää ylettömästä merkkikerskailusta ihan siksi että se on mielestäni paitsi tylsää mutta kertoo myös siitä kuinka ihminen elää täysin sen varassa mitä muut ajattelevat hänestä. Tosin siitäkään en pidä yhtään että oikein nostetaan jalustalle oma "tajuaminen" siihen liittyen ettei kaiken tarvitse olla merkkikamaa- eli siis halveksutaan ääneen jopa vieruskaverin puseroa/laukkua/kenkiä/vesipulloa(!) ja ollaan itse niin kukkaron herraa sen puolet halvemman tuotteen kera :D.
meitä on. Ei mikään erikoinen merkki, mutta n 20 v sitten kun kävin ekan kerran Nykissä, ostin Tommyn neuleen, joka on mulla vieläkin käytössä. Logo on vähän suuri, ostin n 10 v seuraavan ja siinä se on pikkurillin kynnen kokoinen, vanhemmassa peukalon kynnen kokoinen. Ekan Vuittonin laukun ostin.... hyvin kauan aikaa sitten ja käytän sitä joka kuukausi. Lapsille en nyt ehkä hirveesti viittis jotain Dioria ostaa tai muuta arvokasta merkkikamaa, mutta itselleni kyllä. Ne harvat asiat, mihin olen yli 1000 euroa laittanut, ovat edelleen käytössä ja tulevat olemaan seuraavat 20 vuotta, vähintään. Hyvä ystäväni pukee lapsilleen vaan sitä mikä on päälimmäisenä. Hän ei ole 4 vuoden äitiyden aikana montaakaan euroa laittanut vaatteisiin, tai mihinkään muuhun, joka liittyy lapsiin. Vaunut ovat ehkä maailman rumimmat, ainakin 15 vanhat, ainakin 6.lla lapsella olleet, mutta kun saivat ilmaiseksi. Vanhemmin, tytön vaatteet on saatu sukulaisten pojilta, joten tyttö on siis 4 v ja ei omista yhtään hametta, vaan käyttää vain ja ainoastaan näitä lahjavaatteita. Ja hän on oikein tyytyväinen tähän. En edes kehtaa sanoa hänelle, kun kävin Nykissä ja mitä kaikkea ostin ja paljon rahaa paloi. Laitoin yhdessä pidennetyssä viikonlopussa enemmän rahaa omaan ulkonäkööni, kun hän tulee taatusti lapsiinsa laittamaan sen aikaan, kun he asuvat kotona ( ja luultavasti senkin jälkeen ). Ystäväni on ison kansainvälisen firman pieni pomo. Ei tule ikinä saamaan ylennystä, koska heidän firmassa pomot kiertävät, pitävät puheita ja ystäväni kun ei osaa pukeutua eikä välitä panostaa vaikka osaisikin. eli .... mikä toiselle käy ei todellakaan toiselle käy, vaikka rahaa moiseen olisikin.
Viedä sanomaa eteenpäin ;)
En tykkää ylettömästä merkkikerskailusta ihan siksi että se on mielestäni paitsi tylsää mutta kertoo myös siitä kuinka ihminen elää täysin sen varassa mitä muut ajattelevat hänestä. Tosin siitäkään en pidä yhtään että oikein nostetaan jalustalle oma "tajuaminen" siihen liittyen ettei kaiken tarvitse olla merkkikamaa- eli siis halveksutaan ääneen jopa vieruskaverin puseroa/laukkua/kenkiä/vesipulloa(!) ja ollaan itse niin kukkaron herraa sen puolet halvemman tuotteen kera :D.
Yleensä ns. merkkituotteet ovat halpatuotteita laadukkaampia ja siten myös pitkäikäisempiä. Se merkistä, brändistä maksettu ylihinta menee merkin omistajalle.
Useinhan niitä halpatuotteita ostetaan liikaa/turhaan, koska ovat niin halpoja ja merkkituotteita vähän ja harkiten. Eli eikö merkkituotteen ostaminen usein olekkin rajoitettua kulutuskäytöstä ja globaalia rakkautta?
Ajattelisin, että siisteyskasvatus on tärkein.
Lisäksi jonkun tulee ostaa uusia vaatteita, jotta niitä on myynnissä siellä kirpparilla..
kuinka epäeettistä kulutuskäyttäytymisenne on? Meillä ei niinkään keskitytä lasten siisteyskasvatukseen yms. mutta rajoja asetellaan juuri kulutuskäyttäytymisen suhteen. Etiikka versus pinta. Kuinka perustella pinta? Kuinka voi puhua rajoista ja rakkaudesta, mikäli oma käytös viestii rajattomuudesta ja rakkaudettomuudesta globaalissa mittakaavassa?
Ai siisteyskasvatus tärkein? Et kai ole tosissasi?
Kai nyt jotkut rajat tulee olla?
Uusia ja ekologisia vaatteita myydään useissa kaupoissa..
Me lahjoitetaan ne rahat, millä ostettaisiin uusia ja kalliita vaatteita,
juuret on syvältä savupirtistä kotoisin ja kun nyt halutaan olla "vähän hianompia" (lue: nousukkaita) muiden silmissä, niin sitä merkkitietoisuutta halutaan mainostaa.
Jos henkilö on oikeasti varakkaista piireistä lähtöisin, niin niistä designereista on suorastaan noloa toitottaa, niin itsestäänselvyyksiä ovat kaikille.
Myös tällaisen logomaanikon itsetunto huutaa heikkouttaan, sillä se perustuu vain ja ainoastaan siihen, mitä muut minusta ajattelevat. Itsetunnon kohotukseen pannaan paljon rahaa (ehkä jopa viimeiset sentit) kiinni, joten tottahan sitä pitää mainostaakin, ettei ihan hukkaan mene.
täytyy sinun itsesikin kärsiä samasta: tyhmyydestä. Noin yksinkertaisesta syystä.
että meillä on rahaa ostaa tällaisia. Lisäksi merkkituotteita käyttämällä voi osoittaa kuuluvansa tiettyyn ryhmään.
Tietenkin jotkut merkkituotteet ovat myös laadukkaita, joten on siinä sekin puoli.
Ei tähän voi kovin tyhjentävästi vastata, merkkituotteisiin liittyy niin paljon erilaisia konnotaatioita.
paljon minkä tyylinen vaate on. Jos ostat H&M:n paitapusron, se ei kerro mitään, mutta jos ostat Burberryn paidan, siitä tietää näkemättäkin millainen se on. Joillakin merkkivaatevalmistajille on hyvinkin omaleimaisia kuoseja ja vaikka leikkauksia.
paljon minkä tyylinen vaate on. Jos ostat H&M:n paitapusron, se ei kerro mitään, mutta jos ostat Burberryn paidan, siitä tietää näkemättäkin millainen se on. Joillakin merkkivaatevalmistajille on hyvinkin omaleimaisia kuoseja ja vaikka leikkauksia.
oli nyt merkkituotteiden palvonnasta. Ja silloinhan ne merkkituotteet kertoo enemmän siitä omistajasta kuin itsestään.
Ja kaikki merkkivaatteet ei ole laadukkaita, ja ainakin esprit ja benetton (en tiedä lasketaanko nämä merkkivaatteiksi) käyttävät tod.näk. lapsityövoimaa koska eivät ole suostuneet sertifioimaan tuotteitaan.
BRÄNDI. Palvonta kertoo siitä, että joku firma on onnistunut brändäyksessään.
Joten ainakin mulle esiteltäessä menee merkkidroppailu ihan hukkaan.
tyhmyydestä. Monet ihmiset tulee niin sokeiksi tietyille asioille Ei kaikki näe kyseenalaistamisessa mitään järkeä.
Itse ostan mielelläni merkkivaatteita. En ostele vaatteita kovin usein, mutta sitten ostan yleensä ns. parempia vaatteita. Toki ostan myös esim. Hennesiltä enkä todellakaan maksa ihan mitä tahansa (tyyliin 400 euroa neuleesta). Itse en missään määrin PALVO merkkejä, mutta ne saavat oloni paremmaksi. Lisäksi käyttämäni merkit (Gant, TH, RL jne) ovat paljon laadukkaampia kuin halpavaatteet.
Mielestäni riittävä peruste merkin ostamiselle on se, että tunnet olosi kivaksi siinä ja se tuo arkeen pientä luksusta. Mutta ei se mitään palvontaa ole.
vertaa esim würthin työkalut vs bilteman releet.
Eri asia on miten asiaa lähipiirilleen tuo esille: kerrotaanko aina merkki ja hinta kaikista uusista ostoksista? Rasittavuudessaan kuuluu samaan luokkaan kuin viimeisimmän lomamatkan yksityiskohtainen selonteko.
Ymmärrän ap:tä erittäin hyvin. On samatekevää vaikka rahaa menisi niihin vaatteisiin viimeistä latia myöten, mutta miksi rasittaa ympäristöään niitä esittelemällä?
Ei vaan kiinnosta!
itse olen joissakin asioissa merkkitietoinen/-uskollinen, mutta nämä ovat sellaisia että olen havainnut jonknu tietyn jutun itselleni erityisen toimivaksi. En tosin toitottele kenellekään mitä merkkijuttuja käytän (ellei joku suoraan kysy että mistä ja mikä tuo on), enkä koskaan hanki mitään missä näkyvillä on kissan kokoisin kirjaimin LOGO sillä se on minusta moukkamaista ja osoittaa vain huonoa makua.
vai niitä jotka ostaa niitä siksi että ovat havainneet jotkut tarpeisiinsa sopiviksi?
Merkkituotteitakin voi muuten ostaa käytettynä :)