Vauvan CRP 45, kova kuume, ei muita oireita.
Milloin uudestaan lääkäriin? Huolestuttaa itseä, että entä jos onkin bakteeritulehdus, jonka syytä ei vaan näkynyt. Voiko olla päivässä CRP sadoissa? Vai kahdessa?
Kommentit (19)
ja lisätutkimuksia tarvitaan, jotta voidaan hoitaa. Vie lääkäriin.
sh
Meillä kaksikuiselle nousi kuume, joka kohosi iltapäivän pienestä lämmöstä 40:een illan aikana. lähdettiin päivystykseen ja ottivat sisään osastolle. Kuume ei reagoinut suppoihin, mutta seuraavana päivänä iv-kuumelääke tepsi. Suonensiäiset antibiootit aloittivat heti monikirjoisella, seuraavana aamuna lisättiin vielä toinen abtibiootti kaiken varalta. Kuume laski vuorokaudessa ja sen jälkeen palloiltiinkin terveen oloisen pojan kanssa osastolla viikko. Lääkitys jatkui 7 vrk, toista antibioottia annettiin 8 h välein ja toista 12 h välein (eikä tietysti yhtä aikaa, eli yölläkin lääkittiin monta kertaa). CRP oli ylimmillään vähän vajaa sata.
Koko aikana ainoa oire oli kuume ja se, että vauva oli nitisevä ja väsynyt. Viljelyt tehtiin virtsasta, verestä, limasta (ei varsnaista nuhaa, mutta itkun jälkeen saatiin näyte nenästä) ja selkäydinnesteestä, mutta missään ei ollut mitään.
Eli aika vakavasti otetaan ainakin noin pienen kuumeilu, erityisesti jos ei ole muita oireita. pienellä bakteeritulehdus voi levitä sepsiksksi nopeastikin.
Meillä nousu oli parissa TUNNISSA noin sadasta yli 200. Ja seuraavana päivänä jo yli 400 (onneksi oltiin silloin jo osastolla). Itse siis nykyisin käyn suhteellisen herkästi (ja tekisin nii myös jos olisi noin pieni sairas) vrk välein otattamassa pikaCRP.
Eikö ole mitään muita oireita. Yskää? Onko hengitys hyvä? Saatteko laskettua kuumetta lääkeillä?
Sehän se tässä mietityttääkin. Olisi kiva jos olis räkis tai vatsatauti.
crp:n ottamassa? Yksityisellä on otettu, mut pitääkö taas olla uusi lääkärikäynti eilisen jälkeen, jos taas halutaan crp.
voi olla vain kurkkukipukin, ei sitä tiedä..
Seuraile tarkkaan. Meillä pojalla oli 7kk iässä se munuaisaltaantulehdus (pissatulehdus paha) ja eka oli tuollain 45-50 crp ja sanoivat, että joku virus varmaan, oireet oli vähän epämääräiset.. sitten yhtäkkiä selkeesti vointi huonompi ja kuume nousi 39, eli jos tulehdusarvot nousee sinne 100-200 niin kyllä se lapsi on tosi huonovointinen sitten, kuumekin on varmasti.
Kai teillä oli joku syy tai oire kun on otettu sitä crp:tä? Ei kait nyt ihan oireetonta lasta huvikseen aleta tutkimaan..vai miksi se otettiin? Joku syy varmaan oli..
Nyt on neljäs päivä jo. Niin ja ei ole vauvarokko, koska crp on noin korkea.
Nyt luinkin tuon sinun aloituksen tarkemmin..
No sillain meillä alkoi tuolla pojalla se pissatulehdus joka sitten eteni sinne munuaisiin mutta se näkyi heti siinä pissanäytteessä, joka teilläkin on otettu että en siitä olis huolissaan. Ja se crp nousi sitten muutamassa tunnissa 45-50 sinne yli 100 ja vointi kyllä huononi silmissä pojalla.
Mutta sillon sano lääkäri että virus voi nostaa siihen 50 molemmin puolin sen crp:n.
joka nosti crp:n 95 tasolle, mutta silloin sentään kurkussa näkyi pisteitä ja oli nuhaa ja oli varmasti adenovirus. Nyt kun mitään oireita ei ole, niin on kiva miettiä, että missä se tulehdus (virus tai bakteeri) jyllää.
Mä kans sitä tarkkailisin, että laskeeko se kuume panadolilla hyvin ja nouseeko se sit saman tien kattoon kun panadolin vaikutus loppuu.. Onko se sit heti taas parin tunnin kuluttua sen 39-40 kuumetta.. sahaako se kuume?
Juoko? Pissaako? Onko virkeä?
Panadol + Pronaxen laskee kuumeen. Kun vaikutus loppuu, niin kuume palaa.
Ja ei ole enää virkeä tietty kun kuumetta tuollaiset 39 nyt neljättä päivää. En tiedä mitä juo, kun juo tissiä vain. Syöminen on sitä sun tätä, menee ehkä neljäsosa normaalista määrästä.
No ei kyllä mun korvaan ..silmään ..ihan hyvältä näytä. Mä oon tottunut, että kun meidän lapset on oikeesti tosissaan sairaita niin vain panadol+pronaxen yhdistelmä auttaa.. muuten panadol. Mutta kaikki on yksilöllisiä, toisilla vaikuttaa eritavalla eri lääke.
Ootko käyttänyt lastenlääkärillä? Mun mielestä tuo ruokamääräkin on vähän, tietysti pitää nyt huolehtia vain siitä nesteestä ei niinkään syömisestä.. Minkä ikäinen?
Mä kyllä käyttäisin jos mua huolestuttais niin lastenlääkärillä.
mitään muuta oiretta, ja CRP-arvot korkealla. Ja potilas tooosi väsynyt ja ponneton. Olen kuullut kolmesta tapauksesta ainakin. Meni ohi 2-3 viikossa. Loppupuolella saattaa olla joku pvä välissä kuumeeton, mutta taas seuraavana pvänä kuume taas palaa. Mutta hyvinkin voi 10 pvää mennä korkeassa kuumeessa ihan putkeen. Huolehdi nesteytyksestä! Kun on noin pieni kyseessä, kannatta käyttää lääkärillä parin kolmen pvän välein, että voidaan arvioida, onko mennyt tulanne niin pahaksi (esim. kuivuu), että pitää ottaa sairaalaan sisään.
ja nyt soitin lastenlääkäriasemalle ja olivat sitä mieltä että eikun näytille vaan vaikka eilen käytiinkin. Ihan liian väsynyt on, sillä just on nukkunut 5 tuntia päiväunia ja nyt meni taas nukkumaan.
Nesteytys on tosi vaikeaa sillä ei juo muuta kuin rintamaitoa. Pitänee yrittää tuputtaa rintaa.
Ei nuo ole saaneet selville, että mikä kammotauti tuo on? Olisi kiva tietää, että jos on joku virus, että mitä virusryhmää etsiä. Toisaalta tuo "meidän" lastenlääkäri on aika konkari, joten ehkä jo kuullut tuosta mistä kirjoitit.
10 kk on ikää tällä meidän vauvalla, on aika pieni alle 9 kg painava.
Kammottavalta tuo tauti kuulostaa. Jos tänään on crp kuitenkin vain luokkaa kymmeniä, niin täytyy uskoa, että on virus.
Nesteytys huolestuttaa eniten. Entä jos ei jaksa imeä rintaa kunnolla? Pitäisikö laittaa ehkä tiputukseen? No, verikokeella näkee hyvin, onko kuivunut ja näkee toki lapsen voinnistakin. Paranemisia!
lääkärissä käyttää, mutta vauvan kanssa ei viitsisi leikkiäkään.
Tulen kertomaan, että mitä lekuri sanoi ja mitä labrat näytti, jos vielä löydän tämän keskustelun.
Oli ihan hyvä että soitit ja sait sieltä neuvon mennä näytille, ei ainakaan turhaa että menee. Pieniä on hyvä seurailla ja noin kova kuume ollut niin monta päivää..
Käyhän kertomassa jos näet tämän pinon vielä..
T.se äiti jonka pojalla oli se munuaisaltaantulehdus.. (Ja se poika tuli nyt eilen myös kipeäksi, flunssaa)