Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, jotka EI AIO MENNÄ/EI MENNEET niskaturvotus ultraan rv 11-13?

Vierailija
01.03.2010 |

Itse en mennyt ekassa raskaudessani ja nyt kuuden vuoden jälkeen olen taas raskaana ja tämänkertainen nuori gyne oikein vaahtosi ultran tärkeydestä. En aio mennä koska en halua turhaa stressiä tähän raskauteen. Tuloksista huolimatta lopputulos voi kuitenkin olla täysin poikkeava.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekassa raskaudessa. En halunnut joutua kiusallisten kysymysten eteen. Toisesssa menin

Vierailija
2/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan sillä että SAATETAAN löytää mahdollinen muutos.

Asiaan ei tartte mitenkään reagoida. Mutta tietää missä mennään.

Mm. synnytyssairaalaan ja neuvolaan saadaan sanottua että lapsella saattaa olla joku muutos normaalista.

Onko tässä jotain pahaa? Niin minä teen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kokematon ultraaja joka ei saanut kunnon tuloksia, ja saatiin toinen aika kokeneemmalle ultraajalle. Meille oli annettu raskausviikkoihin nähden vähän liian myöhäinen aika, joten hän sit tokaisi, että ettehän te aborttia enää edes saa jos sieltä jotain löytyy. Mä pahoitin mieleni tuosta lauseesta (en ois abortoinut vaikka ois ollut aikaakin, ei ollut mulle vaihtoehto) ja oli tosi piinaavaa odotella sitä seuraavaa aikaa. Lapsi oli sit täysin terve, eikä niskaturvotuksessa ollut mitään häikkää. Ensi kerralla, jos ja kun sellainen tulee, en mene tuohon ultraan.

Vierailija
4/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain mahdollisuuden mennä ultraan ja menin -sen ultran takia ainoastaan. Mutta en mennyt punktioon, sen päätin heti kättelyssä, siitä kun oikeasti on riskinsä.

Voihan sen ultran ajatella kuten minä; ihana nähdä vaavi :)

Vierailija
5/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan sillä että SAATETAAN löytää mahdollinen muutos.

Asiaan ei tartte mitenkään reagoida. Mutta tietää missä mennään.

Mm. synnytyssairaalaan ja neuvolaan saadaan sanottua että lapsella saattaa olla joku muutos normaalista.

Onko tässä jotain pahaa? Niin minä teen.

Normaalista poikkeavaan voi kyllä mielestäni varautua muutenkin. Ja huolimatta siitä, että saat "terveen paperit" voi lapsella silti olla kehityshäiriöitä.

ap

Vierailija
6/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain mahdollisuuden mennä ultraan ja menin -sen ultran takia ainoastaan. Mutta en mennyt punktioon, sen päätin heti kättelyssä, siitä kun oikeasti on riskinsä.

Voihan sen ultran ajatella kuten minä; ihana nähdä vaavi :)

joten sen vaavin näkemisen kannalta en tarvi ultraa. Mutta tämä syy on aika yleien ilmeisesti?

ap

Vierailija
7/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi ettei ultrassa tutkita mitään sellaista mitä heidän tarvitsisi tietää eikä halua mahdollista (turhaa) huolta ja stressiä. itse olen pitänyt ekaa ultraa tärkeänä, koska minulla on ollut keskenmenoja. raskaus on muuttunut todeksi siinä vaiheessa, kun ekassa ultrassa näkee ja kuulee pienenpienen sykkivän sydämen.

Vierailija
8/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen mennyt ihan vaan sen takia, että jos lapsella on jotain ongelmia, voidaan synnytys suunnitella sen mukaan ja lapsi saa parhaan mahdollisen hoidon. Aborttia en tekisi, oli ultran tulos mikä hyvänsä. Ja tosiaan, onhan se ihanaa nähdä se vauva siellä masussa polskuttelemassa. :)

Vierailija
9/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi ettei ultrassa tutkita mitään sellaista mitä heidän tarvitsisi tietää eikä halua mahdollista (turhaa) huolta ja stressiä. itse olen pitänyt ekaa ultraa tärkeänä, koska minulla on ollut keskenmenoja. raskaus on muuttunut todeksi siinä vaiheessa, kun ekassa ultrassa näkee ja kuulee pienenpienen sykkivän sydämen.

mutta ultrassa olen jo käynyt ja sydän siellä sykki.Rv nyt 9+ ja seuraava ultra viikolla 12.

ap

Vierailija
10/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syynä oli, että pitkän lapsettomuuden jälkeen olin valmis ottamaan mitä vain Luoja meille suo. Jos olisin nyt samassa tilanteessa niin menisin, sillä olisi helpompi valmistautua jos vauva ei olisi terve. Vakaumus on edelleen sama eli minkä Luoja suo.

Vierailija
11/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenneultrassa olen käynyt, mutta niskapoimu-ultran olen jättänyt molemmilla kerroilla käymättä. Ihan siksi, etten ole halunnut huolestua jostakin, jolle en kuitenkaan tekisi mitään. Eli en menisi jatkotutkimuksiin enkä abortoisi lasta.

Vierailija
12/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syynä oli, että pitkän lapsettomuuden jälkeen olin valmis ottamaan mitä vain Luoja meille suo. Jos olisin nyt samassa tilanteessa niin menisin, sillä olisi helpompi valmistautua jos vauva ei olisi terve. Vakaumus on edelleen sama eli minkä Luoja suo.

Oliko vauvalla/vauvoilla sitten jotakin hätänä?

ap

Vierailija
13/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee sentään, että sikiö vastaa viikkoja.

Vierailija
14/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kanssa ajattelin juuri, kuten sinäkin. Raskaus meni kuitenkin luontaisesti yli 15 päivää ja sen jälkeen lääkäri pyysi, että jatkossa kävisin ekassa ultrassa juuri tuon ajoittamisen vuoksi (voidaan antaa rauhallisemmin kasvaa). Selitin kantani, johon hän kertoi, että ultra voidaan hyvin myös ilman niskaturvotus mittausta.

Nyt olen kaksi lasta toiminut näin. Ilmoitan ultraajalle, että vain sellaiset asiat voi tutkia, joille jotain voidaan tehdä eli siis lähinnä sydän (ja tuo ajoitus siis katsotaan). Olen saanut erittäin asiallisen vastaanoton - "mehän tutkitaan tietysti vain se, mitä Sinä haluat ja toivot". Perustella ei ole laajemmin tarvinnut, vaikka tosiaan, minulle abortti ei olisi ko. tilanteessa vaihtoehto, joten en turvotustakaan halua etukäteen tietää.

Minusta tästä vaihtoehdosta puhutaan liian vähän.

Vierailija
15/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kanssa ajattelin juuri, kuten sinäkin. Raskaus meni kuitenkin luontaisesti yli 15 päivää ja sen jälkeen lääkäri pyysi, että jatkossa kävisin ekassa ultrassa juuri tuon ajoittamisen vuoksi (voidaan antaa rauhallisemmin kasvaa). Selitin kantani, johon hän kertoi, että ultra voidaan hyvin myös ilman niskaturvotus mittausta.

Nyt olen kaksi lasta toiminut näin. Ilmoitan ultraajalle, että vain sellaiset asiat voi tutkia, joille jotain voidaan tehdä eli siis lähinnä sydän (ja tuo ajoitus siis katsotaan). Olen saanut erittäin asiallisen vastaanoton - "mehän tutkitaan tietysti vain se, mitä Sinä haluat ja toivot". Perustella ei ole laajemmin tarvinnut, vaikka tosiaan, minulle abortti ei olisi ko. tilanteessa vaihtoehto, joten en turvotustakaan halua etukäteen tietää.

Minusta tästä vaihtoehdosta puhutaan liian vähän.

ja kuten aiemmin jo kirjoitin, minulla on ultria yhtä paöjon kuin neuvoloita eli viikoille noin 28 4 viikon välein, sitten parin viikon ja lopussa kerran viikossa. Menen siis niskaturvotus aikaan ultraan, mutta nimenomaa en halua turvotusta tutkittavan.

ap

Vierailija
16/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tosiaan en itse tiennyt (vuonna 2000), että voi ottaa ko. ultran (siis Suomessa julkisella) ilman niskaturvotusta ja siksi tätä aina mainostan - minustakin tästä puhutaan liian vähän. On aina vain joko tai. Ja kaksi raskautta on minulla ollut tuon esikoisen jälkeen.

Vierailija
17/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ultrassa vaikka sydänvika joka on leikattavissa. Eikö ole lapsen edun mukaista, että vaivasta tiedetään, jos lapsi ei kestäkkään esim. normi alatiesynnytystä. Leikkaukseen ja muihin komplikaatioihin osattaisiin varautua.

Olette itsekkäitä.

Vierailija
18/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla ei vielä ollut niskaturvotusultraa tässä raskaudessa, pelkkä verikoe vaan, eli viime vuonna. Mutta ekalla neuvolakäynnillä terveydenhoitaja ultras hupiultran, josta nähtiin että siellä oli vauva ja sykkivä sydän, ja se vauva heilutti jo silloin kättä (viikko 10). Lääkärikäynnillä sitten, kai se oli viikko 12 tai jotain, ultrattiin ammattimaisemmin, mutta ei siinäkään turvotusta katottu. Viikot tarkistettiin ja sain jo toisen kuvan vauvasta. Rakenneultrassa sain sitten kolme kuvaa. Mutta rakenneultrassa ei nähty tarkasti sydäntä, eli jotain voi olla siellä vialla, ja kitalakihalkiotakaan ei voinut sulkea pois, kai. Eli sitten jännätään vähän, mutta ei ensimmäisestäkääm saatu sydäntä kunnolla näkyville.

Hupiultra on mahdollista, kun pienessä kunnassa on oma ultrauslaite neuvolalääkärin huoneessa, ja lääkäriaikoja ei ole joka päivä, eli huone on tyhjä ja hoitajat voi käyttää sitä melkeen milloin vain. Toivottavasti ei tule kuntaliitosta, vaikka tämä on kai meidän vimppa vauva, ja silloin ultran menetys yliopistolliseen sairaalaan ei meitä enää kosketa.

rv 30 tai jotain nyt...

Vierailija
19/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ultrassa vaikka sydänvika joka on leikattavissa. Eikö ole lapsen edun mukaista, että vaivasta tiedetään, jos lapsi ei kestäkkään esim. normi alatiesynnytystä. Leikkaukseen ja muihin komplikaatioihin osattaisiin varautua.

Olette itsekkäitä.

on jo automaattisesti pari ylimääräistä kättä ja mm lastenlääkäri paikalla ja aika monenlaiseen valmistaudutaan siis jo synnytyksessä vaikka mitään ei olisi diagnosoitukaan. Minulla on tyypin 1 diabetes eli olen tosi kontrollissa koko ajan. Huolta ja murhetta on ihan liikakin, joten tuntuu, että tuo niskaturvotus menee jo tän kaiken hössötyksen ohella mun kohdalla liian pitkälle ja vaan lisää stressiä.

Itsekästä tai ei-kannattaa ehkä joskus olla yleistämättä.

ap

Vierailija
20/21 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä toistaiseksi kadu yhtään vaikka jätinkin väliin. Kätilö teki sit normaalin ultran, eikä kysellyt sen paremmin syytä niskaturvotusultran pois jääntiin. Kaikki näyttää masussa hyvältä, nyt vaan odotellaan milloin vauva saapi tulla maailmaan(sektioaikaa siis odottelen)