Syntymätodistus?
En muista, että olisin koskaan saanut lapsen syntymätodistusta. Annetaanko sellainen yleensä?
Kommentit (20)
USAssa viranomaisille vaan ei kelvannut, ei ollut tarpeeksi virallinen
niin, miksikohan se hoitsun tayttama lappu ei kelvannut hahahaha.... LOL. Joku viranomainen pyytanyt nayttamaan Birth certificate ja tama tati iskee jonkun kattarin paperin tiskiin =D
siis pyysin nimenomaan syntymätodistusta sairaalasta, suomessa USAn konsulaattiin juurikin kyseinen paperi olisi riittänyt mutta USAssa ei. eikä sitä kysytty täällä henkilötodistuksena. passi riittää siihen.
Eikös niissä lue vaan, että tyttö/poika/epäselvä syntyi elossa ja äidin nimi?
Noissa konsulaattien pyytämissä ulkomaalaisissa syntymätodistuksissa lukeekin sitten nimet ja vanhempien nimet ja on jossain käden- ja jalanjälkiäkin... Kiva sellaista sitten kiikuttaa mukanaan virastosta toiseen koko aikuisikänsä.
eikä sitä kysytty täällä henkilötodistuksena. passi riittää siihen.
kylla mina tiedan mika function birth certificatella on, ja toiseksi myos sen mika paperi pitaa esittaa jos minulta suomalaisena pyydetaan nayttamaan birth certificate. Aika monesta virastossa olen kuitenkin joutunut usan maahanmuuttajana asioimaan mm. suurlahetystoissa, kouluissa, sairaaloissa ja DMV:ssa. En todellakaan ole koskaan kaynyt mielessa soittaa kattarille ja pyytaa omaa tai lapsen todistusta syntymasta. Ala luule etten tieda mista tassa oli kyse. ja jos itse olisin ollut siella viraston luukun toisella puolella kun sina siihen tiskille tulet sun kattarin todistuksen kanssa niin olisin vahintaankin alkanut hymyilemaan, sanonut etta hetkinen ja poistunut takahuoneeseen nauramaan sun yksinkertaisuudelle. Tama oli siis se aikaisempi naureskelija taas.
eikä sitä kysytty täällä henkilötodistuksena. passi riittää siihen.
kylla mina tiedan mika function birth certificatella on, ja toiseksi myos sen mika paperi pitaa esittaa jos minulta suomalaisena pyydetaan nayttamaan birth certificate. Aika monesta virastossa olen kuitenkin joutunut usan maahanmuuttajana asioimaan mm. suurlahetystoissa, kouluissa, sairaaloissa ja DMV:ssa. En todellakaan ole koskaan kaynyt mielessa soittaa kattarille ja pyytaa omaa tai lapsen todistusta syntymasta. Ala luule etten tieda mista tassa oli kyse. ja jos itse olisin ollut siella viraston luukun toisella puolella kun sina siihen tiskille tulet sun kattarin todistuksen kanssa niin olisin vahintaankin alkanut hymyilemaan, sanonut etta hetkinen ja poistunut takahuoneeseen nauramaan sun yksinkertaisuudelle. Tama oli siis se aikaisempi naureskelija taas.
Asioidessamme Usan konsulaatissa Suomessa sanottiin että tämä sairaalasta saatava syntymätodistus riittää. siinä on siis vanhempien nimet, lapsen nimi ja syntymäajat ja -paikat. samaa asiaa Usan päässä hoidettaessa se ei enää kelvannutkaan. kyllä minäkin tiedä mikä on birth certificate ja miksi sitä tarvitaan, itsehän en puhunut siitä alunperinkään!
mutta kerrotaan kans että se paperi ei ole mikään virallinen, koneet ne tulostaa ja annetaan vanhemmille muistoksi. Siinä on lähinnä äidin nimi osoite, syntymäaika, tyttö/poika ja kätilön nimi. Sillä ette tee mitään. Minä ainakin sanon äidille että lapsi rekisteröidään suoraan väestörekisterikeskukseen meiltä, ettei tartte tehdä mitään. t kätilö
Siihen pyydettiin syntymätodistus (birth certificate), mutta siihen kelpais hyvin suomalainen virkatodistus (ja sen sai suoraan englanniksi). Samoin lapseni kansalaisuutta varten haimme vain suomalaisen virkatodistuksen ja se kelpasi hyvin. Toki kansalaisuuteen tarvittiin paljon muita papereita, lisäksi valokuviin piti saada nimikrijoitukset todistajilta, jotka vakuuttivat että kuvassa oleva henkilö on se joka väittää olevansa (todistajaksi kepasi pappi, opettaja, lakimies tai tietyssä virassa tai luottamustoimessa oleva henkilö)
lapseni isä tarvitsee lapsen syntymätodistusta armeijaan, jotta voi pitää isyysloman, niin sen vuoksi kätilöltä erikseen pyydettiin sitä. Ei sitä kuulemma muuten enään saa. Mä synnytin 2 viikkoa sitten Tayssissa.
mutta virkatodistuksen (=syntymätodistus) saa kyllä aina tarvittaessa maistraatista.
näin siis ainakin Oulussa vuosina -90 ja -92
Sain sen aina mukaan, kun lähdin synnäriltä kotiin.
Sairaala lähettää tiedon syntyneestä lapsesta maistraatille.
Jos lapsi syntyy jossakin muualla kuin sairaalassa, avustavan lääkärin, kätilön tai sairaanhoitajan on ilmoitettava syntymä. Muussa tapauksessa äidin tai lasta hoitavan henkilön on ilmoitettava syntymästä terveydenhuollon ammattihenkilölle, joka välittää tiedon maistraattiin.
Syntymätodistusta ei Suomessa käytetä.
Väestörekisterikeskus lähettää rekisteröintitiedot edelleen lasten vanhemmille. Vanhemmat antavat lapselle yhdestä kolmeen etunimeä ja ilmoittavat rekisteröintitiedot väestörekisteriin taikka evankelisluterilaiseen tai ortodoksiseen seurakuntaansa
ja syntymätodistuksen saa sairaalasta missä olet synnyttänyt. Ennen sen sai automaattisesti mukaan mut ei enää. Juuri jouduin tilaamaan syntod koska lapsen on kaksoiskansalainen ja hänelle haettiin passi mieheni maan lähetystöstä ja siihen tarvittiin syntymätod
Kolme lomaketta. yhdessä oli tiedot synnytyksen kulusta, yhdessä vauvan lääkärin tarkastuksesta ja kolmas oli syntymätodistus.
03, 05 ja 08
synnytin siis LKS.ssa 07 ja 09. ei saanut automaattisesti mutta jälkeenpäin kun soitin niin lähettivät kotiin. USAssa viranomaisille vaan ei kelvannut, ei ollut tarpeeksi virallinen, maistraatista tilattu apostillen kanssa oli ok.
USAssa viranomaisille vaan ei kelvannut, ei ollut tarpeeksi virallinen
niin, miksikohan se hoitsun tayttama lappu ei kelvannut hahahaha.... LOL. Joku viranomainen pyytanyt nayttamaan Birth certificate ja tama tati iskee jonkun kattarin paperin tiskiin =D
[quote author="Vierailija" time="28.02.2010 klo 23:01"]
En muista, että olisin koskaan saanut lapsen syntymätodistusta. Annetaanko sellainen yleensä?
[/quote]
Olen vuonna -86 syntynyt ja ihmettelen miksi syntymätodistuksessani ei ole Isän tietoja mitenkään täytetty, tyhjää täynnä. Osaako kätilö sanoa tähän mitään, että miksi? Pitäisikö minun huolestua tästä?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2010 klo 23:02"]
[/quote]Kyllä saa, kaikista kolmesta olen saanut ja ihan pyytämättä.