Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mieheni nyt sairastunut henkisesti?

Vierailija
28.02.2010 |

Miehen lähisukulaisella on skitsofrenia.

Meillä on ollut rankkoja aikoja viime vuosina: miehen raskas avioero, meille syntyi kaksi lasta pienellä ikäerolla, miehen entisen vaimon viha ja vaino meitä kohtaan. Lisäksi mies jäi syksyllä työttömäksi. On yrittänyt tehdä nyt opintojaan jotka jäivät 10 vuotta sitten kesken. Ei siis mitään aivan kamalaa, mutta raskasta on ollut. Meillä on ollut myös paljon riitoja. Mies on ollut minua kohtaan jotenkin häilyväinen jo pitkään. Riitatilanteissa saattaa olla todella henkisesti julma. Muuten on ihana, älykäs mies ja rakastava isä.

Tänään tunnusti, ettei pysty tekemään opintojaan ja ei tule saamaan tenttejä läpi. Pari päivää sitten hän kertoi minulle paniikissa epäilevänsä, että joku vainoaa häntä (seuraa metrossa, sabotoi autoamme, käy rikkomassa kotonamme tavaroitamme ym. älytöntä). Tästä puhuimme ja hän ehkä jotenkin rauhoittui, vaikka jäi silti miettimään, että mitä hänen pitäisi tehdä asian suhteen.

Tänään hän sitten sanoi, että hänelle oli edellisenä iltana tullut outo ajatus, josta hän ei pääse eroon: että lapsemme eivät ole hänen. Kysyin epäileekö hän minun pettäneen. Vastasi ei. Sanoi, että se on vain tunne ja voimistuu koko ajan. Ettei pysty oikein edes katsomaan lapsia. Oikeasti hän tietää, ettei voi olla mitään mahdolisuutta, että lapset eivät ole hänen.

Puhe alkoi kuulostaa minusta todella pelottavalta. Hän tarrautui minuun kuin pieni lapsi, halusi puhua, muttei sanut juuri mitään puhuttua. Mieheni lähti sitten kaverinsa luokse pyynnöstäni, sillä tilanne alkoi tuntua minusta uhkaavalta.

Antaisitteko miehen tulla kotiin vai olisitteko yhtä peloissanne kuin minä? Tuntui aivan järkyttävältä! Voinko luottaa lapsia (1v ja 2,5v) hänen huomaansa? Jos hänellä on puhjennut skitsofrenia (mitä nyt pelkään), voiko hän olla lapsille vaarallinen ajatellessaan, etteivät ole hänen?

Voiko tuo tauti yleensäkään puhjeta 36-vuotiaalla miehellä? Vai olisiko vain stressin aiheuttamaa hetkellistä vainoharhaisuutta? Tiedän, että ei tähän kukaan pysty vastaamaan, mutta jos joku jotenkin pystyisi minua auttamaan... Mitä teen? Mies lääkäriin tietenkin, jos vain suostuu menemään, mutta mitä minä teen???? Uskallanko ottaa miestä kotiini enää?

Kiitos jos joku edes luki tämän.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ei selvästikään ole realiteeteissa.

Vierailija
22/24 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ketään ei voi pakottaa ambulanssiin..

voit tilata ambulanssinkin. Siten varmistat miehesi hoitoon pääsyn.

Varsinkaan jos "potilas" ei halua.

tahdonvastaiseen hoitoon, jos sen edellytyksen täyttyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin minulla on sellainen kokemus viime kesältä. Mieheni oli aivan sekaisin ja itsetuhoinen. Oli yö ja kolme lastamme nukkuivat. Soitin paikalliseen kriisikeskukseen, josta käskettiin soittaa hätäkeskukseen (kriisikeskuksen työntekijä olisi voinut tulla kotiimme, mutta oli vuorossa yksin, eikä sen takia pysytynyt). Hätäkeskuksesta sanottiin, ettei yöllä miehelleni voida tehdä keskussairaalassa mitään ja käskettiin odottaa aamuun. Soitin aamulla heti tk:n auettua sinne ja sain miehelleni ajan omalääkärillemme, joka osoittautui todella hyväksi, sillä hän näki kokonaistilanteemme ja otti mieheni sairaalaan sisään jo minunkin takiani. Se oli minulle suuri helpotus. Mieheni diagnoosi on psykoottinen masennus. Tällä hetkellä pelkään pahoin, että se muuttuu skitsofreniaksi, sillä niin monet oireet täsmäävät (mm. psykoottisia oireita ollut päivittäin yli puoli vuotta).

Täällä oletkin jo saanut paljon hyviä neuvoja. Älä enää hetkeäkään epäröi avun hakemista! Ja voimia ihan hirveästi!!

Vierailija
24/24 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole vastaavasta omakohtaista kokemusta. Toivottavasti saisit miehesi rauhanomaisesti ja vapaaehtoisesti hakeutumaan hoidon piiriin. Miehesi puheet ja pelot osoittavat ettei miehesi ole realiteeteissa, eli hän kärsii psykoottisista oireista.

Voimia koko perheelle ja etenkin sinulle. Joudut olemaan nyt vahva ja varmistamaan myös että lapset saavat riittävästi (ikätasoisesti kerrottuna) tietoa. Lapsillekin täytyy jotenkin kertoa, miksi isä puhuu tai tekee tavallisuudesta poikkeavia asioita. Lasten turvallisuudentunne täytyy saada säilytettyä. Siinä sinun roolisi on tärkeä. Toivottavasti sinäkin saisit riittävästi tietoa ja tukea/apua tilanteessa jaksamiseen.

Voimahalaus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi