pankista lainaa, kun kotihoidontuki ei riitä?
onko tietoa, saisko pankista lainaa, kun kotihoidon tuella ei kertakaikkiaan tule toimeen?
mulla siis vakityö, mutta olis tarkoitus olla kotona, kunnes kuopus 3v, isommat alaluokilla koulussa. en siis ottais muuta kuin sen verran että toimeen tulee esim muutama satanen/kk sen kotihoidontuen päälle.
(kunnassamme ei makseta kotihoidon tukea)
nuorin nyt 1,5v. saisin maksettua kun töihin palaan..
vaan kuinkahan on, ja pankkimme on nordea?
Kommentit (21)
kun jäät kotiin turvaamaan lapsesi kehitystä :-) Hienoa, että tällaisia äitejä vielä on.
silloin on nöyrryttävä ja mentävä töihin. Mitä tarkoitat muuten sillä että kotihoidon tuella ei tule toimeeen ja sitten myöhemmin kirjoitat että sitä ei kuunassasi makseta?.
Itse otin 6000 euroa samasta syystä enkä kadu. Se on jo 500e/netto per kk jos jää vielä vuodeksi kotiin
Kulutusluotto ei ole mitään halpaa, jollei sinulla sitten ole niin hyviä vakuuksia, että saat sen luoton muutaman prosentin korolla. Todellisempi kulutusluoton korko, jollei ole takaajia tai kunnon vakuuksia, on jotain 10% luokkaa.
Mutta onko oikeasti järkevää ottaa velkaa ruokalaskuihin? Ei, mutta itsepähän päätät.
ajatteli varmasti maksavansa lainaa takaisin KUN palaa TÖIHIN. Onpas täällä taas pilkunviilaajia.
Mutta kulutusluottoa joo varmaan saat, kannattaa ehkä kysyä myös muualta kuin nordeasta?
Minulle jäi asuntolainanhakuvaiheessa huono kuva siitä pankista.
Edullista se on siinä tapauksessa, jos on koko lainasummalle vakuus (esim. oma asunto tai joku henkilötakaus). Ilman vakuutta kulutusluotto on korkeampikorkoista.
Jos teillä on oma asunto, niin sitä vastaan varmaan saat lainaa halvemmalla korolla.
piti saada muutto maksettua. Olisi ollut järkevämpää pyytää vanhemmilta lainaa. Korot olivat lopulta järjettömät. Tiesin koroista lainaa ottaessani, mutta kuvittelin selviäväni niistä jotenkin helpommin!
Jos on, neuvottele ennemmin sille lyhennysvapaata aikaa. Asuntoa vatsaa toki voit saada edullistakin lainaa, eihän sun tarvii sanoa että se menee elämiseen vaan esim. asunnon remontoimiseen. Meillä oli aikoinaan venelaina suntoa vastaan, marginaali oli kovempi kuin asuntolainassa mutta silti halvempi kuin vaikkapa autolainoissa.
toinen lapsista aloittaa syksyllä koulun, ja toinenki isommista vasta 2lk, joten pidän kyllä tärkeänä että olen kuopuksen kanssa kotona. harmittavasti se pelkkä kotihoidontuki ei riitä, niin olisin valmis vaikka ottamaan jotain lainaa, jotta saan vielä hetken olla kotona.. nordeasta on asuntolaina siks mietin nordeasta sitä jotain muuta lainaa.. mut en tiedä, mitä kannattais ottaa. t.ap
jos jotain erikoista haluamme. Ei ole isoja asuntolainoja ja maksetaan aina lainat suht nopeeseen tahtiin pois.
Netistä verkkopankista ei ole mieletäni todellakaan lainat korkeat. Olisiko 5.25% korko 16000 suuruiseen vakuudettomaan kulutusluottoon, jonka otimme kun ostimme uuden auton ja teimme sillä myös etelänmatkan.
Kukin tavallaan. Meillä nettotulot n. 4500€/kk eikä tunnu pahalta lyhentää tuota 320€/kk. Välillä vaan halutaan jotain ekstraa elämään. Toiset kituuttelee asuntolainoilla me törsätään osakkeisiin ja etelänmatkoihin :)
Olen ollut 5 vuotta kotona muita lainoja ei ole. Otin noin 500 euroa per kuukausi eli luotollinen tili jossa on 15000 luottorajaa.
Miksei saisi ottaa lainaa ollakseen kotona lasten kanssa mutta autolaina on ok.
ja olisin varmsti pärjännyt vähemmällä rahalla mutta en halunut laskea rahaa koko ajan. Olemme myöskin matkustaneet ja tehneet kaikkea kivaa.
eli ota yhteyttä pankkiin ja kysy!
Luotollinen tili otin siksi, että en tarvinnut kaikkea rahaa heti ja mun ei tarvitse lyhentää lainkaan. Korot maksan.
Kun laina summa täytenäkin on noin pieni korkoihin ei menee paljon rahaa. Korkona tilissä on 5 %. Handelsbanken on pankkina.
Ja joo olen yh.
ja mulla tulee menemään vuoden maksatakseen toi takaisin koska mulla on hyvä palkka!
kulutusluotolla. Enkä kadu yhtään. Tämä jos mikä on hyvä syy ottaa luottoa, autoa en tule ostamaan ja asuntolainaakin on vain 15000 euroa.
niin harkitse ensin anoa lyhennysvapaata! Eli millainen summa jää maksettavaksi, jos maksaisit pelkästään korkoja jonkun aikaa?
Meillä oli yli 2v lyhennysvapaata..pitkä aika joo, mutta oli pakko kun kotona keskosena syntynyt keuhko-ongelmainen joka sairasti mm.kurkunpääntulehduksia jatkuvasti..ei olisi tullut työnteosta oikeasti yhtään mitään. Isohko leikkauskin osui hoitovapaan loppupuolelle, pakko oli jostain saada rahaa että pystyi olemaan kotona.
Elämäntilanteet muuttuvat, ja itselleni ainakin lasten hyvinvointi menee raha-asioiden edelle, jos kerta lainojen maksu hieman myöhemminkin onnistuu eikä laita itseään ihan katastrofaaliseen tilanteeseen kuitenkaan.
Eikä kaikilla ole sitä monen vuoden aikana kertynyttä lapsilisätiliä, vaan kaikki on mennyt elämiseen jo ennen hoitovapaatakin..
Voithan kysyä kulutusluottoa tms. pankista myös, että myöntävätkö hoitovapaalaiselle. Toinen vaihtoehto esim. Master card..mutta en tiedä myönnetäänkö hoitovapaalaiselle.
Lyhennysvapaata pystyi ainakin Sampo-pankin sivuilla anoa nettipankin kautta..
1) hakekaa lyhennysvapaata aikaa esim. 2 vuotta asuntolainalle, maksatte vaan korkojoa
2) ottakaa "remonttilainaa", ei pankista tarkisteta käytättekö sen remonttiin. Remonttilainassa on pienempi korko kuin kulutusluotoissa.
mainitsemistanne lainoista sellainen, että sitä ei aleta heti lyhentää? siis että voiko sitä alkaa maksamaan takaisin vasta myöhemmin vai joku heti alkaa se lyhennys? t.ap ja kiitos kovasti vastauksista :)
Jos otatte esim. ns. remonttilainaa, niin voittehan varmasti sopia siihenkin lyhennysvapaata alkuun.
jos on äitiyslomalla tai hoitovapaalla.
vaikka kuitenki on vakityö, josta nyt vaan "hetken" poissa
ruokaan ja elämiseen, se olisi kulutusluottoa. Korot niissä on aika kovat, jos sellaista edes saisit. En suosittele. Onko töihin meno ihan mahdoton ajatus? Onko sulla mies, joka tuo rahaa talouteen?