Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä voin tehdä kun lapset ei syö ja mulla hajoaa pää??

Vierailija
28.02.2010 |

2,5v ja 10kk lapset eivät vaan syö. Korvatulehdukset yms. on suljettu pois, lääkärissä on rampattu, mitään allergioihin viittaavaa ei ole. Lääkärien ja neuvolapsykologin "tuomio" on "pieniruokaiset" lapset.

2,5v:n kasvu on ok, mutta 10 kk paino on alkanut nyt tippua ja pituuskasvu hidastua.

Mä en enää jaksa tapella syömisestä. Molemmat syövät päivässä ehkä 2 ruokalusikallista ruokaa, siis yhteensä kaikilla aterioilla. Välillä on päiviä kun kumpikaan ei syö YHTÄÄN mitään.

Ihan kamalaa tehdä ruokaa ja heittää sitä koko ajan roskiin. Kotiruokaa ja purkkiruokaa on kokeiltu, ihan kaikkea. Lapset eivät vaan syö, kai niillä on joku vika päässä. :(

10 kk vauvaa imetän vielä mutta haluaisin lopettaa, imetyskin on alkanut ällöttämään kun kaikki ruokailuihin liittyvät asiat ahdistavat nykyään.

Haluaisin vaan että lapset söisivät. Istuisivat pöydässä ja laittaisivat ruokaa suuhunsa tai aukoisivat suutaan kun ruokin. Niin kuin tuntuvat kaikki muut lapset tekevät.

Luulen että meistä tulee pian joku lastensuojelutapausperhe, en haluaisi enää antaa ruokaa ollenkaan koska jokainen ruokailu on epäonnistunut. Jos en vaan enää tarjoa ruokaa kun se ei kuitenkaan kelpaa. :´(

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sinä muutata asennettasi. Syömisestä ei kuulukaan tapella. Sinä tarjoat joka päivä 5 kertaa ruokaa ja lapset päättävät, minkä määrän syövät. Jotkut selviävät uskomattoman vähällä!

Vierailija
2/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapset todellakaan syö MITÄÄN? Meneekö mikään sormiruoka ( maissinaksu, kurkku, mandariini/appelsiini? Miten sinä ja miehesi syötte? Juovatko lapset mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 1 dl maitoa kymmenkilosella vastaa 5dl maitoa 50 kilosella,eli jos juovat paljon maitoa, ni ei välttämättä ruoka maistu ollenkaan. Mitä oikeesti syövät päivän aikana, laita lista, luulis että kalorit riittäs, saa nähdä. Meillä poika joka elää"pyhällä hengellä", eli syö hyvin vähän, ja juo kyllä maitoa, ei mitään ihme määriä, ja on jo 11v, aina syönyt puolet vähemmän kun muut lapset, mutta luokkansa pisimpiä, tosin aika hoikka, ruoka ei vaan maistu.

Vierailija
4/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan käyty ravitsemusterapeutilla. Ei sieltäkään mitään ihmeellisiä ohjeita tullut. Sain kuulla mitkä ruoka-aineet olisi erittäin terveellisiä ja ravintopitoisia, mutta vaikeeta kun lapset ei syö mitään, ihan sama mitä niille tarjoaa.

Sormiruoka ei mene. 10 kk ei osaa syödä sormiruokaa, ja jos jotain menee vahingossa suuhun sylkee senkin pois. Maissinaksut menee satunnaisesti, niillä vauva käytännössä elää. 2,5v syö vain käsin, ei koskaan syöttämällä tai haarukalla/lusikalla. Keitettyä makaronia syö joskus.

Isomman kohdalla en ole niin huolissani, koska syö joskus (ehkä kerran viikossa) paljon, eli 2-3 lihapullaa, mutta loppuviikon sitten onkin syömättä. Pienemmän puolesta pelottaa koska kasvu on pysähtynyt ja paino laskenut. Neuvolasta kai seuraavaksi saadaan lähete lisätutkimuksiin, TAAS.

Oman asenteeni peitän kyllä hyvin taitavasti, siinä psykologi opasti jo heti alussa että lapsille ei saa näyttää sitä että ruokailut ahdistavat. Meillä ruokailut on kiireettömiä ja ihan leppoisia, ainakin yritän kaikkeani. Pidän itse ruuanlaitosta ja olemme miehen kanssa molemmat suuria ruuan ystäviä, en tajua miten meidän lapsista on voinut tulla näin epäonnistuneita!!! :(

Juomapuoli on tosi heikoissa kantimissa, 2,5v ei juo oikeastaan mitään, aamulla ehkä 0.5 dl ja illalla 1 dl maitoa. siinä kaikki. Vauva syö rintaa mutta sitäkin joka kerta vain lyhyen aikaa. Pulloa ei tietenkään huoli. Sen takia en tiedä mitä tapahtuu kun lopetan imetyksen, kai se sitten kuivuu kuoliaaksi. :´(

ap

Vierailija
5/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehty ja kyllä siinä sekä neuvolan terkalla että lääkärillä silmät suureni, kun lista oli muotoa: "Tiistai: 1 tl perunamuussia. Keskiviikko: 2 palaa (1cmx1cm) kurkkua. Torstai: 5-6 murusta raejuustoa."

ap

Vierailija
6/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaakaon hiljalleen viikon aikana, juota kaikki pillillä, siitä lapset pitää eniten. Osta apteekista lasten vitamiineja, c-vitamiininkin puute voi aiheuttaa ruokahaluttomuutta. Ruoka maistuu kun ulkoilee paljon, tosin ilma on nyt olleet kamalat, mutta ulos vaan kun pystyy. Kyllä se siitä, muista että lapset oppii matkimalla, kata itsellesi kauniisti, ja laita hyvää ruokaa, istu pöytään ja ala syömään, kehu ruokaa, katso milloin lapsetkin haluavat syödä! Aina ruokaile itse lasten kanssa, se että aikuinen seisoo vieressä ei mitenkään paranna ruokailuhetkeä, päin vastoin!

Vierailija
7/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän ei suositella ylipainovaaran vuoksi, mutta sinun lapsillasihan ei pari lisäkaloria haittaa.

Vierailija
8/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan tuputtaminen laukaisee lapsessa luonnollisen vastustusreaktion. Kun tuputtaminen toistuu ja toistuu, ruokailutapahtumasta tulee pian niin epämiellyttävä että lapsi vastustaa sitä alusa lähtien. Lisäksi liian lyhyt ateriaväli tekee ruokailusta epämiellyttävän kokemuksen. 3 ruokailua päivässä on hyvä tahti: aamupala, lounas, päivällinen. Jos 2,5v haluaa iltapalaa, sitä voi lisäksi antaa. 10kk imetyksessä ei tarvitse tuon enempää, ei aamupalaakaan jos ei välttämättä halua.

Tee sellaista ruokaa joka on syötävissä huomenna, jos sitä jää yli, niin ei tarvitse heittää roskiin. Tai pakastettavissa olevaa ruokaa. Esim. kiusaukset, jauhelihakastikkeet, keitot jne.

Vierailija
9/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity nauttimaan ruuasta miehesi kanssa, ja jätä lapset rauhaan. Tee lasten varalle vaan minimaaliset annokset. Jos ruoka loppuu jollain kerralla kesken, jatkat leivällä tai millä vaan kaapista löytyvällä ja jos noin käy usein nostat kokkaamaasi annoskokoa sen mukaan, mutta et tee nyt ruokaa roskikseen. Tärkeintä on, että ruokaa on tarjolla se 5 krt päivä, sinä olet velvoitteesi täyttänyt.

Ja kaikki suositellut lisätutkimukset käytte tietysti.

Vierailija
10/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pelko, että lapset ei syö, kokeilisin ihan ronskisti kaikenlaista "epäsuositeltavaakin":

- pieniä "nökkösiä", esim. sentti kertaa sentti voideltuja leivänpalasia pöydän kulmalle josta lapset saa niitä varastaa

- pulkkailupiknik kuuman kaakaon ja voileivän kanssa

- keittiön pöydälle peitto ja menee itse sinne alle retkelle retkieväät mukana

- tai kehittää leikkiä pidemmälle, niin että lapset saa olla mukana tekemässä mielikuvitusystäville pienet eväät, ne otetaan mukaan ja lähdetään pihalle, metsään, vaatehuoneeseen tms. retkelle, tehdään yhdessä maja vaikka tyynyistä, asetutaan "nuotion" ääreen syömään eväitä tai ainakin tarjoamaan eväitä niille mielikuvitusystäville

- lapset mukaan leipomaan ja muovailemaan pullataikinasta tai keksitaikinasta pieniä leivoksia

- suklaamunien piilottamista ja etsimistä kartan kanssa

Mitä vaan mikä rikkoo sen perinteisen "ruokaa on se mitä äiti panee lautaselle ruokapöydässä".

Vierailija
11/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoat

-aamiaisen

-lounaan

-välipalan

-päivällisen

-iltapalan

jos eivät syö, niin odottavat seuraavaan tarjoiluun, älä syötä säälistä maissinaksuja ja tuo kaakao kuulostaa pahalta, jos ei kuulu aamu- väli- tai iltapalaan. Ulkoilkaa 2krt/päivä, niin varmasti syövät sen mitä kuluttavatkin.

Vierailija
12/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ikinä jaksa nähdä noin paljon vaivaa ruokailujen takia! Mä laitan ruuan eteen ja saavat syödä, jos ei kelpaa niin kaadan roskiin ja sitten pois pöydästä. Muuta en enää jaksa, olen niin kyllästynyt tähän. Vauvaa koitan syöttää 5 min (katson kellosta), jos ei suu avaudu niin sitten ruokailu on loppu. Ja viimeiseen 2 viikkoon ei ole tainnut kun 3 kertaa suu aueta niin että sinne saa ruokaa.

Mä sekoan tähän, ihan oikeasti. En jaksa enää tätä ahdistusta. En tajua miks lasten syömättömys ahdistaa niin paljon.

ap

Vierailija
13/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen oli 6-vuotiaaksi asti hyvin pieniruokainen. Ei jaksanut syödä kuin hyvin pieniä annoksia.

Mielenrauhaa vanhemmille antaa esim. rasvalisä lapsen ruoassa. Minä olen laittanut ihan reilusti kasvisöljyä lapsen ruokaan ja myös purkkivitamiinia syöttänyt.

Pieniruokaisuudenstaan huolimatta esikoisemme on kasvanut aivan normaalisti. On pitkä, hoikka poika. Muut lapsemme ovat myös pitkiä mutta eivät yhtä hoikkia kuin esikoinen.

Vierailija
14/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ikinä jaksa nähdä noin paljon vaivaa ruokailujen takia! Mä laitan ruuan eteen ja saavat syödä, jos ei kelpaa niin kaadan roskiin ja sitten pois pöydästä. Muuta en enää jaksa, olen niin kyllästynyt tähän. Vauvaa koitan syöttää 5 min (katson kellosta), jos ei suu avaudu niin sitten ruokailu on loppu. Ja viimeiseen 2 viikkoon ei ole tainnut kun 3 kertaa suu aueta niin että sinne saa ruokaa. Mä sekoan tähän, ihan oikeasti. En jaksa enää tätä ahdistusta. En tajua miks lasten syömättömys ahdistaa niin paljon. ap

että et näytä ahdistustasi lapsille. kuvitteletko toiaan että tuollainen tunnetila ei näy lapsille?? Sinulla itselläsi on ongelma ruuan kanssa ja tarvitsisit hoitoa siihen.

Vierailija
15/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, oma lapseni ei syönyt juuri mitään kiinteää ruokaa, kun imetin eli siis vuoden ikäiseksi. Älä huolehdi vauvasta, hän ilmeisesti pärjää rintamaidolla. Tarjoa ruokaa ENNEN imetystä.

Vierailija
16/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika söi pienenä huonosti. Annoin sitä mitä suostu syömään. Karjalanpiirakkaa, homejuustoa, fetaa ja muuta mitä halusi syödä. En enään muista edes mitä söi.

Nyt poika on 6v. ja syö jo kaikkea ja paljon.

Vierailija
17/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kysymäni, että minkäkokoisia lapset ovat? Pituus? Paino? On hyvin tavallista, että painokäyrä laskee välillä 1-2-ikävuotta.

Vierailija
18/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehty ja kyllä siinä sekä neuvolan terkalla että lääkärillä silmät suureni, kun lista oli muotoa: "Tiistai: 1 tl perunamuussia. Keskiviikko: 2 palaa (1cmx1cm) kurkkua. Torstai: 5-6 murusta raejuustoa." ap

rytmitä päiväsi, äläkä stressaa,;) Muistan kun anoppi oli meillä viikon ja tyttö 3v ei sattunut sillä viikolla syömään juuri mitään päivällispöydästä, kun oli syönyt hoidossa reippaasti, anoppi kanteli heti miehelle, että lapsi ei saanut koko viikolla ruokaa...vaikka tein joka päivä päivällisen;)

Vierailija
19/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset miten jos ovat jossain muualla ja joku muu tarjoaa ruokaa? Mun kaverilla oli samanlainen poika, joka söi kuin pikkulintu. Murusen silloin tällöin. Poika oli meillä viime kesänä neljä päivää, kun vanhempansa reissussa ja minä tietty jännitin etukäteen juuri noita ruokahetkiä. Poika kuitenkin söi aivan kuten meidänkin muksut, ekana päivänä vähän katseli, mutta alkoi syödä kun muutkin söi. Auttaisiko tuollainen kokeilu?

Vierailija
20/51 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat nyt jo 9 ja 11 v ja yhä tulee koulusta opettajilta palautetta, kun eivät syö juuri mitään. Jos pakottaa maistamaan niin oksentavat : ) Siis koulussa. Päiväkodissa nuorempi sai jopa syödä pöydän alla pelkkiä babyporkkanoita, kun tädit olivat innoissaan että kerrankin söi jotain. Kotona pitää vahtia, että muistavat syödä aamupalan edes ennen kouluun lähtöä. Ruokaannokset, mitä syövät ovat ihan mitättömän kokoisia ja pojat itse molemmat luokkansa lyhyimmästä päästä ja tosi hoikkia. Nykyään kotona syövät suht ok, kun on tuttua ruokaa. Ja me mieheni kanssa ollaan aina tykätty kaikesta ruuasta ja meillä ihan perusruokaa ja normaalit ruokailurymit ja tavat. vanhempi poika oli painontarkkailussa juuri vuoden iässä, kun ei kuulemma ollut kasvanut tarpeeksi. Näköjään jotkut lapset vaan ovat tällaisia, kannattaa yrittää olla liikaa huolehtimatta, vaikkei se helppoa ole.