Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni on kova kasvattaja (tapahtui eilen illalla)

Vierailija
28.02.2010 |

4-vuotiaalla oli eilen illalla vaikeuksia mennä nukkumaan, kiukuttelua ja vikinää. Minä olin laittamassa poikaa sänkyyn, mies oli jo nukkumassa. Hermoja koetteli minulla, ja taisipa äänikin minulla korottua. No, sitten astuu MIES kuvioihin. Yleensä se on se rauhallisempi kasvattaja, mutta sitten kun sen sietokyky ylittyy, se tekee tämän vakiotempun. Poika viedään eteiseen, ja ovi kiinni. Valoja ei yleensä laita. Usein jo pelkkä uhkaus eteisestä auttaa lasta rauhoittumaan, mutta eilen ei eteinenkään. Massukin tuli kipeäksi :( ja kiukuttelu jatkui. En hyväksy eteismenetelmää, mutta kun itsellä ei napsut riitä, en tiedä mitä sanoa. No, siis jokatapauksessa lapsi jatkoi kiukkuamistaan ja huutamistaan, ja mies pani sen eteisestä johtavien kellarin portaiden yläpäähän, ovi kiinni ja piti ovea kiinni niin ettei poika voi avata sitä. Se oli mulle liikaa, ja sanoin, että noin ei voi tehdä ja pyysin avaamaan heti oven. Ei suostunut. Minulla oli vauva sylissä, kun menin hätiin, ja yritin sitten väkisin avata ovea, työntää miehen pois. (no paljonpa auttoi...) ja mies työnsi mut pois niin että olin lähellä horjahtaa vauvan kanssa. Itkukin mulla tuli, ja vähän aikaa siinä "nahisteltiin", mutta en voinut avata ovea. Lupasin vihata miesta ikuisesti. Kohta sen jälkeen mies sitten päästi pojan ja sen jälkeen ne kiikutteli kiikkustuolissa puoli tuntia.

Mitä ihmettä teen? Mies käsittää kasvatusasiat tällaisissa tilanteissa niin erillä tavalla kuin minä. En itse tietenkään ole mikään esimerkki, huudan herkästi ja kiukuttelen takaisin. No niin. Ensimmäiseksi on tietenkin tarkistettava oma käytös, etten huutaisi niin että miehen tarvii tulla "apuun" (en pyytänyt apua kylläkään). Että selviän tilanteista omin voimin. Mutta miten saan mieheni käsittämään että tuosta voi lapselle tulla vaikka minkälaiset traumat? Vielä kun pimeään jättää, vaikka miehen mielestä se ei ole mitään, kun lapsi ei kuulemma pelkää pimeää. Ai niin, poika itki eteisessä sitäkin, että joulupukki kurkkaa sitä ikkunasta kun se on tottelematon :( En kyllä itse pelottele joulupukilla noin, en tiedä sanoiko mies sille niin, vai keksikö itse. :((

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin soittanut velejelleni joka olisi tullut pätkimään mieheni päähän järkeä kovilla nyrkeillään. Veljeni on kickbokzer.

Ihme ettei bokseri. Ensin tuomitset väkivallan ja kohta on jo velipoika potkimassa...

Vierailija
22/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä pimeä ja pelottava paikka ole mikään jäähypaikka. Itsekin ajattelisin että jotain traumoja voi saada jotka jatkuvat pitkälle elämään.

Meillä yriteään poika laittaa jäähylle omaan huoneeseen ja ovi raolleen kun pelkää siinä vaiheessa myös sitä jos ovi on kokonaan kiinni. Oma huone turvallinen paikka ja valot päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on eriittäin väkivaltainen toiminta.

Olen järkyttynyt, että suurin osa vastaajista ei tunnista tätä.

Vierailija
24/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällöin saatte vastauksen kysymykseen siitä, onko toimintamalli ok.

Minä tiedän ammattini puolesta, että ei ole. Miehellesi tällaiset nettineuvot, ja sinun oma puheesi ja mielipiteesi eivät liene riitä..

Vierailija
25/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on eriittäin väkivaltainen toiminta.

Olen järkyttynyt, että suurin osa vastaajista ei tunnista tätä.

Mikä määritelmä olisi, jos lasta lyötäisiin, hakattaisiin tai potkittaisiin?

Vierailija
26/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se toteutetaan turvallisessa paikassa. Teidän vaan pitää yhdessä päättää, mikä on turvallinen paikka. Esim huoneen nurkka, tuoli, porras, missä istutaan.

että jäähyn kesto on kanssa tärkeä. Jos lasta istuttaa jäähyllä liian pitkään, alkaa sen ajatus taatusti harhailla muihin asioihin. Mutta huonon toiminnan keskeyttäminen ona tilanteesta poistaminen, paikalleen rauhoittaminen toimii varmasti useimmilla. Hetkeksi täysi stoppi, sitten keskustellaan miksi näin tapahtui. IHan pienelle riittää minuutti, isommalle vaikka viisi.

Vierailija
27/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos neljävuotiaan nukkumaan laittaminen on noin vaikeaa, teille molemmille..tsiisus. Ja vauvanne syö puuroa persus paljaana...

Vierailija
28/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4-vuotias on melkein päivittäin jäähyllä milloin mistäkin raivoamisesta. Siis mielestäni ihan normaalista överiksi menevästä riehumisesta. Kun sana ei enää tehoa rauhoittumiseen, niin lapsi menee jäähylle. Meillä jäähy tarkoittaa sitä, että lapsi tulee kanssani samaan huoneeseen, esim. keittiöön ns, valvovan silmän alle. Moensti lapsi on esim. tullut istumaan keittiöjakkaralle, kun laitan samalla ruokaa. Jäähyyn kuuluu myö skeskustelu tilanteesta ja siitä, mikä siihen johti. Hyvin osaa jo 4-vuotias hieman analysoida käytöstään. Jäähy loppuu joko siihen, että päästän lapsen jatkamaan leikkiään tai sitten hän saa itse sanoa, milloin on rauhoittunut. Hyvin toimii meillä tämä. Lapsi tulee usein jopa mielestäni mielellän rauhoittumaan, kun omat keinot käytöksenhallintaan eivät vielä toimi.

ikinä en eristäisi lasta, enkä varsinkaan pimeään.

Vierailija
29/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sanoi että jumalauta! Hänen tekisi mieli "jäähyttää" ap:n miestä.

Mieheni on kalju lihaksikas portsari/vartija.

Vierailija
30/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

PIENTÄ LASTA EI SAA LAITTAA PIMEÄÄN. JUURI TUON IKÄISILLÄ ON TUO PIMEÄNPELKO MUUTENKIN SUURIMMILLAAN. SIINÄ TRAUMATISOIDAAN. OLETKO KOKEILLUT IHAN RAUHALLISESTI SELITTÄÄ MIKSI MENNÄÄN NYT NUKKUMAAN JA MITÄ SEURAA JOS EI TOTTELE. TUNTUU ETTÄ SYLIÄ TARVITTAISIIN ENEMMÄN, IHAN KUIN HUOMIOTA HAKISI. MIEHESI ON KURJA TYYPPI. TUOLLAINEN EI OLE KASVATUSTA OLLENKAAN. JA SE ET TÖNII SUA VAUVAN KANSSA ON VÄKIVALTAA. EN HYVÄKSY EN OLLENKAAN!!

Vierailija
31/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap olis mennyt väliin, niin lapsi todennäköisesti tottelis pelkästä sanomisesta seuraavalla kerralla...

Vierailija
32/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap:n miehellä ampui vähän yli olis tosiaan ollut inhimillistä jättää valot päälle

Vierailija
33/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap olis mennyt väliin, niin lapsi todennäköisesti tottelis pelkästä sanomisesta seuraavalla kerralla...

Enhän minä voinut estää miestä laittamasta sitä sinne vaikka yritin. Enkä saanut miestä avaamaan ovea. Lähdin pois, kun alkoi tönimään. Ei se lasta olisi koko yötä siellä pitänyt. Tuskin lapsi edes kuuli mitä puhuimme, kun oli oven takana eikä me huudettu toisillemme.

Vierailija
34/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi suljetaan pimeisiin kellarinportaisiin. Lastensuojeluilmoitus paikallaan ja vanhemmat hakemaan apua lastensa kasvatukseen.

Vierailija
35/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap:n mies on huono rontti.

Vierailija
36/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ny jo tuosta lastensuojelulusta! Ei ole aihetta lastensuojeluun. Keskustelet nyt miehesi kanssa. Ainakaan ei saa alkaa kyseinalaistaa kumppanin kasvatusmenetelmiä kun lapsi läsnä! Pimeä eteinen hieman liikaa, mutta entä esim. pimeä oma huone ja ovi kiinni? Tai eteisessä valo, mutta ovi kiinni?

Vierailija
37/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo oli juuri sitä. Aresti on ok, mutta ei pimeässä kellarin portailla!

Hyulluja äitejä täällä, jotka puolustaa tuollaista rankaisukeinoa!!

jos miehesi väkivallattomasti opettaa lapsellenne, että aikuisen sanaa on toteltava niin en ymmärrä mitä ap tavoittelee?

Mitä vikaa arestissa on?

Ap itse sanoo, ettei mahda mitään 4-v:lle, ja sitten vihaa miestään ikuisesti ... huh huh.

Miettikää mikä se arestin paikka on yhdessä, siten että se on turvallinen ja hyvä paikka, ja sitten toimitte molemmat aikuiset ja kasvattajat samalla tavalla. Mahtaa ap:n miehellä olla vaikeaa kun yrittää kasvattaa ja saa vielä vaimonsa kimppuunsa.

Vierailija
38/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oikein ymmärsin ko lasta oli jo 2 vuotiaana suljettu pimeään huoneeseen kellarissa. Mitenkähän lapsen kehitys jo nyt retuperällä. Haloo henkistä väkivaltaa! Siis lastensuojeluilmoitus ehdottomasti paikallaan.

Vierailija
39/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että oikein vakavaa väkivaltaa... Kyseessähän oli jäähy. Lapselle oli kerrottu etukäteen, että hänen riehumisensa pitää loppua, lapsi pantiin jäähylle ja äiti ryntää pelastamaan. Pimeänpelkoon ei ole kukaan kuollut, eikä se ole väkivaltaakaan. Tosin yhtä hyvin olisi voinut laittaa valot päälle. Jos aikuisilla olisi pysynyt homma hallussa, lapsi olisi oppinut tärkeän läksyn, ja varmaan ensi kerralla lopettaisi riehumisen ennen kuin kellarinrappujen ovi aukeaa. Muutaman minuutin reflektio ei tee 4-vuotiaalle pahaa, vaikka kiukuttaa tietysti.

Vierailija
40/48 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisista varhaislapsuuden painajaismaisista muistoista. kyllä lapsi voidaan laittaa jäähylle ihan valoisaa paikkaankin jos se jäähy on ratkaisu tuossa asiassa. minusta on ihan selvää että mustasukkaisuuttaan lapsi hakee huomiota kun sinulla on tuo vauva sylissäsi. olethan muistanut vanhempaakin lastasi huomioimaan ja rakastamaan?

ja sitten edelliselle: lasta ei saa sulkea yksin pimeään, ei koskaan. MIKÄ TEITÄ oikein vaivaa? kyllä keinoja on monia mutta toi ei toimi!!kaivatte itsellenne vaan syvempää monttua