mihin kiinnität ekana huomiota kyläpaikassa? (siisteys)
Eli vieraita tulossa, enkä millään ehdi koko huushollia puunaamaan. Meillä on ihan perussiistiä, ja aina kun vieraita on tulossa niin huolehdin että ainakin vessat ja keittiö ovat puhtaita. Mutta mihin oikeasti ensimmäisenä vieraiden huomio kiinnittyy?
Kommentit (48)
Mutta muuten varmaan riittää että on perus siistiä. Itse en ainakaan kiinnitä huomiota kuin yleisilmeeseen.
itse kyllä puunaan kodin ennen vieraita.
isoja villakoiria nurkissa. Tahrainen pöytäliina. En tiedä kyllä olenko hyvä sanomaan, en kyylää toisten koteja. :) Mutta vessa varmaan ja keittiö, sitten isot villakoirat nurkista. Sänky peittoon.
No itseasiassa kävin kerran ystävällä kylässä ekaa kertaa, ja siellä oli minusta ihan tosi sotkuista. Joka pinta täynnä tavaraa ja lasten leluja koko lattia täynnä. tuoleilla vaatekasoja. sai asettaa jalkansa huolella, että pääsi kulkemaan. Sisustus oli kuitenkin kaunis, eli kämppä olisi tosi kiva suht. siistinä. Ajattelin, ettei ollut vain ehtinyt siivota ennen tuloani, ja mietin että mikäs siinä, ei aina ehdi.
Sitten jonkin ajan päästä puhuttiin kaverin kanssa kodistaan, ja kehuin sisustusta kauniiksi. hän tuumi, että no olin juuri puunannut kovasti ennen teidän tuloa. Meinasin tippua tuolilta. :)
kun menen kylään ja ko paikan omistaja avaa oven, en halua että ensimmäiseksi lemahtaa paskan haju päin naamaa!
toivotetaanko iloisin mielin tervetulleeksi ja ollaanko läsnä vai koko ajan huolissaan toisarvoisista asioista. "Onko kahvi hyvää jne."
Että huomaan emännän naamasta ja rivien välistäkin, että on kiva, että tulen. Ja että tarjoiluihin on hieman panostettu. Siivous ei ole lainkaan tärkeää, en usko, että likaisuus tarttuu minuun (osaan pestä kädet ennen pullaan tartumista). Voihan olla, että siihen likaisuuteen on aina jokin syy (Kiire, lapset, väsymys jne). Pääasia, että minut halutaan vieraaksi ja se näkyy puheissa ja niissä tarjoiluissa. En kaipaa hienoa tarjoilua, mutta en kyllä pidä keksipaketistakaan...
Tuoksu, yleisjärjestys, pintojen puhtaus. Vessan siisteys nyt on perushygieniaa.
Eli en vaadi että minua varten aletaan puunaamalla puunaamaan. Kuhan paikat on silminnähden jossain järjestyksessä. Toisaalta olen tottunut sulkemaan silmäni epäsiisteydeltä vuosien aikana.
Naapurimme koti on ollut puhdas jouluina ja valmistumisjuhlien aikaan. Muuten keittiössä on ollut aina tiskivuori ja eilisenpäivän ruuat pöydissä. Periaate on ollut että kun tavara johonkin lasketaan niin se siitä korjataan sitten isossa siivouksessa =) Kaikkeen sitä ihminen tottuukin.
Olin myös aikoinaan lastenhoitajana perheessä jossa ei juuri kotoa hoidettu. En hoitanut minäkään kuin sen pakollisen verran, koska lapsia vartenhan minä siellä olin.
Jos talossa on kissoja ja vastaan tule vahva kissanpissan haju huolestun kissoista (meillä 2, eikä haise kissanpissa). Vessan siisteys.
Tykkään jos on kauniisti katettu pöytä, mutta se ei tarkoita mitään joutsenen muotoon viikattuja pellavaservettejä, vaan vain sitä, että on nätti liina, kivat (paperi-)servetit, ehkä kukkia ja/ tai kynttilöitä. En kierrä huoneissa tsekkaamassa siivoustasoa.
Ilmapiiri siis tärkein!
kiinnitän huomiota lattioiden puhtauteen, ilman raikkauteen ja vessan siisteyteen. Tiskejäkin mielestäni saa olla kunhan ne ovat jossain järjestyksessä altaassa eivätkä haise. Ja pahaa tekee juoda kahvia jos näkyy että kahvikannua ei ole viikkoihin pesty :D
mutta, jos vieraita tulee huolehdin, että keittiössä ei ole likaisia astioita ja keittiö suht siisti. Wc:n pytty ja lavuaari pitää myös olla siistit, että kehtaan päästää vieraat vessaan.
kiinnitän huomiota lattioiden puhtauteen, ilman raikkauteen ja vessan siisteyteen. Tiskejäkin mielestäni saa olla kunhan ne ovat jossain järjestyksessä altaassa eivätkä haise. Ja pahaa tekee juoda kahvia jos näkyy että kahvikannua ei ole viikkoihin pesty :D
Voin kuvitella sinut katselemassa ympärillesi ja kurtistelemassa kulmia.. Sinut on kutsuttu kylään, ei arvioimaan talon siisteyttä!
Jos talossa on kissoja ja vastaan tule vahva kissanpissan haju huolestun kissoista (meillä 2, eikä haise kissanpissa). Vessan siisteys.
Tykkään jos on kauniisti katettu pöytä, mutta se ei tarkoita mitään joutsenen muotoon viikattuja pellavaservettejä, vaan vain sitä, että on nätti liina, kivat (paperi-)servetit, ehkä kukkia ja/ tai kynttilöitä. En kierrä huoneissa tsekkaamassa siivoustasoa.
Ilmapiiri siis tärkein!
Paperiservetit ja kukkia tai kynttilöitä, mutta ilmapiiri muka tärkein... Repesin, ei voi mitään...
ikkunat jos on aurinkoinen päivä.
Minua varten ei tarvitse siivota, perussiisti on hieno, mutta kahvia olisi kiva saada mukavan jutustelun kanssa
Voin kuvitella sinut katselemassa ympärillesi ja kurtistelemassa kulmia.. Sinut on kutsuttu kylään, ei arvioimaan talon siisteyttä!
No eikös kysymys juurikin koskenut siisteyttä ja tähän kysymykseen vastasin niin kuin suurin osa muukin tässä ketjussa. Enkä nyt tarkoita että syynään joka nurkan. Sulla näköjään on halua syynätä näitä viestejä suurennuslasilla ja tehdä ihan omia tulkintojas. Kukin tavallaan.
Kaikki ei vaina voi olla ´tip top: vai vielä ikkunatkin pitäisi ennen vieraita pestä: Meillä on toista tuhatta lasipintaa, siinäpä sitä puunaamista olisi joka vieratia ennen.
Puhdas vessa ja puhtaat kuivat pyyhkeet siellä on mun olon mukavuuden tärkeimmät mittari.
koko kodin siisteyttä symboloiva asia. Harvassa paikassa se allas ja hana ovat puhtaita. Itse puhdistan altaan hankausaineella kiiltäväksi ja hanan kiillotan pisarattomaksi. Siksi yökottää aina kyläpaikassa, jos altaassa on jotain vihreänruskeaa liettynyttä mönjää. Oikein sormet syyhyävät, että pääsisin kiillottamaan sen altaan. Myös vessanpytyn edustalla oleva lattia kannattaa pestä, koska vessanpytyllä istuessa on aikaa tuijotella.
ja riittävästi vapaata tilaa muutenkin. Ylimääräiset vaatteet tulee raivatä pois kun vieraita tulee. Jos naulakot ovat liukuovellisten kaappien takana, emännän kuuluu jo siinä vaiheessa, kun vieras on alkamassa riisua takkiaan, auttaa vierasta ja sanoa että minä voin laittaa takin tänne kaappiin. Vieras kun ei tiedä, minkä kaapin oven takaa sitä naulakkoa saa etsiä. kylässä en minä ainakaan halua mennä penkomaan kenenkään kaappeja.
ja onko siinä perussiistissä vessassa vessapaperia ja käsipyyhkeet.