mihin kiinnität ekana huomiota kyläpaikassa? (siisteys)
Eli vieraita tulossa, enkä millään ehdi koko huushollia puunaamaan. Meillä on ihan perussiistiä, ja aina kun vieraita on tulossa niin huolehdin että ainakin vessat ja keittiö ovat puhtaita. Mutta mihin oikeasti ensimmäisenä vieraiden huomio kiinnittyy?
Kommentit (48)
Monessa paikassa joutuu pihistelemään pyyhkimisessä sen vuoksi että rullassa on jäljellä vähäinen määrä arkkeja. Vieraan ei kuulu kaapeista penkoa vessapaperia, joten ylimääräinen rulla kuuluu olla näkyvillä. Eikä kakkaraitoja saa jättää pyttyyn.
paperipyyhkeitä tai esim talouspaperia, johon vieraat saisivat kuivata kätensä. itse en ainakaan koskaan kuivaa froteepyyhkeisiin, koska niistä ei koskaan tiedä, moniko niihin on ennen sinua kuivannut. ja tietenkin roskis pitää olla vessassa.
Esim. eteiseen (tietty niin että mahtuu kulkemaan). Likaista ei saa olla, etenkin lattian tulee olla vapaa pölystä ja tahroista! Vessassa puhdas pönttö + käsipyyhe, tarpeeksi vessapaperia ja kaikki potat tms. puhdistettuja jossei peräti pois näkyvistä.
Keittiö puhdas, tiskit voi piilottaa tiskikoneeseen tai kohtuullisen määrän altaaseenkin. Tarjoiluastioiden puhtaus kannattaa tsekata (noloa jos joku saa esim. likaisen pikkulusikan!) ja yrittää siivota pikkaisen sitä mukaa mitä sotkua tulee (murut jne.).
mutta listat unohtuvat. Se paljastaa laiskan ja epäsiistin henkilön. Myös kirjahyllyn päältä tulee usein sipastua sormella onko pölyä. Sipasen aina kun vieraat ovat laittamassa kahvia ja pullaa tarjottimelle.
Katson myös pyödän alta onko asukas nenänkaivaja. Monesti nenänkaivajat pyyhkivät räkänsä pöydän alle. Räkä tuntuu karheutena sormen pinnalla.
Myös ikkunoista paljastuu talouden todellinen tilanne. Monesti kun asukas on siivonnut kiireellä vierastaan varten. Ikkunasta näkyy sormenjäljet ja sameus.
MYös roskakaapin silmäilen nopeasti ja tarkkaan. Roskis ja t iskipöydän alaosa on usein todella oksettavassa kunnossa monella.
tahmea mattapintainen lavuaari jossa on käsisaippuan jättämiä renkaita ja harmaata töhnää hanan ympärillä kertoo eniten siitä ettei ihminen ole perussiisti!
on että vessassa on lapsen potta puolillaan pissaa. ehkä saan haukkuryöpyn nyt äideiltä, mutta itse olen ainakin huolehtinut aina että tyhjennän potan välittömästi sen jälkeen kun lapsi pissaa. Nuo antiikkipissat haisevat aika epämiellyttävältä, eivätkä näytäkään kovin kauniilta.
Minä menen yleensä ihmistä tapaamaan, enkä kyttäämään onko siistiä vai ei tai pyytämään kahvia tms. tarjoilua. Jos menen sotkuiseen taloon, mitä siitä, enhän asu siellä itse. Jokainen tekee omasta kodistaan niin siistin, että itse siellä viihtyy. Myös osaan itse itseni ruokkia, en ole riippuvainen toisten kahvipöydän tarjoilusta. Minusta olisi vapauttavaa, jos oikeasti ihmiset tapaisivat toisiaan ihmisinä ilman hirveää stressiä siisteydestä ja tarjoiluista, puolin ja toisin.
Itse ajattelen niin, ettei muiden siisteydet kuulu minulle, ellei nyt paska lainehdi suoraan ovelta silmille.
mutta listat unohtuvat. Se paljastaa laiskan ja epäsiistin henkilön. Myös kirjahyllyn päältä tulee usein sipastua sormella onko pölyä. Sipasen aina kun vieraat ovat laittamassa kahvia ja pullaa tarjottimelle.
Katson myös pyödän alta onko asukas nenänkaivaja. Monesti nenänkaivajat pyyhkivät räkänsä pöydän alle. Räkä tuntuu karheutena sormen pinnalla.
Myös ikkunoista paljastuu talouden todellinen tilanne. Monesti kun asukas on siivonnut kiireellä vierastaan varten. Ikkunasta näkyy sormenjäljet ja sameus.MYös roskakaapin silmäilen nopeasti ja tarkkaan. Roskis ja t iskipöydän alaosa on usein todella oksettavassa kunnossa monella.
lehmän hönkäys ahistaa. Puhaltavat niin kuumaa ilmaa, että tekee mieli kääntyä kotiin.
mutta listat unohtuvat. Se paljastaa laiskan ja epäsiistin henkilön. Myös kirjahyllyn päältä tulee usein sipastua sormella onko pölyä. Sipasen aina kun vieraat ovat laittamassa kahvia ja pullaa tarjottimelle. Katson myös pyödän alta onko asukas nenänkaivaja. Monesti nenänkaivajat pyyhkivät räkänsä pöydän alle. Räkä tuntuu karheutena sormen pinnalla. Myös ikkunoista paljastuu talouden todellinen tilanne. Monesti kun asukas on siivonnut kiireellä vierastaan varten. Ikkunasta näkyy sormenjäljet ja sameus. MYös roskakaapin silmäilen nopeasti ja tarkkaan. Roskis ja t iskipöydän alaosa on usein todella oksettavassa kunnossa monella.
Tän täytyy olla vitsivastaus?! Vai tutkiiko joku OIKEASTI toisen asunnon tällä tavalla? Huh!
Minä itse en oikeastaan välitä kyläpaikassa mistään. Mulle on ihan sama miten toiset elävät. Haju on ainoa, mikä on hitusen luotaantyöntävä jos pahaa sellaista siis on vessassa tai muualla asunnossa. Eli vessanpöntön kuuraus riittää mulle. :)
En siis kursaile tai tee hätäsiivouksia, enkä myöskään ole kovin kriittinen itse kylässä käydessäni. Pölyt kaappien päällä tai sekaisuus ovat itselläni arkipäivää, mutta likaista meillä kyllä ei ole. Jos olen juuri leiponut ennen vieraiden tuloa, niin aivan varmasti allas pursuaa pesemättömiä astioita, sillä minulle tulee aina kiire. En ole huomannut että kukaan loukkaantuu vaikka astiat pesen pois monesti vieraiden aikanakin tai joskus saatan leipaista sen tarjoiltavan piirakankin siinä jutustelun lomassa, paitsi jos vieraalla kiirus ja on vain pikavisiitti, niin sitten pakastimesta pitää kaivaa jädeä ja pirkkapullat uuniin ;-).
Jos sukat tarttuvat tahmeaan lattiaan, koiraperheissä joka paikassa haisee likaiselta koiralta tai jos vessassa ei saata istua ilman paperivuorausta ja käsille ei ole mitään säällistä kuivausmahdollisuutta, niin onhan se ällöä enkä ainakaan lapsiani sellaiseen paikkaan ota mukaan tai päästä leikkimään.
Mutta on minullakin pakkomielteeni, etenkin yökyläpaikoissa on äklöä olla aamupalalla jos eiliset astiat ovat altaassa tai likaisena astianpesukoneessa, vaikka kone olisikin vajaa ja siksi jätetty odottamaan seuraavan päivän tiskejä. Minun on myös vaikea ymmärtää että ihmiset keräävät niin roska- kuin biojäteastioihinsa monen päivän saaliit. Eli joka ikinen ilta laitan tiskipöydän ja keittiön pinnat siistiksi ja vien kaikki jätteet pois kaapista sekä molemmista veskeistä, lasten ja oman työpisteiden paperikorit saavat täyttyä viikon kerrallaan. No, jokatapauksessa keittiön jätekaapin lattialla on tahroja, sillä niitä meillä pyyhitään ehkä kerta viikossa. Tapansa kullakin.
siellä pöntön siisteys.
Muistan ikuisesti varmaan kun kaverin uudessa asunnossa kävin eka kerran ja pöntön vesirajan alapuoli oli aivan ruskea ja pinttynyt, vessaharjaa ei varmaan kuukausiin oltu käytetty, yäk.
siellä pöntön siisteys.
Muistan ikuisesti varmaan kun kaverin uudessa asunnossa kävin eka kerran ja pöntön vesirajan alapuoli oli aivan ruskea ja pinttynyt, vessaharjaa ei varmaan kuukausiin oltu käytetty, yäk.
entiset asukkaat on remontoineet täällä 80-luvun puolella. Asukkaat olivat pois muuttaessaan yli 90-vuotiaita.
Tämän takia meidän vessa on tosi pinttynyt ja ikävästi likainen vaikka mitä tekisi. Talon putkisto on vanha, liekö sekin osansa tehnyt. Harmittaa todella, mutta en ole keksinyt mitään tapaa millä kellastuneet kaakelit, saumat ja pöntön vesirajan alapuoli valkenisi uudestaan.
Pari vuotta vielä on kestettävä tätä, sitten meillä on putkiremontti. Toivottavasti meillä vierailevat ymmärtävät yskän, eivätkä luule meitä epäsiisteiksi asukkaiksi. :)
vuosikausia sama likakökkö vessan seinässä (laattaseinä) vähän vessapaperitelineen vieressä. niitä seiniä ei näköjään ole vuosiin pesty. Ajattelin viedä synttärilahjan sille kökölle seuraavaksi.
monien tiskaus on aika huolimatonta.
Mutta on minullakin pakkomielteeni, etenkin yökyläpaikoissa on äklöä olla aamupalalla jos eiliset astiat ovat altaassa tai likaisena astianpesukoneessa, vaikka kone olisikin vajaa ja siksi jätetty odottamaan seuraavan päivän tiskejä.
Tuo ON jo neuroottista.
Eikö teillä ole kotona yleensä kukkia, kynttilöitä, oli vieraita tai ei? Meillä on ja pöytään katetaan servetit. Onko se hölmöä? Pyyhkivätkö muut suunsa hihaan?
Ajattelin sellaista tilannetta, että mennään "oikein kylään", esim syömään, en kahvilla piipahdusta.
12
Jos talossa on kissoja ja vastaan tule vahva kissanpissan haju huolestun kissoista (meillä 2, eikä haise kissanpissa). Vessan siisteys. Tykkään jos on kauniisti katettu pöytä, mutta se ei tarkoita mitään joutsenen muotoon viikattuja pellavaservettejä, vaan vain sitä, että on nätti liina, kivat (paperi-)servetit, ehkä kukkia ja/ tai kynttilöitä. En kierrä huoneissa tsekkaamassa siivoustasoa. Ilmapiiri siis tärkein!
Paperiservetit ja kukkia tai kynttilöitä, mutta ilmapiiri muka tärkein... Repesin, ei voi mitään...
. Myös kirjahyllyn päältä tulee usein sipastua sormella onko pölyä. Sipasen aina kun vieraat ovat laittamassa kahvia ja pullaa tarjottimelle. .
Heh, meillä kirjahyllyt ovat lähes kattoon asti, sinne jää joku 20 cm väliä. Imuroidaan ehkä kerran vuodessa sieltä (työhuone). Oikein näen tämän kirjoittajan keikkumassa 2,5 metrin korkeudessa roikkumassa kattokruunun varassa "sipaisemassa" hyllyämme :) tervetuloa yrittämään!
että meidän vieraat ei ole hyllyjen sipaisijoita eikä neuroottisia roskiskaapin nuuskijoita.
Lattiat imuroitu ja luututtu, vessat pesty ja lavuaarit kuurattu. Siinä se, saa riittää.
Ap