Vauvan vaatetuksesta vaunuillessa
Pihalla -16, aurinko paistaa, ei tuule.
1½ kk ikäisellä vauvalla päällä:
Bodi
Potkari
Ohuet tumput ja sukat & Villasukat ja lapaset & Topatut tumput ja sukat
Villahaalari
Äitiyspakkauksen toppapuku
Vaunuissa lampaantalja, paksu makuupussi, huopapeitto, harso tuulen suojana sekä sadesuoja vaunujen päällä (ideana tuulensuoja).
Sitten toinen tapaus, sama keli.
2kk ikäisellä vauvalla päällä:
Body
Puolipotkari
Ohuet tumput ja sukat & Topatut tumput ja sukat
Äitiyspakkauksen toppapuku
Vaunuissa ohut makuupussi ja harso tuulen suojana.
Elikkäs näin pukavat kaksi tuttavaani lapsensa. Itse en pukisi lastani kummallakaan tavalla, mitäs mieltä muut ovat? Mikä mielestänne meni vikaan, mitä muuttaisit ja miten yms...
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen kun eilen kattelin molempien pukemista ja jäin miettimään onko minulla jotenkin väärä ymmärrys miten vauva kuuluu pukea pakkasella...
Kommentit (37)
laittaisin lapselle
Bodi
Potkari
Villahaalari
Tumput ja sukat, ohuet sekä topatut
Kypärämyssy ja lämmin pipo
Toppahaalarivaunuihin
Lampaantalja
Makuupussi
Harso tuulen suojaksiNäin siis jos käytössä tuollaiset uudet topatut vaunut.
Ap
Onnittele itseäsi. OLET TÄYDELLINEN MAMMA. Pus
Mutta miten jollakin voi olla aikaa kytätä, mitä TOISTEN LAPSILLA on päällä?
Olimme toisen tapauksen kanssa ensimmäisen tapauksen luona kahvilla jonka jälkeen lähdimme ulos. Itselläni ei vielä ole lapsia (6kk raskaana). Siinä sitten odotellessa että lapset saadaan puettua, katselin pukemistouhuja sivusta ja jäi vaan mieleen. Eipä tuossa mitään erikoisempaa kyttäämistä vaadita.
Ap
tuon vähäisemmän pukemistavan mukaan noille pakkasille. Kiljui ja huusi eikä nukahtanut, jos oli liikaa päällä. Monesti tulivat vieraat kertomaan, miten lapsi pitää pukea ja yllättyivät, kun vauvalla oli juuri parahultainen olo. No, meni minullakin muutama kuukausi, ennen kuin uskoin, että tätä lasta pitää pukea paljon vähemmän kuin muita.
Miksi joku laittaa puklurätin tuulen suojaksi, jos ulkona ei tuule?
Ainahan kävellessä tulee ilmavirtaa kuitenkin sen verran että kyllä ihan vauvalle laittaisin aina harson. Sorry, en nyt tajunnut korjata että ei varsinaisesti tuulen suojana harso, vaan viiman.
Enkä tietääkseni ole vaittänyt itseäni täydelliseksi, vai olenko? Halusin vaan kysellä muiden mielipiteitä tuollaisista pukemistavoista. Niin kun kirjoitinkin, olen raskaana ja halusin tietää onko itselläni täysin vääristynyt kuva siitä millaisessa vaatetuksessa vauva tarkenee ja millaisessa ei. Onhan täällä ennenkin käyty keskusteluja kyseistä asiasta, vääntöä aina millä pakkasella minkäkin ikäisen voi viedä pihalle yms...
Ap
Täällä mietin ihan vakavissani.
tuollaisiin mietteisiin sai täällä ajautumaan?
vuorisen toppapuvun, koko talvi on käytetty vain sitä.
Alla normi-kotivaatteet, body ja sukkikset, ja tuo puku ja hattu, ei muuta.
Jopa -20 keleillä vauva ollut ihan lämmin, lisäasetuksena peitto ylle kiedottuna.
Minusta vauvoille puetaan aivan hirveästi päälle, ainakaan meidän vauvat ei noin monia kerroksia ole tarvinneet.
kaikki lapset on yksilöitä. Toiset tarvitsevat enemmän vaatteita ja toiset vähämmän ihan samalla ilmalla. Kaikki muutkin asiat vauvoilla menee ihan yksilöllisesti. Toiset tarvitsevat enemmän ruokaa toiset vähemmän jne.
vaikkei tuulisikaan, ja varsinkin silloin kun ollaan liikenteessä. Ja koskaanhan ei tiedä mitä sälää tms. vaunuihin lentää ja sitä ei välttämättä itse huomaa..
Miksi joku laittaa puklurätin tuulen suojaksi, jos ulkona ei tuule?
kaikki lapset on yksilöitä. Toiset tarvitsevat enemmän vaatteita ja toiset vähämmän ihan samalla ilmalla. Kaikki muutkin asiat vauvoilla menee ihan yksilöllisesti. Toiset tarvitsevat enemmän ruokaa toiset vähemmän jne.
Viimein ihminen jonka kanssa olen samoilla linjoilla :)
En todellakaan tule tänne ja sano että minä juuri tiedän kaikesta kaiken ja teen kaiken oikein, koska en ole vielä äiti. Ja juuri sen takia haluan kuulla muiden kokemuksia, jotta voin oppia itse niistä.
Olen kyllä sen tiennyt että jokainen lapsi on omanlaisensa, ja tulen oppimaan sen myöhemmin vielä paremmin.
Raivostuttavaa kun näköjään täällä kaikki otetaan taas niin kirjaimellisesti.
Ap
Omalle 5kk vauvalle puen näin -15 pakkaseen:
sisävaatteet: sukkahousut, body, puolipotkarit, huppari, joskus sukat lisäksi.
ulkovaatteet: villapuku, villasukat ja toppatossut, lapaset, toppahaalari, kypärämyssy, villapipo, lisäksi haalarin ja hupparin huput.
Lisänä äitiyspakkauksen pussi, jos jääulos nukkumaan myös villapeitto. topattu vaunu tai lampaantalja+tuulisuoja. Harso tai muu kangas tuulensuojaksi.
Eli olenkohan ap:n mielestä huono äiti kun puen niin paljon kylmänherkälle tytölleni? ;D No leikki leikkinä. Lapset on yksilöitä.
Meidän möttönen hikoilee jos on yhtään liikaa päällä ja sitten huutaa, eikä meinaa millään nukahtaa. -16 asteen pakkaseen ollaan menty näin:
body
potkarit
villasukat
kypärämyssy ja pipo
tumput (eskimon paksut)
välihaalari ja/tai villahaalari (riippuu kuinka pitkään ollaan ulkona)
Vaunuissa on lämpöpussi ja vaunujen päällä on tuo sadesuoja joka pitää suurimman viiman poissa.
Minäkin laitan harson suuaukolle, oli tuulta tai ei. Viimaa tosiaan kuitenkin tulee ja ohimenevistä autoista saattaa lentää lunta/loskaa/hiekkaa päälle. Lisäksi pikkuinen nukkuu paremmin kun ei kaikki valot ja välähdykset häikäise.
Omalle 5kk vauvalle puen näin -15 pakkaseen: sisävaatteet: sukkahousut, body, puolipotkarit, huppari, joskus sukat lisäksi. ulkovaatteet: villapuku, villasukat ja toppatossut, lapaset, toppahaalari, kypärämyssy, villapipo, lisäksi haalarin ja hupparin huput. Lisänä äitiyspakkauksen pussi, jos jääulos nukkumaan myös villapeitto. topattu vaunu tai lampaantalja+tuulisuoja. Harso tai muu kangas tuulensuojaksi. Eli olenkohan ap:n mielestä huono äiti kun puen niin paljon kylmänherkälle tytölleni? ;D No leikki leikkinä. Lapset on yksilöitä.
En sano ketään huonoksi äidiksi pukemisen perusteella. Totta kai puet lapsellesi paljon päälle jos on kylmänherkkä. En jutuillani ole tarkoittanut että jos pukee "tavallista" enemmän/vähemmän lapselle päälle olisi huono äiti. Jokainen pukee niinkun parhaaksi näkee ja miten lapsen on lämmin/ei liian kuuma.
Olen jo maininnutkin, että haluan vaan kuulla muiden juttuja ja oppia niistä. En tyrmätä esim. noiden omien kavereitteni pukemistyylejä.
Ap
Se oli vitsonen. "leikki leikkinä".
sinä ap vielä huomaat kun oma lapsesi on syntynyt, että se lapsi on parasta pukea lapsen omien tarpeiden mukaan. Ehkä nämä äiditkin ovat jo huomanneet kuinka paljon se oma lapsi tarvitsee vaatteita ja pukevat sen mukaan, eka on vilukissa ja toinen käy aina kuumana. Meillä on tuollainen kuumana käyvä malli. Ulkoillessa on yleensä untuvahaalari bodyn, housujen, villasukkien ja tumppujen lisäksi, päässä kypärämyssy ja hattu valitaan pakkasen mukaan ja tietysti haalarin huppu. Makuupussia meillä ei ole koskaan vaunuissa, kerran olen yrittänyt ja tuloksena oli naama punaisena huutava, väsynyt lapsi. Ja meillä on se harsokin vielä (kamalaa!), ei kyllä tuulensuojana vaan lämmittämässä lapsen hengitysilmaa. Tämä sopii juuri minun lapselleni, en yritä väittää että kaikki lapset pitäisi pukea näin!