Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2.5v ei saa ulkohaalaria itse päälle. pitäisikö? ev

Vierailija
25.02.2010 |

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luennolla (en valitettavasti muista nimeä)ja hän oikein kannusti lasten pukemiseen kouluikään asti ja kouluikäisillekin esim. aamupalan laittoon valmiiksi. En nyt muista kaikkia perusteluja, mutta tärkeintä varmaan oli se, että tämä on yksi keino luoda lapselle turvallinen ja välittävä ilmapiiri.

Ja itse olen kyllä ihan samoilla linjoilla. Olin tuolloin päiväkodissa töissä ja toiset vanhemmat suorastaan selittelivät, kun he halusivat pukea lapsensa kotiin hakiessa. Ihan turhaan. Itselläni on kaksi lasta, joista toinen jo koulussa ja olen pukenut kumpaakin niin kauan kuin ovat antaneet sen tehdä. Esikoinen alkoi pukea itsenäisesti noin 4 -vuotiaana ilman mitään eri ohjausta. Tämä on tietysti hankalaa toteuttaa jos on useampia lapsia (tästäkin olen tiettyä mieltä, mutta jääköön nyt...). Itse en ainakin tunne yhtään aikuista ilman erityisen tuen tarvetta, jotka pitäisi vielä pukea...

Vierailija
2/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä vastaan meidän päiväkodissa jätetään sisään jos ei pukeminen onnistu. eli oma tyttöni pukee itse hyvin, kun en ole paikalle sopinut että olisin voinut asiaan puuttua, tämä on kuulopuhetta. omituista on mutta ei ainoa asia joka siellä on pielessä. liian vähän tätejä ja eikä yhtään lto:ta ryhmässä. ollaan muuttamassa onneksi pois kohta ja päästään sitten kuntaan jossa valinnanvaraa hoitopaikassa =(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä tietoinen ettei liian paljon puolesta tekeminenkään ole hyväksi, mutta siihen en mielestäni sorru, vaikka puen lapseni niin kauan kunnes hän osoittaa itse haluavansa kokeilla asiaa.

t. se joka pukee 3-vuotiaansa ulos

Minä puen 3-vuotiaani ulos. Pukee itse ne vaatteet jotka haluaa ja on ylpeä kun saa itse sukat, paidan ja housut. Kyllä se lapsi pitää huolen siitä, että saa pukea itse sen minkä jo osaa. Ja sitten saakehuja. Kehun mutten vaadi. Minun linjani on, että vaadin mieluummin liian vähän kuin liian paljon.

Lapsen kannalta paras jos vaatii sopivasti, se sitä kehitystä eteenpäin vie. Kun lapselta vaaditaan liian vähän saa tämä myös tunteen että äiti ei usko että pärjää ja pystyy oppimaan. Tämä onkin asia johon kiinnitetty liian vähän huomiota lapsen kasvun tukemisessa sekä päiväkodissa että kotona.Joko vaaditaan liikaa joka johtaa usein takapakkiin ja tilanteen hankaloitumiseen tai sitten odotetaan lapselta liian vähän eikä tämäkään auta lasta kasvamaan.

Vierailija
4/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin ei vetoketjua saa ylös vedettyä.

Vierailija
5/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin emäntä pukee vielä eskarilaisenkin, en tiedä miten lapsi eskarissa pärjää :D

Vierailija
6/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankaluuksia

Vierailija
7/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin sekin sit taas, että eikö oikeesti saa vai eikö halua saada ;) Meillä jälkimmäistä ongelmaa vakavasti vielä melkein 4-vuotiaallakin :P

Vierailija
8/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä päiväkodissa ei pääse ulos jos ei osaa itse pukea haalaria. ryhmässä 2vuotta+10kk - 4 vuotiaita.

Vierailija
9/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä päiväkodissa ei pääse ulos jos ei osaa itse pukea haalaria. ryhmässä 2vuotta+10kk - 4 vuotiaita.

Vierailija
10/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa jäävät viimeiseksi puettavaksi, mutta kyllä sentään ulos pääsevät.

Vierailija
11/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...meilläkään 2,5v. saa ulkovaatteita päälle. Sisävaatteissa housut, sukat ja alushousut menee helposti päälle, mutta paitoja yritetään laittaa vaikka mistä kolosesta ja kun ei muuten mene, niin sitten koitetaan laittaa jalkaan. ;)

Ulkovaatteet on kuitenkin niin toppaisat että on pienten käsien hankala käsitellä.

Ja ONNEKSI meidän pojan päiväkodintädit hoitavat näitä pienten ryhmässä olevia, niin kuin kuuluukin. Eiväthän he muuten pääsisi ulos talvisin ollenkaan.

Vierailija
12/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika tuon ikäisenä pukenut, mutta nyt tyttö on 2v. ja osaa pukea haalarin + paljon muita itse. Mutta toki autan tarvittaessa. =) ei mielestäni mitään hätää vielä =)

Vierailija
13/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä toiminnasta?

2-vuotiaan ei todellakaan tarvitse osata pukea itse yhtään mitään. Toiset osaavat, toiset eivät, mutta tuon ikäisellä se ei ole mikään perustaito, mikä jokaisen on osattava. Eri asia jos puhuttaisiin vaikka 5- tai 6-vuotiaista.

Vierailija
14/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos oikeasti eivät saa esim. nappeja kiinni, tai jos vetoketju jumittuu.

Vierailija
15/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista tarpeista huolehtimaan oppiminen on alle kolmevuotiaan lapsen tärkeimmät keitykseen liittyvät asiat jotka kasvattavat lapsen itsetuntoa kaikkein eniten. Lapsi joka osaa itse pukea ja syödä kun on nälkä ja osaa käyttää vessaa tarpeisiinsa kokee itsensä "isoksi" ja pärjääväksi ja hänellä on jatkuva hinku oppia uutta.

Taapero tarvitsee kuitenkin paljon aikaa harjoittelemiseen ja äidin ja hoitajan kannustusta ja läsnäoloa näissä tilanteissa.Haalarit ja kaikki muutkin hankalat vaatteet talvella ei tee tilannetta lapselle helpommaksi mutta on hellyyttävää päiväkodissa seurata taaperon sinnikästä taistelua haalarin kanssa ja sitä onnistumisen iloa kun vetskari löytyy ja saadaan ihan itse vedetyksi ylös.

Vierailija
16/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei haluaisi, mutta he osaavat kyllä ja pukevatkin. Joillakin on niin hankalia haalareita, etten ihmettele, vaikkeivät niitä päälleen saakaan, mutta ihan tavalliset perushaalarit osaa jokainen 2-vuotias pukea. Samoin he osaavat pukea villasukat, villahousut, villapaidat ja pipot.

Vierailija
17/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pukea haalari saati sitten kaikki muita vaatteita.

Meillä on lapset kyllä tuon ikäisenä oppineet lähinnä riisumaan vaatteet.

Nyt kuopus on 1v 10kk ja osaa pukea hatun ja kengät. Riisua osaa lähes kaikki vaatteet.. Paita tuottaa hankaluuksia vielä.

mutta en tod voisi kuvitella että vaatisin lastani vajaa kolme vuotiaana tekemään asioita jotka esim 4v:lle voi tuottaa vaikeuksia, kuten toppahaalarin kokonaan laittaminen ja kenkien laitta niin että lenksut on kenkien alla.. Tai hanskat on hihan sisällä.. Oletan kyllä että päiväkodin hoitajien tehtävä on huolehtia että lapselle on riittävä määrä vaatteita ja että ne on ns oikealla tavalla päällä!

Vierailija
18/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pukea haalari saati sitten kaikki muita vaatteita.

Meillä on lapset kyllä tuon ikäisenä oppineet lähinnä riisumaan vaatteet.

Nyt kuopus on 1v 10kk ja osaa pukea hatun ja kengät. Riisua osaa lähes kaikki vaatteet.. Paita tuottaa hankaluuksia vielä.

mutta en tod voisi kuvitella että vaatisin lastani vajaa kolme vuotiaana tekemään asioita jotka esim 4v:lle voi tuottaa vaikeuksia, kuten toppahaalarin kokonaan laittaminen ja kenkien laitta niin että lenksut on kenkien alla.. Tai hanskat on hihan sisällä.. Oletan kyllä että päiväkodin hoitajien tehtävä on huolehtia että lapselle on riittävä määrä vaatteita ja että ne on ns oikealla tavalla päällä!

Kyse ei ole vaatimisesta vaan sen näkemisestä että lapsi HALUAA itse yrittää!Tärkeä antaa mahdollisuus ja että aikuiset tätä tukevat.

Vierailija
19/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei haluaisi, mutta he osaavat kyllä ja pukevatkin. Joillakin on niin hankalia haalareita, etten ihmettele, vaikkeivät niitä päälleen saakaan, mutta ihan tavalliset perushaalarit osaa jokainen 2-vuotias pukea. Samoin he osaavat pukea villasukat, villahousut, villapaidat ja pipot.

Aika kauheata, jos tosta pukemisesta tulee joku issue.

Se nyt on kuitenkin sieltä vähäpätöisimmästä päästä.

T. lto

Vierailija
20/24 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kauheata, jos tosta pukemisesta tulee joku issue.

Se nyt on kuitenkin sieltä vähäpätöisimmästä päästä.

T. lto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä