minkä ikäisen pitäisi itse osata juoda tuttipullosta? 6kk ei vielä
Kommentit (18)
No kyllä sun vauvalla varmaan on joku vika kun ei osaa ottaa pulloa ite ja juoda!
Käykö mielessä että jos se vetasee henkeen sitä maitoo ja tukehtuu?
Mitä ihmettä teette lapsia jos ette oo valmiita niitä hoitaan??? Ja joo, syöttäminen ja tuttipullon anto on hoitamista!
"No kyllä sun vauvalla varmaan on joku vika kun ei osaa ottaa pulloa ite ja juoda! Käykö mielessä että jos se vetasee henkeen sitä maitoo ja tukehtuu? Mitä ihmettä teette lapsia jos ette oo valmiita niitä hoitaan??? Ja joo, syöttäminen ja tuttipullon anto on hoitamista!"
Sorry, vaan, mutta yksi ensimmäinen asia mistä itse huolestuin lapseni kohdalla oli tuo, ettei osannut pitää tuttipulloa eikä nokkamukia juodessaan. Seuraavaksi huolestuin, kun ei oppinut mallista taputtamaan käsiään alle vuoden ikäisenä. Onneksi huomasin asiat ajoissa, ymmärsin niiden merkityksen, ja järjestin lapseni tutkimuksiin, jotta hänelle saatiin hänen tarvitsemansa kuntoutus mahdollisimman varhain. Lapsellani on neurologisia ongelmia. Tarvitsee päiväkotiin henkilökohtaisen avustajan. Käy koulunsa erityisopetuksessa jne.
Tällaisessa pohdiskelussa ei ole kysymys siitä, ettei viitsi/halua hoitaa vauvaa. Jos lapsi ei opi tiettyjä asioita, on syytä huolestua. Ei tarvitse aina odottaa sinne kouluikään asti.
No kyllä sun vauvalla varmaan on joku vika kun ei osaa ottaa pulloa ite ja juoda!
Käykö mielessä että jos se vetasee henkeen sitä maitoo ja tukehtuu?
Mitä ihmettä teette lapsia jos ette oo valmiita niitä hoitaan??? Ja joo, syöttäminen ja tuttipullon anto on hoitamista!
Taidatpa olla aika yksinkertainen.. Ei ne vauvat niin vaan sitä maitoa henkeensä vedä!
Miten ihmeessä itse tuttipullosta juonti eroaa esim. imetyksestä.. Eihän lapsi imettäessäkään vedä maitoa henkeensä.
no meillä vauvat on kyllä vetänyt maitoa henkeen niin pullosta kuin rinnasta ;0)
mutta ehkä tuossa 1v 2kk- 1v 6kk
on meillä lapset juoneet itse pullosta maitoa tai velliä. Pienemmille en ole raaskiinut antaa pulloa edes kätreen vaan oon halunnut itse syöttää. Imetyksen loputtua (n.10kk:n iässä) oli vauva minusta kuitenkin vielä VAUVA ja halusin antaa vauvan nauttia lämpimästä maidosta/vellistä peiton alla lötkötellen :)
Jossain vaiheessa siirtyivät tuohon sohvalle aamu/iltapullolle ja äiti teki samaan aikaan kotihommia keittiön puolella.
Niin kauan kuin vauva joi tuttipullosta, oli tuo syöttöhetki hänelle niin rentouttava, että vaan köllötteli täydellisen rentona ja nautti äidin sylistä ja maidosta. Siitä sit siirtyi kokonaan mukiin vuoden ja neljän kuukauden ikäisenä.
Mä olen käsittänyt, että pullon piteleminen itse on oikeasti jollain lailla merkittävä saavutus kehityksessä. Ainakin se mainitaan kaikissa "mitä vauva jo osaa" - teksteissä joissa luetellaan muitakin tärkeitä taitoja, kuten istumaan oppimista tai ensimmäisiä sanojen tapailuja. Meillä vaan ei koskaan oikein ollut tilannetta, että tuota taitoa ois ikinä tarvittu. Mukista juo kuitenkin ihan mallikkaasti, joten periaatteessa varmaan osais pulloakin pidellä. :)
Lapsesi on pahasti alikehittynyt jos tuollon vasta piti pulloa itse ja työnsi suuhun. Jo 4 kk vauvani laittaa leluja suuhun ja poika oli reilu 6 kk kun joi ihan itse pullosta.
Tiituticgxx kirjoitti:
Lapsesi on pahasti alikehittynyt jos tuollon vasta piti pulloa itse ja työnsi suuhun. Jo 4 kk vauvani laittaa leluja suuhun ja poika oli reilu 6 kk kun joi ihan itse pullosta.
Ja tarkotan tällä sitä kommenttia kun sanoi että yli vuoden ikäinen lapsi ei osannut.
No kyllä 8kk ikäinen voi hyvin osata jo juoda pullosta, motoriset taidot riittävät siihen. Meidän perheessä lapset on kävelleet 9kk iässä niin eipä tuo itse juominenkaan ole myöhässä tullut.
Onko tosiaan tärkeä taito? Mitäs kun en ole antanut koskaan pulloa, niin mistä tiedän, että hänen kehityksensä tuossa asiassa on kohdallaan? Esineitä näyttäisi pitävän jo aika näppärästi käsissään ja vie niitä suuhun.
Miksi minkään ikäisen pitäisi juoda itse pullosta?
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan tärkeä taito? Mitäs kun en ole antanut koskaan pulloa, niin mistä tiedän, että hänen kehityksensä tuossa asiassa on kohdallaan? Esineitä näyttäisi pitävän jo aika näppärästi käsissään ja vie niitä suuhun.
Niin siis mun vauva on kohta 6kk. Voiko tuota taitoa arvioida jollain muulla tavalla kuin pulloa antamalla?
Vierailija kirjoitti:
"No kyllä sun vauvalla varmaan on joku vika kun ei osaa ottaa pulloa ite ja juoda! Käykö mielessä että jos se vetasee henkeen sitä maitoo ja tukehtuu? Mitä ihmettä teette lapsia jos ette oo valmiita niitä hoitaan??? Ja joo, syöttäminen ja tuttipullon anto on hoitamista!"
Sorry, vaan, mutta yksi ensimmäinen asia mistä itse huolestuin lapseni kohdalla oli tuo, ettei osannut pitää tuttipulloa eikä nokkamukia juodessaan. Seuraavaksi huolestuin, kun ei oppinut mallista taputtamaan käsiään alle vuoden ikäisenä. Onneksi huomasin asiat ajoissa, ymmärsin niiden merkityksen, ja järjestin lapseni tutkimuksiin, jotta hänelle saatiin hänen tarvitsemansa kuntoutus mahdollisimman varhain. Lapsellani on neurologisia ongelmia. Tarvitsee päiväkotiin henkilökohtaisen avustajan. Käy koulunsa erityisopetuksessa jne.
Tällaisessa pohdiskelussa ei ole kysymys siitä, ettei viitsi/halua hoitaa vauvaa. Jos lapsi ei opi tiettyjä asioita, on syytä huolestua. Ei tarvitse aina odottaa sinne kouluikään asti.
"Ei oppinut mallista taputtamaan käsiään alle vuoden ikäisenä" - mitä tarkoitat tällä? Alle vuoden vanhoilla lapsilla ei kyllä ole tapana testauttaa mitään mallista taputtamisen taitoa. Ei sen ikäiseltä lapselta vaadita mitään tuollaista taitoa, enkä ymmärrä mistä olet erikseen keksinyt sellaista testauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei oppinut mallista taputtamaan käsiään alle vuoden ikäisenä" - mitä tarkoitat tällä? Alle vuoden vanhoilla lapsilla ei kyllä ole tapana testauttaa mitään mallista taputtamisen taitoa. Ei sen ikäiseltä lapselta vaadita mitään tuollaista taitoa, enkä ymmärrä mistä olet erikseen keksinyt sellaista testauttaa.
Kyllä useimmat vanhemmat tekevät havaintoja lapsistaan ilman erillisiä testejä, sekä niistä taidoista joita opitaan että niistä joita en vielä opita. Jos vuoden ikään lähestyessä lapsi ei yritäkään juoda pullosta/mukista tilaisuuden tullen tai käyttää lusikkaa tarjottaessa, ei taputa, ei vilkuta, eikä muutenkaan osoita uusien taitojen oppimista käsillä niin kyllä siinä pitäisi vanhemmalla jo jonkinlaista kysymysmerkkiä keikkua pään päällä. Ihan ilman testejä.
Mun lapset eivät juoneet koskaan tuttipullosta. Ei se oo mikään taito, joka pitäisi oppia.
Kannattaa laittaa olutta pulloon niin oppii nopeammin.
Tuon ikäisen kuuluu suositusten mukaan juoda maito tissistä, ei pullosta.
Kamalaa olettaakkaan että puolivuotias joisi pullosta niin että pitää itse kiinni. Sen ikäisen kuuluu hyvinkin juoda turvallisesti vanhemman sylissä tai kainalossa ja opetella pöydässä tai sitterissä kiinteitä ruokia.
Hei ei ole mitään "sääntöä" milloin pitäisi osata. Monella vauvalla on taito hanskassa, mutta eivät pidä pulloa itse kun kuvioon kuuluu, että se pidetään hänelle...