raskausajan tupakointi aiheutta ADHD:ta, poltitko ja joko näkyy?
Kommentit (65)
Mulla 4 raskautta, kolmannen aikana en polttanut. Ko. tytön kohdalla yhteydenottoja koulusta, koulukuraattoria jne. mm. levottomuuden vuoksi. Omituista.
> Kiss my ass, keskittäkää energianne johonkin muuhun, kuin tuohon tupakoinnin aiheuttamiin riskeihin.
HUH! Eihän niillä riskeillä väliä ole...
Kyllä minusta on TÄYSIN oikeutettua, että saisivat raskauden aikana tupakoineet äidit, aikuiset ihmiset, jotenkin kantaa vastuuta siitä, mitä ovat tehneet.
Sitä ei voi selitellä sillä, etten pystynyt...Pieni lapsi kyseessä! Totta kai pitää pystyä. Miten pystyy olemaan hyvä äiti lapselleen kun ei sen verran voinut tehdä, ettei olisi raskausaikana polttanut...
Kyllä mieheni on tosi kiitollineen ex-vaimolleen, joka mahdollisesti tupakoinnillaan raskauden aikana aiheutti lapselleen ties mitä vaurioita. Halveksittavinta on, että nainen poltti mieheltään salaa ja oli sitten joskus jäänyt kiinni.
>Mulla 4 raskautta, kolmannen aikana en polttanut. Ko. tytön kohdalla yhteydenottoja koulusta, koulukuraattoria jne. mm. levottomuuden vuoksi. Omituista.
Tosi uskottava kirjoitus :).
Kyllä jaksat sinäkin puolustella sitä tupakoimista. Se nyt vaan on tieteellisesti todistettu mittaustuloksilla, että aivot ovat pienemmät niillä lapsilla, joiden äidit tupakoineet raskausaikana. Usko jo!
Minun lapseni taas on priimus luokallaan, itse asiassa kaikkien opettajien mukaan poikkeuksellisen älykäs tyttö, kaunis, pitkä, hoikka ja terve - ja yllätys yllätys: en ole tupakoinut raskausaikana.
> Tekeekö lähiömammat paljonkin noin; potkii raskaana olevia?
No mitäs ne tupakoivat sille syntymättömälle lapselleen tekee muuta kuin väkivaltaa????
Silläko ei ole väliä?
Tutun kaveri oli polttanut vanhemman tyttären aikana, ja hänellä todettu ADHD.
Nuoremman tytön raskausaikana ei polttanut, ja tytöllä ei ole ADHD:ta.
Sattumaako?
Ainakaan tuollaista riskiä en minä haluaisi ottaa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 11:34"]
>Mulla 4 raskautta, kolmannen aikana en polttanut. Ko. tytön kohdalla yhteydenottoja koulusta, koulukuraattoria jne. mm. levottomuuden vuoksi. Omituista.
Kyllä jaksat sinäkin puolustella sitä tupakoimista. Se nyt vaan on tieteellisesti todistettu mittaustuloksilla, että aivot ovat pienemmät niillä lapsilla, joiden äidit tupakoineet raskausaikana. Usko jo!
Minun lapseni taas on priimus luokallaan, itse asiassa kaikkien opettajien mukaan poikkeuksellisen älykäs tyttö, kaunis, pitkä, hoikka ja terve - ja yllätys yllätys: en ole tupakoinut raskausaikana.
[/quote]
Oppimistulosten perusteella ei :)
Kaikki tupakoineet täällä kilvan kehuvat älykkäitä lapsiaan :). Mutta oletteko tupakoijat tulleet ajatelleeksi, että he olisivat mahdollisesti voineet olla vieläkin älykkäämpiä, jos ette olisi tupakoineet? Mistä te lapsienne potentiaalia ilman tupakoimistanne voitte tietää.
Aika jännä kun meistä 70-luvulla syntyneistä lapsista niin suuri osa on tupakoivan äidin lapsia ja vielä on siinä kehdon ääressäkin käryytetty. En tunne yhtään ADHD tapausta. Itse en raskaana ollessani nytkään polta, mutta halusin vain tämän tuoda esille. Kävin ala-astettakin neljällä eri paikkakunnalla ja luokkakavereista ei yksikään ollut koskaan adhd oireinen enkä usko, että oma äiti olisi ollut ainoa tupakoitsija siihen aikaan raskausaikana.
Mulla on adhd, eikä äitini ole koskaan polttanut tupakkaa, juonut alkoholia tai käyttänyt lääkkeitä.
Lisää kaikkea mahdollista riskiä; oppimisvaikeuksia, keskittymiskyvyn puutetta, hyperaktiivisuutta. Kätkytkuoleman riskikin on moninkertainen. Ennenaikaista synnyttämistä, istukan irtoamista jne.jne.
Höpöhöpö, eihän se tupakointi mitään aiheuta! Kaikilla tupakoivilla äideillä on ihan terveet lapset, koskaan ei tule mitään ja ihan huuhaata että siitä röökistä voisi oikeasti olla haittaa. Eikös?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:13"]
Höpöhöpö, eihän se tupakointi mitään aiheuta! Kaikilla tupakoivilla äideillä on ihan terveet lapset, koskaan ei tule mitään ja ihan huuhaata että siitä röökistä voisi oikeasti olla haittaa. Eikös?
[/quote]
Justiinsa niin!
Eivaan, ihan uskomatonta että vielä 2010-luvulla joku tupakoi raskausaikana eikä pidä sitä minään. Tarvittaisiin laki raskausajan tupakoinnin kriminalisointiin, jospa mammat sitten tajuaisivat että se on väkivallanteko.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 10:52"]
Kyllähän se syy nyt täytyy etsimällä etsiä kaikkeen. Voisko joku kertoa sitten, mikä aiheutti meijän perheessä isoimmalle siskolle sen, että on narsisti? Veljelläni oli syntyessään suolisto-ongelma, miksi? Toisella siskolla sydän vika, miksi? Minulla ei syntyessä mitään, mutta myöhemmin tuli masennus, MIKSI?
Ai niin, meijän äiti ei ole eläessään koskaan polttanut, ei ole raskausaikoina koskenut alkoholiin yms. Elänyt tosi terveellisesti.
Ai niin, isoveljellä on myös astma! Kaikenlisäks, toisella vaarilla oli astma, sen isällä astma... Kulkee suvussa, mutta eihän se nyt tietenkään siitä voi johtua, eihän...
SUKURASITTEET, mahtaa olla aika outokäsite teille. Joo ei, en puolustele ketään, joka polttaa raskausaikana, itsekin olen onnistunut lopettamaan raskausaikana, heti ensimmäisillä viikoilla. Varmaan mun lapsella on ylivilkkaus, mutta suvussa kulkeekin ADD sekä ADHD mutta eihän se nyt voi mitenkään vaikuttaa ei, vaan totta kai se on mun vika, vaikka lopetin tupakoinnin IHAN ALUSSA.
Kiss my ass, keskittäkää energianne johonkin muuhun, kuin tuohon tupakoinnin aiheuttamiin riskeihin. Kaverilla on muuten 5 sisarusta, niiden äiti on polttanut joka raskausajan, mut miks niillä ei ole yhtään mitään? Kaikki on terveitä, hoikkia, pitkiä, fiksuja ja jokainen ollut luokkansa paras! Ainoa sairaus mikä kulkee suvussa, on rintasyöpä...
[/quote]
Tässä periesimerkki siitä miten ajattelee ihminen, jolle tieteen maailma on täysin vieras. Tutkimusaineisto on "pikkaisen" laajempi kuin yhden ihmisen lähipiirisi. Ei lieni kovinkaan montaa tutkimusta, jossa kausaliteetti on 100%sen varmaa..
Tässä muutama ihkaoikea tutkimus aiheesta:
Linnet KM, Wisborg K, Obel C ym. Smoking during pregnancy and the risk for hyperkinetic disorder in offspring. Pediatrics 2005;116:462-7
Nigg JT, Breslau N. Prenatal smoking exposure, low birth weight, and disruptive behavior disorders. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2007;46:362-9
Näissä ei suinkaan tutkimustulos ole, että juuri tietyn ihmisen ja tämän lähipiirin naisten tupakointi raskausaikana aiheuttaa lapselle neurologisia ongelmia. Ne ovat "vain" löytäneet yhteyden (tutkimusaineisto käsittää useamman tuhannen äitiä). Toisin sanoen valitessasi raskauden aikaisen tupakoinnin, valitset myös RISKIT. (Riskejä on tosiaankin paljon muitakin kuin adhd). Eihän sitä välttämättä raskaaksikaan tule ilman ehkäisyä, mutta eikös ole aika tyhmää jättää ehkäisy väliin jos ei raskautta toivo..?
Kukin valitsee elämänsä riskit. Itse en terveyden suhteen niitä ota, varsinkaan jos kyse on lapseni terveydestä!
Lapset ovat jo 28v ja 26v. Täysin savuton en ollut heitä odottaessani mutta aivan normaaleja ovat.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 11:20"]
Huomaan ettei tästä(kään) saa asiallista keskustelua. Moni näissä tupakointi-ketjuissa kertovat että polttivat ja miten vaikeaa oli jatkuva lopettaminen ja taas retkahtaminen. Miten eivät puolustele tupakointia mutta eivät syystä tai toisesta onnistuneet.
Kappas haahkat eivät kiinnostu tuosta, jankkaavat vaan jostain tutunserkunkaimasta joka poltti ja puolusteli sitä jne.
Nää supermammat kaipaavat raadon hampaiden väliin hinnalla millä hyvänsä haukutaan läskit,tupakoitsijat,laihat,missit,häät,masentuneet jne.
Ratkaisuja ei tietenkään tarjota tai ymmärrystä, ei ei..
Jos nainen on naiselle susi niin äiti-ihmiset osaavat olla itse saatanankätyreitä toisilleen.
[/quote]
Ja tässäpä kirjoituksessa oiva todiste asiasta!
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 11:29"]
Mulla 4 raskautta, kolmannen aikana en polttanut. Ko. tytön kohdalla yhteydenottoja koulusta, koulukuraattoria jne. mm. levottomuuden vuoksi. Omituista.
[/quote]
Mullakin 4 lasta jotka kaikki arvotin oman nautintoni edelle ja lopetin tupakoinnin ennen raskaaksi tulemista. Ei yhtään omituista.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 11:34"]
[/quote]
Tuo viimeinen oli kyllä turhaa, eikä lainkaan uskottavaa..
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:48"]
Huomaan ettei tästä(kään) saa asiallista keskustelua. Moni näissä tupakointi-ketjuissa kertovat että polttivat ja miten vaikeaa oli jatkuva lopettaminen ja taas retkahtaminen. Miten eivät puolustele tupakointia mutta eivät syystä tai toisesta onnistuneet.
Kappas haahkat eivät kiinnostu tuosta, jankkaavat vaan jostain tutunserkunkaimasta joka poltti ja puolusteli sitä jne.
Nää supermammat kaipaavat raadon hampaiden väliin hinnalla millä hyvänsä haukutaan läskit,tupakoitsijat,laihat,missit,häät,masentuneet jne.
Jos nainen on naiselle susi niin äiti-ihmiset osaavat olla itse saatanankätyreitä toisilleen.
[/quote]
[/quote]
Oli provosoivasti kirjoitettu mutta en minä olekaan tässä ketään potkimassa tai pakkohoitoon laittamassa..
Mitä tulee tuohon tupakointiin odotusaikana niin toivoisin vaan että nämä ihmiset jotka ovat röökaavat äidit heti lynkkaamassa kaikinpuolin epäkeskoina vanhempina alkaisivat sitten etsiä ratkaisuja. Mitä se uhkailu/haukkuminen anonyyminä auttaa?
Mulla tuli mieleen ajatus eräänlaisesta vertaistuki-ryhmästä joka toimisi neuvolan/terveyskeskuksen alaisuudessa juuri tupakoiviin äiteihin kohdistuen.
Tupakoivat äidit saisivat sitä kautta tietoa ja tukea. Olisi joku joka samassa tilanteessa ja voisi vaikka keskellä yötä laittaa viestiä että tarvitaan tsemppiä kohta rööki taas muuten kädessä.
Yleisestikin on mun mielestä törkeää istua sohvalla osoittelemassa mikä kaikki maailmassa mättää..
Te tupakoivat odottajat ketkä nyt luette tätä, muistakaa joka ikinen tupakka jonka jätätte polttamatta on jo voitto!!
Tupkan lopetusvertais ryhmiä on netti pullollaan! voihan tänne vauvallekin laittaa oman ryhmäsä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:48"]
[/quote]
[/quote]
Oli provosoivasti kirjoitettu mutta en minä olekaan tässä ketään potkimassa tai pakkohoitoon laittamassa..
Mitä tulee tuohon tupakointiin odotusaikana niin toivoisin vaan että nämä ihmiset jotka ovat röökaavat äidit heti lynkkaamassa kaikinpuolin epäkeskoina vanhempina alkaisivat sitten etsiä ratkaisuja. Mitä se uhkailu/haukkuminen anonyyminä auttaa?
Mulla tuli mieleen ajatus eräänlaisesta vertaistuki-ryhmästä joka toimisi neuvolan/terveyskeskuksen alaisuudessa juuri tupakoiviin äiteihin kohdistuen.
Tupakoivat äidit saisivat sitä kautta tietoa ja tukea. Olisi joku joka samassa tilanteessa ja voisi vaikka keskellä yötä laittaa viestiä että tarvitaan tsemppiä kohta rööki taas muuten kädessä.
Yleisestikin on mun mielestä törkeää istua sohvalla osoittelemassa mikä kaikki maailmassa mättää..
Te tupakoivat odottajat ketkä nyt luette tätä, muistakaa joka ikinen tupakka jonka jätätte polttamatta on jo voitto!!
[/quote]
Jos haluaa lapsen, pitää sen verran olla luonteenlujuutta ja vastuunkantokykyä, että pystyy tupakoinnin lopettamaan.
Sitä nimittäin tarvitaan lapsen kasvatuksessa.