"Tehtävä" palstan lääkäreille:
Tehkää diagnoosi seuraavan perusteella:
Minulla on kurkussa kuristava tunne, yleensä tulee rasituksessa. Joskus öisin saatan myös herätä tunteeseen, ettei happi riitä.
Lisäkysymyksiä saa esittää, sekä ehdottaa mahdollisia tutkimuksia.
Ja myös muden arvaukset tervetulleita.
Kommentit (57)
ikävä kyllä
jos dilatoiva kardiomyopatia niin kyllä se pahenee vuosien saatossa, ja jos kun diagnoosikin saatiin vasta 10v ensi oireista niin ei kovin hyvältä kuulosta
itselläni siis sama tauti ollut, valitettavasti
lääkitys pitäis saaada niin aiakisessa vaiheessa et ei pääsisi vajaatoimintaan, kuten sinulla ilmeisest jo on kun diureetit menossa
mikä on sinull EF ollut viime aikoina ECCOSS
onko liikunnassa vaikeuksia
entä rytmihäiriöitä
koepalat sydämestä kannattaa ottaaa, josko se syy sieltä löytys
joskus löytyy syy, jota voisi jopa hoitaakin lääkkeillä ja siten ennustetta ja elinikää pidentää
Onks jännää?
Pusuja sullekin!
t: ap
Isoisä 100 v voi kuolla sepelvaltimotautiin, vaikka painaisi 50 kg. Lapsenlapsi 30 vee ei voi, ellei ole todella läski, tai sitten suvussa on tosi raju familiaalinen hyperkolesterolemia.
Myös siskon mies kuoli samoin, ikää oli vain 56, paino normaali.
Minulla ikää 31v, painoa 53kg ja kolesterolia.
Tuo diagnoosin saamisen kesto juuri ottaakin päästä, tästä syystä tilanne onkin päässyt kehittymään niin pahaksi... EF 20-30. Nyt jaksan kohtuulllisen hyvin, pystyn liikkumaan normaalisti, mutta lääkäri kielsi rasituksen. Itse voin paremmpin rasittaessani sydäntä päivittäin liikkumalla siinä määrin, että tuntemukset pysyvät poissa juuru ja juuri. Nesteenpoistoon lääkkeenä on spiresis, furesista ei tarvitse vielä aloittaa. Yksi beta-salpaaja + ace käytössä. Bnp puolittunut.
missään vaiheessa et kertonut kuinka kauan diagnoosin saaminen kesti. Vikahan sinulla on ollut jo vuosia joka tapauksessa.
Nimenomaan näissä verisuonisairauksien riskitekijäasioissa. Yö ja päivä.
tylsää. Luulin että tähän ketjuun tulisi joku mielenkiintoinen päätös, mutta ap olikin vain katkera kroonikko.
eli onko otettu koepaloja sydämestä, se olis kyl otettava
mulla oli sama lääkitys millon sait diagnoosin, ihan just tai miten
tuo ef on kyl huono, itse en kyl tuolla lukemal enää kovinkaa paljoo jaksanut
missään vaiheessa et kertonut kuinka kauan diagnoosin saaminen kesti. Vikahan sinulla on ollut jo vuosia joka tapauksessa.
Vika luultavasti synnynnäinen, mahdollisesti jopa perinnöllinen... Syy tuntematon, vaikkakaan poissulkevia tutkimuksia ei ole tehty mm. sepelvaltimoiden osalta.
t: ap
tylsää. Luulin että tähän ketjuun tulisi joku mielenkiintoinen päätös, mutta ap olikin vain katkera kroonikko.
Todennäköinen päätös on sydämensiirto. Riittävän mielenkiintoista?
Kroonikko en mielestäni ole, vaikka oireita ollut iät ajat, katkera kyllä lääkäreille mielestäni täysin syystä.
T. ap
p.s. Nämä av:n häiriköt sitten osaavat olla säälittäviä... Mutta kiva jos voi viidyttää heitäkin.
eli onko otettu koepaloja sydämestä, se olis kyl otettava
mulla oli sama lääkitys millon sait diagnoosin, ihan just tai miten
tuo ef on kyl huono, itse en kyl tuolla lukemal enää kovinkaa paljoo jaksanut
kohdalla ilmeisesti tavallista, eihän nuorelle naiselle voi tätä kehittyä...
Huonommassakin kunnossa olen ollut, mutta sitkeästi kävin töissä, vaikka bussissa istuessa ahdisti ja pyörrytti...
ei kannata luottaa siihen et syy tuntematon, sen virheen lääkärit teki minunkin kohdalla
ja kun tilanne vaan huononi ja huoni niin yks sit älys et otettnpas uudelleen ne koepalat ja sieltä löyty syy jota olisi voinut hoitaa lääkkeillä, jos olisi löytynyt ajoissa se syy
nyt siis sydän rappeutui ns turhaan
Onko löytynyt syytä? Entä mikä kuntosi on nyt?
Kyselee ap
eikä paljon muitakaan tutkimuksia, verinäytteitä ja ultraamista kyllä useaan otteeseen.
Nyt tulossa holter, mutta esim. sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen ei otettu kantaa, ei myöskään tietokonetomografiaan tai magneettikuvaukseen.
Edelleen siis arvailevat, lääkkeitä haluavat vain lisätä...
eli syy löytyi ns liian myöhään, eli ne lääkkeet ei ennä auttaneet,vaan tilaan meniaina vaan huonommaksi
kyl tääl automaattisesti katsotaan tietyt tutkimukset
sepelvaltimot ei nyt ihan heti,mut kyl nekin multa katsottiin lopulta
kannattaa vaatia, etenkin jauhan nyt niistä koepaloista
ottaisin mieluumin?
Kardiomyopatiaan kun EI ole parannuskeinoa... Mutta kun sepelvaltimot voivat aiheuttaa sydämen vajaatoiminnan, haluaisin ne(kin) tutkittaviksi.