"Tehtävä" palstan lääkäreille:
Tehkää diagnoosi seuraavan perusteella:
Minulla on kurkussa kuristava tunne, yleensä tulee rasituksessa. Joskus öisin saatan myös herätä tunteeseen, ettei happi riitä.
Lisäkysymyksiä saa esittää, sekä ehdottaa mahdollisia tutkimuksia.
Ja myös muden arvaukset tervetulleita.
Kommentit (57)
kilpirauhanen olisi suurentunut. Suurentunut kilpirauhanen (struuma) painaisi henkitorvea ja aiheuttaisi oireet (?)
mutta ei ole tutkittu muutoin kuin arvoja seuraamalla...
tai paniikkihäiriö.
Eikös rasitusastma tosin aiheuta kuivaa yskää ja kurkun kuivuutta pienessä rasituksessa ja liman eritystä sitten kun putket on liiaksi ärtyneet.
Kuristava tunne ja tunne, että happi ei riitä kuulostaa kyllä enemmän psykosomaattisilta oireilta. Ja se, että tulevat tietyissä tilanteissa tai jopa tiettyyn aikaan, kuten yöllä.
Miten sitten kohonneet sokeriarvot raskausaikana tähän liittyy? Diabetes?
tk-lääkärin lähetteellä, hänen katsottua ekg:n ja rötgenkuvan.
Turvotusta ei ole, ei myöskään varsinaista hengästymistä rasituksessa. Väsymystä kyllä, mutta kuka ei väsyisi työssäkäyvänä lapsiperheenäitinä...
ja mielestäni diagnoosin saaminen vei kohtuuttoman kauan.
Tuota astmaa epäiltiin jo yläasteikäisenä, tutkimukset jäivät kuitenkin kesken.
Diabetes todennäköisesti tulee eteen, ainakin riski on kohonnut. Tämä taas lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä.
Joku rytmihäiriö (siis mikä vaan sellainen).
[/quote]
mutta esim olisi sepelvaltimoista, koska olen nainen ja suhteellisen nuori. Usemmiten lääkärit vetosivat kolestroliin, kehoittivat muuttamaan ruokavaliota, Olen kuitenkin lähes kasvissyöjä, ts. ei punaista tai sianlihaa, käytän vähärasvaisia maitotuotteita, kasvirasvoja. Kyse ei ole refluksista...
[/quote]
vaan esim sydänlihaksessa
tai sähköjärjestelmässä sydämen sisällä. näihin et voi vaikuttaa itse mitenkään eli söit sit mitä vaan niin tauti tulee
sydän surkastuu, syitä on monia siihen
eli tulee vajaatoimintaa ja muuta
mut oireesi ei kyl siihen viittaa
elirytmihäiriöt on veikkaukseni
itsellänikin tuli aina öisin ja aihetti just tollasta inhottavaa tunnetta kurkussa
eli kun ns kohtaus tulee menet päivystykseen pika pikee,joossa ottavat het ekg, toivot kestää niin kauan kohtaus et saa filmiin
holternauhoitus ainakin kakas vuorokautta putkeen
ei aina osu siihenkään jos kohtaus ei tule joka päivä vaan silloin tällöin
Kyllähän kohonnut kolesteroli + ylipaino + sukurasitus jo tuolla iällä voi tehdä sepelvaltimoahtaumaa, ja noilla oireilla voisi vaikka ollakin. Tosin enemmänhän ne psykosomaattisilta kuulostavat.
joka oli erittäin hoikka, kuoli sepelvaltimoiden vuoksi sydänkohtaukseen. Ja kolestroli voi olla koholla normaalipainoisellakin...
Mutta kun kysyin aiotaanko sepelvaltimoni tutkia, vastaus oli, että perusteita ei ole. Mahdollisuutta harkitaan kuulemma kuitenkin...
Vasen haarakatkos voi olla mitä vaan tai olla olematta mitään. Rasitus-EKG + sydämen UÄ nyt ekana.
Isoisä 100 v voi kuolla sepelvaltimotautiin, vaikka painaisi 50 kg. Lapsenlapsi 30 vee ei voi, ellei ole todella läski, tai sitten suvussa on tosi raju familiaalinen hyperkolesterolemia.
Rasitus-ekg:tä ei olla tehty, koska minulla on se vasenhaarakatkos... UÄ tehty, tällä se "lopullinen" diagnoosi tulikin...
Verenpaineet kotona mitattuina normaalit, lääkärin mitatessa lievästi kohonneet. Ei turvotusta, ei merkittävää nestelastia havaittavissa.
Lääkityksenä verenpainetta laskevia lääkkeitä + diureetti.
Isoisä 100 v voi kuolla sepelvaltimotautiin, vaikka painaisi 50 kg. Lapsenlapsi 30 vee ei voi, ellei ole todella läski, tai sitten suvussa on tosi raju familiaalinen hyperkolesterolemia.
Myös siskon mies kuoli samoin, ikää oli vain 56, paino normaali.
mutta esim olisi sepelvaltimoista, koska olen nainen ja suhteellisen nuori. Usemmiten lääkärit vetosivat kolestroliin, kehoittivat muuttamaan ruokavaliota, Olen kuitenkin lähes kasvissyöjä, ts. ei punaista tai sianlihaa, käytän vähärasvaisia maitotuotteita, kasvirasvoja. Kyse ei ole refluksista...
vaan esim sydänlihaksessa
tai sähköjärjestelmässä sydämen sisällä. näihin et voi vaikuttaa itse mitenkään eli söit sit mitä vaan niin tauti tulee
sydän surkastuu, syitä on monia siihen
eli tulee vajaatoimintaa ja muuta
mut oireesi ei kyl siihen viittaa
elirytmihäiriöt on veikkaukseni
itsellänikin tuli aina öisin ja aihetti just tollasta inhottavaa tunnetta kurkussa
eli kun ns kohtaus tulee menet päivystykseen pika pikee,joossa ottavat het ekg, toivot kestää niin kauan kohtaus et saa filmiin
holternauhoitus ainakin kakas vuorokautta putkeen
ei aina osu siihenkään jos kohtaus ei tule joka päivä vaan silloin tällöin
Diagnoosi nimittäin on dilatoiva kardiomyopatia, syy tuntematon...
Lääkäri ei löytänyt mitään ja totesi lopuksi, että paniikkihäiriö ja kirjoitti mömmöjä.
Menin erään toisen syyn takia fysioterapeutille. Fasettilukko lapojen välissä. Se aukaistiin ja vaivat loppui siihen.
Että se siitä täydellisistä ja empatiakyvyttömistä lääkäreistä.
Ootko painanu käytikortteja: kardiomyopaatti?
pro bnp yli 8000
efq n 20%
Vasen kammio laajentunut, ei läppävuotoja.
mutta omalla kohdallani lääkärin mielestä ei todennäköistä että kyse esim olisi sepelvaltimoista, koska olen nainen ja suhteellisen nuori.
Usemmiten lääkärit vetosivat kolestroliin, kehoittivat muuttamaan ruokavaliota, Olen kuitenkin lähes kasvissyöjä, ts. ei punaista tai sianlihaa, käytän vähärasvaisia maitotuotteita, kasvirasvoja.
Kyse ei ole refluksista...