Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Tehtävä" palstan lääkäreille:

Vierailija
24.02.2010 |

Tehkää diagnoosi seuraavan perusteella:

Minulla on kurkussa kuristava tunne, yleensä tulee rasituksessa. Joskus öisin saatan myös herätä tunteeseen, ettei happi riitä.

Lisäkysymyksiä saa esittää, sekä ehdottaa mahdollisia tutkimuksia.

Ja myös muden arvaukset tervetulleita.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todnäk vavojen aiheuttaja

siis mitä ikä tai sukupuoli vaikuttaa sydänvikaan

voin kyllä omasta kokemuksestan sanoia et ei vaikuta

itsellänkin löytyi vaikea sydänsairaus aikuisiällä, ja olen siis nainen ja suht nuori

enkä edes lihava, kasvissyöjä ja liikkunut reippaasti

eli tuohon ei pidä tuuudittautua todellakaan

sairaalassa maatessani olen tutustunut useisiin nuoriin naisiin joilla myös sydänvikaa ja löytynyt vasta aikuisiällä, eikä kyse ole ole mistään infarkteista

mut sinulla on refluksitauti tms eli makuuasennossa pahenee ja juostessa kun mahahapot nesteet sun muut hölskyy ja aiheuttaa vaivat

mutta omalla kohdallani lääkärin mielestä ei todennäköistä että kyse esim olisi sepelvaltimoista, koska olen nainen ja suhteellisen nuori.

Usemmiten lääkärit vetosivat kolestroliin, kehoittivat muuttamaan ruokavaliota, Olen kuitenkin lähes kasvissyöjä, ts. ei punaista tai sianlihaa, käytän vähärasvaisia maitotuotteita, kasvirasvoja.

Kyse ei ole refluksista...

Vierailija
22/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpirauhanen olisi suurentunut. Suurentunut kilpirauhanen (struuma) painaisi henkitorvea ja aiheuttaisi oireet (?)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä myöskään ole tutkittu.

Vierailija
24/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ole tutkittu muutoin kuin arvoja seuraamalla...

Vierailija
25/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai paniikkihäiriö.

Eikös rasitusastma tosin aiheuta kuivaa yskää ja kurkun kuivuutta pienessä rasituksessa ja liman eritystä sitten kun putket on liiaksi ärtyneet.

Kuristava tunne ja tunne, että happi ei riitä kuulostaa kyllä enemmän psykosomaattisilta oireilta. Ja se, että tulevat tietyissä tilanteissa tai jopa tiettyyn aikaan, kuten yöllä.

Miten sitten kohonneet sokeriarvot raskausaikana tähän liittyy? Diabetes?

Vierailija
26/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tk-lääkärin lähetteellä, hänen katsottua ekg:n ja rötgenkuvan.

Turvotusta ei ole, ei myöskään varsinaista hengästymistä rasituksessa. Väsymystä kyllä, mutta kuka ei väsyisi työssäkäyvänä lapsiperheenäitinä...

Vierailija
27/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mielestäni diagnoosin saaminen vei kohtuuttoman kauan.

Tuota astmaa epäiltiin jo yläasteikäisenä, tutkimukset jäivät kuitenkin kesken.

Diabetes todennäköisesti tulee eteen, ainakin riski on kohonnut. Tämä taas lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Vierailija
28/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku rytmihäiriö (siis mikä vaan sellainen).

Vierailija
29/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

mutta esim olisi sepelvaltimoista, koska olen nainen ja suhteellisen nuori. Usemmiten lääkärit vetosivat kolestroliin, kehoittivat muuttamaan ruokavaliota, Olen kuitenkin lähes kasvissyöjä, ts. ei punaista tai sianlihaa, käytän vähärasvaisia maitotuotteita, kasvirasvoja. Kyse ei ole refluksista...

[/quote]

vaan esim sydänlihaksessa

tai sähköjärjestelmässä sydämen sisällä. näihin et voi vaikuttaa itse mitenkään eli söit sit mitä vaan niin tauti tulee

sydän surkastuu, syitä on monia siihen

eli tulee vajaatoimintaa ja muuta

mut oireesi ei kyl siihen viittaa

elirytmihäiriöt on veikkaukseni

itsellänikin tuli aina öisin ja aihetti just tollasta inhottavaa tunnetta kurkussa

eli kun ns kohtaus tulee menet päivystykseen pika pikee,joossa ottavat het ekg, toivot kestää niin kauan kohtaus et saa filmiin

holternauhoitus ainakin kakas vuorokautta putkeen

ei aina osu siihenkään jos kohtaus ei tule joka päivä vaan silloin tällöin

Vierailija
30/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kohonnut kolesteroli + ylipaino + sukurasitus jo tuolla iällä voi tehdä sepelvaltimoahtaumaa, ja noilla oireilla voisi vaikka ollakin. Tosin enemmänhän ne psykosomaattisilta kuulostavat.

Vierailija
31/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka oli erittäin hoikka, kuoli sepelvaltimoiden vuoksi sydänkohtaukseen. Ja kolestroli voi olla koholla normaalipainoisellakin...

Mutta kun kysyin aiotaanko sepelvaltimoni tutkia, vastaus oli, että perusteita ei ole. Mahdollisuutta harkitaan kuulemma kuitenkin...

Vierailija
32/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasen haarakatkos voi olla mitä vaan tai olla olematta mitään. Rasitus-EKG + sydämen UÄ nyt ekana.

Vierailija
33/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisä 100 v voi kuolla sepelvaltimotautiin, vaikka painaisi 50 kg. Lapsenlapsi 30 vee ei voi, ellei ole todella läski, tai sitten suvussa on tosi raju familiaalinen hyperkolesterolemia.

Vierailija
34/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasitus-ekg:tä ei olla tehty, koska minulla on se vasenhaarakatkos... UÄ tehty, tällä se "lopullinen" diagnoosi tulikin...

Verenpaineet kotona mitattuina normaalit, lääkärin mitatessa lievästi kohonneet. Ei turvotusta, ei merkittävää nestelastia havaittavissa.

Lääkityksenä verenpainetta laskevia lääkkeitä + diureetti.

Vierailija
35/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisä 100 v voi kuolla sepelvaltimotautiin, vaikka painaisi 50 kg. Lapsenlapsi 30 vee ei voi, ellei ole todella läski, tai sitten suvussa on tosi raju familiaalinen hyperkolesterolemia.

Myös siskon mies kuoli samoin, ikää oli vain 56, paino normaali.

Vierailija
36/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esim olisi sepelvaltimoista, koska olen nainen ja suhteellisen nuori. Usemmiten lääkärit vetosivat kolestroliin, kehoittivat muuttamaan ruokavaliota, Olen kuitenkin lähes kasvissyöjä, ts. ei punaista tai sianlihaa, käytän vähärasvaisia maitotuotteita, kasvirasvoja. Kyse ei ole refluksista...

vaan esim sydänlihaksessa

tai sähköjärjestelmässä sydämen sisällä. näihin et voi vaikuttaa itse mitenkään eli söit sit mitä vaan niin tauti tulee

sydän surkastuu, syitä on monia siihen

eli tulee vajaatoimintaa ja muuta

mut oireesi ei kyl siihen viittaa

elirytmihäiriöt on veikkaukseni

itsellänikin tuli aina öisin ja aihetti just tollasta inhottavaa tunnetta kurkussa

eli kun ns kohtaus tulee menet päivystykseen pika pikee,joossa ottavat het ekg, toivot kestää niin kauan kohtaus et saa filmiin

holternauhoitus ainakin kakas vuorokautta putkeen

ei aina osu siihenkään jos kohtaus ei tule joka päivä vaan silloin tällöin

Diagnoosi nimittäin on dilatoiva kardiomyopatia, syy tuntematon...

Vierailija
37/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei löytänyt mitään ja totesi lopuksi, että paniikkihäiriö ja kirjoitti mömmöjä.

Menin erään toisen syyn takia fysioterapeutille. Fasettilukko lapojen välissä. Se aukaistiin ja vaivat loppui siihen.

Että se siitä täydellisistä ja empatiakyvyttömistä lääkäreistä.

Vierailija
38/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko painanu käytikortteja: kardiomyopaatti?

Vierailija
39/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pro bnp yli 8000

efq n 20%

Vasen kammio laajentunut, ei läppävuotoja.

Vierailija
40/57 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks jännää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä