Kenellä oikeus lyhennettyyn työaikaan?
Minkä ikäinen pienion lapsi saa olla että voi hakea lyhennettyä työaikaa? Ja saako sitä kaikki, vai voiko työnantaja kieltäytä siitä?
Kommentit (15)
käynyt 2.luokan koulussa (31.7.) saakka. Työnantaja voi ainakin KVTES:n mukaan kieltäytyä antamasta lyhennettyä työaikaa, mikäli se aiheuttaa vakavaa haittaa työjärjestelyissä.
ja lyhennettyä työaikaa saa myös 4-6v.lasten vanhemmat!
Paljonko se lyhennetty työaika käytännössä on? Saako sen itse valita esim. 80 % työajasta?
muistaakseni siihen saakka on oikeus kunnes nuorin lapsista pääsee tokalta luokalta. Itse olen aloittamassa 60% työviikkoa, nuorin lapsista täyttää viikon päästä 3v (vanhempi 5v).
muistaakseni siihen saakka on oikeus kunnes nuorin lapsista pääsee tokalta luokalta. Itse olen aloittamassa 60% työviikkoa, nuorin lapsista täyttää viikon päästä 3v (vanhempi 5v).
Ja siis lisäyksenä vielä että tuo työaika on sitä mitä työnantajan kanssa sovitte, esim itselläni tuo 60%, teen töitä 3 päivää viikossa.
on 90€/kk, siitä menee vero. Mikäli et hae muutosverokorttia, vero% on lisäveroprosentin mukainen.
Ja siis lisäyksenä vielä että tuo työaika on sitä mitä työnantajan kanssa sovitte, esim itselläni tuo 60%, teen töitä 3 päivää viikossa.
osittaisella hoitovapaalla, mutta toteutan sen 4-päiväisenä työviikkona.
Työnantaja voi kieltäytyä jos on jokin pelastustoimi tai muu kriittinen ala.
Tokaluokan loppuun (heinäkuulle). Osittaisen hoitorahan Kelasta saa alle 3-vuotiaasta ja 1-2-luokkalaisesta. Nämä menee usein sekaisin.
Kelalta voit hakea osittaista hoitorahaa, joka on 90€/kk, siitä menee vero. Mikäli et hae muutosverokorttia, vero% on lisäveroprosentin mukainen.
että oikeus osittaiseen hoitoRAHAAN on alle 3-vuotiaan vanhemmalla tai eka-tokaluokkalaisen vanhemmalla. Oikeus osittaiseen hoitoVAPAASEEN on myös tuolla välillä, Kela ei siitä vaan maksa mitään.
Osittainen hoitovapaa loppuu, kun
* lapsen 2. lukuvuosi päättyy (31.7.)
* pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluvan lapsen 3. lukuvuosi päättyy (31.7.)
* sairas tai vammainen lapsi täyttää 18 vuotta (hoitorahaa maksetaan vain lapsen 3. lukuvuoteen asti).
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084946MH?OpenDocument:
Kela maksaa osittaista hoitorahaa osittaisen hoitovapaan ajalta seuraavasti:
* alle 3-vuotiaan sekä ensi- ja toisluokkalaisen vanhemmille (31.7.)
* pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluvan lapsen vanhemmille sen vuoden heinäkuun loppuun, jolloin lapsen 3. lukuvuosi loppuu
* oppivelvollisena esiopetukseen osallistuvan lapsen vanhemmille, kun lapsi aloittaa koulun vuotta säädettyä myöhemmin.
summa on ilmeisesti sitten noussut, 3v sitten oli 70e. Hyvä niin. Mutta se hoitoraha kelalta ei saa kun lapsi on 4-6v.
Uudessa työssä oikeutta siis ei heti ole.
JA sitten kun lapsi on ekalla ja tokalla luokalla. Mielestäni on laillinen oikeus, ja näinä aikoina saa kelalta se hoitotuki, joka nyt ei ole ku 70e kk:ssa (miinus vero).