SYYSUNELMAT
Kommentit (65)
Tuntuu että pahoinvointi vaan lisääntyy. Enään ei meinaa pysyä mikään sisällä ja hampaisiin koskee jatkuva oksentelu. Argh, sais jo pikku hiljaa rueta helpottamaan. Kohta kuukaus saikulla ja ei innostas yhtään maata kotona "oksennustaudissa" yhtään pitempään. Tänne ei mitään uutta, vain tätä samaa vanhaa valitusta.
Harza: minua jäi myös kiinnostamaan, että mikä vika kättärissä oli? Itse kun olen kaksi lasta siellä maailmaan ponnistanut ja yhden keskeytyneen keskenmenon siellä hoidattanut, niin ei ole kyllä mitään huonoa sanottavaa. Tai no ekan kanssa olin herkempi ja otin joistain asioista itseeni ja oli paljonkin valitettavaa. Toisella kerralla kaikki meni loistavasti ja ehkä itsekin tiesin mitä olin tekemässä ja mitä halusin :) Kaikki taitaa olla miehityksestä kiinni mitä synnytyksen ajankohtaan sattuu ja enpä usko että noin yleisesti kättäri ja naikkari paljoa eroaa toisista. Tosin naikkarilla on kaikki super osaaminen tunnelin päässä, jos kaikki ei menekään niin kuin piti. Jos siis minulla olisi riskiraskaus, niin ehdottomasti menisin naikkarille. Jotenkin jatkumo vaan kuulostaa kivalta..haluan synnyttää kaikki vauvani samassa paikassa, kun se on kerta mahdollista :) ja tämä on nyt se viho viimeinen vauveli joka meille toivottavasti suodaan syksyllä :)
...ja tottahan toki tyydytän uteliaisuutenne. Olin jo kirjoittelemassa koko sepustusta, mutta totesin että siitä oli tulossa aivan liian pitkä. :)
Mutta informaation puute, ja kahdeksi vuorokaudeksi unohtaminen jätti ensisynnyttäjälle pahan maun. Neiti tuli kiireellisellä sektiolla, synnytyksen kestettyä 24 tuntia. Oli otsatarjonnassa, josta syystä synnytys ei edennyt ja alkoi sydänäänet häviämään. Ja tämänkin sain selville lukemalla synnytyskertomuksen. Ja tosissaan hoitajia ei huoneeseeni tullut kahteen vuorokauteen synnytyksen jälkeen, särkylääkkeetkin kävin neljän tunnin välein hakemassa itse. Oli melko kova koulu hieman päälle kaksikymppiselle kahta vauvaa sylissä pitäneelle. Mutta ainakin tuli opittua nopeasti vaipanvaihdot ja muut, kun selvitteli rauhassa "käyttöohjeet". :)
Nyt onneksi neiti täysin terve, eikä varsinaista synnytyspelkoa tms. tullut. Mutta paha maku jäi suuhun, joten siksi kokeillaan Naikkaria. Enkä tietenkään sano että kättäri olisi huono paikka, moni ystävistänikin on tehnyt useamman lapsen siellä, mutta omalla kohalla pieleen meni. Ja toivon että tokan kanssa onnistaa paremmin, ja ilman ennakkoasenteita se on todennäiköisempää. ;)
jäi mulle vähän samanlainen kuva. Ensimmäinen kätilö tuntui vähän osaamattomalta,koko 12 tunnin työvuoron oli meitä "opastamassa" ja mitään ei tapahtunut. Kun lähti vuorosta kotiin niin sanoi että ei se sieltä taida alatietse syntyä. Kun kätilö vaihtui niin niin 2 tunnin päästä olinkin täysin auki ja pääsin ponnistamaan. =) Lisäksi vauvan päästä otettiin pari kertaa verinäyte ja lääkärikin kävi paikalla pari kertaa, kukaan ei vaan vaivautunut kertomaan miksi. Ilmeisesti vauvan syke heikkeni liikaa supistusten aikana. Ja vielä jos saa vähän valittaa niin oli kiva kun 18 tunnin synnytyksen jälkeen kätilö neuvoi samalla opiskelijaa kun tikkasi repeytymiäni. Kun vihdoin pääsin osastolle niin en kanssa pariin päivään nähnyt ketään, oli melko orpo olo. =/ Kaikki kuitenki loppujen lopuksi hyvin, ihana terve tyttö ja itekkin toivuin synnytyksestä tosi nopeesti!=)
Sitten nykytilanteeseen. Luulin että pahoinvoinnit jo ohi, mutta nyt onkin taas pari päivää ollut tosi "öklö" olo. Ulkoilu auttaa, kun vaan saa aikaseks lähdettyä. Mites muiden lähipiirissä, onko syntymässä samoihin aikoihin muita vauvoja? Mulla ois tiedossa kymmenisen tuttua ketä odottaa nyt vauvaa. Aika hauskaa, esikoista odottaessa en tienny ketään! Miehen veljen avovaimon laskettu aika ois niin kuukausi meidän jälkeen (jos vaan kaikki menee hyvin).
Kahen viikon päästä ois seuraava neuvola, ei jaksais millään odottaa. Tahtoo kuulla vauva sydänäänet! Ekassa raskaudessa mulla oli ihan samanlainen olo, aina ultran/neuvolan jälkeen vähän aikaa hyvä oli ja sitten taas epäusko. Yritän kuitenki nyt nauttia raskaudesta enemmän!=)
Saparo 13+3
Täällä käyty tänään toisessa neuvolassa, kaikki oli niinkun pitääkin. Pikkusen sydän sykki n.150 tahtia :)
Ihanaa kun pahat olot alkaa olla ohi :)
nanatin 14+0
Huhhuh...kyllä helpotti kun tuo eka ultra on nyt takana. Oon vähän semmonen jännittäjä ja vielä kun on eka odotus, ni oli se aika jännä kokemus :) Ihan yllätyin mitenkä se siellä niin paljon sutkus menemään, hih :) Pomppi ja nyrkkeili siellä hirmusesti! Niskaturvotus oli 0,3mm ja kävin siinä verikokeessakin. Eli mulle ei tuukaan kun kaksi ultraa, kun tää niskaturvotuksen mittaus oli tässä ekassa..tämä ja sitten rakenneultra vappuviikolla. Olis kyllä kiva nähä tuon Niilon touhuja siellä mahassa useemminkin..Ihanat ne sydänäänet
Pitkästä aikaa päätin ottaa itteäni niskasta kiinni ja vähän raapustella tänne palstalle itsekin...
Mitään kummallista ei tänne suuntaan kuulu. Pitkiä vikkoja mennään, kun ootellaan et vauva antaisi itse itsestään jotain elonmerkkejä, siis potkujen muodossa. Kuplintaa toki on, mutta luulenpa sen tulevan tuolta suoliston suunnalta :). Aikaisemmin kunnon liikkeet on muistaakseni alkaneet tuntua vasta tuolla 17-18 vkoilla, joten vielä pitäis kuukauden päivät malttaa. Kyllä tää alku on välillä niin hermoja raastavaa, kun ei oikeesti tiiä että onko kaik ok, vai ei. Ja neuvolatkin on viel niin harvassa... Tieto lisää tuskaa... Mitä useempi raskaus, niin sitä hermoheikommaksi menen :/
Ultrassa siis jo käyty ja verikoevastauskin oli ok, joten ei sen puoleen pitäis mitään hätää olla. Mutkumutku... Taas ei olis pitäny lueskella... Siis kun otin sen possupiikin tossa muutama vko sitten ja onhan porukka sitten saanut keskenmenoja sen jälkeen... *huoh* Pitäis vaan olla ajattelematta ja LUKEMATTA mitään.
Neuvola ois taas 1,5 vkon päästä, joten siihen asti pittää hullun olla jännityksessä. Muutoin en noista neuvoloista oikein perusta, mutta niiden äänien takia kannattaa raahautua. Syy siis miksen sin neuvolaan vittis mennä, on mun nlatäti. Se vaan on niin pöljä, eikä meidän jutut oikein mee yksiin. Siis ei mitään riitoja oo koskaan ollu, mut en koe saavani sieltä mitään irti ja kysyminen on ihan turhaa kun vastaukset on mitä sattuu... Viime vuos ol siittä kiva kun ol sijainen koko mun raskauajan. Se täti oli rautainen ammattilainen ja huomas et oli paljon kokemusta synnäriltä ja ote työhön erinomainen. Huomas et asioita oli myös päivitetty olemalla eril.töissä. Hänen kanssaan oli tosi mukava jutustella myös niitä näitä :D.
Tässäpä taas pärräämistä kerrakseen... Josko tuo auringonpaiste sais mielenkin vähän kirkkaammaksi :)
Viikonloppuja
Mamma ja murut 13+4
Maha kasvaa housut kiristää ja puristaa. Tulevalle vauvalle olisi mukava hankkia jotain. Täältä löydät sekä itsellesi että tulevalle vauvalle kaikkea mukavaa äitiysvaatteista vauvan tarvikkeisiin. http://www.bumbeez.com
Jos taas jotain raapustas... Ensinnäkin tervetuloa uusille!
Tämä viikko on mennyt jotenkin tosi nopeasti. Töissä olen ollut aivan äärimmäisen väsynyt. Olen nuokkunut koneen äärellä ja yrittänyt tsempata itseni sitten asiakaskäynneille. Yksi mummo sanoi, että näytän ihan kalpealta ja oli huolissaan nukunko ollenkaan! =) Hengästyminen vaivaa myös, jos joutuu nouseen portaita. Tasamaalla ei sentään onneksi vielä puhallututa. Paitsi äsken, kun vedin tytön pulkassa kotiin kisoista. Hyvänen aika, kun tuolla hangessa rämpiminen otti voimille!! VAtsa on alkanut jo selkeästi pyöristyyn, ihanaa! =)
Maanantaina olisi sitten neuvola. Sitä siis odotellessa. Hyviä vointeja kaikille! =)
meikku ja taimi 13+6
Heippa vaan kaikille odottajille. Mulla olotilat vaihtelee jatkuvasti. Välillä on ihan hyvä olla ja sitten tulee taas päivä kun oksennan itseni näppylöille. Perjantaina oli taas oksentelupäivä ja näpyt näkyy kaulassa asti. Onneksi nyt ei tullut yhtään verenpurkaumia silmiin, ne kun ei meinaa parantua millään. Masussa tuntuu välillä outoja viiltoja, mahtaakohan olla liikkeitä vai kohdun kasvamista? Odotan kyllä jo todella innolla kunnon liikkeiden tuntemista ja sitä, että mies kuulisi vatsanpeitteiden läpi sydänäänet. No ei auta kuin vaan odotella ja toivoa, että olotilat pysyisivät hyvínä.
Viikkoja menossa 14+3
Tervetuloa uusille ja ihanaa että loppukuun odottajiin saatiin myös lisää:)
Tilasin muutama viikko stten sen sydänäänten kuuntelu laitteen.. Eilen sain sykkeen ekan kerran kuulumaan tunne oli sanoinkuvaamattoman ihana:) Kyllä se rauhoitti mieltä:) Tosi alhalta ihan biginirajasta sain äänet kuulumaan, aikaisemmin olen kuunnellut vähän ylempää ihme ettei ole kuulunut :)
Mieskin pääsee mukaan odotukseen kun saa kuunnella sykettä ja seurata massun kasvua!
Perjantaina olisi np ultra, oletteko muut ottaneet miehen mukaan vai menneet/menettekö yksin?
Huonovointisuus alkaa helpottamaan, toki onhan sitä nyt hieman normaalia väsyneempi kuitenkin!
Napsukka rv 11+3
13+6 takana ja 4pv aivan mieletön päänsärky :( ei auta särkylääkkeet eikä mikään muukaan.. toivottavasti pian menisi ohi tämä vaihe, toinen mikä on yllättänyt niin väsymys, alkuraskaudessa ei ollut juuri yhtään mutta nyt senkin edestä :)
pitäsköhän huomenna soittaa neuvolaan tosta päänsärystä vai kuuluuko se asiaan? en kyllä muista että 2:sta edellisestä olisi ollut näin paha. Tosin voihan se johtua tästä väsymyksestäkin :/
ensimmäiset puoltoista kuukautta aivan järkyttävä päänsärky, jokaikinen päivä. Nyt on onneks jo pari viikkoa ollu ihan ok, mutta kyllä hermo meinas jo mennä. Kannattaahan siitä mainita, jos se on niin kova että elämää häiritsee. Kun ei niitten lääkkeitten jokapäivänen popsiminenkaan hyvää tee.
Itellä alkaa olot muutenki paranemaan. Ei oo ollu etovaa oloakaan melkeen viikkoon. Väsyttää kyllä koko ajan edelleen, mutta osansa voi tehä fyysinen työ ja 2,5-vuotias rasavilli. :)
Mitenkäs, onko porukalla miten pahasti tullut selkävaivoja? Itsellä on jo mahaa sen verran, että mammavaatteet on jo käytössä. Kun esikoisen aikana jouduin jäämään kolme kuukautta ennen laskettua pois töistä, kun selkä levis, ja nyt on jo työpäivien jälkeen selkä niin kipeä, etten pysty esikoista syliin nostamaan. Samoin herättelee öisin kipuilemalla. Onko tukivyöstä ollut mimmosta apua?
Harza 13+3
särkylääkkeitä en oo kokeillu kun muutaman kerran kun turhia ollut.. Selkävaivat toistaiseksi vielä poissa, edellisessä raskaudessa olin siivoojana ja se homma piti lopettaa jo maaliskuussa ja elokuussa syntyi vauva, ei kestäny selkä :( Nytkin teen "suht" fyysistä hommaa vanhusten ryhmäkodilla mutta vielä ei tosiaan vaivoja ole ollut:) eilen huomasin toppahousuista että nappi ei mene kiinni (lievä järkytys).. Toivottavasti harza sun selkäkivut paranee :) onko muita menossa khks:ään synnyttämään?
jei ja tänään tasat 14+0 OIKEIN HYVÄÄ NAISTENPÄIVÄÄ KAIKILLE!!
Onko päänsärystä kärsivät kokeilleet lämpöä niska-hartiaseudulle? Siitä voi olla apua, jos päänsärkyyn vähänkään liittyy kireys lihaksissa. Joku kyseli tukivyöstä selkäkipuihin. Mulla oli sellainen esikoista odottaessa. HAin sen keskussairaalan fysioterapiasta, kun selkö alkoi nappaan vastaan kehitysvammaisia nostellessa. Mulle siitö ei ollut mitään hyötyä, ennemminkin tuntui, ettö se hankasi kylkiä. Tosin työ oli niin fyysistä, että siihen selkäsärkyyn ei auttanut muu kuin lakata nostelemasta.
Neuvolakuulumisia: PAino jatkaa edelleen hiljaista laskuaan. Mikä on hyvä, kun lähtöpainoa on runsaasti. Verenpaine hyvä. Mutta HB laskenut todella reilusti. EI ihme, että olen ollut väsynyt. Keskiviikoksi terkka varasi lääkärin, huomiseksi sain vp:n, kun en meinaa pysyä auton ratissa hereillä. JA työssä auto on välttämätön. Mutta sitten itse masuasukkiin. Häntäpä ei niin vaan kuunneltukkaan. Aina hetkeksi terkka sai sykkeen kuuluville ja sitten kuului, kun kaveri muljahti alata pois. Touhu siellä oli päällä, kun sykkeet oli 158-160. =) Vihdoin terkka sai "ahdistettua" asukin nurkkaan ja sain pitkään nauttia ihanista sydänäänistä. =) Melkein tippa silmässä...
Nyt lepäileen ennen ruuan laittoa! JAkselkaa! =)
meikku ja taimi 14+1
Roikun nyt sekä syyskuisten että lokakuisten listalla, kun en tiedä laskettua aikaani. Perjantaina on np-ultra ja sitten pitäisi se la:kin selvitä. Odottelen jo ultraa kovasti.
Oireet ovat mulla edelleen tosi vähäisiä. Iltaisin pientä kuvotusta ja väsyttää. Aamuisin ja päivisin ei oikeastaan mitään oireita, paitsi että housut alkaa jo vähän puristaa.
Töissä tänään kysyttiin jo kolmatta kertaa, haluaisinko osallistua yhteen syksyllä alkavaan projektiin. Tosi vaikeeta, kun en vielä halua kertoa raskaudestani. Tänään sit taas sanoin jotain, et en oikein tiedä vielä syksystä, ku esikoinenkin aloittaa koulun... No perjantain ultran jälkeen voin ehkä kertoa raskaudestani.
Ootteko jo muut kertoneet töissä?
Mulla nää oireilut vaan jatkuvat. Tänään olen aamusta asti voinut aikas huonosti, tosin ei ole onneksi kylläkään tarvinnut oksentaa. Loppupäivästä töissä iski kaamee päänsärky, joka onneksi meni aika nopeasti kotiin päästyäni ohitse. Nyt väsyttää ihan pirusti, mutta en uskalla mennä päikeille kun viimeksi aloin oksentamaan raskaasti päikkien jälkeen.Odotan jo kovin niitä oireettomia viikkoja. On tässä ollut tietty yksi plussa: erotiikka on parantunut vahvistuneen tuntoherkkyyden takia. Jeps voimia odotukseen kaikille.
Minäkin sitten päätin liittyä teidän odottavien joukkoon :)
Itsellä oli jonkin verran päänsärkyä tuossa muistaakseni joskus 7 viikon kieppeillä mikä meni ohitse :) Nyt tuossa lauantaina sitten oli sellainen jysäri aamulla kun heräsin että huh hah huli!!! Tosiaan kerrankin kun sai nukuttua niin ettei ollut koulua eikä töissä yöllä niin yllättäen pääsärky oli euforinen :)
Meitillä on kyllä ollut melkoisen oireeton raskaus... siis väsymystä nyt ollut kaiketi eniten. Muutamina aamuina oli hippasen hatara ja heikohko olo, mutta oikeastaan vasta viikolla 12 alkoi sitten vasta laatta lentelemään niin että sai viettää aikaa tuolla kaakeleiden keskellä :D
Hih vatta kyllä näkyy jo mukavasti kun meitillä on aina ollut vatsa enempikin sellanen monttu tai kuoppa ku oon ollu nii ruipelo ja nyt se on söpösti pullahtanu ulos, samoin kun tuntuu että napa työntyy kohta pihalle ;D Sais näkyä mun puolesta jo kunnolla nii ei näyttäis vaan ylensyöneeltä hahahha
Tosiaan tuossa 17.2 olin ensimmäisessä ultrassa ja viikkoja piti olla neuvolan laskujen mukaan sen 11+4, mutta olikin sitten vasta 10+6 ja napanuoran kiinnityskohassa näkyi kuulemma hieman jotain turvotusta vaikka noilla viikoilla saattaa olla ihan normaalia... Laittoivat varovuoksi kontrolliultraan mikä on sitte ensviikon tiistaina, sillo ei kuulemma pittäis mittää turvotusta näkyä... Jännittää suoraan sanottuna ihan pirusti, vaikka tosiaan saattaa johtua siitä et just 10 viikolla nuo sisäelimet siirtyy siihe napanuoran pullistumaan ja muuttaa takas siin 12 viiko hujakoilla...mut se ultratäti nyt tuntu muutenki oleva vähä sekasi :D Mut kahtotaa mitä tiistaina sit...
Terveisin Jamesoni ja "Papu" 13+4
Tuosta päänsärystä...Ittellä alkoi "uutena vikana" päänsärky muutama päivä sitten, juuri kun olin päässy oksentelusta ja pyörtyilystä. Olin lähössä aamulla töihin, mut sit oksensin taas ja päätä särki niin paljon ettei voinu kun maata. Lääkärissä kävin ja saikulle jäin. Mikään ei pysy sisällä ja olo aika heikko. Saattaa nyt olla kuulema virusperäistäkin.
Ootte keskustellu tosta, että millon töissä on kerrottu raskaudesta. Itelläni kävi niin, etä pomo möläytti alueellisessa palaverissa "vahingossa" koko porukalle, kun viikkoja oli ehkä 7. Ei ollu hirveen kiva :/
Ja joku kysy että oliko mies mukana np-ultrassa, ni mulla oli ainaki ja oli kyllä suuri apu, koska jännitin niin paljon.
Pysykäähän terveinä :)
*Maaria* & "Niilo" rv 12+1
Täällä ilmottautuu yksi päänsärkyinen lisää. Monena päivänä on päätä jomottanut koko päivän hiljalleen ja illaksi se aina yltyy. En ole särkylääkkeitä viitsinyt ottaa vaikka välillä kyllä tekisi mieli. Joku kirjoitti että kannattaa kokeilla lämpöä niskaan, no minähän hain heti jyväpussin kaapin perukoilta ja nyt se lämmittää ihanasti niskassa, toivottavasti auttaisi päänsärkyyn! Muita oireita ei ole ilmaantunut, mitä nyt vessassa täytyy ravata koko ajan ja jano on aika kova.
Ihana kun on jo keväinen ilma ollut parina päivänä, täällä on lumet jo vähän sulaneet. Meillä ei muuten mies ole ollut kuin esikoisen ultrassa mukana kun on aina hoitanut sitten lapsia sen aikaa kun olen käynyt niissä. Nyt täytyy mennä laittamaan lapsille iltapalaa... Voikaahan hyvin, ja tervetuloa uusille!
-henrietta ja masuvauva rv. 13+1
Alkaa tämä odottaminen olla vaivaa toisen perään. Ensimmäinen raskaus meni kuin unelma, mutta tämä taitaakin olla jotain aivan muuta.
Kävin lääkärissä rintakipujen takia. Tai itseasiassa epäilin syyksi närästystä (voiko alkaa jo viikolla 14?). Öisin ja töissä istuessa on tullut tuohon rintojen väliin sellaista painemaista kipua, joka on sitten tuntunut kurkussa asti. Diagnoosi oli kylkiruston tulehdus.
Raskaus kuulemma vaikuttaa rustoihinkin, kuten luukudokseen ja rustot nyt sitten turvonneet aiheuttaen kipua... Kiva, mistä näitä vaivoja oikein tulee?!? Pitäisi helpottaa keppijumpalla ja särkylääkkeillä, mitä en kyllä aio ottaa. Ilmeisesti tämä alkuraskauden makaaminen on kaiken aiheuttanut. Eli ylös, ulos ja lenkille! Onko kenelläkään ollut vastaavaa?
Harza, tervetuloa! Jäin miettimään, että mitä kokemuksia siellä kättärillä oli, kun sai sut vaihtamaan? Voi muuten olla, että naikkarilla tavataan syyskuussa!
Päätin muuten juuri, että huomenna kerron pomolle. Ei jaksa enää pitää sisällä ja yrittää löytää tarpeeksi löysiä vaatteita vatsaa peittämään.
reimari 13+3