Musiikkiopiston lukukausimaksu 198e!!
Kommentit (60)
Ratsastus maksaa 690 + 45 (seuran jäsenmaksu) lukukaudessa - tämä on oma harrastukseni.
Lapsen laskettelukurssi maksaa 160€, jääkiekko saman verran. Tenniksen lukuvuosi oli muistaakseni lähes 600€.
Onneksi voin kustantaa lapselleni (ja itselleni!) kaikki hänen haluamansa harrastukset - meillä rajat tulevat vastaan siinä, miten paljon voi olettaa 7-vuotiaan jaksavan koulun lisäksi käydä eri harrastuksissa...
Jos ei halua pitkään kouluttautuneen opettajan opettavan lastaan, voi aina pyytää sitä naapurin Liisaa opettamaan Kissanpolkkaa vitosella.
198 euroa on halpa lukukausimaksu. Siihenhän sisältyvät vielä teoriatunnit ja yhteismusisoinnit.
ja ihan ryhmäopetuksessa mentiin... Hinnasta ei mitään hajua, kas kun en itse niitä maksanut. Yks poika meidän porukasta voitti pari vuotta myöhemmin hopeisen harmonikan, joten ei kai se opetuksen laatu ihan suolesta ollut...
Meillä musiikkiopistossa pianotunnit on 220e lukukausi eli 440e vuodessa. Jos tuon jaat per soittotunti niin ei siitä paljon kyllä tule ja opetus on kuitenkin todella laadukasta!
mä maksan lapseni muskarista 250 euroa per lukukausi.
Tuohon tulee valtion tuki ja se on siksi noin halpaa. Mutta musiikin harrastaminen yksityisellä puolella on paljon kalliimpaa.
Toisaalta hyvä, että lapsi saa tasokasta opetusta itse valitsemassaan harrastuksessa.
eli vuodessa 520 e. Siihen päälle soittovihkot...
Meillä maksetaan 320,- lukukaudessa musiikkiopiston soittotunneista...
Tytön ratsastus maksaa 200e kuukaudessa. Päälle vierailevien valmentajien maksut ja varusteet.
Varsinkin jos on vaikkapa 2 lasta päivähoidossa ja kuukausitulot ylittää sen 4500e/kk bruttona jolloin menee maksimimaksut=450e/kk niin...
Ja elokuussahan päivähoitomkasut taas nousee..
Anyway, meillä eskarilainen joka harrastaa jalkapalloa (seura,-turnaus,-tarvike,-kuljetus ym maksut)ja 2-luokkalainen jonka harrastuksena kuvataidekoulu, tuo kuvataideharrastus maksaa 180e/lukukausi ja minusta/meistä se on paljon vaikkei kaikkea niin rahassa mitatakkaan..
harvasta tulee ammatiltaan karateka, koripalloilija, jääkiekkoilija, ratsastaja, tai mitään muutakaan näistä tavallisista harrastuksista.
...eivätkä ne rahat voi mennä hukkaan. Tutkimukset musiikkia opiskelevista lapsista ovat aina positiivisa: heidän koulumenestyksensä on parempaa, he ovat luovia, hyviä esiintyjiä. Jo pelkkä harrastaminenkin tukee ihan kaikkea kavereiden saamisesta myöhempään työnhakuun.
Meillä nimittäin 7 lasta soittaa, joten meillä tuo summa kerrotaan seitsemällä....toki niin että sisaralennus tulee mukaan, onneksi, vaikka eihän se paljon olekaan...
Maksan lapsen urheiluharrastuksesta lähes 250 €/kk.
Kun lapseni aiemmin soitti yksityisessä opistossa, johon ei ollut pääsykoetta, hinta oli muistaakseni selvästi enemmän.
Elämä jää niin kapea-alaiseksi kun edes musiikkia voi harrastaa vaikka sen on sanottu jopa olevan lapsille keskittymiskyvyn kasvun yms. kannalta hyvin hyödyllistä.
Lätkästä en niin välitä mutta taideaineita pitäisi opettaa halvemmallakin.
Olipas edullinen kausimaksu ap:lla! Itse maksan kitaratunneista yli300e! Itsekkin olisin laittanut lapseni ryhmätunnille, mutta opettaja oli sitä mieltä, että eivät ole niin tehokkaita. Ja itsekkin soittaneena tiesin sen. Ehkä sitten myöhemmin, jos lapsi innostuu bändikouluun tms.
Jotkut urheiluharrustuksetkin maksavat maltaita. Esim tennis ja ratsastus. Jalkapallokin on kallista, jos lapsi pelaa hyvässä seurassa ja on kunnon valmentaja.
Itse opiskelin musiikkia esikoululaisesta abiturientiksi sekä musiikkiopistossa, musiikkiluokilla, yksityisesti ja ryhmissä. En edes kuvittele, mitä soittimet, nuotit, kuljetukset ja lukukausimaksut ovat maksaneet, mutta koen, että tuo on ollut sen arvoista. Nykyään työskentelen aivan muulla alalla ja musiikin harrastaminen on paljolti jäänyt, mutta koen saaneeni todella monia yleismaailmallisia asioita harrastuksestani, jotka edelleen kannattavat elämässä, mm:
- kurinalaisuus - harjoiteltava on tai putoat kärryiltä (huvitti tai ei)
- vastuuntunto - hävetti mennä soittotunnille, jos en ollut harjoitellut
- oppimisen ilo (hyvin erilainen kuin koulumaailmassa)
- esiintymistaito - jännitti polvet tutisten mennä matineaan soittamaan, mutta nyt työelämässä olen jännittävissä tilanteissa itseni herra.
En koe, että olisin saanut edellämainittuja pelkiltä ryhmätunneilta enkä urheiluharrastuksistani vaikka toki noissakin em. ominaisuudet kehittyvät. Soisin myös lapsieni oppivan noita asioita elämässään. 200e on vähän vastuuntunnosta, rohkeudesta ja kurinalaisuudesta.
Lasten kuvataidekerho kerran viikossa 65 euroa koko lukuvuosi (1 poika käy).