Paljonko rahaa purkkiruokiin?
Paljonko teillä, jotka syötätte lapsellenne pelkkää purkkiruokaa, menee niihin kuukaudessa rahaa?
Meillä esikoinen ei ole koskaan suostunut syömään mitään muuta purkista kuin hedelmäsoseita eli on aina saanut itse tehtyä ruokaa. Nyt toinen on tulossa, ja yritän ihmetellä mikä olisi taloudellisin tapa. Esikoinen on jo niin vanha, että joudun tekemään vauvalle joka tapauksessa eri ruuat kuin muulle perheelle. Kumpi sitten olisi halvempaa, tehdä vai ostaa purkissa. Purkkiruuat ovat kyllä mielikuvani mukaan aika kalliita.
Kommentit (30)
Kaverilla on 2 v ja 1,2 v lapset, joille syöttää pelkkää purkkiruokaa. Niissä on kuulemma kaikki vitamiinit sun muu tarvittava (minnehän ne katoaa ite tehdyistä ruuista?).
Olin siellä just kyläilemässä ja kattelin eteisessä kaupasta tuotuja kokonaisia purkkiruokalavallisia. Mietin, että paljonkohan noihinkin uppoaa rahaa, kun kaveri valittaa samaan aikaan miten tiukalla rahat on.
Mä teen suurimman osan ruuista ite, niin en osaa sanoa.
On varmasti taloudellisin tapa ja vauva oppii jo alusta samoihin ruokiin.
Meillä kaks vanhinta söi paljon purkki ruokaa ja oli sitten vaikee siirtyä "oikeisiin" ruokiin. Kuopus söi alusta asti oma tekoista ruokaa. Se on nyt vajaa kaksi vuotiaana kaikki ruokainen, mutta purkkiruoka ei sitten kelpakaan. Joskus olisi kyllä ollut ihan kiva jos olisi voinut antaa purkkiruokaa vaikka reissussa.
meillä rahat tiukilla kanssa ja nyt ihan aloin laskemaan eli meillä tyttö 9,5kk syö
aamulla kaurapuuroa (samaa kun me) ja 1 hedelmäsose
lounaaksi iso lihasose ja ehkä vielä 1 kasvis tai hedelmäsose purkki
välipalaksi jugurtti sose ja hedelmä sose
illalliseksi iso lihasosepurkki ja ehkä vielä hedelmäsose purkki
+ maidot
laskin vain nuo soseet,en maitoja enkä puuroa niin kuukaudessa menee rahaa:126e!½!!!!!!
Kyllä se valtio vauvanne kulut maksaa. Vai omaan elämiseennekö ajattelitte vauvan rahat käyttää?
Meillä keskimmäinen oli iso poika ja sillä oli iso ruokahalu. Alle 1-vuotiaana poika söi kerralla vähintään yhden ison purkillisen valmismuonaa, joskus enemmänkin ja jälkkäriksi hedelmää pienen purkillisen. Näitä aterioita poika söi päivässä kaksi. Lisäksi kaksi välipalaa = pari purkkia hedelmää ja kaksi annosta puuroa hedelmäsoseella (noin ½purkkia sosetta/annos).
Jos pikkuinen hedelmäpurkki maksaa jotain 40cent(?) ja iso purkki euron verran, niin sitähän voi sit laskee paljonko noihin menee kuussa rahaa... (Korvikkeet ja vellit tohon vielä päälle yht. noin 10-12dl, eli 5-6 prk )
Kuopus taas on niin pieniruokainen, että ihmettelen välillä elääkö se oikeesti pyhällä hengellä (ainakin veljeensä verrattuna kyllä :D) 1 pieni lihasosepurkki riittää sekä lounaalle, että päivälliselle, maksaakohan tuo nyt sit jotain 60cent ja lisäksi noin purkillinen hedelmäsosetta välipalaksi, jugurtin ja puuron sekaan.. (maitoa ja velliä lisäksi 6-8dl)
Eli pelkästään purkkimuonaan poitsulla olis mennyt joku 4€/pvä (laskinko oikein?) kun tolle kirpulle piisaa 1€/pvä
meillä rahat tiukilla kanssa ja nyt ihan aloin laskemaan eli meillä tyttö 9,5kk syö aamulla kaurapuuroa (samaa kun me) ja 1 hedelmäsose lounaaksi iso lihasose ja ehkä vielä 1 kasvis tai hedelmäsose purkki välipalaksi jugurtti sose ja hedelmä sose illalliseksi iso lihasosepurkki ja ehkä vielä hedelmäsose purkki + maidot laskin vain nuo soseet,en maitoja enkä puuroa niin kuukaudessa menee rahaa:126e!½!!!!!!
Onko joka ruuan jälkeen pakko syödä hedelmäsose jälkiruuaksi, ja eiköhän se yksi iso ruokasose purkki riitä lounaaksi. Ei tarvitse enää kasvista ja hedelmää päälle.
Kyllä se valtio vauvanne kulut maksaa. Vai omaan elämiseennekö ajattelitte vauvan rahat käyttää?
Hei haloo, nyt on tarkoitus vertailla ruuan hintaa! Meillä ei ainakaan nelihenkisessä perheessä ole rahaa tärvättäväksi asti, joten kaikki säästövinkit on tarpeen.
aamupuuro
lounaaksi lihasose
välipalaksi banaania, leipää tai hedelmäsose
päivälliseksi lihasose
iltapalaksi puuro
Eli kyllä se tohon 60-70e väliin menee
Nyt on alkanut puurot tökkiä ja ollut pakko tarjota stten purkkiruokaa, muuten huutaa nälkää yöt.
Ja kyllä olen aloittanut itsetehdyillä ruuilla,
mutta ei uponnut ei, vaikka kaksi edellistä lasta söi pelkkää kotiruokaa.
Mutta tää iltatähti on muutenkin niin ronkeli että harva ruoka kelpaa.
ihan perheenä ollaan ja tarkotus tosiaan vaan vertailla hintoja. No kyllä meidän laspsi vaan vetää ison purkin lisäks vielä hedelmää tai kasvista jos nälkä on! ei se lapsi syö jos ei nälkä ole,kääntää pään pois ja suu menee suppuun. kai minä nyt lapselle ruokaa annan
en ole laskenut, mutta kyllä näistä paljon tulee
- aamulla puuro Piltti-jauheesta
- lounaaksi vihannes-lihasose isosta purkista puolet ja pienestä purkista puolet tai kokonainen iso purkki
- välipalaksi hedelmäsosetta ja jogurttia tai jogurttia+banaania tai iso purkki kauraherkkua tms.
- päivälliseksi taas vihannes-lihasosetta sama setti kuin päivällä
- illalla vielä puuro, joko valmispuuropurkista puolet tai valmiista jauheesta tehty, annos ei yhtä suuri kuin aamulla
Tähän sit vielä maidot päälle...kalliiksi siis tulee. Meillä on vanhemmat lapset jo koululaisia, joten en jaksa ruveta sössäämään vauvalle erikseen omia ruokia. Sitten, kun vauva saa siirtyä "normaaliin" ruokaan, erotan valmistusvaiheessa osan vauvalle ja purkkiruuat jää suurin osin pois.
Kyllä se vauva tarvii muutakin kun ruokaa. Katon päänsä päälle, vettä, lämpöä, vaatteista ja muista puhumattakaan!!!
Aika kallista toi purkkiruoka tosiaan näyttää olevan.
Meidän esikoinen syö jo ihan samaa ruokaa kuin äiti ja iskäkin, eli vauvalle pitää tosiaan tehdä ihan vaan häntä varten ruoka. Taitaa silti kannattaa tehdä se. Haluaisin tehdä muutenkin, kun mielestäni se on terveellisempää (huom, minun mielestä), mutta kun rahat on meilläkin aika tiukilla, niin täytyy miettiä vähän sitäkin puolta.
Esikoisen kohdalla harmittelin kanssa sitä, että olisi ollut joskus kätevää jonnekin lähtiessä ottaa mukaan purkkiruokaa. Se kun pysyy hyvänä ihan huoneenlämmössä kassissakin, mutta itetekemät olisi pitänyt saada viileään. Vaan kun ei syönyt, niin ei tarvinnut miettiä.
Se oli totta, että oli helppoa siirtyä "tavallisiin" ruokiin, kun lapsi oli niitä aina tottunut syömään. Kaveri, joka syötti pelkkää purkkiruokaa 2-vuotiaaksi asti, kamppaili siirtymisen kanssa ihan tosissaan.
ap
Mä saan vauvasta rahaa 296€ kuukaudessa ja se syö pelkkää purkkiruokaa ja käyttää ketsejä.
Meillä söi lähinnä pelkästään purkki ruokaa ensimmäisen vuoden ja ja toisenkin vuoden ajan usein, kun oltiin kotona ja en välttämättä itse syönyt mitään, niin oli helppo antaa purkkiruoka. Paljonhan niihin varmaan meni rahaa, mutta niin menee minunkin ruokaan ja herkkuihin. En laske sellaisia erikseeen vastan ostan sen mitä tarvitaan.
Kyllä se vauva tarvii muutakin kun ruokaa. Katon päänsä päälle, vettä, lämpöä, vaatteista ja muista puhumattakaan!!!
Lapsilisä myönnetään äidille tai isälle elämistä varten. Ei ne mitään vauvan rahoja ole! Sitä paitsi satasella kuussa ei kyllä kata yhden ihmisen kuluja ole sitten miten pieni tahansa..
ei oikein voi maustaa jälkikäteen,on muuten aika mautonta ja minähän en ruokani mausta tingi.soseet maistuvat hyvin
Riippuen tietysti lapsen iästä, mutta jos nyt syö vaikka puuron, päiväruoan , välipalan, iltaruoan ja iltapalan. ( riippuu myös aika pitkälle mistä kaupasta ruoan ostaa)
0,50+1,20+0,40+1,20+0,40 = 3,70*30= n.111€/kk
Tuosta sitten puuttuu vielä maidot, leivät,sormi ruoka jne.
Sanoisin äkkiä että halvemmaksi tulee kun tekee itse.
Meillä noita kaupan ruokia käytetään reissu ruokana,muuten teen itse.
ruokkia niitä. Ja justhan täällä on väitetty että vauva ei maksa yhtään mitään.
Mä en koskaan imettänyt, en kestoile, enkä tee soseista itse. 296€/kk riittää tosi hyvin vauvan kuluihin kuukaudessa ja se saa vielä uusia vaatteitakin.
et joku 60-70e. Ite teen itse ruuvat ja kuukaudessa menee rahaa noin 20e