G: Järkyttävin näkemäsi elokuva?
Ei välttämättä väkivaltaisin, mutta muuten järkyttänyt aiheellaan ja toteutuksellaan?
Kommentit (208)
Kokki, varas, vaimo ja rakastaja. Toista yhtä kamalaa ei varmaan koskaan tule. Näin sen silloin joskus reilu parikymppisenä, nyt ikää jo 40.
Lilja 4ever
Kertoo vironvenäläisestä tytöstä, joka joutuu seksiorjaksi Ruotsiin. Koko elokuvan ajan toivoo, että tytön asiat alkaisivat mennä paremmin, mutta eivät ne mene, No, tavallaan pääsee pois.
-"Lilja 4-ever on kuvattu Virossa mutta itse Liljan asuinpaikkaa tai kansallisuutta ei kerrota"
On kyllä järkyttävä elokuva.
Suurimmasta osasta sci-fi ja kauhuelokuvista jää aina ahdistus ja ällötys, mutta tositapahtumiin perustuvista - järkytys.
Kellopeliappelsiini (ehkä kauhein kaikista, myös teatteriversiona nähtynä oli järkyttävä)
Trainspotting
Kautokeinon kapina (vähemmän tunnettu, tuli jokin aika sitten Ylen kanavilta ja oli todella järkyttävä tositapahtumiin perustuva elokuva saamelaisiin kohdistuneesta vainosta)
Myös Boys dont cry, Hotelli Ruanda, Schindlerin lista, nämä ainakin.
Kauhuelokuvat eivät niinkään järkytä, ne ovat liian absurdeja ja epätodellisia. Ahdistun todentuntuisista tai tositapahtumiin perustuvista.
Baby of Macon, näin sen 1993, ja vieläkin se käy mielessä aina silloin tällöin. Ja olen katsonut aika paljon kauhuelokuvia. Olen miettinyt miksi juuri tuo elokuva on niin häiritsevä, enkä vaan keksi. Ehkä se loppu oli vaan niin puuduttava.
todella karmeaa, niin katsokaa Pasolinin Salo eli Sodoman 120 päivää. Mulla kesti varmaan 2 kuukautta päästä sen yli. Olen kyllä tyytyväinen, että olen sen nähnyt, mutta kerta riittää.
niin vieläkin tulee oksettava olo kun ajattelen sitä leffaa. Ja joskus ehkä 1,5v siiten katottiin se.
joskus pienmpänä menin ja näin: kuristava kauhu, pelkäsin ihan hirveesti monta vuotta sitä kättä. myöhemmin näin sen ja naurettavahan se oli, mutta olisko 80-luvulla ihan hyväkin?
Sinänsä kauheata sontaa, mutta ainut elokuva mistä vielä vuosien jälkeenkin näen tosi ahdistavia painajaisia. Tää oli jatko-osa, eka oli 28 päivää myöhemmin, sen katsomista en uskalla edes miettiä.
Ostin jonkun tupla -dvd:n missä oli The Happening (ihan hyvä leffa) ja tämä 28 viikkoa myöhemmin ja oli muuten yksi ahdistavimmista elokuvista IKINÄ. Ja minä en edes järkyty paljosta.
Lilja 4ever
Kertoo vironvenäläisestä tytöstä, joka joutuu seksiorjaksi Ruotsiin. Koko elokuvan ajan toivoo, että tytön asiat alkaisivat mennä paremmin, mutta eivät ne mene, No, tavallaan pääsee pois.
-"Lilja 4-ever on kuvattu Virossa mutta itse Liljan asuinpaikkaa tai kansallisuutta ei kerrota"No näyttelijä on venäläinen ja puhdasta venäjää hän puhuu elokuvassakin...
On kyllä järkyttävä elokuva.
Suurimmasta osasta sci-fi ja kauhuelokuvista jää aina ahdistus ja ällötys, mutta tositapahtumiin perustuvista - järkytys.
Virossa on kyllä vahvasti venäjänkielisiä alueita. Esim. Narvassa vironkielisiä on huikeat 3%. Tuo elokuva on kuvattu muistaakseni Paldiskissa länsi-Virossa. Paldiski on myös venäjänkielinen kaupunki, huomasin tämän hyvin konkreettisesti kun viroksi ei tahtonut tulla toimeen esim. ravintolassa.
Näyttelijä kyllä on venäläinen, mutta esim. lentokenttäkohtauksessa (voi kyllä olla myös satama, oon nähnyt elokuvan kerran silloin kun se ilmestyi) on kyllä vironkieliset kyltit jms.
Breaking the waves oli jotenkin sairaalla tavalla myös kaunis, joten sitä en tähän listaa. Järkyttävä oli myös Kuolleiden runoilijoiden seura ja Yksi lensi yli käenpesän. Kauhuelokuvat eivät järkytä juurikaan.
piinaavia myös Breaking ... ja Lilja 4ever.
mies joutuu auto-onnettomuuteen ja käsi irtoaa? Käsi alkaa elää omaa elämäänsä, käy listimässä tämän miehen inhokkeja. Jos en aivan väärin muista, niin Michail Caine oli se mies. Ja muistaako kukaan tällaista elokuvaa: Hullu mies rakastuu naiseen ja yrittää tehdä vaikutuksen häneen ottamalla piirteitä hänen kavereistaan. Yhden tappaa, nylkee hiukset ja laittaa omaan päähänsä jne. Hitsi, kun en muista leffojen nimiä! Penskana 80-luvulla katsoin, olis kiva kokeilla, ovatko yhtä kamalia vielä näin aikuisiälläkin ; )
kummittelemaan vaikka olen nähnyt paljon paljon ahdistavampiakin elokuvia. Ei siinä mässäilty väkivallalla eikä ollut säikyttelykohtauksi, ei piinaavaa jännitystä eikä paljon edes näytetty kauheuksia, mutta niiden tiesi tapahtuvan. En saa sitä ja ihmisten piittaamattomuutta ja rahan/vallanhimoa mielestäni vaikka katsomisesta on kai jo yli kaksi vuotta.
silloinen poikaystäväni vei katsomaan joskus 80-luvun lopulla enkä ikinä antanut hänelle anteeksi... itkin varmaan vuorokauden putkeen pystynyt unohtamaan elokuvan tuomaa pahaa oloa vuosiin. Vieläkin menee kylmät väreet kun mieleen tulee jotkut kohtaukset enkä uudestaan katsoisi vaikka maksettais...
Tosiaankin ihmisten pahuus (yhdistettynä lapsen viattomaan näkökulmaan) järkyttää sata kertaa enemmän kuin suolenpätkillä mässäily ja yliluonnollisilla asioilla pelottelu. Boys don´t cry ja Piano ovat myös järkyttäviä.
Todella ahdistava kuvaus ihmiselämästä
Varsinkin se kohta missä isä meinasi tappaa harhoissaan oman lapsensa.