10 ohjetta laiskaan vanhemmuuteen
Jätä lapsesi rauhaan ja tee koko perheesi elämästä hauskempaa, Tom Hodginson julistaa kirjassaan Joutilaat vanhemmat. Hodginson kirjoittaa pinnalta katsoen humoristisesti, mutta taustalla on vakava vapauden sanoma.
Näin helpotat elämääsi Hodginsonin ohjeilla:
1. Pidä tauko vanhemmuudesta. ”Muutaman kerran vuodessa on päästävä puhaltamaan höyryt ulos. Sysää lapset vanhemmillesi hoitoon kolmeksi päiväksi. Pane tekno soimaan, juo itsesi humalaan ja tanssi aamuun saakka. Vanhemmilla on taipumus muuttua ylivakaviksi lasten synnyttyä.”
2. Unohda huvipuistot, vie lapset luontoon. ”Lapset haluavat mennä hurjiin paikkoihin, joissa ei ole auktoriteetteja ja joissa he saavat luoda vapaasti oman maailmansa. Jotkin hauskimmista lapsuusmuistoistani liittyvät tilanteisiin, joissa leikin heinäpaalien päällä, puistoissa tai puissa.”
3. Älä osta leluja. ”Lelut tekevät leikistä tavarasidonnaista. Voit yhtä hyvin taittaa puusta oksan ja ojentaa sen lapselle. Hän leikkii sillä mielikuvitustaan käyttäen, tainnuttaa sillä hirviöitä, nakertaa sitä suussaan tai tekee siitä porsaan.”
4. Älä juokse museoissa, vaan tee oma. ”Yksi idea syntyi Kauhujen kammiosta. Asettelin seinälle joitakin kammottavia joululahjoja, kuten isäni antaman solmion, jossa oli auringonvalossa hohtavia sammakoita, ja pidin vuorotellen jokaisen edessä kynttilää ja kiljuin kauhusta.”
5. Esitä, että kotityöt ovat kivoja. ”Kannattaa vihellellä [tiskatessa] ja esiintyä ikään kuin työ olisi hauskaa ainakin, jos lapsia on lähistöllä. Tällä tavoin lapset voi kouluttaa iloisiksi kotitöiden tekijöiksi.”
6. Jos olet äiti ja lapsesi kärsii unirytmiongelmista, lähde viikoksi pois. ”[Yksivuotiaat kaksoset]eivät kärsineet äitinsä poissaolosta lainkaan, vaan lakkasivat heräilemästä öisin ja saivat vähemmän raivokohtauksia. ”
7. Älä tuhlaa rahaa kalliisiin lomiin. ”Loppujen lopuksi edulliset paikallisreissut ovat kaikkein mukavimpia. Hauskaa kokemusta ei voi suunnitella.”
8. Älä luo tiukkoja sääntöjä. ”Tietyt säännöt on oltava. Meillä ei esimerkiksi tulla saappaat jalassa sisälle, mutta kyse on pelkästään käytännön asioista: en halua siivota mutajälkiä talosta. Emme esitä ylempää auktoriteettia emmekä sano, että ’tämä on paha asia’. On parempi sanoa ’en pidä tästä’.
9. Älä järjestä tekemistä. ”Muistan, että olin jo lapsena jotenkin terävästi tietoinen siitä, että aikuisten järjestämissä huvituksissa oli jotakin vikaa. Ne olivat lamaannuttavia.”
10. Ota nokoset lapsen kanssa. ”Kuin nukkuisit pienen kuumavesipullon kanssa. Lapset sitä paitsi ovat suloisia nukkuessaan.”
Tom Hodginson: Joutilaat vanhemmat (2009)
Kommentit (5)
1. ja 10. ohjeita olen noudattanutkin jo... ; D
Kunpa joku NAINEN ja ÄITI joskus kirjoittsi tuollaisia relaamisohjeita... Eikä aina mitään hyvän äitiyden (pätemisen) käsikirjoja.
Sääli, että yhä äidit ja naiset vaativat toisiansa kärsimään ja jaksamaan ja uhraamaan itsensä. Miesten täytyy olla niitä, jotka sanovat että "rentoutukaa, vetäkää henkeä, olkaa itsellenne armollisia".
Meidän kotona oli tuollaista: verkkaista ja tylsää :). Mulla olikin todella onnellinen lapsuus. Uskon että ei tuota ongelmia tuon omankaan ipanan kasvatuksessa, kun on siihen tottunut. Onneksi olen myös sen verran sinnikko, että en anna muiden äitien pätemisen tarpeen luoda minulle paineita. Hyvä vanhemmuus punnitaan vain lopputuloksessa, mikä on minusta lapsen onnellisuus ja tyytyväisyys itseensä. Ei koulumenestys, raha , yhteiskunnallinen asema, ulkoinen habitus, harrastukset jne. tee ketään onnelliseksi
1. ja 10. ohjeita olen noudattanutkin jo... ; D
Kunpa joku NAINEN ja ÄITI joskus kirjoittsi tuollaisia relaamisohjeita... Eikä aina mitään hyvän äitiyden (pätemisen) käsikirjoja.
1. ja 10. ohjeita olen noudattanutkin jo... ; D Kunpa joku NAINEN ja ÄITI joskus kirjoittsi tuollaisia relaamisohjeita... Eikä aina mitään hyvän äitiyden (pätemisen) käsikirjoja.
Keskitie paras tie, itse luotu tie paras tie. Minä en esimerkiksi voi ottaa nokosia lapsen kanssa, koska hän ei suostu päiväunille. Relaan kun huvittaa. Uskon vapaan leikin voimaan, ja vastustan harrastuksissa ravaamista.
Elämäni olisi ohi jos joisin viinaa.
t. alkkis
ei tosin ihan tiukasti, se kun olisi aika tylsää sekin :) Mutta joo, kyllä monien kannattaisi vähän relata.