Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alatiesynnytyksessä vauva saa hyviä bakteereita ja orientoituu maailmaan paremmin!

Vierailija
21.02.2010 |

Tutkittu juttu. Sen vuoksi sitä suositellaan lääkäreiden piirissä. Lisäksi sektioiduilla kohtu voi arpeutua niin pahasti, ettei seuraava raskaus ole mahdollinen tai edes helppo. Olen työssäni tavannut revenneitä kohtuja em. vuoksi. Toisekseen seuraavassa raskaudessa istukan toimintakyky saattaa olla huono kohtuarven vuoksi, mikä voi johtaa lapsen kohtukuolemaan.

Sektiohaavat paranevat hitaammin kuin alatiesynnytyksen. Tulehdukset yleisiä. Äidin toimintakyky on parempi alatiesynnytyksen jälkeen ja toipuminen nopeampaa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. minulla 2 sektiolla syntynyttä, ei orientoitunutta...

Vierailija
22/25 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eiköhän tuon sektiokeskustelun ideana ollut se, että synnytystapa pitäisi arvioida tapauskohtaisesti. Eikä niin, että naisen annetaan revetä häntäluuhun asti sen takia, että vauva saa pari bakteeria. käsittääkseni sinä Hesarin tapauksessakin oli arvioitu "henkilökohtaisesti" että vauva mahtuisi, mutta lääkäritkin ovat vain ihmisiä, eivät jumalia, ja kaikkeen ihmisen toimintaan liittynee virhearvion mahdollissus (etenkin kun kyse synnytyksen kaltaisesta arvaamattomasta hommassa, jossa paljon ennustamattomia muuttujia)"

Ja juuri sen vuoksi, että lääkärit ei ole jumalia, heidän ei pidä käyttäytyä kuin olisivat jumalia. Sama koskee kätilöjä ja sairaanhoitajia. Jos potilas huutaa, että kivut on kovat, vauva ei mahdu, ei jaksa enää ja synnytys kestänyt jo kolmatta tuntia, niin turha siinä on inistä, että ponnista vaan niin se tulee. Kun on vaan ihminen, niin voisi ottaa myös sen potilaan mielipiteen huomioon. Joskus potilas vain tuntee kehossaan, että nyt tämä juttu ei onnistu.

Joo - ja joskus voi luulla ettei enää jaksa, ja sitten vaan jaksaakin kun on ihan pakko (mulla oli näin, ei tietenkään voi yleistää).

Eivät minusta lääkärit kuvittele olevansa jumalia.

Me potilaat vain usein vaadimme heiltä liikoja (ja huomaamattamme asetamme heidät "jumalan" asemaan) - usko lääketieteeseen on ilmeisesti meillä niin kova.

Syntymä ja kuolema ovat asioita, joita (edes) länsimainen lääketiede ei voi täysin hallita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on vaan ihminen, niin voisi ottaa myös sen potilaan mielipiteen huomioon. Joskus potilas vain tuntee kehossaan, että nyt tämä juttu ei

- pitäähän lääkärin ja hoitajan epäilemättä osoittaa jonkinlaista auktoriteettia/kompetenssia hommassaan, eihän siitä muuten tulisi mitään (kuvitelkaa nyt lääkäriä, joka vain esittäisi potilaalle/synnyttäjälle vaihtoehtoja ja sanoisi että valitse nyt ihan mitlä sinusta itsestäsi tuntuu... ei kovasti herättäisi luottamusta).

Monesti hoidon onnistumisen takana on myös luottamus lääkäriin/hoitajaan/hoitoon/lääkkeeseen, se käynnistää potilaan elimistön omat parantavat systeemit. (Tätähän on tutkittu, esim. plasebo-lääkkeet jne).

Vierailija
24/25 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi hyvä bakteeri juttu jäi kyllä vielä vähän mietityttämään. Että mitähän kaikkia hyviä bakteereja siellä synnytyskanavassa oikein on ja miten ihmeessä ne vauvaan vaikuttaa? Voitko laittaa ihan jotain "hyvien bakteerien" nimiä?

- että mm allergiat ovat yleistyneet sitä mukaa kun tehdään enemmän sektioita?

Vierailija
25/25 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sektio mun tapauksessa ollut mun tahdosta kiinni. Kyllä sen lääkäri päätti, että sellainen tehdään. Kaikki ei synnytyksessä suju aina niin kuin pitäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä