Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sisältää mielestänne terveellinen ruokavalio.

Vierailija
14.01.2009 |

Ja mitä ei.

Mielipiteitä on tietysti niin monta kuin vastaajiakin, mutta näiden keskusteluiden pohjalta kiinnostuin muiden näkemyksistä.

Itse en todellakaan pingota tämän asian suhteen, mutta tähän asti olen kuvitellut meidän perheen ravitsemuksen olevan kunnossa! Puuroja ja kasviksia kuluu, mutta toisinaan myös eineksiä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan vihollistani:

Juomaa, tupakkaa ja naisia

Vierailija
2/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sellainen ruoka, jonka aineksiksi ostetaan kaupasta esimerkiksi pala kalaa, kaali, porkkanoita, oliiviöljyä ja pari perunaa - vrt. kalapuikot, pussimuusi ja valmissalaatti. Terveelliset ateriat ovat usein myös värikkäitä, lautasella on punaista, vihreää, keltaista, valkoista, ruskeaa, violettia jne - vrt. vaaleanruskea mössöruoka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokojyväleipää, vähärasvaista lihaa, perunaa, kasviksia, hedelmiä, maitoa, puuroa, mysliä... Ylenmääräistä sokerin syöntiä vältetään, esim. jogurttia max. yhdellä aterialla päivässä. Karkkipäivä kerran viikossa. Ranskalaisia, pizzaa ym. noin kerran kuussa.

Vierailija
4/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisimman paljon kuituja ja tuoreita vihanneksia, juureksia ja hedelmiä sisältävä ravinto. Samoin sokeria vain kohtuudella.

MUTTA ruuan pitää - ja tässähän se dilemma on - maistua ja näyttää hyvältä. Ruokaa ei siis mätetä määrättömästi, koska sitä on - vaan sitä syödään valikoiden ja nautiskellen kohtuumäärät.

Ei siis "rax-malli", vaan "chez dominique -malli".

Vierailija
5/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtamatta vihanneksia, marjoja hedelmiä, täysjyväviljaa ja kala.

Vierailija
6/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysjyväpuuroja ja leipää. Ei pitkälle jalostettuja juttuja. Lähiruokaa...Onnellisen kanan munia

Vierailija
7/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitupitoisia tuotteita, vihanneksia, hedelmiä, vähärasvaisia maitotuotteita jne... En nyt jaksa selittää - ei kai nyt Suomessa asu ketään, joka ei tietäisi, miten pitää syödä.

Vierailija
8/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun näkemysteni mukaan terveellinen ruokavalio sisältää tärkeysjärjestyksessä:

- runsaasti kasviksia

- enemmän marjoja, vähemmän hedelmiä

- lihaa, kalaa, kanaa, munia

- täysrasvaisia juustoja ja maitotuotteita

- pähkinöitä ja siemeniä

- tummaa suklaata

- öljyä, voita, kermaa

Ja siihen ei kuulu:

- teolliset transrasvat

- kevyttuotteet

- kermakkeet ja juustokkeet (eli teolliset sinnepäin olevat kevyttuotteet)

- sokeri

- kuorittu vilja

- margariini

Vierailija
9/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveellisestä ruokavaliosta sitten muka on? Vanhukset jotka elää paistetuilla leivänkannoilla vuosikymmeniä elävät 105-vuotiaiksi, mutta nuoret "terveet" urheilijanuorukaiset, joiden ruokavalio on tuunattu vimpan päälle, kuolevat kuin kärpäset. Ei millään pahalla, mutta ruoka on vain ruokaa - energiaa, proteiinia, rasvahappoja ja vitamiineja ja hivenaineita. Niitä tulee kyllä mössöruuasta ihan yhtä hyvin kuin itusalaatista, kummastakin puuttuu jotain oleellista. Sitä paitsi ihmisten metabolismit ovat erilaisia, on hullua sanoa että jokainen tarvitsee nyt esim. 400 grammaa kasviksia päivässä.

Vierailija
10/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos syövät vähän marjoja (ei pakasteta kotona Suomen tapaan) ja syövät vaaleaa viljaa (pasta& leipä)?

Minun näkemysteni mukaan terveellinen ruokavalio sisältää tärkeysjärjestyksessä:

- runsaasti kasviksia

- enemmän marjoja, vähemmän hedelmiä

- lihaa, kalaa, kanaa, munia

- täysrasvaisia juustoja ja maitotuotteita

- pähkinöitä ja siemeniä

- tummaa suklaata

- öljyä, voita, kermaa

Ja siihen ei kuulu:

- teolliset transrasvat

- kevyttuotteet

- kermakkeet ja juustokkeet (eli teolliset sinnepäin olevat kevyttuotteet)

- sokeri

- kuorittu vilja

- margariini

Vierailija
11/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki laihduttajan kannatta seurata myös rasvan määrää, mutta ennen kaikkea kannattaa panostaa rasvan laatuun. Rasvaa voi hyvin olla 25-30 (jopa 35)% päivittäisestä energiansaannista kunhan suurin osa on hyviä rasvoja.

Vierailija
12/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on päivittäisestä energiansaannista jopa 60E% rasvaa... Ja olen hoikka ja kolesterolit kunnossa.

Mutta ei siitä sen enempää, sillä täällä on asiasta jauhettu ja jos liputtaa leivän ja kevyttuotteiden puolesta, niin ei sitä voi ymmärtää.

Yleisesti ottaen ulkomailla ei syödä yhtään sen epäterveellisemmin kuin meillä Suomessakaan, uskoisin, mutta kummasti vaan on Suomi Euroopan lihavinta kansaa. Esim. Keski-Euroopassa syödään huomattavasti paljon enemmän rasvaa kuin meillä ja ihmiset ovat hoikempia.

Ja eikös se kreetalainen ruokavalio ollut se kaikista tervein? Se, jossa syldään paljolti kasviksia, lihaa ja lorotellaan öljyä surutta?

Vierailija
13/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siinä syödään vähän lihaa ja paljon vihanneksia, hedelmiä sekä viljatuotteita... Erityisesti siis viljan osuus on suuri! Ja toki myös öljyn. Itse pyrin noudattamaan Harvardin mallia, uskon sen terveellisyyteen.

Ja eikös se kreetalainen ruokavalio ollut se kaikista tervein? Se, jossa syldään paljolti kasviksia, lihaa ja lorotellaan öljyä surutta?

Vierailija
14/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin: "Nykyisin varsinkin turistialueilla on kreetalaistenkin ruokavalio alkanut muuttua eläinrasvoja, sokeria, valkoisia jauhoja ja lihaa suosivammaksi, ja sairaudet ovat sen myötä lisääntyneet." lainaus sivulta http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0501/6.htm

Vierailija
15/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja.

Täysjyväviljoja, -riisiä, -spagettia.

Kasviöljyjä

hapanmaitotuotteita

Vierailija
16/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysjyväviljaa tosiaan suositaan kreetalaisessa ruokavaliossa ja se on sen perustana: http://www.explorecrete.com/cuisine/cretandiet.html

http://www.mediterraneandiet.gr/cretan.html

Lihan määrä on myös hyvin pieni.

Tosin: "Nykyisin varsinkin turistialueilla on kreetalaistenkin ruokavalio alkanut muuttua eläinrasvoja, sokeria, valkoisia jauhoja ja lihaa suosivammaksi, ja sairaudet ovat sen myötä lisääntyneet." lainaus sivulta http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0501/6.htm

Vierailija
17/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sanotaan!!!

"Jo pitkään on tiedetty, että Välimeren alueella kaikesta päätellen syödään terveellisemmin kuin pohjoisempana. Perinteinen Välimeren ruokavalio sisältää runsaasti ns. hitaita hiilihydraatteja eli viljaa, hedelmiä ja vihanneksia sekä kohtuullisesti oliiviöljyä ja suhteellisen vähän lihaa. Joitakin vuosia sitten huomattiin, että kreetalainen ruokavalio eroaa Välimeren ruokavaliosta siinä, että kreetalaiset käyttävät oliiviöljyä runsaasti, syövät enemmän kasviksia ja hedelmiä ja [b]kohtuullisesti viljaa.[/b] "

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9513125416

Vierailija
18/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaat varmaan pian että kaikkien muiden lähteiden mukaan kreetalainen ruokavalio perustuu pitkälti viljatuotteisiin.

Vierailija
19/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mun näkemyksen mukaan perustuu runsaaseen kasvisten käyttöön, runsaaseen kalan käyttöön ja runsaaseen öljyn käyttöön. Lihaa ja viljaa kohtuudella.

Sä voit olla eri mieltä. Tulkintaeroja.

Vierailija
20/23 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä sanotaan että kreetalaiseen ruokavalioon kuuluu vilja "kohtuudella". Minä olen jo laittanut niitä missä sanotaan päinvastoin.

Kyllä se mun näkemyksen mukaan perustuu runsaaseen kasvisten käyttöön, runsaaseen kalan käyttöön ja runsaaseen öljyn käyttöön. Lihaa ja viljaa kohtuudella.

Sä voit olla eri mieltä. Tulkintaeroja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän