Olen pk-hoitaja, kerron ettei aina ole antaa lapsille lisää ruokaa.
Toisessa ketjussa jotkut kehuivat kuinka heidän lapsensa saavat aina halutessaan lisää ruokaa, jossain saa hakea niin paljon kuin haluaa...
Eräs kirjoittaja on päiväkodissa työssä ja kertoi kuinka aamuisin tulee sama määrä puuroa, oli lapsiluku mikä tahansa ja jos puuro pääsee loppumaan, hoitaja voi hakea lisää keittiöstä...
Minä kerron eskarilaisista. Teemme aina etukäteen keittiöön arvion lomakkeelle paljonko esim. seuraavalla viikolla on lapsia. montako tulee aamupalalle, montako lounaalle ja mionta ko on vielä välipalalla.
Meitä auttaa lasten vanhempien ilmoittamat hoitoajat, niistä selviää lasten läsnäolo mihinkin aikaan päivästä.
Yllättäen poisjääneistä ei tiedetä, ja jos tiedetään jonkun säännöllisesti lounasta ja välipalaa syövän lapsen olevan esim. neljä päivää pois, se ilmoitetaan koska tiedetään.
Päivittäin merkitään kaavakkeeseen montako lasta oli aamupalalla, montako lounaalla ja välipalalla.
Listat katsotaan kun menee aikanaan eteenpäin.
Oli päivä, jolloin lounaalla oli perunaa ja jauhelihapihviä, salaatttia.
Eskari-ikäiset syövät hyvin, pojat usein ottavat kunnolla perunaakin.
Muutama poika halusi lisää ruokaa. Perunaa oli vielä mutta jauhelihapihvejä ei ollut enää.
Kävin viereisessä keittiössä kyselemäsä pojille pihvejä. En saanut. On laskettu 1 pihvi lasyta kohden. Kaupungin päiväkoti jossa kilpailutettu ruokahuolto.
Usein saamme työkavereiden kanssa kysellä lisää ruokaa keittiöltä ihan puurosta lähtien.
Olemme kaikki harmissamme, sillä usein ei ole mitä kulhosta silmät kysyvinä odottavalle lapselle antaa. Kaikki on niin "kortilla"
Kommentit (12)
Ruokaa tilataan just se yksi per nenä. Ruoka tulee ison koulun keittiöstä.
Mitä tehdään? Nostetaanko päivähoitomaksuja vai veroja? Vai meneekö ruoka erikseen maksulliseksi?
Muita vaihtoehtoja ei juuri ole.
on varaa kaataa miljoonia euroja toistensa perään, miten muka lapsille ei ole varaa antaa toista puurolautasellista?!
Sinne viedään omat eväät, joten jää vanhemman vastuulle arvioida oman lapsen syömisen määrä.
kerrot paikkakunnan jossa näin on, voin minäkin kertoa. Voi olla ettei muissa tämän kaupungin päiväkodeissa ole näin, mutta tämä oli Hyvinkäällä. Keittäjä vielä sanoi minulle kun kysyin vaikka ½ pihviä lisää, että ei tule, tämä jauhelihapihvi on 55g kun normaaliannos on 50g.
Olen ollut viime aikoina peruskouluissa työssä. Eräässä pikkukunnassa oppilaat ottivat ruokaa niin, että lihapullapäivänä kenties pieni muru perunaa ja 5-8 lihapullaa.
Kukaan ei valvo, opettajat syövät kaikessa rauhassa ja kontrolloivat äänen voimistumista mutta syöminen on jokaisebn oma asia - paitsi minä olin se, joka nousin pöydästä kesken syömiseni, kun oppilaat hakevat pelkkiä lihapullia. Laitoin lautaselle perunaa, sanoen että lihapulliin kuuluu perunaa myös, varsinkin kun haetaan lisää. Pidin pelkkien lihapullien syömistä ääripäänä, mikä ei ole sen enemmin oikein kuin ei ole oikein ettei perunan kanssa saisi ½ jauhelihapihviä.
Myös Hiidenkiven ala-asteella on mahtavasti ruokaa tarjolla. Lapset savat syödä todella monipuolista ja hyvää ruokaa, tarjolla on kuin hyvän ravintolan seisovassa pöydässä.
Kummaa eroa joidenkin päiväkotien ja koulujen suhteen.
toivottavasti saadaan lapsille masut täyteen.
Tuo päiväkodin välipala esim. ihan listassa lukee eteisessä ja vanhemmat ovat nähneet - pulla.
Pullan kanssa ei ole välipalalla esim. päällystettyä voileipää, vain pullaa ja mehua. Sitä olen ihmetellyt kun jonain päivänä on taas välipalalla graham-lihapiirakka, vaikka lounas olisi ollut tuhdimpi kuin pullapäivänä.
Moni lapsi lähtee päivähoidosta ulkoa esim. klo.16-17 välillä ja jos iltapäivällä klo.14.00 on saanut vain pienen pullan ja lasin mehua, voi olla kovakin nälkä, verensokerin heittoa...
Jos lapsi ei mene kotiin suoraa syömään, vaan esim. haetaan sisarus jostain hoidosta, käydään kaupassa jne. voi olla aika kiukkuinen lapsi.
Lapselle on laskettu ihan oikein esim. yksi jauhelihapihvi ja jos ateriamalli on käytössä, lautasella on muutakin syötävää. ALLE KOULUIKÄINEN EI TARVITSE AIKUISEN ANNOSTA!! Oma lapseni on Helsingissä päiväkodissa ja todennäköisesti saa "vain" yhden satsin ruokaa. Entäs sitten? Välipala on 3 tuntia ruokailusta ja kotona syö paitsi tukevan aamiaisen niin myös kunnollisen päivällisen. Olen ihan tyytyväinen siihen että päiväkodissa tarjotaan edes se kiistelty lounas- kaksi sukupolvea sitten tarjottiin ruisleipää ja omenia eikä niitäkään varmaan säännöllisesti.
Teillä ihmisillä on ihan liikaa aikaa elämässänne jos tuollaisesta jaksatte huolestua. Suomalaiset ovat läskimpiä kuin koskaan ja tunnetusti pieni nälässä oleminen on terveellisempää kuin vatsan täyteen syöminen- eiköhän tuo annostelu ole siis ihan hyväkin juttu.
Ps. Välipala on nimensä mukaisesti pieni suupala jotain, jolla pärjätään seuraavaan kunnon ateriaan (= päivällinen). Sen ei kuulukaan olla mikään lihapiirakka ja jos vaikkapa kauppareissu on edessä hoitopäivän jälkeen, mukaan voi varmasti varata toisen "suupalan" jotain minkä avulla kotiin selviää.
Tuossa ap:n kirjoituksessa loistaa poissaolollaan järjen käyttäminen tilanteessa jossa pojat halusivat lisää ruokaa; peruna jätettiin ottamatta kun ei saatu pihviä sen kaveriksi. Aivan sairasta.
Jos lapsilla olisi oikea nälkä ollut, ap varmaankin olisi vinkannut näille että ottavat pari perunaa, salaattia ja vaikkapa näkkäriä?
Äitini sukupolvi eli ruskealla kastikkeella ja perunalla (+ näkkärillä). En väitä että muidenkin pitää nykyään tehdä niin, mutta sitä en tajua kun pidetään arvossa vain lihaa. Muutenkin saa vatsansa täyteen, jos vähän näkee vaivaa ateriamallin hyödyntämisessä.
Meillä 3 osastoa ja aina kysellään jos joltain osastolta olis jäänyt ruokaa.
Tietty ruoan tuhlaaminen on tylsää, mutta ei ole oikein, että lapset ei saa lisää jos on vielä nälkä.
Tätä ongelmaa ei niin ollut ennen, kun päiväkodeilla oli omat keittiöt.
pidetään lapsia nälässä :(