Vastasyntynieden äidit! Vaihdatko vaipan yösyötöllä ennen vai jälkeen syötön?
Kun sitä kakkaa tuntuu tulevan koko ajan kuitenkin..
Itse yritin syöttää ensin yhden puolen ja sen jälkeen vauva aina nukahti totaalisesti, olisi ollut tosi helppo laittaa sänkyyn. Mutta vaihdan rintojen välillä ja toivon että kakkaa tulisi vähemmän toisen rinnan jälkeen..
Miten teillä?
Kommentit (34)
Eihän semmoisia voi jättää koko yÖksi vaippaan?!!
ap
ellen ole selvästi kuullut että vauva kakkaa. Yleensä en ole kuullut, koska olen jo nukkunut siinä vaiheessa (koska vauva vieressä, en edes herännyt yösyöttöihin kunnolla).
Missä kunnossa teillä sitten on iho? Onko joku 5 cm:n paksuinen sinkkivoidekerros suojaamassa ihoa..?
Missä kunnossa teillä sitten on iho? Onko joku 5 cm:n paksuinen sinkkivoidekerros suojaamassa ihoa..?
Mulla neljä lasta hoidettu vaipaa vaihtamatta yöllä (toki jos olen kuullut isot kakat niin sitten olen vaihtanut) eikä kellään mitään vaippaihottumia. Neljännellä kestot käytössä, muilla kertikset.
Mulla kolme lasta ollut enkä ikinä ole kenellekään vaihtanut vaippaa keskellä yötä, ellei selvästi ole kuulunut, että nyt tuli kakka. Eikös se opeteta synnärillä? Lapsi yritetään pitää puoliunessa yöaikaan, että oppii rytmit. Vaipanvaihto virkistää.
Koska muuten vauva hiiltyy kun ei saa nälkäänsä heti tissiä ja toisekseen että yleensä sen syötön jälkeen tulee kakat.
kakkavaipat. Eli eskoiselta en koskaan, kun kakkasi vauvana n viikon välein. Kuopukselta joitakin kertoja. Kertakäyttövaippoja kätettiin molemmilla. Kuopus atoopikko, muttei hänelläkään ollut koskaan vaippaihottumaa, joskus aavistus punoitusta, silloin rasvattiin, ei muuten.
enkä ole koskaan huvikseni öisin vaippaa vaihtanut.Ainoastaan jos on vaatteet märät tai vauva huutanut vaipan takia.Älytöntä se olis tollai joka yö valvoa.Ihot on pysyneet hyvinä.Rasvoja ei olla käytetty ollenkaan.
Mä olen ihmetellyt ihan samaa. Meillä kans poika piristyy vaipanvaihdosta niin tosissaan, ettei sen jälkeen nukkumisesta tule oikein mitään. Ja pojan kakkailut kun sattuu ajoittumaan just tohon yölliseen aikaan, ei viiti koko yöks jättää kakkaansa killumaan.. koita nyt siinä sit pitää yösyötöt nopeina ja rauhallisina...:(
koska eivät koskaan ole kakanneet yöllä. Kakkavaipan olisin heti vaihtanut, mutta onneksi on ollut näin.
Sillä meilläkin neiti kakkasi joka vaippaan iässä 0-1kk (tai max 1,5kk). Sen jälkeen ei ole yöllä tarvinnut vaippaa vaihtaa. Meillä neiti ei herännyt yli virkeäksi vaipanvaihdossa, kun pidin niin hämärää valoa, että tuskin näin vaipan vaihtaa ja lisäksi käytin yöllä kosteuspyyhkeitä. Lisäksi sen jälkeen tissille, niin johan nukahti siihen uudelleen syötyään riittävästi:) Neiti nyt 4,5kk.
Ainakaan meillä pyllynpunoitukset ovat alkaneet (siis jos vaippa on jonkinaikaa vaihtamatta) vasta kun syönyt muutakin ravintoa kuin äidinmaitoa. Joo, eikä meillä ole pahemmin yöllä vaippaa vaihdettu. Asia opetettiin jo synnytysvuodeosastolla.
kunnes oli neuvolan järjestämä synnytysvalmennusporukan vauvatapaaminen n. 1kk ikäisten vauvojen kanssa. Siellä vasta kuulin, että ei tarvitse vaihtaa aina, vain jos todellakin tulee kakkaa (kokeile vaikka sormella, pienempi paha oma sormi kakassa kuin pirteä vauva, jos vaippaan kurkit) ei siis automaattisesti vaihdella eikä jos vauva nukkuu eikä heräile vaikka kakka olisikin.
Olin erittäin helpottunut silloin tuosta tiedosta. Omat yöni rauhoittuivat huomattavasti kun en stressanut vaipan vaihdosta. Olisinpa kuullut sen aikaisemmin.
koska eivät koskaan ole kakanneet yöllä. Kakkavaipan olisin heti vaihtanut, mutta onneksi on ollut näin.
Vaihan vaipan aina ennen iltatissiä, ja yöllä saa tissiä myös, mutta kertaakaan ei ole yöllä kakannut -vaikka päivisin tekikin niitä maitokakkoja joka syötöm yhteydessä!
enkä muitakaan voiteita. Iho on loistavassa kunnossa. Päivällä vaihteleen tiheästi ja annan ilmakylpyjä. Näin olen toiminut molemmilla lapsilla.
Eli joskus ennen ja joskus jälkeen syötön. Vauva nyt 4 vkoa. Yövaipanvaihto selvästi rauhoittunut nyt. Joskus vaihdan vasta aamulla.
koskaan vaihtanut ellei vauva ole selkeästi kakannut. Ja monesti on käynyt niin, että olen vasta aamulla huomannut, että vauvalla on kakat vaipassa.
Lapsia 3 ja jokaisen kanssa olen toiminut näin, yhdelläkään ei ole ollut ongelmia ihon kanssa.
Tämä on yksi niistä asioista joita olisin toivonut tienneeni etukäteen niin olisin nukkunut itsekin paremmin ensimmäiset viikot...
Kun esikoinen oli 4vko ja valitin tätä vaipparumbaa niin ystäväni kehoitti mua olemaan vaihtamatta yöllä. Näin tein ja vauva lakkasi kakkaamasta öisin parin päivän sisällä vaikka siihen asti oli kakannut joka syötön jälkeen.
Maitokakka ei meillä ainakaan ärsyttänyt ihoa ollenkaan. Mitään rasvoja ei käytetty.
Sama homma toisen lapsen kohdalla.
oli pakko vaihtaa pojan vaippa ainakin kerran yössä, useimmiten kaksi! Tosin ei kakan takia vaan sen pissanmäärän! Jos vaippaa ei vaihtanut niin lapsi käytännössä ui pisassassaan aamulla! Eli eipä paljon tarvinnut miettiä että vaihtaako vai ei!
Vaihdoin vaipan aina ennen syöttöä.
vauvan iho ei sitä vaadi, älä suotta uuvuta itseäsi vaihtelemalla vaippaa öisin.
Vauvallekin on parempi jos yö on selkeästi erilainen kuin päivä, oppii paremmin kunnon päivärytmin.
Jos vauva itse kakasta vaipassa häiriintyy, tai iho oireilee, sitten vaihda.
Joka tapauksessa, ei ne vauvat onneksi loputtomasti öisin kakkaa. Se loppuu aika nopeasti.