ALA-ASTEEN arvosanoista opettajille ja muille ihmettelijöille.
Ihmettelen kovasti miten arvosanoja jaetaan ala-asteella. Tuntuu että opettajat antavat niitä liikunnassa ja taitoaineissa mutun mukaan.
Toinen lapsistani on huippulahjakas liikunnassa. Hänen arvosanansa 9 on korkein mitä heidän luokallaan kenellekkään on annettu. Sama luokka ollut kaikki viisi vuotta.
Hyvät oppilaat saavat kuulemma seiskan ja kasi on kuulemma jo tosi hyvä numero. Näin on opettajan kertomana.
Sama koskee toista lastani. Hän on myös liikunnallisesti erittäin lahjakas, taitava ja harrastaa liikuntaa vapaa-ajallaan monipuolisesti. Arvosana on 8.
Jos joku on jaksanut lukea tähän asti nyt nyt tulee varsinainen kysymys.
Jälkimmäinen tapaus on myös erittäin taiteellinen. Visuaalinen ja esteettinen. Tekee ja rakastaa tehdä maalauksia yms. töitä monipuolisesti. Harrastaa kuvataiteita myös vapaa-ajallaan ja tekee upeita töitä. Kouluarvosana todistuksessa 8.
Ensimmäinen tapaus saa hätäisesti paperille pari ukkoa ja sen jälkeen alkaa jalka vipattamaan pallon perään. Kuvataiteen arvosana todistuksessa 8.
Hänelle varmaankin oikea arvosana kannustuksena, että jaksaa keskittyä niiden ukkojen maalaamiseen mutta kun toinen lapsi tekee todella hienoja töitä ja saa arvosanaksi saman kahdeksikon.
Miksi lasta ei kannusteta arvosanoin? Miksi liikunnallisesti lahjakkaalle ja hyvin käyttäytyvälle innokkaale lapselle ei voi antaa arvosanaksi kymppiä?
Miksi taiteellisesti lahjakas lapsi saa saman arvosanan 8 kuin sisaruksensa, joka piirtää pakolliset "tikku-ukot"..
Kommentit (28)
yleensäkin asenteen vaikutus mihinkään aineeseen on kyseenalaista...kyllä ammattiataitoinen opettaja näkee kuka on lahjakas missäkin esim kokeiden perusteella. Tuntiaktiivikuus ei kerro mitään hiljaisista opiskelijoista
myös perusteella _liikunta_numero annetaan...asenne tunnillahan ei kerro todellakaan totuutta liikunnallisuudesta jos kuitenkin treenaa suurimman osan vapaa-ajastaan... T: kasin ipanan äiskä, treeniä 6krt/vko
keskinkertaisena opettajan ryhmässä, joka kannusti oppilaitaan (lukio): Hyppikää huorat!
Ne, jotka halusivat kiitettäviä ja ne jotka pelkäsivät eniten, hyppivät eniten.
Kyllä lukiolaisen pitää jo ymmärtää, ettei tuollaista kielenkäyttöä pidä eikä saa hyväksyä.
Huh huh, harmittaa puolestanne.
Mielestäni koko numeroarvostelu näissä puheena olleissa aineissa on ala-asteella vitsi. Koko arvosteluskaalaa ei uskalleta käyttää. Olen itse hyvä esimerkki.En saanut koskaan 10 ala-asteella enkä vielä yläasteellakaan 7 luokalla. Sitten opettajien oli pakko antaa 10, kun olin oikeasti tosi hyvä. Asenne kohdallaan, olen liikunassa hyvin monipuolisesti lahjakas ja harrastan monipuolisesti. Sen jälkeen liikuntanroni on aina ollut 10. Olen itse yhdeltä koulutukseltani kasvatustieteilijä ja luokanopettaja. Valitettavasti vieläkin on sama ilmiö havaittavissa numeroarvioinnissa. Siinä tasapäistetään porukka kasvatuksellisiin syihin vedoten. Toki poikkeuksiakin löytyy. KOko peruskoulu systeemi on suomessa aika tasapäistävä mutta erot kyllä tulevat esille myöhemmin. Sillä voi kannustaa lapsiaan. Itse olen jopa lukenut yliopistossa liikuntatieteitä, vaikka ei ole olleenkaan oma työura. Tsemppiä
numeron taikovat, jos ei siitä näytöstä, jota tunnilla tulee esiin? Harrastuneisuus tarkoittaa sitä (soitin kunnassamme asiasta vastaavalle henkilölle) että oppilas - - paitsi että osaa sekä tiedollisesti että taidollisesti vahvasti kaiken tai lähes kaiken tunnilla tulevan, on siis monipuolinen, suhtautuu positiivisesti, asiallisesti, jopa kannustavasti, osallistuu ja on aktiivinen, toimii ryhmässä siten että hänen taidostaan ja asenteestaan on muillekin iloa - - tuo esiin osaamisensa yli sen, mitä koulussa on opetettu. Hän osaa siis enemmän, mitä keskeisesti on ollut esillä. Hän laajentaa itse aktiivisesti osaamistaan. Parasta arvosanaa ei ole tarkoituskaan jakaa kaikille aika hyville.
myös perusteella _liikunta_numero annetaan...asenne tunnillahan ei kerro todellakaan totuutta liikunnallisuudesta jos kuitenkin treenaa suurimman osan vapaa-ajastaan... T: kasin ipanan äiskä, treeniä 6krt/vko
vaikka olisi luistelussa SM-tasoa, mutta uinnissa vain keskinkertainen niin ei ansaitse kymppiä.
Sama on matikassa vaikka olisi lahjakas mutta geometria tökkii niin sama juttu.
Miten sitä voi auttaa?
Mun lapsella on löysät nivelet.
vaikka lapsesi on liikunnallinen, onko hän mielestäsi loistava KAIKISSA lajeissa ja liikunnan osa-alueissa?
Usein nämä jotain tiettyä lajia fanaattisesti harjoittelevat lapset ovat melkoinen kiviriippa opetusryhmässä.
Ensinnäkin heille on iskostettu ajatus, että he ovat loistavia liikunnassa ja parempia kuin muut.
No, näin voi ollakin heidän oman lajinsa kohdalla, mutta kun opetussuunnitelmaan kuuluu, että liikuntaa harjoitetaan laidasta laitaan.
Vaikka lapsesi harrastaa jääkiekkoa 6 kertaa viikossa, se ei tarkoita automaattisesti hyviä taitoja vaikkapa telinevoimistelussa.
Ja edelleen peräänkuulutan sosiaalisia taitoja oppitunneilla. Yksilöpelaajat ja sooloilijat erottuvat joukosta - eivätkä edukseen.