Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 4-v:lle pidetään (kaveri)synttärit vai pidetäänkö???

Vierailija
19.02.2010 |

Nyt en oikein tiedä mitä tekisin 4v:n synttäreiden kanssa.

Meillä ei oikein ole sellaisia sukulaisia / tuttujakaan, jotka tulisivat lapsen synttäreille, ainakaan enää kun ei ole jotkut 1v juhlat tiedossa. (Viimeksikin oli vain mummo vähän "puoliväkisin", mutta turhalta tuntuu pitää teennäisesti "juhlia" vain mummon vieraana.)

Toisaalta tiedän että lapsi itse odottaa synttäreitä.

Toki voimme juhlia ihan oman perheenkin kesken ja laittaa kaikki koristeet ja kakut, mutta onko se hänelle "ankeaa", kun täyttää jo 4v.?

Kaverisynttäreitä ei ole ennen ollut, ja nyt en tiedä oikein ketä kutsuisin, kun sellaisia varsinaisia pitkäaikaisia kavereita hänellä ei vielä oikein ole.

Pv-koti loppui, kun olen nyt kotona vauvan kanssa; tosin siitä ei ole kuin muutama kk joten kyllä hän vielä muistaisi joitain päiväkotikavereita, mutta onko hassua mennä päiväkodille viemään kutsuja muutaman lapsen lokeroon, kun ei enää ole siellä? Heidän perheitä emme niin hirveän hyvin tunne / tiedä missä asuvat.

Kerhokavereihin taas ei ole vielä ehtinyt tutustua, heitä emme tunne senkään vertaa kun vasta pari kertaa käyty.

Ja joka tapauksessa en voi kutsua koko n. 20 lapsen pv-kotiryhmää tai koko n. 12 lapsen kerhoryhmää, eli pitäisi "valikoida" muutama.

Naapurissa on pari lasta, tosin hieman vanhempia, mutta joista meidän lapsi tykkää, joita ehkä voisi pyytää, mutta vähän outoa kai pitää synttärit joissa vieraana 2 lasta?

Tai sitten heidän sisarukset voisi tulla myös, mutta en tiedä haluaako koululaiset tulla 4v:n synttäreille (ja pitääkö sitten pyytää muistakin naapureista ne muutkin koululaiset? Emmekä edes ole kauhean hyvissä väleissä kaikkien naapureiden kanssa.)

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä ei ois outoa, että kutsuu esim. pv-kodista kuitenkin muutaman parin kk:n takaisen kaverin, ja vaikka sitten naapurista..

Eli kukaan ei ehodttanut sitä vaihtoehtoa että perheen kesken.

Ja jos ei ne pv-kotikaverit uskalla tulla yksin, niin taidan laittaa että vanhempi saa tulla mukaan, siinähän sitä tutustuu (ja tietysti tunnen muutaman vanhemman puolittain..)

harmi että kerhoryhmästä en tunne vielä oikein ketään ja kaikki aika pieniä lapsia, 3v., vain kait pari 4v ?

ap

Vierailija
2/38 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-v. on jo niin iso, että juhlat on pidettävä. Kotohoidossa on poika uudella alueella , jonne vasta muutimme. Juuri aloitti kerhossa, jonka lapset siis vielä melko vieraita. Naapurit vähän vanhempia ja /tai vieraita.

Ystäväperheiden lapset myös vääränikäisiä tai sitten asuvat liian kaukana.

Mitä siis tehdä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsuja syntymäpäiville päiväkodista ja olenkin kaikkiin lapsen vienyt mihin on ollut mahdollisuus. Keväällä on oman lapsen 4-vuotis synttärit ja lapsi haluaisi kutsua 6 lasta päiväkodista, mielestäni on aika iso määrä. Siskoni tulee kyllä avuksi, mutta mietin silti olisiko karsittava vielä tuosta muutama lapsi pois. Mutta sitten itseäni mietityttää taas se, että tuleeko niille ei kutsutuille paha mieli, kun heitä ei olekaan kutsuttu juhliin.

Vierailija
4/38 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kutsuisin nuo jos ne on selkeät toiveet ja oikeat kaverit.

Hyvin voi olla että joku / jotkut ei pääse. Ja etenkin kun saat apua synttäreille.

ap

Vierailija
5/38 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-v. on jo niin iso, että juhlat on pidettävä. Kotohoidossa on poika uudella alueella , jonne vasta muutimme. Juuri aloitti kerhossa, jonka lapset siis vielä melko vieraita. Naapurit vähän vanhempia ja /tai vieraita. Ystäväperheiden lapset myös vääränikäisiä tai sitten asuvat liian kaukana. Mitä siis tehdä?

kuulostaa vielä vähän hankalammalta kuin meidän...

Yksi vaihtoehtohan olisi teilläkin siirtää synttäreitä vähän - eihän sen niin väliä onko vaikka muutaman viikon myöhemmin, jos ehtisi vaikka johonkin kerhokavereihin tutustua sen verran että osaisi kutsun laittaa.

Meillä ainakin vielä se ongelma, ettei lapsi edes muista kenenkään nimiä kerhosta vielä, niin hankala siinä on kutsuja kellekään edes osoittaa... (ja ne pitäisi vielä antaa käteen, kun siellä ei ole mitään omia lokeroita).

ja on joutunut olemaan sieltäkin pois sairastelun vuoksi, mikä hidastaa tutustumista ryhmään (joka siis oli valmis ryhmä, hän aloitti vähän kesken kauden...)

ap

Vierailija
6/38 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika täyttää kohta neljä, ja hän haluaisi viettää kunnon synttärit. Ongelmana on se, että asumme tosi ahtaasti ja jollakin tavalla häpeän kotiamme, joka on ahdas ja siivoton, eikä meillä ole vuosikausiin ollut rahaa ostaa huonekaluja tms. Ulkosynttärit olisivat ihan jees, jos sattuu hyvä keli, mutta lasten valvominen on hankalaa.

Vierailija
7/38 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotikavereilta sen jälkeen kun oli jo vaihtanut päiväkotia.

Ja lasten määrästä, minun tyttäreni 4v-synttäreillä oli 2 kaveria (yksi sairastui eikä päässyt). Kivaa tuntuu olevan. Ja 5v synttärit sitten pidettiin jo hieman isommat.

Vierailija
8/38 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isot kaverisynttärit 5v juhlat kaksosille. Paikalle kutsuttu reilut 20 kaveria, tyttöjä ja poikia, tuskin kaikki tulevat kuitenkaan. Olen saamassa ulkopuolisen avun ohjelmaa vetämään, ja aika on suht lyhyt ja talo on iso. En jaksa pitää useita juhlia ja lapset ovat sen verran sosiaalisia että kavereita on...

Me kutsuimme kerhosta vai ne jotka lapset halusivat, mutta olisin voinut kutsua koko kerhoryhmä, jos muita ystäviä ei olisi ollut. Siinähän sitä tutustuu...

hauskoja juhlia

Vierailija
9/38 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin tosiaan niin, että kutsuisin sieltä päiväkodista tai naapurustosta niitä tutuimpia.

Mutta kyllä mä kutsuisin sieltä kerhostakin. Sehän on ihan hyvä rajaus, että kutsut samanikäiset, varsinkin jos niitä on vain muutama. Kysyt kerhon vetäjältä ketkä ovat samanikäisiä ja kerrot synttäri-ideasta. Sitten vain annat vaikka kerhonvetäjän kanssa kutsut, että menee oikeille lapsille.

Mä siis suositan tuota kerholapsiin tutustumista, jos olette nyt kotona. Jos kerho ei jatku kesän yli, niin teillä on pian sellainen tilanne, että kesällä on aika vähän kavereita.

Synttärit on tosi kiva tapa tutustua toisiin lapsiin. Ja kenen 4-vuotias ei haluaisi lähteä synttäreille? Innoissaanhan nuo ovat.

Vierailija
10/38 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja pari aikuistuttavaa, mutta silti juhlat olivat sankarin mielestä mitä ihanimmat. Kakku oli jotenkin se pääasia, jota muistellaan edelleenkin.

Kävi synttäreillä niin, että elokuun lopun sunnuntaina oli se "tää on varmaan viimeinen rantapäivä" ja liki kaikki kutsutut peruivat tulonsa viime tingassa. Itse olin jo itku kurkussa, mutta tämä synttärisankari ei huomannut mitään omituista "ilmassa", vaikka paikalla todellakin olivat vain omat sisarukset, naapurin poika ja kaksi aikuiskaveria.

Vierailija
11/38 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ollenkaan tarpeellista. Veljeni synttärit vietimme ensimmäistä kertaa kavereiden kanssa kun hän täytti 5. Minulla taisi olla ihan sama. Ja hänhän on vasta 4 vuotias. Kutsu vain ne kaksi ja jos jollekkin vanhemmalle pitää selittää niin selitä etteivät muut päässeet. Hyvin voit pitää juhlat. Tiedän. Vastaus on myöhässä, mutta kaikille muille joilla on tuo ongelma. Jos et halua pitää niin sekin on ihan hyvä. Viettäkää vaan perheen kanssa ja katsokaa vaikka joku kiva lastenleffa vaikka ^^ En ainakaan itse muista mitään synttäreistä ennen kuin täytin 5 ja en ole yhtään surullinen joten ei se niin vakavaa ole. Vakavempaa on jos lapsi ei ehdi saada ystäviä kouluikään mennessä tai kouluaikana. Kaikenmaailman muskarit ja kerhot ja harrastukset auttavat kyllä saamaan kavereita. Ehkä sitten kun lapsi täyttää 5 voi pitää ensimmäiset kunnon kaverisynttärit.

Vierailija
12/38 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lapselta kenet hän haluaa kutsua. Meillä on ollut silleen. Jos lapset kutsuvat vain yhden kaverin, niin se on ok. Ei ne synttärit mitkään näytön paikka ole vaan lapselle hauska lisä elämään. Olen kuitenkin pitänyt jotenkuten kiinni säännöstä että yhtä monta vuotta kun täyttää niin monta vierasta, suunnilleen. Meidän lapset ei ainakaan hallitsisi 20 lapsen synttäreitä, enkä minäkään:)!

Vierailija
13/38 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä nekin ovat hänelle synttärit. Naapurin lapsista kutsuisin ne joista hän pitää ja jotka tuntuvat kavereilta, ei todellakaan tarvitse kaikkia. Ehkä muutama kerhostakin jos oikeasti kavereita. Ei vieraita tarvi olla paljon, muutama riittää. Ehkä jotain pientä ohjelmaa/ongintaa niin tuntuu kivalta vierailulta. Panosta sitten 5 v synttäreihin enemmän vuoden päästä.

Vierailija
14/38 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä voi olla näin vanha ketju???

Hitsi, pitää näköjään aina katsoa päivämäärä ekaksi. Typerää.

Vierailija
15/38 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli siinä mielessä vastaava tilanne, että olin äitiyslomalla ja kerhoa oli ehditty käydä 2 viikkoa kun 4 v synttärit oli. Mä tein niin, että kutsuin 2-3 samanikäistä lasta ryhmästä, ryhmässä oli enemmän. Sitten naapurista ja entisestä päiväkotiryhmästä pari lasta.

Synttärit on kuitenkin hyvä tapa tutustua ja vahvistaa lasten kaverisuhteita. Tuntemattomille kantsii sanoa, että vanhempi mukaan kahville. Leikkiajaksi riittää ihan 1,5 tuntia.

Mulla tuli paha mieli noista, että ei haluta vaivata ihmisiä. Miten ystävyys on ihmisten vaivaamista? Eikö se ole rikkautta, että on ihmisiä joiden synttäreille voi mennä.

Vierailija
16/38 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli paha mieli noista, että ei haluta vaivata ihmisiä. Miten ystävyys on ihmisten vaivaamista? Eikö se ole rikkautta, että on ihmisiä joiden synttäreille voi mennä.

Minusta kaiken huippu oli se kommentti, että ison porukan kutsuminen on jotenkin pätemistä, että meille mahtuu ja on varaa tarjota! Huhhuh.

Minusta vieramäärässä pitää kuunnella myös lasta. Jos lapsi mielummin kutsuu pari kaveria leikimän ja herkuttelemaan, se on ok. Ja jos taas haluaa isot juhlat tai jotkut hoplopit, sekin on ok, jos se perheelle muuten on järkevää tai mahdollista.

Meillä 8-vuoitas on ollut kaiken tyylisillä synttäreillä ja aina on kivaa. Itse ollaan juhlittu kotona, suurimmillaan 12 lasta ja vähimmillään (kavereita) oli 3. Pienemmilläminusta riittää hyvin se alle 5, isommilla voi olla enemmänkin.

Vierailija
17/38 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eskariryhmän ja nyt koulussa koko luokan.

Ei tarvitse miettiä tunteeko vai ei. Sitten ainakin tuntee...

Vierailija
18/38 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutte ne lapset, joita synttärisankari itse haluaa, olivat he sitten naapurustosta, päiväkodista tai kerhosta. Päiväkotiin voi aivan hyvin käydä viemässä kutsut vain niille tietyille kavereille lokeroihin. Sisaruksia ei tarvitse minusta kutsua, ei naapurustosta eikä muutenkaan (eikä varsinkaan koululaisia).

Vierailija
19/38 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tai teidän perheellä ystäviä joilla lapsia?

Meillä lasten synttäreille kutsuttu niitä lapsia joiden kanssa lapsi leikkii, kerhossa, pihassa, puistossa...

Isomman lapsen juhliin luokkakavereita, harrastuksista ja kotipihoilta tuttuja lapsia.

Kutsukaa niitä kerhokavereita, sitten tutustuu. Tai jos sieltä päiväkodista joku jäänyt mieleen, niin sellainenkin.

Vierailija
20/38 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaan synttäreille ei oikeasti kannata kutsua mitään valtavaa lapsilaumaa.

Se on niin makuasia, mutta minä puolestani en ole koskaan ymmärtänyt miksi koko ryhmä (kerho-, pk- tai koulussa luokka) pitäisi kutsua. Sitten ehkä, jos haluaa kutsua kaikki muut paitsi yhden, se yksikin olisi kohteliasta pyytää, mutta muuten sillä ei ole merkitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi