Alkaako synnytyksen keston laskenta
siitä kun vedet menee??
Anteeksi tyhmyyteni, mutta kun en tiedä.
Kommentit (9)
Meidän esikoisen kohdalla aikoinaan lapsivesi meni klo 02 yöllä.Supistukset alkoivat klo 16 ja tyttö syntyi klo 22. Eli synnytyksen kesto 6h.
supistukset ke klo 17 ja sairaalaan klo 20, sitten yöllä n. 03 jälkeen ne pitenivät n. 10-15min ja sitten käynnisteltiin jne ja kätilö sanoi samaa että miten haluat että tämä merkataan. minusta se synnytys alkoi silloin klo 17 kun supparit säännöllisiä.mikä ei ole säännöllinen, olivat 5min välein jos silloin, vaikka vauva syntyi tasan 25h siitä! V--tu että sattui sen vuorokauden...
mulla kysyttiin koska alkoi supistukset tuntuun kovilta ja kivuliailta ja siitä merkittiin alkaneeksi.
vedet meni vasta kun kalvot puhkaistiin mutta jos synnytys vesien menolla käynnistyy niin uskoisin että siitä aletaan laskemaan kesto.
ja menin sairaalaan vasta seuraavana päivänä iltapäivällä. Kysyttiin, onko säännölliset supistukset. En tuntenut mitään, joten käyrään laitettiin. Niistä selvisi, että supistukset on 3 min. välein ja sisätutkimuksessa vielä, että olin 3 cm auki. Mulle kirjattiin synnytyksen alkamisajaksi se sairaalaan kirjautuminen, vaikka lapsivesi meni jo 12 tuntia ennen sitä hetkeä. Varmaan ne supistuksetkin oli ollut säännölliset jo ennen sairaalaan kirjautumista, mutta kun mulla on vähän korkeahko tuo kipukynnys :-)
synnytyksen kesto aletiin laskea siitä kun olin 7 cm auki.
Perusteluksi kätilö sanoi myös mineulle: "Ettei tule papereihin liian pitkää synnytystä."
tietäiskö joku kertoa
1) mikä se on se liian pitkä synnytys ja
2) mihin se sitten vaikuttaa (jos on liian pitkä synnytys)?
Ei kai sille nyt mitään voi, jos synnytys kestää. Miksi kätilöiden pitää tahallisesti lyhentää synnytystä erilaisin kikkailuin?
vedet meni vasta kun kalvot puhkaistiin mutta jos synnytys vesien menolla käynnistyy niin uskoisin että siitä aletaan laskemaan kesto.
Synnytyksen alkua ei kuitenkaan laskettu siitä, vaan siitä kun säännöllisesti supistukset alkoivat. Joka oli kylläkin vain vartti kalvojen puhkaisun jälkeen :D
Ei ainakaan lapsivesien menosta voi laskea, koska joillakin tihkuttaa jo viikko tolkulla sitä vettä ja sen takia joutuvat olemaan sairaalassa (jos siis lapsi ei ole täysaikainen eikä synnytystä siksi vielä haluta käynnistää).
Eiköhän ne ole ne säännölliset supistukset ja kohdunsuu väh. 3 cm auki. Muistelen opiskeluajoilta sairaanhoito-opistosta ja omista kokemuksistani. Eka synnytykseni 11h, vaikka sairaalassa oltiin n.20h ennen syntymää. Toka käynnistettiin ja kesto 4h, kun alkoi tosissaan tapahtua niin alettiin lasku, sairaalassa oltiin n.15h ennen syntymää. Kolmas synty kivutta ja kätilö kysy, mitä laitetaan alotusajaksi, laitettiin se, kun alkoi verta tulla. Kesto 6h.
mutta mä sanoin kätilölle, että supistukset alkoi klo 04, niin kätilö sanoi, että laitetaan klo 14, niin ei tuu papereihin niin pitkä synnytys.