MIkä ihme pk:n tätejä vaivaa, kun valittavat että -15 on liian kylmä ulkoiluun??
Mistä lähtien suomalainen ei ole pärjännyt ulkona 15 asteen pakkasella? Ymmärrän kyllä, ettei lapsia välttämättä viedä esim. -25 asteen kelillä ulos palelluttamaan poskiaan, mutta ettei edes -15 asteella?
Kotipihassa -15 ei ole lapsille ongelma eikä mikään. Tuolla he nytkin leikkivät, samoin naapurin tenavat. Mahtaako päiväkodilla olla kyse tätien laiskuudesta vai mikä maksaa?
Kommentit (42)
päiväkodissa ulkoillaan säällä kuin säällä. Jos on -20 astetta, käymme vaan pikku happihyppelyllä. Juoksemme esim pihaa ympäri tai kävelemme pikku lenkin. Päivä sujuu paljon paremmin, kun kaikki saavat vähän raitista ilmaa ja luvan juosta ja purkaa energiaa! Tekee hyvää niin lapsille kuin opettajillekin:-)
Jotenkin kuvitellaan, että ulkoiluttaminen on tärkeintä mitä aikuinen voi tehdä.
Ja tosiaan, eikö muka kenelläkään ole posket paleltuneet -15 tai pienemmässäkin pakkasessa? Minulla ainakin (n.12v, mutta en tietenkään huomannut sitä, kun muuten oli ihan lämmin).
säällä kuin säällä, vaan käytetään maalaisjärkeä. Minusta tämä suomalainen ulkoilman ihannointi menee jo ihan överiksi, jotenkin tuntuu, että joidenkin ihmisten pitää kiillottaa sädekehäänsä ulkoilemalla vaikka puukkosateessa ja että säällä kuin säällä lapsiaan ulkoiluttavat ihmiset luulevat olevansa parempia äitejä ja isiä.
ps. kaupungin virkamies noudataa virkasääntöä tai saa varoituksen
Itseasiassa saattaa vaan seisoksia topppuvussaan kun on niin topattu, ettei kunnolla voi liikkua.
Vein itse 2 v. lapseni ulkoilemaan -20 asteeseen, olimme ulkona vartin ja jo siinä ajassa pojalla paleltuivat posket. En vie enää toiste noin kylmällä ilmalla ulos. Kaulaliinaahan poika ei suostu pitämään kasvojen suojana...
joita niiden tätienkin on noudatettava. Ei varmaan käynyt mielessäsi? Tuo on ihan yleinen pakkasraja ja oman lapsen kohdalla sitä voi noudatta tai sitten ei. Kun hoitaa muiden lapsia, ei voi ottaa mitään riskejä minkään suhteen ja on mentävä yleisten normien mukaan. Aina vanhemmista löytyy joku, joka naputtaa jostain. Ei kaikkia voi miellyttää, eikä se ole pk:n tarkoituskaan. Pk:n tarkoitus on tarjota lapselle ammattitaitoiset, luotettavat hoitajat vanhempien työpäivän ajaksi (ja joskus muulloinkin, nykyään).
joillakin lapsilla tosi helposti, pienet palelevat muutenkin helpommin.. meillä noudatetaan pakkasrajoja yrittäen huomioida myös tuulen vaikutus..lisäksi on tosiaan astmaisia yms lapsia joiden hoito on jokseenkin hankalaa järjestää muiden ulkoilun ajaksi.terveen järjen käyttö sallittua pakkaskelien ulkoiluissa päiväkodissakin. miksi ette sitten voi itse ulkoilla niiden lastenne kanssa iltaisin jos se pakkanen ei kerran ketään haittaa??!!
Aina ei vaan oikeesti huvita alkaa pukea 20 lasta 20 min takia ulos.. ja pienet ei ulos nin kylmällä mene!! valita sinne lapsesi ryhmään älä meille..
nyt pakkasraja on poistunut ja hoitaja saa ulkoilla säällä kun säällä lasten kanssa. Onneksi minun hoitolasten vanhemmat osaa tuoda tarpeeks vaatteita ja lisäksi ymmärtävät, ettei lasten kanssa voi olla koko päivää sisällä, meno menee ihan liian villiks. Ulkona ollaan oltu kylmimmillään -23 pakkasessa, vähän vajaa puoltuntia eikä kellään ollut kylmä ja uni maistui hyvin ruoan jälkeen. Toista ois ollut, jos koko päivä ois oltu sisällä.
Tosin nyt, kun hoitaja saa täällä itse päättää meneekö ulos niin huomaa, että laiskimmat hoitajat jää vieläkin sisälle, jos pakkasta on vähänkin yli -10 astetta.
ellei ole kova viima - eikä nyt ole.
ainakin täällä pk-seudulla tuulee aivan sairaan kylmästi ja lisäksi kun on se -15 niin on todella kylmä.
Mun alakouluikäinen poika joka muuten kokoajan ulkona tuli tänään tunnin ulkoilun jälkeen kylmissään sisään. Sormet oli ihan punaiset vaikka oli ollut kunnon topparukkaset kädessä.
Niin ja teille Hämmästelijöille. Tarhassa voi olla esimn atoopikko lapsia ja silloin -15 on todellakin liian kylmä. Kasvojen iho ei kestä sellaista pakkasta varsinkaan jos yhtään tuulee.
on "ihan normaali" pakkasraja?
Meidän päiväkodissa raja näyttäisi olevan pikemminkin -20, poikkeuksena hiihto ja luistelu, joissa raja on -15. Ja Jyväskylässä ollaan.
Koulussa ei ole muuten pakkasrajaa ollenkaan, vaan ulos mennään vaikka 30 asteen pakkasella. Lämmittelemään saa tulla jos palelee, mutta ulkona täytyy ainakin käväistä.
lapset paleltuu, ottaako täti sitten vastuun? istuu oikeudessa? Eipä kannata riskeerata, jos on -15 astetta pakkasrajana. Siinä ei selittely auta, jos jotain sattuu ja pakkasta enemmän. Ja se sisälläolo, etenkin ohjattu sellainen on taatusti rankemopaa kuin vain seisoa ulkona. Ei kai sen helpompaa ole kuin seisoa?
Minä en ymmärrä miksi pitää olla villasukat..meillä on lapsilla lämpimät talvikengät eikö koskaan villasukkia tarvinnut..jalat on lämpimät vaikka oltu tänäkin talvena joka päivä ulkona..itse sinne jäätyy ei lapset..villapuku on päällä mutta sukkia ei=)
Meille ainakin kenkäkaupan myyjä toimitti, miten goretex-kenkiin ei kuulu laittaa villasukkaa, koska se kengän "hengittäminen" estyy. VillaPOHJAsukan voi kyllä laittaa.
Että meidät suomalaiset vaan on opetettu niihin mummon kutomiin villasukkiin...
Tiedä sitten.
hei oikeasta villasta tehdyt sukat eivät estä mitään hengitystä. täytyy vaan katsoa et tarpeeksi tilaa ylipäänsä jalalle. minusta on hyvä että on pakkasrajat. pienet alle 1 v ei edes kävele vielä. vaikka lapsella olisi tumput ja villahanskat niin harvoimpa ne on molemmat päällä kun lasta tulee kotiin hakemaan..
kun minä päiväkodin tätinä en saa sano asulle että tuolla Lissulla 3v. ei ole villavaatteita mukana. Viidellä lapsella kiertänyt haalari ei paljoa pakkasilla lämmintä ja kas kun äitinsä laittoi sille tänään kumpparit jalkaan, taas.
Niin siksi sanon, että nyt on liian kylmä ulkoilla.
Kyllä täällä Tampereella on ainakin me saatu ihan selkeä paperi, missä on sanottu, että ulkoilun pakkasraja on -15 ja ihan pienillä -10. Samassa lapussa myös ohjeita vaatteiden nimikoimiseen, sairauksiin liittyen yms. Ja mun mielestä ihan ok. Sama -15 raja oli itellä aikanaan peruskoulussa välituntiulkoilun osalta, joten eiköhän tuo jokseenkin yleinen ole...
Lapsen päiväkodissa ovat kyllä noiden pitkien pakkasten aikana välillä käyneet esim. kirjastossa ja muutama lapsi kerrallaan pihalla laittamassa jäälyhtyjä, niin että ovat edes välillä saaneet raitista ilmaa kylmemmilläkin säillä.
En seisoisi itsekään. Ulkoilla voi illalla, samoin kuin tehdä muita juttuja, mitä tarha ei lapsillenne tarjoa.
Kesäkaudella päiväkodeissa ollaan enemmänkin ulkona, mutta turhahan sitä on talvella palelluttaa lapsia.
Helsingissä pakkaskeleillä varsinaisen kylmyyden lisäksi myös saasteet voivat estää päiväkotien ulkoilun. Viime kuussa muutamiin päiväkoteihin tuli ulkoilukielto saasteiden takia (jotka eivät kylmällä liiku mihinkään).
on niin pieni ryhmä,ettei voi olla näkemättä muiden lokeroita,villasukkaa ja haalaria on kaikilla,monet vanhemmat huomauttelevat asiasta,muttei sillä ole tulosta.
Olen itsekin työskennellyt pk.ssa,että tiedän systeemit
nro 15